ب ام وتجربه و آزمایش

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و M4 GTS 2016

اعداد! وقتی‌که بحث ب‌ام‌و M4 GTS پیش می‌آید، اعداد زیادی وجود دارند که باید در ذهن شما جای بگیرند. اما کدام‌یک مهم‌تر از بقیه است؟ می‌توانیم با انحصاری بودن شروع کنیم. در کل ۷۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد که ۳۰۰ دستگاه به آمریکا اختصاص دارد و همه نیز قبلاً فروخته‌شده‌اند. همچنین قیمت هم قابل‌ذکر است: ۱۳۵۱۹۵ دلار، پیش از هرگونه آپشنی.

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
این قیمت ۱۰۰ هزار دلار بیش از مدل پایه‌ی سری ۳ عزیز است. یک مدل معمولی و بدون آپشن M4 نیز زیر ۶۷ هزار دلار قیمت می‌خورد. درباره‌ی قدرت پیشرانه چه؟! به لطف تانک آب ۵ لیتری قرارگرفته در زیر صندوق‌عقب، پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی و ۳ لیتری توئین توربو که از سیستم تزریق آب برخوردار است،۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۴۴۳ پاوند فیت گشتاور تولید می‌کند. پس از این موارد، تعداد روش‌هایی وجود دارد که دامپرها می‌توانند تنظیم شوند (۶ برای فشردگی سرعت‌های پایین،۱۴ برای فشردگی سرعت‌های بالا و ۱۶ برای برگشتن به حالت اولیه). این دامپرها می‌توانند ۲۰ میلی‌متر جابجا شوند. حداکثر سرعت خودرو به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شتاب جانبی برابر است با ۱.۴ جی و شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت M4 GTS نیز در ۳.۸ ثانیه انجام می‌پذیرد. اما من فکر می‌کنم که مهم‌ترین عدد ۷:۲۷:۸۸ است.

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
پورشه کررا جی تی، مک لارن MP4-12C و فراری ۴۵۸ ایتالیا در چه چیزی مشترک هستند؟ همه‌ی آن‌ها یک دور پیست نوربرگ رینگ نورشلایف را کندتر از M4 GTS 2016 طی می‌کنند! دیوانه کننده است، نه؟ من هم تعجب کردم وقتی این را شنیدم. اما بشنوید از این که در پیست de Barcelona-Catalunya اسپانیا، ب‌ام‌و ویدئویی را منتشر کرده و ادعا می‌کند که این خودرو زمان ۷:۲۷:۸۸ را ثبت کرده است. می‌خواهید بخش دیوانه کننده‌اش را بدانید؟ راننده دو اشتباه را مرتکب شده و احتمالاً نصف ثانیه زمان را از دست داده است. نکته‌ی مهم این است که آن سه خودروی ذکرشده (با پیشرانه‌ای در میانه‌ی خودرو) دقیقاً دسته‌ای از سوپرکارهای عجیب غریبی هستند که باید کف زمین را با هر خودرویی که زندگی خود را به‌عنوان یک سری ۳ شروع کرده پاک کنند! اما ببینید! M4 GTS آن‌ها را شکست داده است. چگونه؟

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
اجازه دهید با سیستم تزریق آب شروع کنیم. بله، آب! اساساً در دور موتور بالای ۵ هزار، آب از طریق سه تزریق کننده به فضای تنفس اسپری می‌شود (درواقع آن‌ها تزریق کننده‌های دیزلی فولادی هستند). آب فوراً تبخیر می‌شود و باعث خنک شدن اینتر کولر هوا می‌شود. تا زمانی که هوا خنک‌تر می‌شود، متراکم‌تر نیز می‌شود و به خاطر اینکه اکسیژن بیشتری در مخلوط هوا/سوخت وجود دارد، قدرت بیشتر می‌شود. ب‌ام‌و همچنین قادر است تا فشار بوست توربو را نیز بالاتر ببرد که این نیز منجر به افزایش قدرت می‌شود. قدرت کلی سیستم بوست ۴۹ اسب بخار است که با ترکیب ۴۴۴ اسب بخاری M4 با پکیج مسابقه‌ای، باعث شکل‌گیری پیشرانه‌ی ۴۹۳ اسب بخاری M4 GTS می‌گردد. احتمالاً این قدرت دست‌کم گرفته‌شده است. گشتاور نیز افزایش‌یافته و از ۵۵۰ نیوتن‌متر M4 عادی به ۶۰۱ نیوتن‌متر در GTS رسیده است. حالا مطمئنم که شما تعداد زیادی سؤال درباره‌ی تزریق آب دارید.

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
چه اتفاقی می‌افتد اگر آب را تمام کنید؟ خب در این حالت M4 GTS شما ۴۴۴ اسب بخار قدرت خواهد داشت. چه مدت طول می‌کشد تا آب به اتمام برسد؟ ب‌ام‌و به‌صورت هوشمندانه‌ای تمهیدی اندیشیده و در پیست شما باید با هر بار سوخت‌گیری،۵ لیتر آب را نیز جایگزین کنید. در خیابان اگر شما همانند یک شخص عاقل و بالغ رانندگی کنید، هرگز مجبور نخواهید بود که باک را دوباره پر کنید چراکه دور موتور خودرو بالای ۵ هزار نخواهد رفت. خب اگر همانند نویسنده‌ی یک مجله یا راننده‌ی ب‌ام‌و رفتار کنید، مجبورید که در هر ۵ یا ۶ بار سوخت‌گیری، یک‌بار باک آب را نیز پر کنید.

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
بله یک پیام هشدار وجود دارد که به شما می‌گوید چه زمانی وقت پر کردن باک است. فقط آب مقطر لطفاً! چه اتفاقی می‌افتد اگر از آب معمولی استفاده کنید؟ کلسیم و سایر مواد معدنی در طول زمان ایجاد می‌گردند و مسیر لوله‌کشی فولاد ضدزنگ را مسدود می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر یخ بزند؟ یک پمپ جمع کننده وجود دارد که هر زمان که خودرو را خاموش می‌کنید سیستم تزریق را تمیز می‌کند.

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
چه اتفاقی می‌افتد اگر شما متانول یا سایر مواد شبیه به آن را اضافه کنید؟ من این پرسش را از مدیرعامل بخش M آقای فرانک ون میل پرسیدم و او خندید و گفت: “ما فقط آب مقطر را توصیه کرده‌ایم.” دوباره این پرسش را از مدیر ارشد بخش توسعه‌ی پیشرانه‌ی M آقای جورگن پاگل پرسیدم. او گفت که اگر وجود الکل تشخیص داده شود، خودرو به حالت شل و وا رفته وارد می‌شود. سپس پرسیدم که چرا آب؟ و تخصصی‌تر اینکه چرا آن‌ها ایده‌ی تزریق آب را داشته‌اند؟ پاگل توضیح داد که اگرچه او و تیمش از تولید خودروهایی با تزریق آب در گذشته آگاه بودند (اولدزموبیل جت فایر، ساب ۹۹ توربو)، اما تیم M باید بر نقطه ضعف‌های این سیستم فائق می‌آمدند.

New 2016 BMW M4 GTS
New 2016 BMW M4 GTS
حال نگاه کنید، سیستم تزریق آب می‌رود که داستانی بزرگ در M4 GTS را تشکیل دهد. اما من خودرو را راندم و می‌دانید چیست؟ افزایش متعادل قدرت پیشرانه کوچک‌ترین قطعه‌ی جالب در این پازل است. دامپرها جدید بوده و قابلیت تنظیم با صدها ترکیب مختلف را دارند. من تنها این اجازه را داشتم تا با M4 GTS در پیست رانندگی کنم بنابراین سیستم تعلیق بهترین احساس رانندگی M در پیست را داشت. اسپلیتر و بال برای تأمین حداکثر نیروی رو به پایین تنظیم‌شده بودند. بازوهای کنترل جلوی سیستم تعلیق پایین‌تر بوده و اجازه‌ی اسپورت بودن را به سیستم تعلیق می‌دهند.
بیشترین کاهش وزن را در این خودرو شاهد هستیم. بخش M به‌صورت آزادانه از فیبر کربن استفاده کرده است. به‌طور مثال، پانل درب‌های M4 معمولی جداشده و همان پلاستیک فشرده‌شده فیبر کربنی استفاده‌شده در i3 بکار گرفته شده است. باید خاطرنشان کنم که دستگیره‌ی درب‌های M بسیار قابل‌توجه هستند. به‌علاوه، بال عقب، دیفیوزر، اسپلیتر، کاپوت، صندوق‌عقب و حتی میل‌لنگ خودرو از فیبر کربن ساخته‌شده‌اند. در ضمن جداکننده‌ی بین کابین و صندوق‌عقب از فایبرگلاس ساخته شده است. همان‌طوری که گفته شد اسپلیتر و بال عقب قابل تنظیم هستند و داون فورس واقعی را ایجاد می‌کنند: در سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت،۲۸.۶ کیلوگرم در جلو و ۹۵ کیلوگرم در عقب. همچنین سیستم اگزوز تیتانیومی نسبت به نسخه‌ی استاندارد ۲۰ درصد وزن کمتری دارد.

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
تجهیزات جانبی همچون صندلی‌های کربنی سبک‌وزن، رول کیج و خاموش‌کننده‌ی آتش نیز وجود دارند. خبر بد آن است که در آمریکا، این موارد آپشن نیستند. چیزی که باعث افسوس است زیرا این صندلی‌ها عالی هستند. نه! به خاطر قوانین تصادفات، همه‌ی ۳۰۰ دستگاه مخصوص ایالات‌متحده نسخه‌های سبک‌وزن‌تر صندلی‌های M4 را دارا هستند. هرچند، این خودروها رول کیج های نارنجی‌رنگ را نیز با خود به همراه دارند. خب برای آن‌هایی که مسابقه می‌دهند شکی نیست که این رول کیج ها چقدر خوب هستند. حال چرا این رول کیج ها در مدل‌های واردشده به آمریکا قرار دارند؟ به خاطر احساس مسئولیت. چون صندلی عقبی وجود دارد، پس کمربند ایمنی عقب هم وجود نخواهد داشت و این رول کیج ها از نشستن در عقب خودرو جلوگیری می‌کنند. بدتر اینکه علیرغم این‌همه کم کردن وزن،M4 GTS 5.5 کیلو از نسخه‌ی استاندارد سنگین‌تر است. اگر شما درباره‌ی وزن نگران هستید، می‌توانید رینگ چرخ‌های فیبر کربنی را سفارش دهید که ۶.۸ کیلوگرم از وزن خودرو را کم می‌کنند. اما نیازی به نگرانی نیست.

خبرهای خوب اینجاست: این بهترین مدل ب‌ام‌و است که من تاکنون رانده‌ام.سریع‌ترین راه برای توصیف M4 GTS این است: سرزنده، جلو رونده، قابل پیش‌بینی، اعتمادبه‌نفس الهام‌بخش، بالانس شده و از همه مهم‌تر، هیجان‌انگیز و لذت‌بخش. همان‌طوری که اعداد گواهی می‌دهند،GTS توانا و قوی است. بسیاری از خودروها می‌توانند همانند کاری را که من با GTS انجام دادم انجام بدهند اما نمی‌توانم بسیاری را به یاد بیاورم که این‌چنین خنده‌ی بزرگی را بر لبانم نشانده باشند. چرا خیلی بزرگ؟ به خاطر پیچ‌وتابی که GTS در عبور از یک پیچ دارد.GTS مخلوطی عالی از لغزش و کشش را به نمایش می‌گذارد. همچنین برخلاف M4 عادی، منحنی قدرت مسطح نیست. در عوض نقاط رأسی دارد که احساس بسیار بهتری را ایجاد می‌کند؛ و صدای آن ۵ برابر بهتر است. شاید هم ۱۰ برابر. GTS جدید به‌طور خارق‌العاده‌ای تحسین‌برانگیز است. این خودرو شیرین است. من آن را شیرین می‌نامم. من واقعاً GTS را درک می‌کنم.

این خودرو پنجمین نسل M3 های انحصاری می‌باشد که بخش M ارائه کرده است؛ و بله M4 بجای M3 انجام‌وظیفه می‌کند. متأسفانه دست ما به هیچ‌یک از نسخه‌های قبلی M3 های انحصاری نرسیده است اما بیایید به‌جای فکر کردن به گذشته به M4 GTS بنگریم.۳۰۰ دستگاه از این خودرو مخصوص ایالات‌متحده بوده و ۵۰ دستگاه دیگر نیز به کانادا اختصاص دارد بنابراین سهم آمریکای شمالی ۵۰ درصد است. همه‌ی ۳۰۰ دستگاه نیز فروخته‌شده‌اند.

نصیحت من به ب‌ام‌و چیست؟ بیشتر بسازید. نصیحت من به شما چیست؟ چهارچشمی دنبال یک GTS کم‌کار در آینده باشید. می‌پرسید چگونه پول خرید آن را جور کنیم؟ خب می‌توانید بازاریابی آب مقطر با برند ب‌ام‌و را شروع کنید!

مشخصات ۲۰۱۶ BMW M4 GTS
قیمت پایه: ۱۳۵۱۹۵ دلار
مشخصات کلی: پیشرانه در جلو، دوچرخ محرک عقب،۲ سرنشینه،۲ در کوپه
پیشرانه: ۳ لیتری/۴۹۳ اسب بخار قدرت/۶۰۱ نیوتن‌متر گشتاور/توئین توربو/۶ سیلندر خطی با تزریق آب
گیربکس: ۷ سرعته ی دوکلاچه
وزن خالص: ۱۶۳۲ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر: ۳.۸ ثانیه (تخمین زده شده)
مصرف سوخت EPA: 14.7/10.2/12.3 لیتر در صد کیلومتر


[دانلود ویدئو] منبع: motortrend

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه

  1. بهنام طیبی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4525 ديدگاه)

    تیریپ اسپرت خیلی زیبایی.افرین به BMW

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. Lord Cezar

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (306 ديدگاه)

    به عنوان یک مرسدس باز میگم عاشق این ماشینم. فوق العاده هست .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. حسین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1324 ديدگاه)

    درود. شاهین جان ممنون عالی بود

    واقعا بهترین مدل M در سالهای اخیره. زمانی که به ب ام و و بخش M انتقاد میشه که هویتشونو دارن از دست میدن، ب ام و نشون داد که ساختن Ultimate Driving Machine (نهایت یک اتومبیل) هنوزم کار خودشه.

    یه نکته جالب: یه سیستم تزریق آب گذاشته و کلی سیستم دیگه برای حفاظت از اون سیتم در نظر گرفته. در یه متنی هم که راجع به M2 میخوندم در موردش نوشته بود که کلی پمپ و مکش اضافی برای روغن کاری توربو و موتور درش استفاده شده که در شتاب های جانبی و طولی بتونن روغن رو به بخشهای حیاتی برسونن. به این میگن پیچیدگی که ذره ذره کارایی ماشین رو افزایش میده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شاهین

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3783 ديدگاه)

      خواهش میکنم حسین جان
      انجام وظیفه هست.
      ارادتمندم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. احسان

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (317 ديدگاه)

    میلنگ رو از فیبر کربن ساخته !!!!!!!!!مخم سوت کشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. reza

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (209 ديدگاه)

    چه خبره ۱۳۵۰۰۰ دلار…کوروت z06 با پکیج ۸۰۰ اسبی هنسی تازه یه همچین قیمتی میاره…نیسان gtr هم همینطور…درسته که چون المانیا ساختنش تو عملکردش شکی نیس ولی واقعا گرونه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. حسین

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1324 ديدگاه)

      درود. رضا جان حرفتون درسته اما خب اون ۷۰۰ نفری که اینو میخرن، طالب ب ام و هستن و حتما سوپر اسپورتهای دیگه رو هم دارن. اینو هم در نظر داشته باش که این ماشین توی پیست از فراری ۴۵۸ سریعتره و ارزون تر همینطور نمونه خاص و تولید محدودیه که باعث میشه گرون بشه. اینم باید در نظر بگیریم که نمونه های تولید محدود و خاص حاشیه سود نسبتا بالایی برای تولید کننده دارن.

      ببخشید توی این پست پر حرفی کردم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. Carbonado Aventador

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3947 ديدگاه)

      با کوروت موافقم ولی اسم gtr رو اوردی!
      یه سوال ازت میپرسم جواب بده
      الان بین این ماشینا
      هوراکان
      ۴۵۸
      ۴۸۸
      ۶۷۵lt
      m4gts
      کوروت
      r8
      ۶۵۰s
      GTR
      الان حاضری از این خودرو ها صرف نظر کنی و GTR رو انتخاب کنی؟؟؟
      M4 رو با gtr مقایسه نکن!
      کاملا بحثشون از هم جداست!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. Nima

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1023 ديدگاه)

    شاهکار جدید و مهندسى بى ام دبلیو.

    دوستان اگر بحث مهندسى هم باشه واقعا وایپر ACR چیزى از این کم نداره.(بلکه بهتر هم هست)حتى کوروت Z06 و ZR1 قدیمى هم از این سریعتر هستن(توى جهنم سبز و خیابون) با قیمت ۸۰.۰۰۰ دلار.
    اما چرا میگم وایپر ACR : چون که بیشترین شتاب جانبى رو تحمل میکنه(۱.۵G) و توى نور برگ رینگ از سریعترین هاست و بعد از ۹۱۸ و نیسان نیسمو قرار داره. قیمتش هم خوبه و تازه اینا مال مدل ۲۰۱۰ هست که توى پیست جهنم سبز تست شده و مدل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ قطعا بهتر خواهد بود. ولى اینم بسیار عالیه.
    اینجاس که آمریکایى باز وایپر رو ورمیداره و آلمانى باز BMW رو. یعنى این که این ماشین بى رقیب نیس و اتفاقا رقباى بسیار قوى داره. از نظر مهندسى هم واقعا دیگه نمیتونین بگین وایپر ACR کم از BMW داره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Nima

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1023 ديدگاه)

      دوستان درباره اولدزمبیل جت فایر که توى متن اشاره شد تحقیق کردم و اینم نتیجه:
      Oldsmobile Jet fire 1962-1963
      ۳.۵L turbo
      با سیستم تزریق آب به سیلندر
      ۲۱۵hp at 4600rpm
      ۴۱۰n.m at 3200rpm
      ۱۰.۲۵:۱
      ۵ psi turbo

      توجه کنید سال ۱۹۶۲

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Nima

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (1023 ديدگاه)

        به موارد بالا سیستم سوخت رسانی انژکتوری و بلوک سیلندر آلومینیومی و شتاب ۷.۳ ثانیه ماشین هم اضافه کنید.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. خسته شده

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      خب الان اینا چه ربطی داره به این پست و مطلب اشتباه اومدی نیما اینجا داره در مورد ب ام و بحث میشه نه ماشین های آمریکایی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. حسین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1324 ديدگاه)

    ببخشید دوباره کامنت میذارم. چندتا نکته در مورد سیستم تزریق آب یادم اومد که بد نیست بگم:

    تزریق آب در مسیر جریان هوا به سمت موتور انجام میشه. بعد از اینترکولر (که هوا رو خنک میکنه)، اگر دور موتور بالا باشه، هوا دوباره گرم میشه. بنابر این قبل از ورود به موتور دوباره لازمه که سرد بشه. این کار بوسیله اسپری کردن آب انجام میشه. آب باعث میشه دمای هوا پایین بیاد، دمای هوا که پایین بیاد، حجمش کم میشه. یعنی میشه در سیلندر ماشین (که حجم ثابتی داره)، مقدار بیشتری هوا با دمای پایین وارد کرد. هوای بیشتر یعنی اکسیژن بیشتر و اکسیژن بیشتر یعنی بهتر سوختن بنزین و بازدهی بیشتر.
    خب حالا سوال: مگه هوای بیشتر رو نمیشد با افزایش فشار توربو وارد موتور کرد؟ پس چرا این همه دردسر کشیدیم؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. احمد باقری

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4715 ديدگاه)

    خیلی ماشین خفنیه، اما به نسبت گرونه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. بهنام طیبی

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4525 ديدگاه)

      کسی که مثلا ۳۰۰ میلیون دلار ثروت داره اصلا براش رقمی نیست.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. حسين

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1324 ديدگاه)

    جواب:

    از طرفی، نمیشه فشار رو خیلی زیاد کرد، چون ممکنه بنزین تحمل فشار زیاد رو نداشته باشه و قبل از اینکه به پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر که بیشترین فشردگی رو ایجاد میکنه برسه و شمع جرقه بزنه، منفجر بشه،
    از طرف دیگه، سرد کردن هوا باعث کاهش دمای موتور میشه،
    و از یه طرف دیگه، وقتی دما پایین باشه، بنزین سریع منفجر نمیشه،
    از اون طرف، انفجار در دمای پایین تری انجام میشه،
    و از این طرف هم این نکته رو در نظر داشته باشین که هرچی فشردگی مخلوط سوخت و هوا بیشتر باشه، انفجار بهتر صورت میگیره و قدرت بیشتری تولید میشه،

    حالا از این پنج طرف تنیجه میگیریم که: اگر کاری کنیم که بنزین منفجر نشه، میشه فشار بوست توربو رو افزایش داد تا قدرت بیشتری تولید بشه. برای جلوگیری از انفجار باید دما پایین باشه و این کار رو آب برای ما انجام میده.

    الان ممکنه این سوال پیش بیاد که آبی که اسپری میشه خودش حجم داره و وارد سیلندر میشه و فضا اشغال میکنه! باید بگم که کاهش حجمی که در هوای ورودی ایجاد میشه، از افزایش حجم ناشی از ورود آب بیشتره. همینطور این آب باعث تمیزکاری موتور هم میشه. اگه اشتباه نکنم، یه سیستم بازیافت هم برای آب درنظر گرفته شده. (این آخری رو مطمئن نیستم)

    هر کاری میکردم کامنتم نمیومد! (مخلص همه)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. کیانوش

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (289 ديدگاه)

    من هیچ حرفی ندارم… اصن من کی باشم راجع به این غول نظر بدم …
    ولی متن به خوبی ترجمه شده بود و توصیفاش به قدری خوب بود که حس کردم خودم پشت فرمونم…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. سهیل

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (153 ديدگاه)

    اقا من قبلنا از ام۴خوشم نمیومد بحاش ام۳روترجیح میدادم اما این واقعا شاهکاره مخصوصا میل لنگ و سیستم پاشش آبش واقعا حرفه ای و مهندسی عالی ب ام و است که از پس طراحی و ساختش برمیاد این دل بنز بازارو به لرزه درمیاره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. Ali sadri

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اووووووف
    شاهکاره?

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا