پس از انتشار بیانیه ناگهانی هوندا در رابطه با ترک مسابقات فرمول ۱ به عنوان تأمینکننده پیشرانه در پایان فصل ۲۰۲۱، نگرانیهایی درباره علاقه خودروسازان به این رشته پرطرفدار ورزشی به وجود آمده است. از یک طرف خودروسازان سرمایهگذاری زیادی روی الکتریکیسازی محصولات خود انجام دادهاند و شاید دیگر فرمول ۱ خیلی به زمینه کاری آنها مرتبط نباشد.
هوندا گفته پس از ترک این مسابقات روی تحقیق و توسعه تکنولوژیهای سلول سوختی و الکتریکی تمرکز خواهد کرد تا به این ترتیب بتواند به کمپانی کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ تبدیل شود. اگرچه خودروسازان زیادی در ۷۰ سالی که از برگزاری فرمول ۱ میگذرد آمده و رفتهاند اما خروج هوندا از آن لحظه مهمی محسوب میشود.
مدیر اسبق کثورث به عنوان تولید کننده پیشرانههای مختلف اخیراً گفته است:
فرمول ۱ هماکنون با ریسک عدم علاقه خودروسازان به حضور در آن روبرو بوده و این موضوع به ویژه درباره شرکتهایی که سرمایهگذاری زیادی در مسابقات موتور اسپورت انجام ندادهاند صدق میکند زیرا دنیای خودروها سریعتر از هر زمان دیگری در حال تغییر میباشد.
او میافزاید:
من فکر میکنم حرکت هوندا اگرچه شوکه کننده بوده اما کاملاً با آنچه که در جهان اتفاق میافتد همخوانی دارد. فرمول ۱ با برخی سؤالات کاملاً اساسی درباره آیندهاش طی سه تا چهار سال آینده مواجه شده است.
اگرچه فرمول ۱ یکی از محبوبترین مسابقات خودرویی تک نفره برای خودروسازان بوده اما بسیاری از آنها هماکنون در فرمول E حضور دارند. در واقع شرکتهایی همچون آئودی، مرسدس بنز، پورشه، بامو، جگوار و نیسان با حضور خود در فرمول E نشان دادهاند که ارتباط بیشتری با این مسابقات برقرار میکنند تا با فرمول ۱. همچنین قرار انحصاری ۲۵ سالهای برای فرمول E به عنوان تنها مسابقات تکنفره الکتریکی وجود داشته و بنابراین فرمول ۱ به این زودیها الکتریکی نخواهد شد.
مدیر اسبق کثورث اظهار میدارد:
فرمول ۱ موقعیت نسبتاً ناپایداری از نظر تکنولوژیهای مبتنی بر سوختهای فسیلی دارد زیرا در زمانی برگزار میشود که دنیا در حال حرکت به سمت متفاوتی است.
مدیر فرمول ۱ رنو نیز اذعان داشته این مسابقات باید “پیروز نبرد درک و مفهوم” باشد. او میگوید:
تکنولوژی تنها زمانی کافی است که شما پیامهایی را دریافت کنید و ما نمیتوانیم چنین چیزی را انجام دهیم. من نگران زمانی هستم که شما نبرد درک و احساس را ببازید. شاید ما مجبور باشیم عبور از قوای محرکه کنونی را بپذیریم و درک خود از مسئله را تغییر دهیم.
Ho3in
۱۵ مهر ۱۳۹۹هوندا هم رفت
فراری خیلی ضعیف شده
دیگه اون رقابت قبل وجود نداره
الان رقابت فقط ردبول و مرسدس این دو برند باهم رقابت میکنن
دیگه فرمول یکم دیدن نداره
ولی همین که در مقابل الکتریکی شدن مقاومت میکنن خیلی خیل خوبه ?بخصوص اون صدای فراری قرمز لعنتی❤
OMID
۱۵ مهر ۱۳۹۹انجین ردبول هم هوندا هست
باید جایگزین کنه
جالبه امسال موتورهای هوندا پرفورمنس خوبی داشتن و حالا میخوان به خاطر الکتریکی سازی خداحافظی کنن…
SFXSuperFast
۱۵ مهر ۱۳۹۹فرمول یک میخواد جنگ تکنولوژیک آینده باشه
پس باید «الکتریکی بشه»[به قول خودشون]
اگه قراره یه ورزش جذاب و پربیننده باشه
باید «v8یا بیشتر باشه»
این ماشینای دورگه ای ک الان هستن
نه جنگ تکنولوژیک رو دارن نه جذابیت موتورای جیغ جیغوی قدیمی
فرمول یک باید برگرده ب موتورای V8-2.4L-KERS
با RPM بیست هزار
…
قبلا هم با دلیل و مدرک نشون دادم
ک این فشارهای روی صنعت حمل و نقل کلا یه وایبه یه مده وگرنه واقعا روی مشکل گرمایش زمین تاثیر خاصی ندارن[برای آوردن مصداق](مخصوصا موتورای سطح بالا مثل موتورای سوپراسپورتا و سوپرسدان ها و ماشینای مسابقه،چون اولا تعداد ساخته شده ازشون پایینه و دوما به طور روزانه ازشون استفاده نمیشه)
مشکل جای دیگری ست
اروپا و چین هم برای خوابوندن صنایع و برنده شدن تو جنگ تکنولوژیک و صنعتی با یه کشور خاص(ا.م.آ) و خارج شدن از سایه ش و برهم زدن نظم جهانی دارن این بازیا رو درمیارن
Ferrari
۱۵ مهر ۱۳۹۹استاد مثل اینکه متوجه مطلب نشدی هوندا بخاطر اینکه فرمول یک در مسیر درستی نیست کناره گیری کرده یه زمانی فرمول یک ۱۰ سال از صنعت خودروسازی جلوتر بود فناوری هایی که در این مسابقات بدست میامد ۱۰ سال بعدش روی سوپر اسپرتهای شهری بکار گرفته میشد اما الان خودروسازها به سرعت به سمت الکتریکی شدن پیش میرن درحالی که مدیران فرمول یک تا ۵ سال دیگه استفاده از همین موتورهای ۶سیلندر توربوهایبرید رو تمدید کردن
حالا این وسط شما میگی دوباره موتور های v8 kers رو برگردونن؟ یعنی ۱۰ سال برن عقبتر؟
Sina
۱۵ مهر ۱۳۹۹کاملا درسته.
باید فرمول یک هیجان انگیز تر بشه.
باید کمی هم خطرناک بشه تا هیجانش بره بالا.
هر سال داره تکراری تر میشه
حمید
۱۵ مهر ۱۳۹۹یک مقاله میخونوم میخواهند بنزین ۹۰ درصد قیمت فوب خلبج فارس بهمون بفروشند
همه جا داره برقی میشه فرمول یک هم متاثر خواهد شد
چرا مردم اینهمه تو صف و نوبت ایستادنند این خودروهای پر مصرف رو گرفتند
تا با بنزین قیمت جهانی بخواهند پرش کنند
مسیولان به فکر برقی کردن خودرو ها باشند
Hadi
۱۵ مهر ۱۳۹۹این دنیا دیگه داره زیبایاشو از دست میده……..
Maserati
۱۵ مهر ۱۳۹۹من که خیلی فرمول 1 رو دوست دارم امیدوارم همینجور ادامه داشته باشه
ارشیاSVJ
۱۵ مهر ۱۳۹۹الان فقط فراری
مرسدس
رنو
مکلارن
اگه اشتراک ردبول و استون مارتین رو هم در نظر بگیریم
بقیه کلا تیم های خصوصی
دوره فرمول یک متاسفانه داره به پایان خودش نزدیک میشه
Mazda3
۱۵ مهر ۱۳۹۹دوست داشتم هوندا ادامه بده بهتر بود این جایگاه مهم حفظ میکرد از جهتی حضورش واسه تنوع رقابت و کسب تجربه خوب بود از جهتی هم سعی میکرد مشکلاتش رو مدیریت کنه که تو چند سال اخیر یا موتور میسوزوند یا مشکل پاور یونیت داشت اخیرا هم مشکل نرم افزاری کنترل موتور پیداکرده بود که تاحد قابل قبولی خودشو نگه داشت ولی واسه رقابت هنوز جاداشت به نظر اگه قرار باشه تاکیدی روی دوام بعنوان ملاک درنظر گرفته شه تو موتور اسپرت بخصوص فورمولا وان میتونه قابل تامل باشه ولی تو خودروهای تجاری اصلا قابل اتکا نیست چون به سیاست گذاری و سرمایه گذاری خودروساز مربوطه میشه به همین دلیل حضور تو مسابقات مهمه.
فرشید
۱۵ مهر ۱۳۹۹لطفاً اول آگاهانه و بعد منصفانه قضاوت کنید. من به واسطه کارم با یه عالمه موتور بنزینی، دیزلی، الکتریکی (قفسه سنجابی، دی سی، روتور سیم پیچی شده و…) برخورد داشتم. باورتون نمیشه موتورهای الکتریکی چقدر بهترن. دوتا از این کامیون های خیلی بزرگ که توی معدن کار میکنن داریم. بهشون فان میگیم. جالبه که برخلاف تصور همه، سیستم محرک این تراک های فوق سنگین موتورهای الکتریکیه. گازوئیل توی یه دیزل ژنراتور به برق تبدیل میشه و نیروی موتورها رو تامین میکنه. میخوام بگم هرجا شما به نیروی خیلی زیاد نیاز دارین دیگه موتورهای احتراقی جواب نمیدن. موتورهای الکتریکی به شدت کم هزینه تر، بی صداتر، نرم تر، سریع تر، ساده تر و بینهایت پر قدرت تر و بادوام ترند. باید خودتون از نزدیک ببینید تا درک کنید. و از همه مهمتر محیط زیست واقعاً مهمه. تصور کنید اگه نصف ماشینای تهران الکتریکی بود چقدر اتمسفر این شهر متفاوت میشد. این داستانای صدا و یا هیجان موتورهای درون سوز فقط یه سری مانورهای ژورنالیستی، سرگرم کننده ولی پوچی بوده که توی همه این سالها به خوردمون دادن
حسین
۱۵ مهر ۱۳۹۹مشکل تهران فقط ماشین های با آلودگی زیاد نیست. مشکل بزرگتر برج سازی های بی رویه و بی حساب و کتابی که توی تهران انجام شده و باعث این وضعیت شده. شهر های بزرگ دنیا سیتی سنتر دارن و بقیه مناطق اجازه برج سازی یا ساختمان های چند طبقه وجود نداره.
Sina
۱۵ مهر ۱۳۹۹داداش متاسفانه مشکل اینه که اکثر ما بخش پنهان قضیه رو اصلا نمی بینیم ،
باتری با چی ساخته میشه؟
برقش از کجا میاد؟
تا وقتی اینا دو مورد کاملا پاک نشن موتور های برقی فقط یه تبلیغات هستن.
متاسفانه چون تصور میشه از خودشون آلودگی نمیاد پس پاک هستن ولی اینجوری نیست
دوامشون هم کمتره
حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آلودگی ها از ماشینا هست .
پس بقیش از کجا میاد؟
اگه ماشین های تک سرنشین حذف بشه بسیار موثر تره.
اگه پلاگین هیبرید باشن بسیار موثر تره ، که تا حد ممکن نقاط قوت هردو ضعفاشون رو پوشش دادن
نکته مهم تر از فرمول یکه ، فرمول یک هیچ ارتباطی به آلودگی نداره، اصلا مگه چقدر آلودگی تولید میشه از این ورزش ، هیجان این ورزش به همین موتوراشه.
علیآقا
۱۵ مهر ۱۳۹۹کاملا موافقم. نه فقط کامیونای معدن بلکه لوکوموتیوهای دیزلی حتی همون هایی که تو ایران هستند همگی با موتور برقی کار میکنند و موتور دیزل فقط برای راه اندازی ژنراتور استفاده میشه. کلی تکتولوژی پشت این وسایل هست.