سایر خودروهای اروپایی

ایزدرا کُمنداتور، هایپرکار گمنام تک ساخت با موتور V12 مرسدس

آن دسته از مخاطبین پدال که سن بالاتری دارند و نید فور اسپید II سال ۱۹۹۷ را بازی کرده‌اند احتمالاً ایزدرا کمنداتور (Isdera Commendatore) را به یاد دارند. این یک هایپرکار زیبا و جذاب بود که فقط و فقط یک دستگاه از آن ساخته شد. کُمنداتور برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان جانشین سوپراسپرت موتور وسط قبلی ایزدرا یعنی امپراطور معرفی شد. این هایپرکار جدید با بدنهٔ زیبا و کشیدهٔ خود، دهان‌های زیادی را باز کرد اما این تنها ویژگی چشمگیر ساختهٔ جدید ایزدرا نبود.

مهم‌ترین قسمت کُمنداتور قلب تپندهٔ آن بود زیرا در سینهٔ آن نیروگاه ۶ لیتری V12 ساخت مرسدس بنز قرار داشت که ۴۱۴ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این همان موتوری است که بعداً توسط پاگانی در زوندا استفاده شد. ایزدرا برای انتقال قدرت این موتور یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را در نظر گرفته بود که در اصل نسخه‌ای اصلاح‌شده از گیربکس پنج سرعتهٔ راف پورشه بود. این گیربکس با تجهیز به دندهٔ شش، بروز شده بود تا کُمنداتور بتواند به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کُمنداتور بر اساس یک شاسی فریم فضایی ساخته شده بود و بدنهٔ آن از جنس فایبرگلاس تقویت‌شده با پلاستیک بود. این ماشین از درهای گالوینگ سود می‌بُرد و درهای پیشرانهٔ آن‌هم به شیوهٔ گالوینگ باز می‌شد. این ماشین به سیستم تعلیق فعال پورشه ۹۲۸ هم مجهز شده بود که در سرعت‌های بالا ارتفاع خودرو را ۷۵ میلی‌متر کاهش می‌داد تا ضریب درگ کاهش پیدا کند.

آئرودینامیک برای ایزدرا بسیار مهم بود و به همین دلیل برای کُمنداتور یک برف‌پاک‌کن مخصوص و یک بال عقب فعال طراحی کرده بود که به‌عنوان ترمز هوایی عمل می‌کرد. علاوه بر این، بجای آینه‌های جانبی سنتی، یک پریسکوپ روی سقف تعبیه شده بود. به لطف این ویژگی‌ها، کُمنداتور در تونل باد مرسدس به ضریب درگ تنها ۰.۳۰ دست پیدا کرد.

گفته می‌شود طراحی کُمنداتور از خودروهای مسابقه‌ای گروه C لمانز الهام گرفته است زیرا ایزدرا در ابتدا قصد داشت با این ماشین در مسابقات لمانز شرکت کند؛ اما اکثر بودجهٔ این شرکت از ژاپن تأمین می‌شد و به دلیل رکود اقتصادی این کشور در دههٔ ۹۰ میلادی، متأسفانه ایزدرا مجبور شد برنامه‌های مسابقه‌ای و تولیدی خود را کنار بگذارد. بدین ترتیب این شرکت مجبور به تغییر ساختار شد اما کُمنداتور توسط یک کنسرسیوم سوئیسی نجات یافت.

سپس این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ توسط کنسرسیوم مذکور با نام جدید سیلور آرو یا پیکان نقره‌ای دوباره به نمایش درآمد؛ اما این تنها تغییر کُمنداتور نبود زیرا سوئیسی‌ها آن‌را به رینگ‌های آلیاژی پنج پرهٔ جدید، آینه‌های سنتی و از همه مهم‌تر پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری V12 بزرگ‌تر مرسدس با ۶۱۹ اسب بخار قدرت مجهز کرده بودند.

سپس در سال ۲۰۱۶ ایزدرا توانست کمنداتور را از مالک آن خریداری کرده و با تجهیز به پیشرانهٔ اصلی، رینگ‌های BBS طلایی‌رنگ اصلی و رنگ بیرونی نقره‌ای پورشه، آن‌را به شرایط اولیهٔ ۱۹۹۳ بازگرداند. حال قرار است تنها ایزدرا کمنداتور دنیا به حراج گذاشته شود. این شاهکار آلمانی با مجوز خود ایزدرا و توسط RM Sotheby در حراجی پاریس به حراج گذاشته خواهد شد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه

  1. اشکان

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (105 ديدگاه)

    هایپرکار شده مثل خیار و گوجهداخل سبزی فروشیها !!!!!!!! به وفور پیدا میشه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵۱
    1. سامورایی از قله فوجی

      ۲۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (986 ديدگاه)

      همین میرزه به کل خودرو سازی کره

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۱۳
      1. اشکان

        ۲۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (105 ديدگاه)

        هرگز جواب امثال شماها رو نخواهم داد

        موافقم ۴
        مخالفم ۴
        1. سامورایی از قله فوجی

          ۱ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (986 ديدگاه)

          جواب نده 😘😂😂😂

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
  2. Mahdi

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (49 ديدگاه)

    اون تیکه آینه عقب رو سقف خیلی جالبه تا حالا ندیده بودم

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۳
    1. S

      ۲۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (319 ديدگاه)

      چطوری باهاش پشت سرشو میبینه😐

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۲
      1. سامورایی از قله فوجی

        ۲۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (986 ديدگاه)

        فک کنم پریسکوپ باشه

        موافقم ۹
        مخالفم ۳
      2. Hadi

        ۲۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2081 ديدگاه)

        اولش فکر کردم پورشس…
        خدایی خیلی شبیه پورشس مخصوصاً جلوش
        عجب بدنه ی خفنی داره…

        موافقم ۱۸
        مخالفم ۵
  3. SF90 STRADALE

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2886 ديدگاه)

    این ماشین خوراک کلکسیونر هاست
    اگه کاور مشکی بپوشن روی این ماشین و بگن حدس بزن اسم ماشین چیه همه میگن مکلارن اسپیدتیل هست

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
    1. S

      ۲۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (319 ديدگاه)

      اگر کسی داشبوردشو بپوشونه و فقط در داشبورد رو بذاره بیرون همه میگن در داشبوردش مال پراید صباست.
      .😂

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۵
  4. محمد

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (596 ديدگاه)

    خیلی خفنه

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  5. سامورایی از قله فوجی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (986 ديدگاه)

    در موتورش چه باحاله 😍

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
  6. علی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (146 ديدگاه)

    با سلام.
    دقیقا اینو یادمه که تو اون بازی بود و اتفاقا بعد از مک لارن اف ۱ بهترین هندلینگ را داشت.خیلی خیلی اتفاقی کلیپ اینو چند روز پیش تو یو تیوب دیدم حالا مطلبش رو خوندم .من فکر میکردم که همون یه موتور رو داشته نگو بعد آپدیت شده.این همون موتوری هست که فکر کنم تو اس ال ۷۳ بود (چون اون موتور به پاگانی منتقل شد).ممنون از خاطره زیبایی که برامون ساختین

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳
    1. Mf1

      ۲۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (433 ديدگاه)

      نه قربونت اول فورد ایند گو بعد لوتوسGT1 وبعد مکلارن f1 یادش بخیر دو نفره میشد بازی کرد

      موافقم ۲
      مخالفم ۵
  7. کیان

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (566 ديدگاه)

    ماشین از هر دو سمتش انگار جلو ماشین هستن
    ماشین ژاپنی المانی سوییسی
    همه یه دستی توش داشتن

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
  8. ارش

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1299 ديدگاه)

    ایزدرا از دهه ۶۰ میلادی فعال بود و همون موقع رکورد سرعت ۳۱۵ کیلومتر داشت در حالی که سرعت فراری همون موقع ها به ۲۹۰ کیلومتر می رسید و دهه های بعد هم همین برتری سرعت رو حفظ کرد حتی دهه ۹۰ به سرعت ۳۷۰ کیلومتر رسید ولی هیچ موقع به خوبی رقبا نبود .

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  9. سعید روشن

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من بازی میکردم باهاش.فقط یادمه خوب نمی پیچید

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  10. حسین دهمرد

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    ژاپن دهه نود میلادی مگه رکود اقتصادی داشته؟ دهه نود که اوضاع خوب بوده. همون زمان هم کمری ها و کرولا ها میلیونی تو امریکا فروش داشت.

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
    1. ارش

      ۲۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1299 ديدگاه)

      تا اواخر دهه ۸۰ اقتصاد ژاپن حتی از آمریکا هم پیشی گرفت که در سال ۱۹۸۹ برتری اقتصادیش که بدون ایراد هم نبود حبابش شکست و ژاپن دچار نزول و رکود اقتصادی شد هنوز هم به شکوفایی اقتصادی دهه ۷۰ و ۸۰ نرسیده . یکی از مشکلات اقتصادیش سرمایه گذاری در بخش مسکن و زمین به صورت گله ای بود مردم سرمایه زیادی تو این بخش کردن که مشخصه کار درستی نیست .

      موافقم ۴
      مخالفم ۳
  11. Khosrow

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1859 ديدگاه)

    رخ مریض و باحالی داره ..

    موافقم ۰
    مخالفم ۳
  12. مانی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2159 ديدگاه)

    لعنتی چقدر خوشگله

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  13. بردیا

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (10 ديدگاه)

    هایپر کار زیاد است
    خیلی به وفور یافت میشود
    فقط مونده ایران خودرو و سایپا !

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا