تجربه و آزمایشمرسدس بنز

آخرین تجربهٔ رانندگی با مرسدس S65 AMG نسخهٔ پایانی، وداع با V12

بگذارید از همین ابتدا صراحتاً بگویم که مرسدس S65 AMG Final Edition بهترین مرسدسی است که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ام. بله میدانم این ادعای جسورانه‌ای است اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا S65 را مثل یک گنجینه می‌دانم. از بین همهٔ این دلایل، یکی بالاتر از همه قرار می‌گیرد. مرسدس هر آنچه در توان داشته در این خودرو ارائه کرده است. از پیشرانهٔ V12 دست‌ساز گرفته تا تودوزی چرمی سفارشی و مجموعهٔ عظیمی از ویژگی‌های تکنولوژیک و راحتی، سازندهٔ آلمانی کل زرادخانهٔ خود را برای ساخت S65 بکار گرفته و نتیجهٔ نهایی خودرویی است که سال‌ها آن‌را تحسین خواهیم کرد.

Final Edition یا نسخهٔ پایانی S65 بر اساس نسل ششم S کلاس شکل گرفته و این آخرین باری است که نیروگاه بزرگ V12 زیر کاپوت یک محصول AMG قرار می‌گیرد. بله البته انتظار می‌رود این پیشرانه همچنان در محصولات مایباخ و همین‌طور پاگانی مورداستفاده قرار گیرد اما این آخرین AMG با موتور دوازده سیلندر است. برای گرامیداشت این مناسبت غم‌انگیز، مرسدس-آام‌گ نسخهٔ ویژهٔ Final Edition را ارائه کرده که تنها ۱۳۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود.

جشنی برای مرگ

نسخهٔ پایانی S65 حتی پیش از باز کردن درها یا بالا دادن کاپوت هم خاص بودن خود را نشان می‌دهد. این پکیج که ۲۱,۱۵۰ دلار قیمت دارد، تقریباً به همه‌چیز مثل رینگ‌ها، سپر جلو و رکاب جانبی خودرو، تریم برنزی را اضافه می‌کند. AMG همچنین یک نشان مخصوص افلترباخ را هم به ستون C اضافه کرده که فوق‌العاده به نظر می‌رسد و باید در همهٔ مدل‌های AMG وجود داشته باشد. این تزئینات ویژه در داخل نیز با کف‌پوش‌های منحصربه‌فرد، نشان‌های Final Edition، دوخت برنزی و تریم‌های فیبر کربنی با بافت مسی ادامه پیدا کرده است. تمام ۱۳۰ دستگاه نسخهٔ پایانی در بیرون به رنگ مشکی متالیک بوده و در داخل تودوزی چرمی سفارشی مشکی دارند. هرچند شاید این پکیج پایانی ساده به نظر برسد اما قابل‌انکار نیست که نسخهٔ پایانی S65 با تریم‌های برنزی تقریباً از هر زاویه‌ای متمایز به نظر می‌رسد.

اما همان‌طور که گفته شد، فقط ۱۳۰ نفر شانس خرید این گنجینهٔ ارزشمند را خواهند داشت که به گفتهٔ مرسدس، مأموریت انجام شده و همهٔ آن‌ها، حتی همین نمونه‌ای که در آنجا می‌بینید فروخته شده‌اند؛ اما از پکیج نسخهٔ پایانی که بگذریم، دیگر قسمت‌های S65 به همان خوبی است که قبلاً بود. همان‌طور که انتظار می‌رود، کیفیت متریال داخلی این ماشین از چرمی که سقف و رو دری‌ها را پوشانده گرفته تا دریچه‌های تهویهٔ فلزی و تریم فیبر کربنی براق، بسیار بالا است. در هرکجای کابین خودرو جزئیات ویژه‌ای مثل سیستم صوتی برمستر با ۲۷ بلندگو و سیستم نورپردازی داخلی عالی مرسدس به چشم می‌خورد که S65 را در شب به یک فستیوال موسیقی متحرک تبدیل می‌کند. ویژگی‌های دیگر مثل سیستم پخش عطر کابین و سیستم دید در شب نیز هرچند سال‌ها پیش در S کلاس ارائه شدند اما هنوز هم چشمگیر هستند.

برای S65 نسخهٔ پایانی آپشن‌های زیادی هم قابل سفارش است مثل یخچال ۱۱۰۰ دلاری در کنسول عقب و سانروف پانورامیک با کنترل جادویی به قیمت ۴۹۵۰ دلار که با فشردن یک دکمه از شفاف به مات تبدیل می‌شود. با پرداخت ۱۹۵۰ دلار هم می‌توان پکیج اجرایی صندلی‌های عقب را سفارش داد که کنسول مرکزی بین صندلی‌ها، میزهای سینی مانند، پشت‌سری‌های اضافی و گرم‌کن و سردکن نگه‌دارنده‌های لیوان را اضافه می‌کند. همهٔ این آپشن‌ها، قیمت خودروی مورد آزمایش را به ۲۶۵,۷۴۵ دلار رسانده بود اما صادقانه بگویم، حتی در صندلی‌های عقب رولزرویس و بنتلی هم نمی‌توان مکانی راحت‌تر و بهتر از این برای نشستن پیدا کرد؛ بنابراین نشستن در صندلی‌های عقب نسخهٔ پایانی S65، پرداخت چنین مبلغی را معقول جلوه می‌دهد.

وداع با V12

نیروگاه ۶ لیتری V12 توئین توربو که در سینهٔ S65 قرار گرفته ۶۳۰ اسب بخار قدرت و گشتاور خیره‌کننده‌ای برابر با ۱۰۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند که از دور تنها ۲۳۰۰ rpm در دسترس قرار می‌گیرد. با وجود این نیروی عظیم، سدان بیش از ۲ تنی مرسدس برای شتاب گیری‌های مقتدرانه هیچ مشکلی ندارد. همچنین ظرافتی در نحوهٔ ارائهٔ نیروی پیشرانه در S65 وجود دارد که در جاده‌ها بی‌نظیر است. به نظر من، فقط بنتلی فلاینگ اسپار با نیروگاه W12 وحشی خود به پرفورمنس دلپذیر S65 نزدیک است. البته مدل هشت سیلندر S63 در آزمون‌های پرفورمنس سریع‌تر از S65 است اما شخصیت دو موتور کاملاً باهم تفاوت دارد.

درحالی‌که موتور ۴ لیتری V8 هنگام بالا و پایین کردن دور موتور سمفونی جذابی می‌نوازد، V12 تقریباً هیچ غرشی ندارد حتی وقتی پدال گاز را به کف خودرو می‌چسبانم. همچنین در حرکتی که هرگز از AMG انتظار نمی‌رود، از سیستم اگزوز اسپرت هم در S65 خبری نیست. به‌طورکلی، موتور این ماشین خیلی ساکت است اما S65 ویژگی‌ای دارد که موجب می‌شود خیلی زود کاستی‌هایی مثل این را فراموش کنید. سرعتی که این سدان سنگین به آن می‌رسد بسیار جذاب است، حتی بدون غرش‌های معمول افلترباخ. S65 در حالت رانندگی راحت کمترین شخصیت پرخاشگرایانهٔ محصولات AMG را از خود نشان می‌دهد. عملکرد سیستم تعلیق فوق‌العاده است و این تصور را ایجاد می‌کند که خودرو روی ناهمواری‌ها و دست‌اندازهای مسیر در حال پرواز است.

در همین حال، فرمان هم با وزن خوب خود احساس آرامش می‌دهد اما برای جابجایی خودرو به چرخش بیشتری نسبت به خودرویی مثل AMG GT4 دارد. این ویژگی‌ها در ترکیب با رفتار آرام اما قدرتمند موتور، شخصیت رانندگی S65 را به یک کروزر خوب تبدیل کرده است؛ اما اگر هنگام تغییر حالت رانندگی S65 به حالت تهاجمی اسپرت پلاس انتظار تغییر شخصیت بزرگی را دارید، باید بگویم که این‌طور نیست. بله البته در این حالت فرمان و تعلیق هردو کمی سفت‌تر می‌شوند که خودرو را کمی چابک‌تر می‌کند و گیربکس از کاهش دور موتور به زیر ۳ هزار rpm جلوگیری می‌کند تا موتور در قدرتمندترین بازهٔ خود باقی بماند؛ اما گشتاور موتور حتی در پایین‌ترین قسمت بازهٔ دور موتور آن‌قدر زیاد است که این حالت افزایش دور موتور توسط گیربکس را غیرضروری جلوه می‌دهد.

البته با همهٔ این‌ها، حالت‌های اسپرت S65 بسیار خوب هستند زیرا احساس اسپرت‌تری به خودرو می‌بخشند اما پرفورمنس این سدان لوکس حتی در حالت راحت نیز بیشتر از حد نیاز است. در همین حال، هرچند محصولات آیندهٔ AMG احتمالاً با کمک موتورهای الکتریکی سریع‌تر خواهند شد، این V12 جذابیتی دارد که قطعاً خودروهای پرفورمنس هیبریدی فاقد آن خواهند بود. البته از لحاظ مصرف سوخت و پرفورمنس، وجود موتوری به‌اندازهٔ یک پیانو در زیر کاپوت خیلی خوب نیست اما شخصیت متین و گشتاور هیولاوار این موتور باعث می‌شود همهٔ ایرادات آن به فراموشی سپرده شوند.

در لحظه زندگی کن

برچسب قیمتی ۲۶۵ هزار دلاری روی S65 برای اکثر افراد بسیار زیاد به نظر می‌رسد. در طی چند روز آزمایش این خودرو، من چیزهایی مثل «ترجیح می‌دهم بنتلی داشته باشم» یا «ترجیح می‌دهم با این پول خانه بخرم» را زیاد می‌شنیدم. هرچند این استدلال‌ها قابل‌احترام هستند اما به یک نکتهٔ مهم توجه ندارند. نسخهٔ پایانی S65 سعی نمی‌کند از همهٔ رقبای خود لوکس‌تر باشد بلکه این فقط به معنای یک جشن است. این بمب‌افکن مشکی برنزی یک آتش‌بازی تمام‌عیار است که نمایش خوبی را برای این نسل محبوب S کلاس که استانداردهای جدیدی را برای محصولات کنونی مرسدس تعیین نمود برگزار کرده است. طی تنها چند ماه آینده، ما نسل نهم S کلاس و فصل جدیدی برای مرسدس را خواهیم دید اما قبل از آن اتفاق، این خداحافظی فوق‌العاده‌ای با S65 است. خودرویی که اوج توانایی‌های کنونی مرسدس بنز را نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

Mercedes-AMG S65 Final Edition 2020

پیشرانه ۶.۰ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
وزن ۲۲۵۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
قیمت پایه ۲۳۵,۶۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۶۵,۷۴۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. mercedes benz

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    سلام عرض ادب
    سلطان تویی شیر اداتو در میاره به مولا
    اس کلاس ماشین رویایی منه
    سلطان این کلاس ماشین ها و این سگمنته
    دیگه ادم از یه ماشین چی میخواد مگه لوکس لاکچری چغر قلدر زیبا پر قدرت سریع موتور v12
    کابین داخلی هم که عالیه .همه ی جای ماشین هم باهم تناسب کامل داره.واقعا زیباست
    اون نسخه ی برابوس ROCKET 900 دیگه تهشه به مولا ینی هیولاییه واسه خودش چغر بد بدن
    اس کلاس همیشه معیار بوده برای این کلاس
    البته اینم بگم s63 amg 4matic از این نسخه s65 دیفرانسیل عقب سریعتره ولی غرش موتور 12 سیلندر s65 یه چیز دیگس
    یا علی مدد

    موافقم 10
    مخالفم 0
  2. Just bentley continental

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    حیف واقعا
    چند سال دیگه باید s کلاس سه سیلندر ببینیم .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    محبوب دلها

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. پارسا

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (63 ديدگاه)

      چرا دیسلایک دادی ؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Moein

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (893 ديدگاه)

      خیلی ارادت دارم سلطان
      جات همیشه سبز عشق جان??

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۴ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (10176 ديدگاه)

        بهتره یک جمله بگیم و تُمام :

        ماهیچ ? ، ما نگاه ?? .

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. پارسا

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (63 ديدگاه)

    سلام این 7 دنده هس یا 9 دنده ؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. امین

      ۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (578 ديدگاه)

      به چی لایک و دیسلایک دادید؟؟؟؟؟
      به سوال؟ به 7؟؟ به 9؟؟؟ به … ؟؟؟

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. ممد ژانگولر

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3505 ديدگاه)

    دوستان یک سوال اگر واحد پولمونو از فردا بجای ریال بر اساس پراید محاسبه کنن
    به نظرتون این بنز چند تا پراید میشه ؟!

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      یه موتور از جا در اومده از پراید تو تصادف ۱۰۰ تای اینه

      موافقم 0
      مخالفم 2
  6. Farzad

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    فوق العاده زیبا … خوشا به سعادت اون ۱۳۰ نفر ، اصلا گرون نیست و کاملا ارزششو داره …
    https://m.youtube.com/watch?v=f9GtgkHIygw&t=2s#searching

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. ♤Angus_812♤

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    با اون تیتر جشنی برای مرگ خیلی حال کردم
    درسته سدان لوکس باید موتورش خاص باشه
    ولی از نظر اقتصادی برای خودروسازه تولید انبوهی مثل مرسدس بنز و بی ام و و آئودی اصلا به صرفه نیست این موتورا
    ولی مثلا رولزرویس یا بنتلی که تولید کمتری دارن باز قابل توجیه تره
    یه خبر تقریبا ناراحت کننده در دو نسل بعدی تمام خودرو سازان آلمانی خبری از موتور ۸ سیلندر نیست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. ارش

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    نسل جدید بنز اصلا طراحی خوبی نداره بر عکس این مدل که شاهکاره.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (599 ديدگاه)

      دوست عزیز توصیه میکنم تصاویر لو رفته از نسل اینده اس کلاس رو، با تصاویر نسل فعلی، از همون زوایا و همون رنگ مقایسه کنید
      کاملا پخته تر شدن نسل اینده رو میبینید
      خطوط کمتر
      انحناهای منطقی تر
      در پشت خودرو، نوار کرومی روی درب صندوق که از چراغ تا چراغ بود،،،، حالا از روی چراغ رد شده و روی گلگیرها هم رفته
      این مدل پایست
      تصور مدلهای amg و خصوصا مایباخ، با انبوه قطعات کروم و چرمهای رنگارنگ،،،،بسیار هیجان انگیزتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ♤Angus_812♤

        ۴ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (428 ديدگاه)

        دقیقا دوست عزیز
        منم تا ماشینی به طور کامل رونمایی نشه و یه مدت نگذره راجب طراحیش نظر نمیدم
        کلن مغز انسان تا دید کامل و واضح نداشته باشه نمیتونه به طور کامل تصمیم بگیره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. پارسا

        ۶ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (63 ديدگاه)

        من تو اینستاگرام عکس های جاسوسی اس کلاس رو دیدم خیلی عالیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Saeed

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (757 ديدگاه)

    خداحافظ خدای اشرافیت.‌….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. MjM

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (720 ديدگاه)

    V12 ها ک دارن میرن. تنفس طبیعی ها ک دارن میرن.کیلومترهای آنالوگ ک دارن میرن.طراحی های زیبا هم دارن میرن. گیبربکس های دستی هم کم کم….! دیگه چی موند؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. یوسف

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (937 ديدگاه)

    سلام من s63مدل 2014 رو سوار شدم. واقعا جرات میخواد بهش گاز بدی. شتابش رو زیر 4 ثانیه زدم. دنده یکش قشنگ 100 تا پر میکنه.
    خلاصه شب رویایی باهاش داشتم. یادش بخیر.
    اینقدر شتاب داشت که حال نفر بغل دستی در عرض 30 ثانیه بهم می‌خورد.
    یادش بخیر

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. بهزاد

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام از این هیولا در ایران فقط آقای مهران مدیری عزیز داره رنگش هم مشکی نیست ، سورمه ایی هفت رنگه خیلی هم خفنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا