مسابقات

ریسک رویگردانی خودروسازان از مسابقات فرمول ۱

پس از انتشار بیانیه ناگهانی هوندا در رابطه با ترک مسابقات فرمول ۱ به عنوان تأمین‌کننده پیشرانه در پایان فصل ۲۰۲۱، نگرانی‌هایی درباره علاقه خودروسازان به این رشته پرطرفدار ورزشی به وجود آمده است. از یک طرف خودروسازان سرمایه‌گذاری زیادی روی الکتریکی‌سازی محصولات خود انجام داده‌اند و شاید دیگر فرمول ۱ خیلی به زمینه کاری آن‌ها مرتبط نباشد.

Honda F1 2005 Jenson Button

هوندا گفته پس از ترک این مسابقات روی تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های سلول سوختی و الکتریکی تمرکز خواهد کرد تا به این ترتیب بتواند به کمپانی کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ تبدیل شود. اگرچه خودروسازان زیادی در ۷۰ سالی که از برگزاری فرمول ۱ می‌گذرد آمده و رفته‌اند اما خروج هوندا از آن لحظه مهمی محسوب می‌شود.

مدیر اسبق کثورث به عنوان تولید کننده پیشرانه‌های مختلف اخیراً گفته است:

فرمول ۱ هم‌اکنون با ریسک عدم علاقه خودروسازان به حضور در آن روبرو بوده و این موضوع به ویژه درباره شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در مسابقات موتور اسپورت انجام نداده‌اند صدق می‌کند زیرا دنیای خودروها سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال تغییر می‌باشد.

او می‌افزاید:

من فکر می‌کنم حرکت هوندا اگرچه شوکه کننده بوده اما کاملاً با آنچه که در جهان اتفاق می‌افتد همخوانی دارد. فرمول ۱ با برخی سؤالات کاملاً اساسی درباره آینده‌اش طی سه تا چهار سال آینده مواجه شده است.

اگرچه فرمول ۱ یکی از محبوب‌ترین مسابقات خودرویی تک نفره برای خودروسازان بوده اما بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون در فرمول E حضور دارند. در واقع شرکت‌هایی همچون آئودی، مرسدس بنز، پورشه، ب‌ام‌و، جگوار و نیسان با حضور خود در فرمول E نشان داده‌اند که ارتباط بیشتری با این مسابقات برقرار می‌کنند تا با فرمول ۱. همچنین قرار انحصاری ۲۵ ساله‌ای برای فرمول E به عنوان تنها مسابقات تک‌نفره الکتریکی وجود داشته و بنابراین فرمول ۱ به این زودی‌ها الکتریکی نخواهد شد.

مدیر اسبق کثورث اظهار می‌دارد:

فرمول ۱ موقعیت نسبتاً ناپایداری از نظر تکنولوژی‌های مبتنی بر سوخت‌های فسیلی دارد زیرا در زمانی برگزار می‌شود که دنیا در حال حرکت به سمت متفاوتی است.

مدیر فرمول ۱ رنو نیز اذعان داشته این مسابقات باید “پیروز نبرد درک و مفهوم” باشد. او می‌گوید:

تکنولوژی تنها زمانی کافی است که شما پیام‌هایی را دریافت کنید و ما نمی‌توانیم چنین چیزی را انجام دهیم. من نگران زمانی هستم که شما نبرد درک و احساس را ببازید. شاید ما مجبور باشیم عبور از قوای محرکه کنونی را بپذیریم و درک خود از مسئله را تغییر دهیم.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. Ho3in

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (227 ديدگاه)

    هوندا هم رفت
    فراری خیلی ضعیف شده
    دیگه اون رقابت قبل وجود نداره
    الان رقابت فقط ردبول و مرسدس این دو برند باهم رقابت میکنن
    دیگه فرمول یکم دیدن نداره
    ولی همین که در مقابل الکتریکی شدن مقاومت میکنن خیلی خیل خوبه 👌بخصوص اون صدای فراری قرمز لعنتی❤

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۶
    1. OMID

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1649 ديدگاه)

      انجین ردبول هم هوندا هست
      باید جایگزین کنه
      جالبه امسال موتورهای هوندا پرفورمنس خوبی داشتن و حالا میخوان به خاطر الکتریکی سازی خداحافظی کنن…

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۳
    2. SFXSuperFast

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (207 ديدگاه)

      فرمول یک میخواد جنگ تکنولوژیک آینده باشه
      پس باید «الکتریکی بشه»[به قول خودشون]
      اگه قراره یه ورزش جذاب و پربیننده باشه
      باید «v8یا بیشتر باشه»
      این ماشینای دورگه ای ک الان هستن
      نه جنگ تکنولوژیک رو دارن نه جذابیت موتورای جیغ جیغوی قدیمی
      فرمول یک باید برگرده ب موتورای V8-2.4L-KERS
      با RPM بیست هزار

      قبلا هم با دلیل و مدرک نشون دادم
      ک این فشارهای روی صنعت حمل و نقل کلا یه وایبه یه مده وگرنه واقعا روی مشکل گرمایش زمین تاثیر خاصی ندارن[برای آوردن مصداق](مخصوصا موتورای سطح بالا مثل موتورای سوپراسپورتا و سوپرسدان ها و ماشینای مسابقه،چون اولا تعداد ساخته شده ازشون پایینه و دوما به طور روزانه ازشون استفاده نمیشه)
      مشکل جای دیگری ست
      اروپا و چین هم برای خوابوندن صنایع و برنده شدن تو جنگ تکنولوژیک و صنعتی با یه کشور خاص(ا.م.آ) و خارج شدن از سایه ش و برهم زدن نظم جهانی دارن این بازیا رو درمیارن

      موافقم ۹
      مخالفم ۶
      1. Ferrari

        ۱۵ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1541 ديدگاه)

        استاد مثل اینکه متوجه مطلب نشدی هوندا بخاطر اینکه فرمول یک در مسیر درستی نیست کناره گیری کرده یه زمانی فرمول یک ۱۰ سال از صنعت خودروسازی جلوتر بود فناوری هایی که در این مسابقات بدست می‌امد ۱۰ سال بعدش روی سوپر اسپرتهای شهری بکار گرفته میشد اما الان خودروسازها به سرعت به سمت الکتریکی شدن پیش میرن درحالی که مدیران فرمول یک تا ۵ سال دیگه استفاده از همین موتورهای ۶سیلندر توربوهایبرید رو تمدید کردن
        حالا این وسط شما میگی دوباره موتور های v8 kers رو برگردونن؟ یعنی ۱۰ سال برن عقبتر؟

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
      2. Sina

        ۱۵ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (823 ديدگاه)

        کاملا درسته.
        باید فرمول یک هیجان انگیز تر بشه.
        باید کمی هم خطرناک بشه تا هیجانش بره بالا.
        هر سال داره تکراری تر میشه

        موافقم ۲
        مخالفم ۸
  2. حمید

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    یک مقاله میخونوم میخواهند بنزین ۹۰ درصد قیمت فوب خلبج فارس بهمون بفروشند
    همه جا داره برقی میشه فرمول یک هم متاثر خواهد شد
    چرا مردم اینهمه تو صف و نوبت ایستادنند این خودروهای پر مصرف رو گرفتند
    تا با بنزین قیمت جهانی بخواهند پرش کنند
    مسیولان به فکر برقی کردن خودرو ها باشند

    موافقم ۹
    مخالفم ۵
    1. Hadi

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1028 ديدگاه)

      این دنیا دیگه داره زیبایاشو از دست میده……..

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۶
  3. Maserati

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (619 ديدگاه)

    من که خیلی فرمول ۱ رو دوست دارم امیدوارم همینجور ادامه داشته باشه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۵
  4. ارشیاSVJ

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    الان فقط فراری
    مرسدس
    رنو
    مکلارن
    اگه اشتراک ردبول و استون مارتین رو هم در نظر بگیریم
    بقیه کلا تیم های خصوصی
    دوره فرمول یک متاسفانه داره به پایان خودش نزدیک میشه

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  5. Mazda3

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (50 ديدگاه)

    دوست داشتم هوندا ادامه بده بهتر بود این جایگاه مهم حفظ میکرد از جهتی حضورش واسه تنوع رقابت و کسب تجربه خوب بود از جهتی هم سعی میکرد مشکلاتش رو مدیریت کنه که تو چند سال اخیر یا موتور میسوزوند یا مشکل پاور یونیت داشت اخیرا هم مشکل نرم افزاری کنترل موتور پیداکرده بود که تاحد قابل قبولی خودشو نگه داشت ولی واسه رقابت هنوز جاداشت به نظر اگه قرار باشه تاکیدی روی دوام بعنوان ملاک درنظر گرفته شه تو موتور اسپرت بخصوص فورمولا وان میتونه قابل تامل باشه ولی تو خودروهای تجاری اصلا قابل اتکا نیست چون به سیاست گذاری و سرمایه گذاری خودروساز مربوطه میشه به همین دلیل حضور تو مسابقات مهمه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  6. فرشید

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    لطفاً اول آگاهانه و بعد منصفانه قضاوت کنید. من به واسطه کارم با یه عالمه موتور بنزینی، دیزلی، الکتریکی (قفسه سنجابی، دی سی، روتور سیم پیچی شده و…) برخورد داشتم. باورتون نمیشه موتورهای الکتریکی چقدر بهترن. دوتا از این کامیون های خیلی بزرگ که توی معدن کار میکنن داریم. بهشون فان میگیم. جالبه که برخلاف تصور همه، سیستم محرک این تراک های فوق سنگین موتورهای الکتریکیه. گازوئیل توی یه دیزل ژنراتور به برق تبدیل میشه و نیروی موتورها رو تامین میکنه. میخوام بگم هرجا شما به نیروی خیلی زیاد نیاز دارین دیگه موتورهای احتراقی جواب نمیدن. موتورهای الکتریکی به شدت کم هزینه تر، بی صداتر، نرم تر، سریع تر، ساده تر و بینهایت پر قدرت تر و بادوام ترند. باید خودتون از نزدیک ببینید تا درک کنید. و از همه مهمتر محیط زیست واقعاً مهمه. تصور کنید اگه نصف ماشینای تهران الکتریکی بود چقدر اتمسفر این شهر متفاوت میشد. این داستانای صدا و یا هیجان موتورهای درون سوز فقط یه سری مانورهای ژورنالیستی، سرگرم کننده ولی پوچی بوده که توی همه این سالها به خوردمون دادن

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۷
    1. حسین

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (91 ديدگاه)

      مشکل تهران فقط ماشین های با آلودگی زیاد نیست. مشکل بزرگتر برج سازی های بی رویه و بی حساب و کتابی که توی تهران انجام شده و باعث این وضعیت شده. شهر های بزرگ دنیا سیتی سنتر دارن و بقیه مناطق اجازه برج سازی یا ساختمان های چند طبقه وجود نداره.

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
      1. Sina

        ۱۵ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (823 ديدگاه)

        داداش متاسفانه مشکل اینه که اکثر ما بخش پنهان قضیه رو اصلا نمی بینیم ،
        باتری با چی ساخته میشه؟
        برقش از کجا میاد؟
        تا وقتی اینا دو مورد کاملا پاک نشن موتور های برقی فقط یه تبلیغات هستن.
        متاسفانه چون تصور میشه از خودشون آلودگی نمیاد پس پاک هستن ولی اینجوری نیست
        دوامشون هم کمتره
        حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آلودگی ها از ماشینا هست .
        پس بقیش از کجا میاد؟
        اگه ماشین های تک سرنشین حذف بشه بسیار موثر تره.
        اگه پلاگین هیبرید باشن بسیار موثر تره ، که تا حد ممکن نقاط قوت هردو ضعفاشون رو پوشش دادن
        نکته مهم تر از فرمول یکه ، فرمول یک هیچ ارتباطی به آلودگی نداره، اصلا مگه چقدر آلودگی تولید میشه از این ورزش ، هیجان این ورزش به همین موتوراشه.

        موافقم ۵
        مخالفم ۳
    2. علی‌آقا

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (312 ديدگاه)

      کاملا موافقم. نه فقط کامیونای معدن بلکه لوکوموتیوهای دیزلی حتی همون هایی که تو ایران هستند همگی با موتور برقی کار میکنند و موتور دیزل فقط برای راه اندازی ژنراتور استفاده میشه. کلی تکتولوژی پشت این وسایل هست.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا