دوئل فیسکر کارما و تسلا مدل S

سرانجام پس از حدود یک هفته، امروز وقفه دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن می‌رویم مثل همیشه گروه سدان‌های متوسط لوکس است. دوئل قبلی این گروه بین ب‌ام‌و سری 5 و آکورا RLX برگزار شد که در این رقابت درمجموع تعداد 1738 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سری 5 توانست با دریافت 1505 رأی و کسب 86 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که TLX موفق به کسب تنها 233 رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، دو خودروی لوکس پاک یعنی فیسکر کارما و تسلا مدل S در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته این دو ماشین قبلاً در گروه خودروهای سبز قرار داشتند اما چون از لحاظ قیمت، عملکرد و… فاصلهٔ زیادی با دیگر شرکت‌کنندگان گروه خودروهای سبز داشتند، تصمیم گرفتیم آن‌ها را صرف‌نظر از قوای محرکه‌شان، به گروه سدان‌های متوسط لوکس انتقال دهیم. همین کار در مورد تسلا مدل X هم صورت گرفته و این ماشین نیز به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس انتقال پیدا کرده است.

مرسدس بنز E کلاس

اینفینیتی Q70

آئودی A6

جنسیس G80

مرسدس بنز E کلاس

آئودی A6

کادیلاک CTS

لینکلن MKZ

جگوار XJ

مازراتی گیبلی

کادیلاک CTS

مازراتی گیبلی

ب‌ام‌و سری 5

آکورا TLX

لکسس GS

ولوو S90

ب‌ام‌و سری 5

ولوو S90

لکسس ES

کادیلاک XTS

تسلا مدل S

فیسکر کارما

؟

؟

تسلا مدل S

شرکت تسلا در سال 2003 توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال 2008 به بازار آمد اما تسلا هدف‌های بزرگ‌تری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال 2010 نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنج‌نفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین به‌تازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل 2017 دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکی‌رنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالی‌که مدل S تا پیش‌ازاین در انواع گوناگونی تولید می‌شد، پس‌ازاین فیس‌لیفت مدل‌های مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیس‌لیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است 75 D نام دارد و مدل بعدی هم 100 D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش، همان نسخهٔ پایه یا 75 D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمی‌آورند. این دو موتور مجموعاً 520 اسب بخار قدرت و 525 نیوتن متر گشتاور دارند. ظرفیت باطری‌های این مدل نیز 75 کیلووات ساعت است و با یک‌بار شارژ می‌توانند خودرو را تا 490 کیلومتر به پیش ببرند.

فیسکر کارما

هنریک فیسکر نام شناخته‌شده‌ای در صنعت خودروسازی است که طراحی ب‌ام‌و Z8 و نسل قبلی آستون‌مارتین ونتیج را در کارنامهٔ خود دارد. وی در آگوست سال 2007 شرکتی بنام فیسکر اتومتیو را تأسیس کرده و در نمایشگاه دیترویت 2008 نخستین محصول خود را با نام کارما معرفی رونمایی کرد که اولین سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی دنیا محسوب می‌شد؛ اما شرکت فیسکر در پی مشکلات مالی در نوامبر سال 2013 اعلام ورشکستگی کرد درحالی‌که حدود یک سال قبل تولید کارما را هم متوقف کرده بود؛ اما در فوریهٔ 2014 یک شرکت چینی، شرکت فیسکر را خریداری کرده و آن‌را احیا نمود. مالک چینی در اولین اقدام نام شرکت را به کارما اتومتیو تغییر داده و سپس تولید سدان لوکس این شرکت را پس از انجام به‌روزرسانی‌هایی از سر گرفت. تولید این خودرو با نام جدید کارما رِوِرو (Revero) در سال 2016 آغاز شده و هم‌اکنون به بازار عرضه می‌شود ولی ما از همان نام سابق فیسکر کارما برای آن استفاده کرده‌ایم؛ اما همان‌طور که گفته شد، کارما برخلاف تسلا مدل S یک سدان پلاگین‌هیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت جنرال موتورز مجهز است که در جلو نصب شده و 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد اما این موتور هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند؛ بنابراین نیروی محرک خودرو توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که در عقب نصب شده و نیروی خودرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهند. این دو موتور مجموعاً 410 اسب بخار قدرت و 1330 نیوتن متر گشتاور دارند و با استفاده از باطری‌های 21 کیلووات ساعتی می‌توانند تا 80 کیلومتر خودرو را به‌صورت تمام الکتریکی به حرکت درآورند اما در صورت خالی شدن شارژ باطری‌ها، موتور بنزینی روشن شده به منظور شارژ باطری‌ها و با یک باک پُر بنزین، 400 کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.

 

 

مشخصات فنی

فیسکر کارما

تسلا مدل S 75D

پیشرانه بنزینی 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ
قدرت 235 اسب بخار
گشتاور 350 نیوتن متر
موتور الکتریکی دو عدد دو عدد
مجموع قدرت 410 اسب بخار 520 اسب بخار
مجموع گشتاور 1330 نیوتن متر 525 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.4 ثانیه 4.2 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر/ساعت 230 کیلومتر/ساعت
باطری 21 کیلووات ساعت 75 کیلووات ساعت
بُرد کلی 480 کیلومتر 490 کیلومتر
بُرد تمام الکتریکی 80 کیلومتر 490 کیلومتر
طول 5.00 متر 4.97 متر
فاصلهٔ محوری 3.16 متر 2.96 متر
وزن 2450 کیلوگرم 2100 کیلوگرم
قیمت پایه 131,400 دلار 75,700 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

22 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    خب معلومه تسلا?
    یه دلیل بیارید که کارما بهتر باشه

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (43 دیدگاه) ,

      با اینکه تسلا خودرو بهتریه ولی من به کارما رای دادم به دو دلیل: یکی اینکه برد هر دوتا خودرو تقریبا نزدیک به همه (تو مدل پایه تسلا) ولی وقتی که شارژ باطری های تسلا و سوخت کارما تمام بشه، کارما خیلی سریع تر دوباره قابل استفادست با زدن بنزین ولی تسلا باید چندین ساعت برای شارژ شدن باطری هاش صبر کرد و شارژ سریعش هم تقریبا 20 دقیقه تا نیم ساعت طول میکشه و تازه همه جا هم در دسترس نیست و به این زودی هم مثل بنزین فراگیر نمیشه، دلیل دومم کاملا شخصیه و ممکنه دیگران با من موافق نباشن و نظرشون هم محترمه ولی از نظر من قیافه کارما به ویژه از جلو خیلی قشنگتر از نه تنها تسلا بلکه بساری دیگه از خودروهاست اون ورودی های هوا جلوش منو یاد سیبیل های کاراگاه پوارو میندازه

      پاسخ
    2. meysam
      سوابق: (183 دیدگاه) ,

      تسلا محشره??

      کارما یه جوریه?دلچسب نیس

      پاسخ
  2. کارل شلبی
    سوابق: (300 دیدگاه) ,

    تسلا آزمونش رو خیلی وقت پیشا پس داده??
    ولی خدایی عجب فرمونی داره فیسکر کارما!!

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    چرا بین صندلی های عقب کارما دیوار کشیدن؟
    خیلی بلنده،تورخدا نیگاش کنید/:

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (227 دیدگاه) ,

      پراید طراحی خارجی و داخلی + قیمت

      پاسخ
      1. Raha Souri
        سوابق: (289 دیدگاه) ,

        ماشاالله واسه خودتون یه سنگ محکی هستید
        اگه سری بعد من یه چیزی راجب رولز رویس بگم شما هم با پراید جوابمو میدید

        پاسخ
  4. حمیدرضا
    سوابق: (2341 دیدگاه) ,

    هر دو خیلی خوب بودن و بی نهایت جذاب ولی انتخاب من تسلا به خاطر قیمت ولی فیسکر به خاطر استفاده از موتور بنزینی خیلی راحت تر میتونه فواصل دور رو طی کنه بدون نیاز به صرف زمان زیاد

    پاسخ
  5. مهران
    سوابق: (271 دیدگاه) ,

    رای من تسلا ولی چقد کابین فیسکر خوبه یه حس آرامش خاصی داره

    پاسخ
  6. میلاد
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    طراح فیسکر کسیه که تسلا مدل s رو هم طراحی کرده یادمه وقتی بعد از تسلا ، فیسکر سدان خودشو معرفی کرد ایلان ماسک خیلی شاکی شد و حساب به مدیر فیسکر تاخت که تو بهترین طراحی رو برای خودت و فیسکر کارما نگه داشتی الان بعد از 6،7 سال ایلان ماسک و کمپانیش تسلا بیش از 100 میلیارد دلار میارزن و روز به روز با ارزشتر میشن اما فیسکر ورشکسته شد و به تملک چینی ها درومد ، فک کنم خود ماسک هم از عصبانیت اون موقعش پشیمون باشه

    پاسخ
  7. M.us
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    تسلا انتخاب بهتریه اما فیکسر هم خوبه فقط قیمتش زیاده

    پاسخ
  8. Saied
    سوابق: (1265 دیدگاه) ,

    تسلا فکر کنم از رقیباش ١٠ سالی جلوتر هستش

    پاسخ
  9. Saeed Boroomand
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    استفاده از موتور درون سوز بزرگ و محموعه درایو محرکه برقی بزرگ با هم توجیه پذیر نیست، توی هیچ کلاسی. یا باید موتور بنزینی تحت الشعاع باشه، مثل هیبریدی های سری، بی ام و سری آی تری مثلا که موتور کوچیک و سبک هست و ترجیحا برای عملکرد توی یه دور موتور خاص بهینه شده. یا باید موتور برقی تحت الشعاع باشه مثل هیبریدی های موازی مثل پریوس و یا هیبریدی های مایلد ۴۸ ولتی جدید. در دراز مدت هیبریدی های سری البته این قابلیت رو دارن که ارزون تر و بهینه تر از موازی ها بشن. موتور برقی بزرگ امکان ذخیره انرژی بیشتر رو میده مثلا توی ترمز گرفتن و مد ژنراتوری و همچینین برای شارژ باتری ها یه موتور بیست سی اسب بخاری کافیه و خب جعبه دنده و نیروی محرکه پیچیده هم نیازی نیست. اینا بخصوص به درد ایران میخورن.
    متاسفانه بی ام و سری آی تری مشکل کوچیک بودن مخزن سوخت (۴-۵ لیتر فکر کنم) و قیمت بالای غیر منصفانه رو داره هر چند شاسی اش پلاستیک تقویت شده با مقداری فیبر کربنه…

    پاسخ
  10. فرهاد كرمستجی
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    من علاقه ای ببه کابین های خیلی مدرن ندارم، مخصوصا که تسلا همه چیو حذف کرده، همه چی تو یه ال سی دی خلاصه شده، احساس می کنم اینجور کابین ها روح ندارن، البته شاید من خیلی اولد فشنم.

    پاسخ
  11. hussein
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    من به تسلا رای دادم با وجودی که میدونم تو اب و هوای سرد سوئد دامنه حرکتی تسلا تا سی درصد و حتی تا پنجاه درصد به خاطر سردی هوا از دست میره
    شخصا استفاده ام از اتومبیل روزانه محدود به سی کیلومتر میشه و برای حفاظت از محیط زیست قطعا تسلای الکتریکی رو انتخاب میکنم با توجه به این مقایسه
    ولی تو دنیای واقعی نیسان لیف رو انتخاب میکنم
    نیسان E-NV200 کاملا الکتریکی که یک ون هست رو من خیلی تو شهر استکهلم میبینم که در حال جابجایی بار هست
    تو شهر گوتنبرگ هم نیستان E-NV200 به صورت تاکسی فعالیت میکنه و من چندبرا استفاده کردم و یکی از راحت ترین و بهترین تاکسی هایی بود که سوار شدم
    با صفر کردن هزینه ی گمرک و عوارض فروش و صفر کردن مالیات فروش به راحتی میشه نیسان E-NV200 با قیمت 150 میلیون تومان رو تو سطح شهر به کار گرفت

    پاسخ
  12. hussein
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    کشور نفت خیز نروژ با شرائط یکسان، تقریبا هیچ پولی که از درامد نفت به دست میاد رو به مردمش نمیده و قسمت خیلی کمی از اون رو وارد بودجه میکنه
    یکی از کارهایی که کرده این بود که قسمتی از فروش نفت رو خرج هزینه های تشویقی برای خرید خودروهای الکتریکی کرده.
    به طور مثال خودروی تسلا تو نروژ تقریبا نصف قیمت فروش تو سوئد هست.
    به جز این هزینه ی پارکینگ رو هم برای این خودرو رایگان کرده و دولت بودجه شو از فروش نفت میپردازه

    پاسخ
  13. میلاد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    فلسفه تولید این ماشینا محیط زیسته باتری تسلا از یه معدن تو افریقا میره امریکا ساخته میشه بعد میره توکارخونه تسلا این ماشین قبل ازین که راه بیفته ۱۸۰۰۰۰کیلومتر راه رفته بعد اونوقت این ماشینا محیط زیستی اند انتخاب من فیسکره چون تقریبا بازیافته وحتما پیشرفته ترین ماشین هایبریده دنیاست

    پاسخ
  14. Mercede kaviani
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    باسلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر بی نهایت از این مقایسه ومطلب عالی شما
    انتخاب من فیکسر کارما است بخاطر سیستم هایبرید سری بهترین نوع سیستم هایبرید که توسط فریناند پورش ابداع شد وحتی مرسدس قبل از جنگ جهانی اول چندین مدل وحتی کامیون با این نوع سیستم ساخت سادگی کاری بالتر و دوام وهزینه پایین تر نگهداری
    بع امید اینکه کمپانی دیگر هم به ساخت اتوموبیل های هایبرید سری کنند دل خوش میکنم
    باتشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.