آموزش

چرا شتاب خودروهای برقی، بهتر از مدل‌های احتراقی است؟

چرا خودروهای برقی این قدر سریعند؟ برای درک این موضوع بهتر است به فرایند تولید قدرت و انتقال آن نگاهی داشته باشیم.

سریع‌ترین خودروی بنزینی که می‌شناسید را تصور کنید که پشت چراغ قرمز ایستاده است و درحالی‌که سیستم لانچ کنترلش را فعال کرده، منتظر است تا با سبز شدن چراغ حرکت خود را آغاز کند. هرچقدر هم که این خودرو سریع باشد (از مدل‌های گوناگون لامبورگینی گرفته تا فراری و بوگاتی) باز هم یک رقیب برقی دارد که می‌تواند بدون سروصدای اضافه، آن را در آینه عقب خود گم کند؛ چرا که عملکرد خودروهای برقی به‌نحوی است که انگار همیشه با لانچ‌کنترل روشن و حداکثر قدرت دسترس حرکت می‌کنند.

دلیل اصلی سرعت بی‌نظیر خودروهای برقی، تنها و تنها به یک عامل مهم باز می‌گردد و آن، سرعت بازخورد و پاسخ خودرو به فرامین راننده است. به سه دلیل واضح، هیچ خودروی درون‌سوزی تاکنون موفق نشده در بخش پاسخگویی به دستورات راننده با نمونه‌های برقی برسد:

  1. پاسخ موتور
  2. تعداد دنده‌ها
  3. حداکثر قدرت

برای درک این موضوع بهتر است ابتدا به روند رسیدن خودرو از حالت سکون به حداکثر قدرت، نگاهی بیاندازیم. در ابتدا راننده پای خود را روی پدال گاز می‎فشارد. این عمل یک سینگال الکترونیکی را به واحد پردازش ECU می‌فرستد و پس از انجام این فرایند، سیگنال تازه‌ای به فعالساز یا همان آکچویتر دریپه گاز ارسال می‌شود. پس از ترکیب هوای ورودی و سوخت به‌میزان مناسب، با ورود آن به منیفولد ورودی (که با استفاده از خلا مکش را انجام می‌دهد) و گذر از سوپاپ‌های سیلندر، به‌ترتیب مراحل چهارگانه پیشرانه چهارزمانه آغاز می‌شود.

با ادامه این روند در سیلندرهای دیگر، موتور به حداکثر توان خروجی خود دست پیدا می‌کند. فرایند یادشده در یک موتور تنفس‌طبیعی (که به کمک‌پیشرانه‌های پرخوران مجهز نشده است) حدود ۱.۴ تا ۱.۲ ثانیه طول می‎‌کشد؛هرچند در خودروهای امروزی این روند کندتر می‌شود تا تجربه رانندگی یکدست‌تر باشد. تمام این فرایندها، با ورود توربوشارژر بیش‌ازپیش کند می‌شوند و راننده را مجبور می‌کنند ۱ تا ۳ ثانیه بیشتر صبر کند؛ درحالی‌که یک پیشرانه برقی می‌تواند در بازه زمانی یادشده ده‌ها هزار بار به حداکثر توان خود دسترسی پیدا کند و باز به حالت عادی بازگردد.

پس می‌بینیم که پیشرانه برقی یک EV تقریبا به‌صورت آنی پاسخ می‌دهد اما نمی‌توان آن را به‌عنوان تنها دلیل شتاب و سرعت بالای این محصولات دانست. درحالی‌که برای دسترسی به گستره سرعت‌های مختلف در یک خودروی برقی نیازی به تعویض دنده نیست (چون جعبه‌دنده‌ای وجود ندارد)، خودروهای بنزینی باید زمان قابل‌توجهی را برای این کار صرف کنند. حتی اگر جعبه‌دنده‌ای بتواند به‌صورت آنی کار تعویض دنده را انجام دهد (که غیرممکن است) باز هم موتور بنزینی از همگام‌شدن با آن عاجر خواهد ماند.

موتورهای درون‌سوز برای عملکرد خود یک حداقل و یک حداکثر سرعت دارند که فراتر از آن قابلیت کارکردن ندارند. به‌همین دلیل برای کنترل آن‌ها، جعبه‌دنده توسعه داده می‎شود. در سوی دیگر، در خودروهای برقی خبری از این داستان نیست و می‌توانند هرگونه که می‌خواهند روشن/ خاموش شوند. حداکثر سرعتشان هم معمولا توسط نرم‌افزار تعیین می‌شود و برخلاف مدل‌های درون‌سوز، محدودیت مکانیکی ندارند. به‌علاوه، این موتورها با افزایش سرعت به دورموتور بالاتر نمی‌رسند و به این ترتیب، خبری از صدا و لرزش بیشتر پیشرانه نیست.

نکته نهایی آنکه موتورهای درون‌سوز تا زمانی که به انفجار نزدیک نشوند، به حداکثر توان تولیدی خود نمی‌رسند اما موتورهای برقی در بخش وسیعی از گستره عملکردی خود، آماده نبرد هستند. در این بخش جا دارد از گشتاور ارائه‌شده در این دو پیشرانه گوناگون یاد کنیم. موتور ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل لامبورگینی آونتادور در دور ۱۰۰۰rpm حدود ۹۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ در مقام مقایسه، پیشرانه برقی تسلا مدل S در همان سرعت حدود ۶۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

لامبورگینی آونتادور SV
لامبورگینی آونتادور SV

ورود الکترونیک به خودرو آن را به سطحی جدید رساند. از افزایش امکانات رفاهی گرفته تا بهبود ایمنی خودرو و حال، افزایش شتاب و دسترسی راحت به سرعت. پیشرانه‌های برقی می‌توانند درحالی‌که عملکردی بهینه را ارائه می‌کنند، قدرت بالایی را در اختیار راننده قرار دهند. حال با دانستن این مطلب می‌توانیم درک کنیم که چرا ورود و همه‌گیری آنها، تیر خلاصی بر پیشانی پیشرانه‌های V12 زده و چرا صنعت خودرو در تلاش است تا برای همیشه از دست موتورهای مکانیک راحت شود؟ نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا حفظ صدای موتورهایی که واقعا به آن‌ها دسترسی نداریم، منطقی خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3115 ديدگاه)

    وقتی با یک هفتم قطعات ، بازدهی سه تا چهار برابر ، بدون صدا و لرزش ، بدون آلایندگی ، بدون جعبه دنده ، بدون حرارت اضافه ، بدون سیستم خنک کننده سنگین و فرایندی بسیار ساده تر به بیشترین بازدهی ممکن در کمترین زمان میرسیم ، احمقانه‌ست که بر گذشته پافشاری کنیم …

    موافقم 14
    مخالفم 14
    1. ممد ژانگولر

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3576 ديدگاه)

      👏👌👏
      دقیقا زمانی که درشکه سواران شنیدن مرسدس بنز و فورد میخوان ماشین تولید کنن همین حرفارو زدن .یک سریا به ماشین میگفتن ارابه مرگ شیطانی

      موافقم 10
      مخالفم 10
      1. Mr. gt c

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (316 ديدگاه)

        اون یک دگرگونی کامل در صنعت حمل و نقل بود و مردم حق داشتند که خودروهای اولیه را ارابه های شیطانی قلمداد کنند و این رو هم اضافه کنم که ماهم در حال حاضر پراید را ارابه مرگ می‌نامیم ولی شک نداریم که خودروهای اولیه با اون تایر های باریک و پره ای حتی از پراید هم نا ایمن تر بودند، پس مردم اون زمان حق داشتند؛

        در ضمن بعد این دگرگونی استفاده از اسب ها ممنوع و قلع و قم اعلام نشد و علاقه‌مندان به اسب ها می‌توانستند اسب های خود را پرورش دهند و و از سواری لذت ببرند؛

        پس امثال شما هم اگر خودتون رو حق میدونید نباید با ممنوعیت درون سوزها، استفاده از خودروهای الکتریکی را به همه اعمال کنید بلکه به مرور زمان مردم تشخیص می‌دهند که کدام یک بهتر، پاک تر، و مناسب تر در همه زمینه ها هست.

        موافقم 12
        مخالفم 4
      2. ارسلان

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (457 ديدگاه)

        دو تا از خنده دار ترین جوک های دنیا👈️👈️ (ماشین برقی سریعتر از درون سوز هست/ ماشین برقی بدون آلاینده و کم خرج)😂😂😂
        وقتی بعضیا میگن برقی سریعتر از درون سوزه ینی درونسوز هر کاری بکنه هم باز برقی سریعتره درسته ؟🤔
        خب اولا باید بگم به دو دلیل کاملا برعکسه اسم ماشین ها رو هم میارم و برقی خودشم بکشه باز کندتر از درون سوز هست

        1- خودروی درون سوز هست به اسم بلادهوند که 135 هزار اسب بخار قدرت داره / 0 تا 100 رو بریز سطل زباله 0 تا 1000 کیلومتر بر ساعتش 55 ثانیه هست و 2 ماخ سرعت داره این از این

        2-حالا اگه بلادهوند رو فاکتور بگیریم درون سوز های درگستر تاپ فیول (Top Fuel) مسیر 305 متری رو زیره 4 ثانیه ( 3.72 ثانیه) طی میکنن خودتون محاسبه کنید شتاب وحشتناک شون رو که خودروی برقی توی خواب هم نمیبینه

        3- حتی ماشین برقی از خودروهایی همچون بوگاتی یا یسکو ابسولوت هم شتاب کمتری داره چونکه ماشین برقی توی درگ 400 متر جا میمونه دلیلش هم اینه که شتابش به 500 کیلومتر برساعت مثلا یسکو ابسولوت نمیرسه پس حتی دیدید که شتاب برقی بازم پایینتر از یه بنزینی جاده ای هس

        پس این جوک که برقی سریعتر از درون سوز دیگه نگید چون که بی مزه شده😐😐 درونسوز بخواد برقی توی آینه ش نقطه میشه 👑👑👑👑 این از پرونده ی شتاب یه بار بستمش برای همیشه

        اونایی که فک میکنن ماشین برقی خرجی نداره و فقط شارژش میکنن باید بگم که یه ماشین برقی در یک کارکرد معینی آرمیچر میسوزونه و یه مقاله ای در همین پدال اگه خاطرم باشه کار شده بود که یه برقی تسلا فکر میکنم یه رکورد مسافتی طی کرده بود و در ین حین 4-3 بار ارمیچر عوض کرده بود ینی تعویض کامل موتور که هیچ وقت توی درونسوز اتفاق نمیافته این ینی اصحلاک برقی از دورنسوز بسیار بسیار زیادتره و وحشتناکه🤮🤮 این از این
        مورد بعدی جدای کاهش عمر باطری بخاطر دما رو فاکتور بگیریم از کار افتادن در هوای سرد و گرم مقاله ش هم توی پدال کار شده بودکه برای امریکا هم بود
        مورد بعدی هزینه ی تعویض باتری رو که همه میدونن که چون از پوله خرید ماشین خوده میزنه بالاتر ماشین برقی افت قیمت وحشتناک داره و بعدشم اگه وقتی باطری ش خراب شد حتی اگه ماشین نو هم باشه میره برا اسقاط باتری ش هم قابل بازیافت نیست و بخاطر مواد خطرناکی که داره منابع آب دنیا رو آلوده میکنه درصورتی که درونسوز الودگی آبی نداره ولی برقی هم هوا رو الوده میکنه هم آب رو همون پروسه ی تولید باتری خودش خدای آلوده سازی هست برید تحقیق کنید الودگی میکروپلاستیک های برقی هم 5-6 برابر درونسوز هاست هزینه ی تعویض لاستیک هم هست که هر 5 هزار تا 2000 هزار دلار برای لاستیک جنس خوب پیاده میشید
        بخوام ادامه بدم کامنت طولانی تر میشه پس همینجا استاپ میزنم فقط اینو بگم دیگه این جوکای تکراری (برقی سریعتر از درونسوز برقی بدون آلودگی) و بی مزه رو هی تکرار نکنید چون دروغ محضه و واقعیت نداره همونطور که بالاتر ثابت کردم پاش بیافته برقی در مقابل درونسوز حلزونی حقیری بیش نیس آلودگیش هم حداقل 10 برابر دروزنسوز هاس

        موافقم 11
        مخالفم 8
        1. SC63

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (80 ديدگاه)

          کلا داری اشتباه میزنی .
          این مقاله نگفت که سریعترین ماشین دنیا برقیه
          بلکه منظورش اینه ساخت خودروی برقی سریع و پر شتاب به مراتب ساده تر از بنزینیه که کاملا درسته .
          مثلا کیا یه عمر درون سوز میزد که همشون کند بودن اما به لطف همین برقی سازی تونست ماشین با شتاب ۳ ثانیه بزنه و حتی با لامبو درگ بزاره

          https://www.pedal.ir/kia/kia-ev6-aventador-svj-drag-race/

          موافقم 11
          مخالفم 3
        2. محمد مهدی

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (12 ديدگاه)

          از همونجایی که گفتی باتری قابل بازیافت نیست دیگه نخوندم 😒

          موافقم 6
          مخالفم 5
        3. حسام

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          اون ماشینای درون سوز که مثال زدی حتی اسمشم کسی نشنیده اگه هم وجود داشته باشه به تعداد خیلی کمی هستن بعدشم الان تقریبا بیشتر از ۱۲۰ ساله که خودرو درون سوز داره تولید میشه و به نهایت تکنولوژی خودش رسیده درحالی که خودرو برقی تقریبا ۱۰ ۱۱ ساله که به صورت انبوه داره تولید میشه تازه اولای کار خودشه پس طبیعی هستش که یکسری ایراد داشته باشه که در آینده قطعا برطرف میشه بعد میگی خودرو برقی باتریش خراب میشه آره خراب میشه ولی تقریبا ۱۰ ۱۵ سال عمر میکنه بعد خراب میشه که قطعا در آینده خیلی بیشتر از اینا عمر میکنه و یجوری میگی که انگار خودروهای درون سوز اصلا اصطلاک ندارن
          میگی آلودگی زیست محیطی داره آره داره ولی خیلی کمتر از خودرو های بنزینی و درون سوز که همینجوری دارن کربن دی اکسید تولید میکنند و علاوه بر آلودگی هوا باعث گرمایش زمین هم میشن که با توجه به بچه سال بودنت باید بگم که همین گرمایش زمین یکی از عوامل منقرض شدن خیلی از موجودات زنده هستش
          از اونطرف خودروهای برقی قطعاتی مثل گیربکس دیفرانسیل موتور احتراقی سیستم خنک کاری و… ندارن که علاوه بر کاهش وزن اتلاف نیرو هم نداره و بازم به خاطر بچه بودنت باید بگم همین گیربکس نزدیک ۱۰ درصد توان موتور رو میگیره
          در آخرم اینو بگم چه بخواید چه نخواید تا چند ده سال آینده خودرو های الکتریکی تعدادشون حتی از خودرو های درون سوز هم بیشتره

          موافقم 8
          مخالفم 3
      3. Mr. gt c

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (316 ديدگاه)

        اون یک دگرگونی کامل در صنعت حمل و نقل بود و مردم حق داشتند که خودروهای اولیه را ارابه های شیطانی قلمداد کنند و این رو هم اضافه کنم که ماهم در حال حاضر پراید را ارابه مرگ مینامیم ولی شک نداریم که خودروهای اولیه با اون تایرهای باریک و پره ای حتی از پراید هم نا ایمن تر بودند پس مردم اون زمان حق داشتند؛

        در ضمن بعد این دگرگونی استفاده از اسب ها ممنوع و قلع و قم اعلام نشد و علاقه مندان به اسب ها میتوانستند اسبهای خود را پرورش دهند و و از سواری لذت ببرند؛

        پس امثال شما اگر خودتون رو حق میدونید نباید با ممنوعیت درون سوزها استفاده از خودروهای الکتریکی را به همه اعمال اجباری کنید بلکه به مرور زمان مردم تشخیص میدهند که کدام یک بهتر پاک تر و مناسب تر در همه

        زمینه ها هست.

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. احسان

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (107 ديدگاه)

          یک مسئله هست پرورش اسب و لذت بردن از اون ضرری به دیگر مردم نمیزنه اما احتراق داخلی خودروهای سوخت فسیلی ،آلودگیش رو وسط شهر در ریه های تمام مردم اثر میگذاره. خودروی الکتریکی بدون آلودگی نیست اما روندش میتونه سرانجام اینطوری بشه (همین الان هم پاک تر از بنزینی هست) . اما برای خودروی بنزینی و دیزلی نمیشه حتی بدون آلودگی رو تصور شد. در ضمن خودروی احتراق داخلی ممنوع نیست شما ماشین هیدروژنی بخر.

          موافقم 6
          مخالفم 3
      4. ممد ژانگولر

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3576 ديدگاه)

        والا ما جلوی مغازه رفیقمون که میریم ی اتوبوس هست هر روز میاد ماشینشو درجا میذاره کار کنه یعنی هر چی دود و آلودگیه به محل میده تازه خود رانندشم با افتخار میاد بقل اتوبوسش وایمیسته چند نخ سیگار هم میکشه .یعنی کلا با خود راننده ۱۰ متر مربع اشغال نمیکنن ولی کل منطقه میشه بوی دود . حالا شما حساب کن هر کدوم از این ماشینها چقدر گرما و آلودگی تولید میکنن.من رئیس جمهور میشدم از فردا میگفتم هر کی ماشینشو تبدیل نکنه ۶۰ سال حبس ابد یا معادلش ۱۰۰ میلیارد جریمه نقدی یا اگر هم هیچکدومشه نتونست بره برای گیوتین .تعارف نباید داشت.با گرم شدن و آلوده شدن هوا تنفسی نباید شوخی کرد.

        موافقم 8
        مخالفم 4
      5. Amir

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        دوست عزیز ما در عصر خودرو های نوین صحبت میکنیم و شما درباره ورود به عصر خودرو ،
        معلوم است ما صد سال دیگر به ماشین های پرنده میگوییم ارابه مرگ زیرا تصور حرکت در آسمان را نداریم صحبت شما درست مثل این است که آن زمان مردم میترسیدند سوار خودرو شوند مثل ترس‌ ما از پرواز در آسمان است

        پس با جمله های پوچ و توخالی مشکل بزرگ خودرو های برقی را پوشش ندهید
        ما در عصری هستیم که نیاز به پیشرفت تکنولوژی داریم و همین هم در حال اجراست اما حذف جعبه دنده و افزودن گیربکس تک سرعته ، درست مانند دنده عقب گرفتن به صد ها سال پیش است
        پس کمک به تبلیغات گسترده شرکت هایی که فقط به دنبال پول هستند نکنید چون انسان عاقل و خود مختار میداند که خریدن خودرو مانند خریدن اسباب بازی های تسلا نیست
        و به همین خاطر است که کمپانی های بزرگ خودرو سازی هیچ ترسی از پیشرفت این اسباب بازی ها ندارند چون ما نیاز به شتاب صفر تا صد پایین 5ثانیه نداریم یا به شیشه و بدنه ضد گلوله و یا افشانه اسپری فلفل در کنار آینه ها

        بلکه ما هدفمان از رانندگی لذت بردن از آن است

        پیروز باشید

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. مهندس

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      بازدهی سه چهار برابر کدومه؟تو خودت فکر کن من تو فاصله ۵۰۰ کیلومتری از درگاه شارژ ماشین شارژ تموم کنه، اون درون سوز با چند تا گالن بنزین خودشو به مقصد میرسونه اما اون برقی چی؟ چجوری میخوای شارژش کنی؟مشکل وزن زیاد پس چی ؟تازه مقاومت ماشین هم تو شرایط سخت اعم از بالا یا پایین بودن دما یا نصف شدن عمکرد تو سربالایی های جاده ای پس چی؟هزینه تعویض باطری و آلودگی اون؟ و مهم تر از همه اینکه برق هم از سوخت فسیلی تولید میشه

      موافقم 10
      مخالفم 11
      1. heshmat021

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (329 ديدگاه)

        چرا باید ۵۰۰ کیلومتری شارژ تموم کنی، خوب خودش میگه فلان ایستگاه تو فلان کیلومتر به ایستگاه شارژ مراجعه کن، اینقدر کار سختیه؟!

        موافقم 8
        مخالفم 8
      2. Dark Knight

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (454 ديدگاه)

        تو رو خدا نگاه منطق ایرانی ! ( بعد میگن چرا ایران پیشرفت نمیکنه ) یکم فکر بکنی میفهمی که همون بنزینی هم اگه تو فاصله ۱۰۰ کیلومتری یا حتی ۵۰ کیلومتری از پمپ بنزین ، بنزین تموم کنه هیچ راهی به جز زنگ زدن به یدک کش برای رسوندن خودش به نزدیک ترین پمپ بنزین ندارن چون دو تا یا سه تا بطری نوشابه جوابگو بردن این فاصله نیست ( تا حالا کسی رو ندیدیم تو ماشین شخصی گالن یا بشکه بنزین بذاره 😂 ) و در ضمن اون برقی یه سیستمی به اسم regenerative break داره یعنی راننده میتونه با تنظیم رو حالت حداکثری ترمز گرفتن ، حداقل ۸ تا ۱۵ مایل به بردش تو مواقع ضروری اضافه کنه اما آیا بنزینی این چیز ها رو تو خوابش هم میبینه ! شعاع برقی های الان به صورت میانگین شده نزدیک ۵۰۰ کیلومتر ولی تا دو سال دیگه میره رو ۸۰۰ یا بیش تر یعنی عددی که بهترین پلاگین هایبرید دنیا هم نمیتونه بره دیگه بنزینی معمولی بماند اگه منظورت از مقاومت ایمنی هست که همین امروز پدال یه پست گذاشت در مورد ایمن ترین برقی ها که اکثرا +top safety peak گرفته بودن یعنی ایمن ترین حالت ممکن و از نظر عملکرد تو آب و هوا مختلف هم اگه ماشین بنزینی رو تو دما ۶۰ درجه اهواز ببری یا سربالایی های شدید قطعا از نظر توان پیمایش خیلی افت چون اکثر بنزینی ها حتی الان هم cvvt ( تنظیم متغیر سوپاپ ها ندارن ) ، در کل برخلاف اسمت اصلا اطلاعاتت در حد بالایی نبود

        موافقم 6
        مخالفم 11
      3. حسام

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بازدهی سه چهار برابری نداره ولی با یک بار شارژ تقریبا ۶۰۰ کیلومتری میره و با توجه به اینکه خیلی از ورود به این تکنولوژی نمیگزره احتمالا در آینده بردش خیلی بیشتر از اینا میشه بعدشم وقتی که ماشینای الکتریکی تعدادشون زیاد بشه کشورها میان درگاه شارژ میزارن تو هرجای شهر و دیگه نیاز نیست مسافت زیادی طی کنی تا برسی به یه درگاه شارژ
        اگه منظورت از وزن زیاد باتری هست باید بگم که این خودرو ها ن موتور درون سوز ۱۰۰ کیلویی دارن ن گیربکس دارن ن سیستم خنک کاری دارن ن دیفرانسیل دارن و در خودرو های ۴ چرخ محرک علاوه بر اینها میل گاردان و دیفرانسیل مرکزی و دیفرانسیل عقب هم ندارن که جمعا ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو از وزن ماشین کم میشه و مشکل باتره سنگینش رو جبران میکنه
        اینکه میگی تو هوای گرم یا سرد عملکرد خودرو الکتریکی دچار مشکل میشه باید بگم کاملا اشتباه هستش بلکه برعکس، خودرو های درون سوز تو هوای گرم به خاطر بالا رفتن دمای موتور و تبخیر شدن بنزین و همچنین تو هوای سرد به خاطر گرم نشدن صحیح موتور بخش زیادی از توان خودشون رو از دست میدن ولی خودرو الکتریکی موتور های الکتریکی دارن که متصل میشه به چرخ ها، نیرو رو مستقیم وارد میکنه به چرخ و علاوه بر گشتاور بالا که تو هر دور موتور یکسان هستش دچار افت توان هم نمیشه
        باتری خودرو های الکتریکی حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال درصورت استفاده مداوم ممکنه نیاز به تعویض پیدا کنه ولی خب طبیعیه که شرکتهای خودرو ساز تازه وارد این تکنولوژی شدن و قطعا در آینده باتری های با عمر خیلی بالاتر هم ساخته میشه ولی خب خودرو درون سوز هم ممکنه یاتاقان بزنه یا شاتون بزنه یا سرسیلندر تاب برداره یا موتور بسوزونه و نمیشه گفت هیچ مشکلی واسش پیش نمیاد
        در مورد اینکه میگی خودرو الکتریکی آلودگی داره موافقم ولی آلودگیش خیلی از خودرو های درون سوز کمتره و به جای اینکه سوخت فسیلی رو تبدیل به بنزین کنن باهاش برق درست میکنن و تازه خودرو برقی کربن دی اکسید هم آزاد نمیکنه و آلودگی هوا خیلی کمتر میشه

        موافقم 4
        مخالفم 2
    3. Mr. gt c

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (316 ديدگاه)

      هیچکدوم از اینایی ک گفتی برای یک عشق ماشین واقعی اهمیتی نداره، اولویت با درون سوز هست

      موافقم 11
      مخالفم 5
    4. Alan.r

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      وقتی که میشه با یه پورشه‌ی ۶۰۰ اسبی یه ریمک ۱۸۰۰ اسبی رو تو پیست به خاک و خون کشید پافشاری بر آینده احمقانه‌است
      بحث آلایندگی هم اولا که اون برقی که الکتریکی ها استفاده می‌کنند درصد بالاییش از سوخت های فسیلی میاد دوما فرایند استخراج لیتیم و تولید باطری آلایندگی زیادی تولید می‌کنه پس اصلا هم بدون آلایندگی نیستن
      الکتریکی ها با وجود قیمت گران ، وزن بسیار بالا و بردشون هنوز مونده که به درون‌سوز ها برسن

      موافقم 9
      مخالفم 7
      1. Elmiraj

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3115 ديدگاه)

        بد نیست به عرض شما برسونم که اعداد و ارقام پیست برای ۹۵ درصد افراد هیچ اهمیتی نداره و حتی اخبارشم پیگیری نمیشه.

        موافقم 5
        مخالفم 9
    5. Bmw

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (586 ديدگاه)

      المیراژ این حرفو زدی چون تنها امید بقای صنعت ضعیف خودرو سازی آمریکا تسلاس اگه داستان برعکس بود مطمئناً همچین حرفی نمی زدی تسلا باعث شده صنعت ضعیف خودرو سازی آمریکا سر تیتر خبر ها باشه اونم به لطف یه آفریقایی به نام ایلان ماسک 😂

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. سوشیانت

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        صنعت خودروسازی ضعیف آمریکا😂 همون بی ام و ای که گذاشتی پروفایلت اگه شرکت کادیلاک نبود باید با هندل روشنش میکردی🤣

        موافقم 3
        مخالفم 3
    6. B

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (366 ديدگاه)

      از لحاظ مکانیکی ساده ترن از لحاظ الکترونیکی پیچیده ترن

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. JaMsHiD

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (990 ديدگاه)

    تا صبح بشینید اینجا دعوا کنید سر اینکه مقاله حرف مفت زده یا حق گفته .
    این خط ، این نشون .
    تا آخر عمرمون (اگه ایران باشیم) قراره با همین پلتفرم ۴۰۵ سر و کله بزنیم .
    یه سی سال دیگه فکر کنم تازه کشورمون پلاگین هایبرید بشه😂💔

    موافقم 13
    مخالفم 3
  3. Q

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    کی میگه شتاب برقیا بهتره ؟
    ما یه دیمن ۱۷۰ داریم که ۱.۶۶ شتاب میزنه
    فقط نمیدونم چرا هیچ جا خبری ازش نیست :)
    احتمالا شأن و منزلت دیمن ۱۷۰ خیلی بالاتر از اینه که تشریف بیاره تو پیست و زمانش ثبت بشه 😄

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. Ahmad

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (32 ديدگاه)

      کی گفته دیمن ۱.۶۶ میزنه؟
      توی افسانه ها اومده با سوخت E85 و لاستیک و آسفالت خاص ۱.۷ میزنه اونم توی افسانه ها.خوش خیالی ها.

      موافقم 9
      مخالفم 9
      1. سوشیانت

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        منبع شما چیه؟! یه عده انقدر اعتماد به نفس دارن که بدون منبع میخوان دوج رو ببرن زیر سوال!

        موافقم 7
        مخالفم 10
    2. سوشیانت

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      همون خودتم نمیدونی چرا هیچکس نیومده با مدرک بگه شتابش دروغه ولی باز حرف خودت رو میزنی

      موافقم 3
      مخالفم 11
      1. Ahmad

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (32 ديدگاه)

        با خودت چند چندی؟نیم کیلو شیرینی بگیربا خودت آشتی کن کسی دوج و زیر سوال نبرده.حالاهم تو راست میگی برو.اعتماد به نفس تو خنده داره درکی از خودرو نداری فقط از خودرو اعداد ارقامشو بلدی.

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. Undercover

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (25 ديدگاه)

          شتابش واقعا بالا هست منتهی مردم ما هنوز نفهمیدن که ۰ تا ۶۰ مایل با ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر یکی نیست. اگه بخوای مایل رو به تبدیل به کیلومتر کنی باید عدد رو ضرب در ۱.۶ کنی. یعنی ۰ تا ۶۰ مایل میشه ۹۶ کیلومتر – ۰ تا ۶۲ مایل میشه ۱۰۰ کیلومتر. توی دو تا وب سایت خارجی مربوط به خودرو به این موضوع اشاره کردن منتهی اگه امثال فشاریانت نریزن سرم!

          زمان ۱.۶۶ ثانیه تا ۶۰ مایله. تا ۱۰۰ کیلومتر میشه ۱.۸۸ ثانیه. شتابش درسته ولی مواردی که شما گفتین هم درسته که خودشون از قبل اونارو تنظیم کردن.

          خلاصه بگم: این چلنجر فقط و فقط و فقط برای درگ ساخته شده نه چیز دیگه ای.

          موافقم 1
          مخالفم 5
        2. سوشیانت

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          بعضی شرکت های آمریکایی از صفرتاشصت مایل نمادین استفاده میکنن یعنی منظورشون همون صفرتاصده ولی چون برای مردم آمریکا صفرتاشصت مایل آشنا تره از مایل استفاده میکنن مثلا همین دوج سایت های خارجی هم شتاب صفرتاصدش رو نوشتن ۱.۶۶ یا مثلا کوروت c8 z06 که شورولت شتابش رو به مایل ۲.۶ اعلام کرده ولی سایت هایی که به صفرتاصد اعلام میکنن هم همین عدد رو گفتن

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. سوشیانت

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          تو همین اعدادش هم بلد نیستی از خودت عدد میگی

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. فقط آلمانی

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (29 ديدگاه)

        الان باز دوزیانت میاد میگه دیمن ۱.۶۶ میزنه شتاب شماها باور ندارید
        ینی بی منطق ترین کاربری که دیدم.

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. سوشیانت

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          ببین کوچولو وقتی اسم کسی رو مسخره میکنی طرف بهت تذکر نمیده یه جوری باهات برخورد میکنه که دیگه حتی جرعت نکنی اسمش رو بیاری پس حواست باشه که دیگه تکرار نکنی چون بقیه مثل من نیستن

          موافقم 1
          مخالفم 2
    3. Dark Knight

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (454 ديدگاه)

      دیمن ۱۷۰ ! منظورت همونی هست که تسلا plaid سدان چند روز پیش تو کانال drag times داغونش کرد 😂

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. سوشیانت

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        سطحت در همین حده که فکر میکنی کنترل کردن یه ماسل کار دف عقب به راحتی یه ماشین برقی هست دوج هم تایم چهارصد مترش زیر ۹ هست برخلاف تسلا که بالای ۹ میزنه هم شتابش از تسلا بیشتره

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. نیکان

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        ولی تو کانال دیمنولوژی دیمن برد چون ماشین دست کار بلدش بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. Taha Ayoobi

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1279 ديدگاه)

      @‌Q
      @Ahmad
      @Dark night

      آرامش خودتونو حفظ کنید، اصلا فشار نداره براچی فشار میارید به خودتون.

      هنوز از مقاله قبلی قانع نشدید دوباره بحثشو می‌کشید وسط😂

      الان من بگم nhra تائید کرده میگن برو بابا دهاتی چون یوتوبر ها نتونستن پس نه 😂
      حالا فرض کن nhra شتاب یه مدل بی ام و رو تائید کرده بود که مالک ها خودشون نتونسته بودن بزنن اون شتابو، عالم و آدم و به هم میدوختید که nhra تائید کرده

      هروقت کسی بگه شتاب دیمن دروغه تا ابد من میگم nhra چون کسی بالاتر از اون نیست که تائید کنه و به چهارتا یوتوبر نیست.

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. Q

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (68 ديدگاه)

        بوگاتی و هنسی و کونیگزگ میان ادعا میکنن که سریعترین ماشین تولیدی جهان رو ساختند که هر کدوم یه شاهکاره و چندین میلیون دلار هم قیمتشه . اما تا وقتی نیان در مسیر استاندارد و در شرایط حرفه ای و در ۲ جهت تایم نزنن هیچ چیز رسمی اعلام نمیشه و همش در حد تبلیغ میمونه . حتی اکثرا ویدیو و تصاویرشم منتشر میشه و رسانه ها هم پوشش میدن .
        قضیه این دوج هم شبیه همینه . دوج میتونست مثل خیلی برند های دیگه ، با یه ویدیوی رسمی از تایم زدن این ماشین ، حتی اصلا با هماهنگی nhra ، این شتاب رو به رخ همه بکشونه ( چون واقعا یه شاهکاره اگه واقعی باشه ) و قال قضیه رو بکنه اما چرا این کارو نکرد ؟
        شتاب ۱.۶۶ یک تئوری و شتاب کاغذیه که ثبت شده و nhra تایید کرده . از وقتی که اومد تا همین الان و در آینده هیچ گاه شتاب ۱.۶۶ رو نخواهید دید . حتی تو ویدیو های یوتیوب و کاربرای خارجی هم انتقاد کردن از شتاب این ماشین و اون رو یه ترفند تبلیغاتی حساب کردند

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          👎

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. سوشیانت

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          قبلا جوابت رو هم دادم یه لینکی فرستادی که هیچ محتوایی نداشت فقط همون حرفی که دوج گفته بود رو اون یوتیوبر زد یعنی عملا یوتیوبر ها هیچی از ماشین سرشون نمیشه اون وقت به جای سازمان بزرگی مثل nhra منبعت حرف اوناست در ضمن فقط کونیگزگ هست که سرعتش رو خودش گفته تئوریه بقیه با اطمینان اعلام کردن و هیچکسی هم نتونسته ایراد بگیره ازشون

          موافقم 2
          مخالفم 0
  4. Scuderia Ferrari

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3900 ديدگاه)

    پورشه ۵۰۰ اسبی به ریماک ۱۹۰۰ اسبی : بیا تو پیست کارِت دارم
    یه چپ یه راست …. ناک اوت 👊👊
    حاجی فقط شتاب اولیه رو نگاه نکن ، درون سوزها فعلاً در اکثر موارد نسبت به الکتریکی ها برتری دارن

    موافقم 12
    مخالفم 9
    1. Dark Knight

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (454 ديدگاه)

      جواب تسلا plaid با قیمت ۸۹ هزار دلار به هایپرکار فراری sf90 با قیمت ۷۰۰ هزار دلار یا دیمن پر ادعا : اگه جرات دارین دوباره بیاین پشت چراغ قرمز یا خط درگ تا دوباره جررتون بدم 😂 ( هم برقی و هم بنزینی هر دو نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارن )

      موافقم 7
      مخالفم 11
      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1279 ديدگاه)

        @Dark night
        داره میگه پیست بعد تو میگی پشت چراغ قرمز😂

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. Kf

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (508 ديدگاه)

          داداش زیاد جواب الکتریکی فن رو نده اینا همونایی هستن که از سربازی بر میگردن ولی سیگاری نشدن

          موافقم 6
          مخالفم 2
  5. Mr.Lucifer

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    همه چیز شتاب اولیه نیس که
    توی پیست ها بنزینی ها لپ تایم بهتری نسبت به الکتریکی ها ثبت می‌کنند و
    از نظر تاپ اسپید هم بهتر از نمونه های برقی هستن

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. Dark Knight

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (454 ديدگاه)

      مگه کسی فقط حرف از شتاب اولیه زد ! واقعا مسخره هست که میبینی میان بدون هیچ اطلاعی عملکرد سدان خانوادگی الکتریکی تو پیست رو با یه سوپرکار بنزینی مخصوص پیست مقایسه میکنن ! برقی ها به خاطر باتری ها که زیرشون دارن از نظر کنترل سر پیچ ها و پایداری تو سرعت های بالا ( به خاطر وزن بالا باتری ها ) دنیایی از همه رده های درونسوز بالاتر هستن

      موافقم 4
      مخالفم 7
    2. افشار

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (709 ديدگاه)

      آفرین

      موافقم 5
      مخالفم 2
    3. B

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (366 ديدگاه)

      خب برقی هارو هم بخوان مخصوص پیست بسازن و باتری ۲۰ کیلوواتی یا حتی کمتر بجا ۸۰ و ۱۰۰ کیلوواتی روش بزارن پورشو میخوره گرچه لپ تایم پورش صرفا بخاطر درونسوز بودنش نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. زیزیگولو

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4987 ديدگاه)

    ماشینای برقی هرچی که باشن بازم نمیتونن جای ماشینای موتور بنزینی رو واسه ما پر کنن ….. شاید واسه نسلای آینده

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. علی

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (402 ديدگاه)

      لعنت به روزی برقی های مار سفت یواشکی نزدیک شدن لعنت به برقی

      موافقم 3
      مخالفم 2
  7. khashayar0

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    به نظر من خودرو برقی برای اروپا باتوجه به شرایط و کمبود منابعی که داره بهترین گزینه است.
    برقی سازی هم اتفاق میافته تنها مشکل برقی ها هم همون مدت شارژ شدنه . چون اگه سریعتر شارژ بشن نیازی نیست که از باتری های بزرگی استفاده کنند. و مشکل وزن خود به خود حل میشه.
    در ضمن در خودرو های برقی حتی میشه کل سیستم فرمان و اجزای اونو حذف کرد (کاری که پورشه میخواد انجامش بده) مثلا فرض کنید میخواید به چپ بپیچید کافیه چرخ های سمت چپ کندتر از چرخ های سمت راست بچرخند.
    و این مذخرفات درگیری با خودرو و صدای خودرو و عوض کردن دنده و …. هم چیزی نیست . الان که مردم با انواع فیس لیفت های پراید (فورد فستیوا) درون سوز با گیربکس دستی و صدای گیرای موتور چها سیلندر با میلنگ تخت هر روز درگیرن چه لذتی داره ؟؟

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. amirboss

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    به هیچ عنوان یه موتور بنزینی حریف یه موتور برقی نمیشه.
    سرعت الکترون ها صدهزار کیلومتر در ثانیه ست. حالا خودتون حساب کنید زمانی که یک سیم‌پیچ مستطیلی شکل که در یک میدان مغناطیسی قرار داره و جریان ازش عبور کنه، نیرویی به سیم‌پیچ اعمال می‌شود که منجر به چرخش روتور میشه و با ایجاد این چرخش، تبدیل انرژی اتفاق می‌افته.

    موافقم 5
    مخالفم 5
  9. Arshia m3csl

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین های برقی بدنشون اینه دکمه ندارن و همشون صفحه نمایشگر بزرگ دارن که حس ماشین ارزون رو میده تو ماشین های لوکس اگه دیزاین زیبا بنزینی رو داشته باشن و داخلشان آنالوگ تر بشه خوب میشن الان اکثر ماشین های برقی طراحی زشت دارن

    موافقم 6
    مخالفم 4
  10. سوشیانت

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1931 ديدگاه)

    واکنش دوج چلنجر دیمون ۱۷۰ با شتاب ۱.۶۶:🤣🤣🤣

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. Q

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      واکنش ما به شتاب ۱.۶۶ و افرادی که باورش کردند : 🤣🤣

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. سوشیانت

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        واکنش ما به افرادی که منبعشون چند تا یوتیوبره که همون حرف دوج رو میزنن:🤣🤣🤣

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1279 ديدگاه)

      🗿🗿🗿

      موافقم 5
      مخالفم 4
  11. R

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1026 ديدگاه)

    شیرون تو ۴۰۰ متر نیم ثانیه از ریماک عقب تره اما راه بازه جاده هم درازه بعد از ۴۰۰ متر ریماک رو نقطه میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Dark Knight

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (454 ديدگاه)

      فعلا که ریمک نورا ۲۳ تا رکورد گینس تو سرعت داره در صورتی که شیرون یه زمان یه دونه داشت که همون هم بعدا توسط رگرا شکسته شد و در ضمن تو ۹۹/۹ درصد جاده های جهان امکان رانندگی با سرعت بالاتر از ۳۵۰ تا وجود نداره چون خود راننده خیلی هم شجاع باشه دیگه بیش تر از این سرعت جرات نمیکنه بره حتی تو اتوبان های آلمان هم که محدودیت سرعت وجود نداره چند ماه پیش اون آقایی که با شیرون ۴۱۴ تا رفته نزدیک بود ۵ سال بره زندان ( فکر کنم پدال اخبارش رو گذاشت ) ولی شانس آورد که کار با چند هزار یورو جریمه تموم شد سر جمع تو کل دنیا تعداد جا هایی که میشه با ماشین به ۴۰۰ رسید اندازه انگشت های دست نمیرسه پس هر جوری حساب کنی ریمک نورا همه مدل های شیرون رو تو پرفورمنس پودر میکنه چون تا ۳۵۰ قشنگ ۲ یا ۳ ثانیه از بوگاتی سر هست

      موافقم 2
      مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا