فیات

درگی جالب بین همهٔ نسل‌های فیات ۵۰۰، کوچولوی دوست‌داشتنی ایتالیایی

در کنار سوپراسپرت‌های فراری و لامبورگینی، فیات ۵۰۰ را هم می‌توان یکی از نمادهای خودروسازی ایتالیا دانست. این کوچولوی دوست‌داشتنی برای اولین بار در جولای سال ۱۹۵۷ معرفی شد و به موفقیت و شهرت چشمگیری دست پیدا کرده به‌گونه‌ای که تا زمان پایان تولید در سال ۱۹۷۵ نزدیک به ۳.۹ میلیون دستگاه از آن تولید شد. سپس چندین دهه بعد در سال ۲۰۰۷ فیات دوباره مدل ۵۰۰ را احیا کرده و نسخهٔ جدید این هاچ‌بک شهری را با طراحی رترو معرفی نمود. به‌تازگی هم نسل جدید ۵۰۰ به‌صورت تمام الکتریکی معرفی شده تا این هاچ‌بک نمادین را وارد عصر جدیدی کند. البته غیر از این سه نسل، فیات بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ یک مدل ۵۰۰ دیگر را هم تولید می‌کرد که با نام چینکوچنتو (Cinquecento در زبان ایتالیایی به معنای پانصد) عرضه می‌شد.

حال وب‌سایت موتور وان ایتالیا همهٔ نسل‌های فیات ۵۰۰ را در یک مسابقهٔ درگ جالب در برابر هم قرار داده است. در این درگ، ۵۰۰ موتور عقب مدل ۱۹۷۲، چینکوچنتو اسپرتینگ، ۵۰۰ مدل ۲۰۱۵ و ۵۰۰ الکتریکی جدید حضور دارند. مطمئناً ۵۰۰ موتور عقب بازندهٔ این درگ است زیرا پیشرانهٔ دو سیلندر آن تنها ۱۸ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو حتی نمی‌تواند به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و ۳۲ ثانیه طول کشید تا مسافت ۴۰۰ متر را طی کرد! از سوی دیگر، همان‌طور که انتظار می‌رود ۵۰۰ الکتریکی بی‌سروصدا و به‌راحتی پیروز درگ می‌شود زیرا با ۱۱۸ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین خودروی این رقابت خانوادگی محسوب می‌شود.

نکتهٔ جالب اما حرکت تقریباً پایاپای چینکوچنتو با ۵۰۰ نسل سوم بود آن‌هم با توجه به اینکه تولید این مدل در سال ۱۹۹۸ خاتمه یافت درحالی‌که ۵۰۰ جدید از سال ۲۰۰۷ به بازار آمد و بسیار جدیدتر است. به خاطر این اختلاف سن انتظار داشتیم نتیجهٔ درگ متفاوت باشد. البته چینکوچنتویی که در این رقابت حضور دارد از نوع اسپرتینگ است که به بزرگ‌ترین پیشرانهٔ آن نسل با ۵۴ اسب بخار قدرت مجهز بود. این موجب می‌شود پانصد دهه ۹۰ بتواند شانه‌به‌شانهٔ ۵۰۰ قرن بیست‌ویک که در اینجا به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۶۹ اسب بخاری مجهز است پیش برود.

این چهار ماشین نشان‌دهندهٔ چندین دهه تغییرات در صنعت خودروسازی هستند. در این جمع می‌توانیم ببینیم که چگونه فیات ۵۰۰ از یک خودروی کوچک و کُند به یک هاچ‌بک ساکت تبدیل شده که حالا برای تردد در بزرگراه‌ها هم به‌اندازهٔ کافی سریع است؛ اما علیرغم این تغییرات، فیات ۵۰۰ همچنان نمایندهٔ کاملی از صنعت خودروسازی ایتالیا محسوب می‌شود. نماینده‌ای که با معرفی نسخهٔ الکتریکی برای آینده آماده شده است.

مشخصات فنی

۵۰۰ مدل ۱۹۷۲

چینکوچنتو

۵۰۰ مدل ۲۰۱۵

۵۰۰ الکتریکی

پیشرانه ۰.۵ لیتری ۲ سیلندر ۱.۱ لیتری ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر الکتریکی
قدرت ۱۸ اسب بخار ۵۴ اسب بخار ۶۹ اسب بخار ۱۱۸ اسب بخار
گشتاور ۳۰ نیوتن متر ۸۸ نیوتن متر ۱۰۲ نیوتن متر ۲۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی تک سرعته
محور محرک عقب جلو جلو جلو
وزن ۵۳۰ کیلوگرم ۷۳۵ کیلوگرم ۸۰۰ کیلوگرم ۱۳۶۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد نمی‌رسد ۱۷.۵ ثانیه ۱۵.۱ ثانیه ۸.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۳۲.۳ ثانیه ۲۰.۳ ثانیه ۱۹.۷ ثانیه ۱۶.۴ ثانیه
[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه

  1. ( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (151 ديدگاه)

    شتاب ۰-۱۰۰ نمیرسد :)))
    خیلی بانمک و خوبه این ۵۰۰.از ماشیناییه که ادم دوست داره حداقل یبار سوارش بشه.

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۲
    1. مهرداد كمال

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (588 ديدگاه)

      من که فکر نکنم توش جام شه??

      موافقم ۶
      مخالفم ۶
    2. AHMET 2002

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1420 ديدگاه)

      من اولین بار تو انیمیشن مک کویین یک باهاش اشنا شدم و خب نکه جذاب نباشه اما چندان از فیات خوشم نمیاد

      موافقم ۲
      مخالفم ۵
      1. حسین

        ۸ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (401 ديدگاه)

        یه سوال داشتم.
        بچه ها همچین ماشین هایی رو دوست دارن؟

        موافقم ۵
        مخالفم ۱
  2. حسین

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (401 ديدگاه)

    نوشت نمی رسد خندم گرفت.
    جدیده هم خیلی قدرت داره شتابش بالاست

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
    1. Hadi

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2199 ديدگاه)

      فیات ۵۰۰ جدید یه اثر هنری محسوب میشه ?…
      واقعاً زیباست……

      موافقم ۹
      مخالفم ۱
  3. احمدرضا

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (420 ديدگاه)

    فیات ۵۰۰ فقط یه ماشین نیست یه سبک زندگی هستش یک قطعه هنری نقاشی داوینچیه ?
    فیات ۵۰۰ نماد خیابونای تنگ و سنگ فرش شده میلانه☺️
    عاشقشم حاضرم تمام عمرم رو توی بدبختی زندگی کنم اما یه بار هم که شده سوارش شم ?
    البته که الانم همچین خوشبخت نیستم ☹️?

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۳
    1. زیزیگولو

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2119 ديدگاه)

      ????

      موافقم ۹
      مخالفم ۲
    2. جناب ایکس

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (655 ديدگاه)

      همچین میگی نقاشی داوینچی اینگار مثل شام آخر یا مونالیزا ۱۰۰۰ جور راز توشه. ولی انصافا خیلی بامزه هست. من از این و مینی خیلی خوشم میاد.

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
  4. زیزیگولو

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    فیات سی ‌ینا میتونست یه انقلابی تو بازار ایران ایجاد کنه و حتی بهش لقب تندر۹۰ ایتالیایی داده بودن!!! ماشینی که این شانس رو داشت نا به راحتی به ماشین اقتصادی تموم خونواده‌ های ایرانی تبدیل بشه ولی نشد که نشد … چیزی که سال ۸۸ اومد ایران فیس ‌لیفتی بود که گروه فیات اونو تو سال ۲۰۰۴ طراحی کرده بودش

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
  5. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    درگ تکامل فیات

    جالب بود

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  6. جناب ایکس

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (655 ديدگاه)

    فقط اونجاش که اُپرا میخونه یا دقیقه ی ۲:۴۰ صدای جیرجیرک میاد??????

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  7. MAHDI

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (5229 ديدگاه)

    سه ساتون جذابن جز اون قرمز رنگه

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. MAHDI

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (5229 ديدگاه)

      سه تاشون!!! چی نوشتم?‍♂️

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
      1. Ãbţìň

        ۹ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (119 ديدگاه)

        حتما منظورت سه شاتونه!!!????????????????

        موافقم ۴
        مخالفم ۱
  8. امیوتا

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماهم پیشرفت کردیم ازمزدا ۱۲۱به سایپا ۱۳۱ رسیدیم
    ۱۰۰تاپیشرفت
    درحالی که فیات ۵۰۰ همون ۵۰۰ باقی مونده
    کجادنیامیتونه اینقدردرخودروسازی پیشرفت کنه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
    1. جناب ایکس

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (655 ديدگاه)

      منظورت ۱۰ تا پیشرفت هست؟ ۱۵۱ هم مثلا باید از همش سریع تر بره. ۱۵۱ خیلی خوبه یه چیزی تو مایه های هونیتراک (hoonitruck) کن بلاک هست XDXDXDXD

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
  9. ツSAMURAIツ

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1020 ديدگاه)

    نسل جدید خیلی قشنگ شده

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  10. AMG///

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    راستش من‌ اصلا از فیات ۵۰۰ خوشم نمیاد

    موافقم ۵
    مخالفم ۸
  11. ارش

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1345 ديدگاه)

    اینقدر خوشگل و بامزه ن که مشخصات فنیش اصلا مهم نیست فقط دوست داری که یه دونه داشته باشی مینی پایند.

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. ارش

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1345 ديدگاه)

      مثل مینی ماینر‌

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  12. مهدی

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (818 ديدگاه)

    از مشخصات مدل ۱۹۷۲ خیلی خندم میگره البته اون زمان ادم خندش نمیگرفت ۰ تا ۱۰۰ که نمیرسه ۴۰۰ متر رو تو ۳۲ ثانیه میره گیربکسش ۴ سرعتس موتورشم ۲ سیلندر تخت ۵ دهم لیتر یعنی مردم

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  13. یوسف

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    همشون باحال هستن. کلا ماشین های فسقلی باحالن?

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  14. Ho3eyn

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (60 ديدگاه)

    نسل جدیدش چقدر افزایش وزن محسوسی داره
    بیشتر از ۲.۵برابر نسل اول:|
    البته به نظر به خاطر باتری ها باشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا