ایستگاه خبر

فرم کارشناسی خودرو چه بخش‌هایی باید داشته باشد؟

رپورتاژ: در خرید و فروش خودروهای کارکرده، سلامت خودرو، کارکرد و قیمت متناسب با این دو اصلی‌ترین مواردی هستند که باید از سوی خریدار و فروشنده مورد توجه قرار گیرند. تبادل این اطلاعات به صورت دقیق و کامل، هم فروشنده را به فروش خودروی خود نزدیک‌تر می‌کند و هم انتخاب و تمایل خرید را در خریدار بالاتر می‌برد. اما معمولا این اطلاعات از سوی خریداران قابل اعتماد نیستند و گاهی از سوی فروشنده به صورت کامل ارائه نمی‌شوند. این موارد مخصوصا در مورد خودروهای گران‌قیمت خارجی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. چون هم خریدار مبلغ زیادی را پرداخت می‌کند پس در انتخاب حساس‌تر است و هم بررسی تمام جزئیات این خودروها کاری تخصصی و حرفه‌ای است. بنابراین درج یا ارائه اطلاعات دقیق و کامل برای تمام خودروها به ویژه خودروهای به‌روزتر امر خرید و فروش آن‌ها را تسهیل، تسریع و قابل اعتمادتر می‌سازد. البته زمانی این اطلاعات قابل اعتماد کامل خواهند بود که از سوی کارشناسی متخصص و اهل فن تأیید شوند.

فرم کارشناسی خودرو

فرم کارشناسی شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

در کارشناسی خودرو، اطلاعات لازمی که فروشنده باید به خریدار درباره خودرو ارائه دهد بررسی می‌شوند. تمام بخش‌ها از قبیل بدنه، موتور و گیربکس با جزئیات مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای بعضی موارد دستگاه‌های تخصصی استفاده می‌شود. در پایان مجموعه کاملی از همه اطلاعات و مشخصات خودرو به خریدار ارائه می‌شود و قیمت‌گذاری متناسب با شرایط خودرو نیز براساس این اطلاعات صورت می‌گیرد. بنابراین کارشناسی خودرو، کار خرید و فروش خودروهای کارکرده متفاوت را راحت‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.

اما آن بخش از کارشناسی که به خرید و فروش سرعت بیشتری می‌دهد فرم کارشناسی خودرو و گزارش ارائه شده از سوی کارشناس مورد اعتماد در آن است. میزان اعتماد به این فرم‌ها که از سوی مراکز و سایت‌های معتبر ارائه می‌شوند بستگی به درصد اعتبار صادر کننده آنها دارند.

فرم کارشناسی، نمونه‌های مختلفی دارد. کامل‌ترین آن‌ها شامل تمام مواردی که باید هنگام کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد، می‌شود. یک فرم کامل کارشناسی جنبه شناسنامه خودرو و کارنامه عملکرد آن را دارد. این فرم همه مشخصات خودرو از جمله نوع خودرو، کلاس، سال تولید و کارکرد آن را ارائه می‌کند. میزان کارکرد توسط کارشناسان با دستگاه مشخص شده و در صورت تغییر مسافت طی شده خودرو در گزارش ثبت می‌شود. همچنین فرم کارشناسی اطلاعات لازم درباره بدنه، مشخصات فنی و آپشن‌های خودرو را نیز در اختیار خریدار قرار می‌دهد. در هر بخش گزارش سلامت خودرو ارائه می‌شود و در برخی گزارش‌ها، امتیازدهی به بخش‌های مختلف نیز صورت می‌گیرد. وضعیت بیمه، گارانتی و سند و مدارک خودرو نیز مورد بررسی قرار گرفته و در فرم کارشناسی ثبت می‌شود. در فرم کارشناسی خودرو دست دوم کارنامه که نمونه یک فرم کارشناسی کامل است، حتی اعتبار معاینه فنی و درصد تخفیف بیمه‌ها ثبت می‌شود.

 

مزیت فرم کارشناسی

یکی از مزایای داشتن فرم کارشناسی، قابلیت ارائه آن در آگهی‌های آنلاین در سایت خرید و فروش خودروی دست دوم است. درج فرم کارشناسی معتبر و قابل اعتماد به همراه آگهی، هم اطلاعات کامل را در اختیار خریدار می‌گذارد و هم به خریدار این اطمینان را می‌دهد که فروشنده از شرایط خودروی خود مطمئن است. همچنین درج قیمت کارشناسی شده در این فرم، کار انتخاب را برای خریدار راحت‌تر می‌کند و از تماس‌های بی‌مورد با فروشنده می‌کاهد. البته درج این قیمت، در شرایط ثبات بازار امکان‌پذیر است و وقتی نوسان روزانه قیمت، بازار را متلاطم می‌کند، نمی‌توان قیمت خودرو را در فرم کارشناسی ارائه کرد. موردی که باعث قابل اعتمادتر شدن فرم کارشناسی خودرو می‌شود، سایت یا مرکز تایید کننده آن است. اینکه کارشناسان چه مرکزی اطلاعات و گزارش مندرج در فرم کارشناسی یک خودرو را تایید کرده باشند، به خریدار اطمینان از صحت و صداقت آن‌ها می‌دهد. فرم‌ها برهمین اساس سربرگ و نشانه‌های مرکز مورد نظر را دارند و فروشنده می‌تواند این فرم را هنگام فروش به راحتی به خریدار خودرو خود ارائه دهد.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا