بی ام و

پشت فرمان ب‌ام‌و 330e جدید

سه سال پیش و زمانی که ب‌ام‌و سری ۳ هیبریدی برای اولین بار عرضه شد ما از دست‌پخت باواریایی ها خوشمان آمد. این سدان از دینامیک سواری جذابی سود می‌برد و قوای محرکه‌ی پلاگین هیبریدی آن نیز بر مزیت‌های این خودرو می‌افزود.


اگرچه الکتریکی کردن محصول مهم ب‌ام‌و زمان‌بر بوده اما این بار وضعیت فرق کرده است. ۳۳۰e جدید تقریباً همزمان با سایر نسخه‌های استاندارد سری ۳ معرفی شده است. شما می‌توانید این خودرو را تا چند ماه دیگر سفارش دهید و قیمت آن احتمالاً از حدود ۴۰ هزار پوند آغاز خواهد شد.


زیر کاپوت این سدان لوکس آلمانی پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری و واحدی الکتریکی با قدرت مجموع ۲۴۹ اسب بخاری جا خوش کرده است. ۳۳۰e همچنین برای اولین بار از سیستم XtraBoost برخوردار شده که ۴۱ اسب بخار دیگر بر قدرت خودرو می‌افزاید. ب‌ام‌و می‌گوید این خودرو ۳۰ درصد سریع‌تر از قبل بوده و این در حالی است که برد الکتریکی آن نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. البته از نظر بصری تفاوت زیادی بین این خودرو با سایر نسخه‌های سری ۳ دیده نمی‌شود.


ب‌ام‌و ادعا می‌کند این سدان در حالت الکتریکی برد حدود ۶۰ کیلومتری داشته و در هر کیلومتر تنها ۳۹ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. به این ترتیب ۳۳۰e از نظر مالیات جاده‌ای در بریتانیا جزو کم‌هزینه‌ترین‌ها خواهد بود.


علاوه بر خریداران ناوگانی، خریداران شخصی نیز از این خودرو خوششان خواهد آمد. ب‌ام‌و ادعا می‌کند ۳۳۰e در هر صد کیلومتر ۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما همچون همیشه برای نزدیک شدن به این رقم باید خودرو را به‌صورت منظم شارژ کنید. مسیر تست ما که شامل خیابان‌ها و جاده‌های پرسرعت بوده است. حتی با فشار زیاد روی پدال گاز احتمالاً بیش از ۳۰ کیلومتر را در حالت الکتریکی طی خواهید کرد.

همچون سری ۷ هیبرید، این خودرو نیز دارای حالت رانندگی هیبریدی است که از داده‌های سیستم ناوبری ماهواره‌ای برای استفاده‌ی هوشمندانه از قدرت باتری در مسیرهای از پیش برنامه ریزی شده سود می‌برد. قوای محرکه‌ی ۳۳۰e در نواحی شهری یا در ترافیک به‌صورت خودکار حالت رانندگی الکتریکی را انتخاب خواهد کرد که ما هم بر عملکرد بی‌وقفه‌ی این سیستم در زمان تست صحه می‌گذاریم.

ب‌ام‌و می‌گوید ۳۳۰e پرفورمنسی قابل‌مقایسه و مشابه با ۳۳۰i داشته و اگرچه برای حس عملکرد XtraBoost خودرو باید به سختی تلاش کنید اما در حالت اسپورت خودرو کاملاً مشابه اعدادی اعلامی سریع دیده می‌شود. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر این مدل هیبریدی همانند مدل‌های استاندارد در شتاب گیری سنگین کمی محدود شده حس می‌شود اما در بزرگراه‌ها همچون دیگر برادران خود می‌باشد.


البته که ۳۳۰e الکتریکی شده در سرعت‌های پایین فوق‌العاده آرام و بی‌صداست. خودروی حاضر در تست از رینگ‌های ۱۸ اینچی و لاستیک‌های زمستانی استفاده کرده بود و بنابراین کمی صدای جاده به گوش می‌رسید اما به نظر می‌رسد سیستم تعلیق این خودرو در بدترین دست اندازها و چاله‌ها نیز عملکرد خوبی دارد. آرامش کلی کابین مشابه ۳۲۰d جدید بوده و بنابراین می‌توان گفت از نظر سکوت، آرامش و رفاه کابین در سرعت‌های بالا بهترین خودروی کلاس خود محسوب می‌شود.


ب‌ام‌و کار فوق‌العاده‌ای در پنهان کردن وزن قوای محرکه‌ی هیبریدی ۳۳۰e انجام داده است. باواریایی‌ها قدرت یا وزن مجموعه باتری را اعلام نکرده‌اند اما نسل پیشین این خودرو حدود ۱۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از ۳۳۰i قابل‌مقایسه بود. ۳۳۰e جدید کنترل خوبی روی حرکات بدنه داشته و همچنان پایداری عالی و فرمان تیز خود را حفظ کرده است.


ب‌ام‌و ۳۳۰e به اندازه‌ی برادران استاندارد خود کاربردی است. فضای صندلی عقب به لطف افزایش ۴۱ میلی‌متر فاصله‌ی بین محوری خوب بوده و اگرچه فضای بار خودرو ۱۰۵ لیتر کمتر از فضای بار ۳۲۰d است اما فرم کاربردی داشته و صندلی‌ها هم تا می‌شوند. گفته می‌شود نسخه‌ی تورینگ ۳۳۰e نیز در راه است.


با اندکی بازنگری در فرمولی اثبات شده، ب‌ام‌و نسل پیشین ۳۳۰e را تقریباً از هر لحاظی بهبود بخشیده است. سواری ۳۳۰e جدید درست شبیه نسخه‌های استاندارد این خودرو بوده و برد الکتریکی احساس‌برانگیز و آلایندگی دی‌اکسید کربن کمی نیز دارد. حتی با وجود قیمتی بالاتر، این خودروی جدید احتمالاً جایگزینی قابل‌ابتیاع‌تر در مقایسه با ۳۲۰d خواهد بود. ب‌ام‌و ۳۳۰e جدید نه تنها خودروی پلاگین هیبریدی متقاعد کننده‌ای است بلکه می‌تواند یکی از بهترین اعضای خانواده‌ی سری ۳ جدید محسوب شود.

مشخصات ب‌ام‌و ۳۳۰e

  • قیمت: ۴۰ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی هیبریدی
  • قدرت/گشتاور: ۲۸۹ اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوستان چندتاعکس خیلی جذاب وجدید ازسری3 براتون میفرستم. وهمینطوراولین تصاویرM340 بیرون از نمایشگاه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. me84

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    طراحی خیلی خیلی زیبایی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمدرضا

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (878 ديدگاه)

    چرا فرم چراغاش شبیه چراغای لکسوسه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      وقتی که لکزز متولد نشده بود BMW از این فرم چراغها استفاده میکرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۲ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (208 ديدگاه)

        ??
        ***
        به شخصه کاری ندارم حالا این شباهت بسیار زیاد رو میخوای قبول کنی یا نه ولی این عمل الهام گرفتن حتی کپی کردن از طراحی دیگران اگر منجر به زیباتر شدن و هماهنگ تر شدن طراحی ماشین بشه لزوما کار بدی نیس.هرچند قاعدتا اگه این عمل انجام نشه و هر برندی بتونه طراحی تا حدی زیادی مستقل خودش رو داشته باشه بهتره .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. احمدرضا

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (878 ديدگاه)

    البته منظورم چراغای پشتشه (منظورم در کامنت قبلی بود)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. داود

    ۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (198 ديدگاه)

    لکسوس رتبه اول دنیاست هیچ منعی هم نداره بی ام و بیاد الگو برداری کنه لاقل شکل چراغاش بهتر وجذابتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۳ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      BMW E21
      BMW M1
      BMW F30

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا