کیا

معرفی و اعلام مشخصات کامل کراس‌اوور الکتریکی کیا EV6

کیا دو هفته پیش بدون انتشار مشخصات فنی از کراس‌اوور الکتریکی جدید خود یعنی EV6 رونمایی کرد و حالا مشخصات کامل نسخه‌های مختلف آن‌را اعلام کرده است. EV6 که اولین محصول تمام الکتریکی اختصاصی کیا محسوب می‌شود، خودرویی انقلابی و تجسمی از کیای جدید خواهد بود. این ماشین نمای بیرونی شیکی دارد که جلوپنجره‌ای باریک در میان چراغ‌های متمایز به همراه سپری آئرودینامیک با یک ورودی هوای مستطیل شکل از ویژگی‌های قسمت جلویی آن هستند. EV6 در پروفیل جانبی کاپوتی کوتاه و بدنه‌ای ساده دارد و ستون‌های A آن مشکی‌رنگ هستند.

سقف شناور و اسپویلر فوقانی که تا کناره‌های سقف کشیده شده هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی برجستهٔ این کراس‌اوور الکتریکی هستند. این اسپویلر هوا را به سمت اسپویلر پایینی هدایت می‌کند که بخشی از چراغ‌های سراسری عقب است. کراس‌اوور الکتریکی کیا ۴,۶۸۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۸۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۵۰ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۰۰ میلی‌متر است که این یعنی ۱۱۹ میلی‌متر کوتاه‌تر از سورنتو است اما ۸۶ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به آن دارد.

استایل منحصربه‌فرد EV6 به داخل آن‌هم ادامه یافته زیرا در اینجا داشبوردی ساده با یک نمایشگر خمیدهٔ ۱۲ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و یک صفحه آمپر دیجیتالی در بالای آن به چشم می‌خورد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو از تکنولوژی «کیا کانکت» برخوردار است که امکان به‌روزرسانی از راه دور را فراهم می‌کند و خدماتی مثل پیدا کردن جایگاه‌های شارژ اطراف، کنترل وضعیت شارژ خودرو و میزان بُرد باقیماندهٔ آن‌را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه EV6 هم می‌توان به غربیلک فرمان دو پره، دکمه‌های آینده‌نگرانه، کنسول مرکزی شناور، تریم زردرنگ و نمایشگر سربالای واقعیت افزوده اشاره کرد. برای این ماشین همچنین سیستم صوتی مریدین با ۱۴ بلندگو هم قابل سفارش خواهد بود که صدایی مصنوعی تولید و متناسب با سرعت خودرو در کابین پخش می‌کند.

فاصلهٔ محوری سخاوتمندانهٔ EV6 کابین جاداری را به دنبال داشته که فضای بار آن ۵۲۰ لیتر است و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۳۰۰ لیتر افزایش میابد. در بخش ایمنی هم این خودرو به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل دستیار دنبال کنندهٔ خطوط، دستیار خروج ایمن، دستیار پارک هوشمند و دستیار رانندگی در بزرگراه مجهز شده است که آخری کروز کنترل تطبیقی را با سیستم حفظ حرکت میان خطوط ترکیب می‌کند.

قوای محرکهٔ EV6 تنوع زیادی دارد زیرا در انواع مختلفی با باطری‌های استاندارد و دوربُرد و همین‌طور محرک عقب و چهارچرخ به بازار عرضه می‌شود. نسخهٔ پایه به باطری‌های استاندارد ۵۸ کیلووات ساعتی و یک موتور در عقب مجهز است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نسخهٔ بعدی چهارچرخ محرک با موتور الکتریکی دوم است که مجموع خروجی را به ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. به لطف این نیرو، EV6 ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پس از این دو، نسخهٔ دوربُرد با باطری‌های ۷۷.۴ کیلووات ساعتی و یک موتور قوی‌تر با ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد. مدل چهارچرخ محرک این نسخه نیز به لطف موتور الکتریکی دوم، مجموعاً ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد و به همین دلیل ظرف تنها ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این نسخه با هر بار شارژ طبق معیارهای WLTP می‌تواند بیش از ۵۱۰ کیلومتر را طی کند.

پرچم‌دار خانوادهٔ این کراس‌اوور الکتریکی هم مدل EV6 GT است که به‌صورت استاندارد به دو موتور الکتریکی (چهارچرخ محرک) و باطری‌های دوربُرد مجهز است. این نسخه مجموعاً ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که اعداد بسیار چشمگیری هستند و خودرو را ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. EV6 GT همچنین می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این نسخه اما علاوه بر سریع بودن، بُرد مناسبی هم دارد زیرا با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۵ کیلومتر را طی کند درحالی‌که برخورداری از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم نوید هندلینگی پویا را می‌دهد. کیا همچنین برای EV6 نسخهٔ GT-Line را هم در نظر گرفته که برای همهٔ نسخه‌ها قابل سفارش خواهد بود و ظاهر اسپرتی را به همراه دارد.

با توجه به اینکه EV6 روی پلت‌فرم E-GMP گروه هیوندای-کیا ساخته شده، از قابلیت شارژ ۴۰۰ ولت و ۸۰۰ ولت برخوردار است که این یعنی می‌توان ظرف تنها ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطری‌ها را شارژ کرد. همچنین در نسخهٔ محرک عقب دوربُرد نیز می‌توان با کمتر از چهار و نیم دقیقه شارژ صد کیلومتر به بُرد خودرو اضافه کرد. برای اینکه بُرد خودرو به حداکثر برسد، EV6 به سیستم احیای انرژی ترمزها مجهز شده که به ارائهٔ شش سطح مختلف، امکان رانندگی با یک پدال را هم فراهم می‌کند.

این خودرو همچنین به یک واحد کنترل شارژ یکپارچه هم مجهز است که اساساً EV6 را به یک منبع انرژی بزرگ تبدیل می‌کند که می‌تواند انرژی موردنیاز وسایل دیگر را تأمین کند. به‌عنوان‌مثال، کراس‌اوور الکتریکی کیا خواهد توانست برای بیش از ۲۴ ساعت برق موردنیاز یک سیستم تهویه مطبوع یا یک تلویزیون ۵۵ اینچی را تأمین کند. علاوه بر این، می‌توان از این خودرو برای شارژ خودروهای الکتریکی دیگر هم استفاده کرد تا بتواند به جایگاه شارژ برسد. کیا در EV6 به یدک کشی هم توجه داشته است زیرا این خودرو می‌تواند تا زمانی که باطری‌ها بیش از ۳۵ درصد شارژ داشته باشند، اشیائی تا ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن را بکسل کند.

کیا هم‌اکنون رزروهای خرید EV6 را در برخی بازارها می‌پذیرد و آن‌را از اواخر امسال در تعداد محدودی از کشورها عرضه خواهد کرد که البته ایالات‌متحده در بین آن‌ها نیست و آمریکایی‌ها برای خرید کراس‌اوور الکتریکی جدید کیا باید تا اوایل سال آینده منتظر بمانند. کیا امید زیادی به این خودرو داشته و انتظار دارد بتواند سالانه ۲۰ هزار دستگاه از آن در ایالات‌متحده و ۱۰۰ هزار دستگاه در سراسر جهان به فروش برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4870 ديدگاه)

    الآن یه فرد شهرنشین هرروز بطور میانگین ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با ماشین پیمایش داره و البته تو بعضی از موردای خاص (مثلاً رفتن به خارج از شهر) این پیمایش خیلی بیشترم میشه ولی اگر بخاد روزانه بیشتر از ۱۵۰ کیلومترو طی کنه تازه ایراد اصلی ماشینای برقی معلوم میشه …… البته تو مدلای جدید این مشکل تا حدود زیادی حل شده و ماشینای برقی اکثراً بالای ششصد ، هفتصد کیلومتر بُرد دارن ولی بزرگترین مشکل قیمتای خیلی بالاشون هستش

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. parsa_ashgh.mashine

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (226 ديدگاه)

      خب با ماشین برقی نباید به بیرون شهر بروید

      موافقم 2
      مخالفم 29
      1. زیزیگولو

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (4870 ديدگاه)

        در آینده نه چندان دور واسه همه اجتناب ناپذیره

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. parsa_ashgh.mashine

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (226 ديدگاه)

    قیافه ی خوشگلی داره و برد خوبی هم دارم سرعت شارژشم خوبه ولی قیمت هنوز مشخص نشده

    موافقم 23
    مخالفم 3
  3. R@m!n

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    فکر می کنم با آیونیک پلتفرم مشترک داره و بازم من کیا رو به هیوندای ترجیح میدم

    موافقم 23
    مخالفم 1
  4. میثم

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    طراحی جلو عقب چنگی به دل نمیزنه ولی طراحی داخلی برعکس

    موافقم 6
    مخالفم 7
  5. AMANTE

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    نسخه ی GT طراحی بسیار جذاب و متفاوتی داره، اگه قیمت زیر 50 هزار دلار داشته باشه واقعا عالی میشه.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. Amirreza

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    ظاهرشو خیلی دوست دارم داخلشم همینطور ، کلا کره خودشو داره کم کم به خودروساز های معتبر دنیا مثل جنرال موتورز ، دایملر ، تویوتا و …. میرسونه و اگه با همین سرعت به پیشرفتشون ادامه بدن زیاد طول نمیکشه که بهشون برسن چون واقعا پیشرفت خوبی داشتن و البته ایمنیشون هم نیاز به گفتن نداره چون اگه یه نگاهی به یورو انکپ یا تست تصادف آمریکا بندازین چند ساله خودروهاشون در محدوده پنچ ستاره هستن ای کاش ما هم مثل کره پیشرفت میکردیم ولی هزار افسوس ، هزاران افسوس

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. حسین دهمرد

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    کاپوتش خیلی کوتاهه. میدونم چون موتور بنزینی نداره دلیلی نداره کشیده باشه ولی خب ابهت ماشین به کاپوتشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. علی

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    جالبه که ما جزو “سراسر جهان” محسوب نمیشیم! (جمله آخر متن)

    موافقم 9
    مخالفم 0
  9. kastech

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (202 ديدگاه)

    هنوزم مدل X رو ترجیح میدم لامصب طراحیش خیلی جلوتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا