ایستگاه خبر

ارزان‌ترین خودروی تویوتا چیست؟

رپورتاژ: تویوتا جزء پنج خودروساز برتر جهان است. سال ۲۰۱۸ هم این خودروساز در جایگاه سوم جهان قرار گرفت که بیشتر از ۱۰ میلیون دستگاه تولید کرد. رنج قیمتی محصولاتی که ایرتویا به نمایندگی از تویوتا به ایران می‌آورد از ۳۰۰ میلیون تومان شروع و به یک میلیارد تومان می‌رسد. با این حال دست طبقه متوسط ایرانی به فرمان ارزان‌ترین خودروی تویوتا هم نمی‌رسد.


تویوتا یاریس هاچ بک یک خودروی ارزان ژاپنی به حساب می‌آید.  بنابر اطلاعات سایت DODA یک فرد سی ساله ژاپنی سالیانه حدود ۴۳ هزار دلار درآمد دارد. در حالی که قیمت این خودرو ۱۸ هازر و ۲۰۰ دلار است. حالا اگر این مقایسه را در مورد ایران هم انجام دهیم خواهیم دید سال گذشته هر خانواده ایرانی ۳۹ میلیون تومان درآمد داشته اما باید برای خرید این خودروی ارزان تویوتا مدل ۲۰۱۶، ۱۵۰ میلیون تومان بودجه ( بیشتر از سه برابر درآمد) درچنته داشت.

بی دلیل نیست که انتخاب تویوتا یاریس هاچبک در ایران به معنای خرید یک خودروی تقریبا لوکس است که با درآمد بخشی از جامعه ایرانی همخوانی دارد. با این حال با بودجه کمتری هم می‌توان سوار این خودرو شد. ارزان‌ترین تویوتا یاریس در ایران تولید سال ۲۰۰۸ است که از نظر چهره تفاوت زیادی با یاریس امروزی دارد. قیمت این مدل تویوتا یاریس از ۱۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود. برخی از آگهی‌های دیوار نشان می‌دهند که قیمت آن تا ۱۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

سال ۲۰۱۲ بازخوانی دوباره‌ای روی طراحی این هاچ‌بک ارزان ژاپنی صورت گرفت. طراحی چراغ‌ها عوام‌پسندتر شد اما تغییری در قدرت و موتور رخ نداد. یک مدل ۲۰۱۳ آن را باید از بنگاه یا آگهی‌های دیوار ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بخریم.

بررسی تویوتا یاریس هاچبک نشان می‌دهد نزدیک‌ترین طراحی به چهره امروزی این خودرو سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است. این خودرو به موتور ۱.۵ لیتری مجهز شده که دنده چهارسرعته اتوماتیک دارد و تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند بشتابد. طراحی قبلی از این خودرو یک موتور ۱.۳ لیتری داشت که به همان اندازه قدرت کمتری هم تولید می‌کرد. در طراحی جدید برای این خودرو ما شاهد جهت‌دهی سلیقه لکسوس بر آن بوده‌ایم اما از اتاق ساده آن انتظار امکانات لوکس از آن را نباید داشته باشیم.

قیمت تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۱۶ در لحظه نوشتن این گزارش حدود ۳۱۲ میلیون تومان است. این در حالی بوده که بهار امسال قیمت خودرو روی عدد ۱۴۰ میلیون تومان قرار داشت.

یکی از موفقیت‌های تویوتا تولید نسخه هیبریدی یاریس هاچ‌بک بوده که تنها سه لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. این میزان سوخت حتی از پریوس به عنوان خودروی موفق بازار اروپا هم کمتر بوده و نشان می‌دهد چقدر تویوتا یاریس مناسب رانندگی‌های شهری است.

البته تویوتا از نسخه یاریس یک مدل سدان هم تولید کرده که کمی گران‌تر از هاچبک است اما تفاوت زیادی در قدرت و شتاب با هاچ‌بک ندارد. تنها ویژگی ممتاز این خودرو را فضای بازتر اتاق آن باید بدانیم. برای همین باید گفت اگر به دنبال خودروی جمع‌وجور با مصرف کم و امکان پارک کردن راحت هستید مستقیم سراغ پریوس هاچ‌بک بروید. اگر هم برایتان سفر رفتن از اولویت بیشتری برخوردار است سایت دیوار را باز و نام تویوتا پریوس سدان را در آن تایپ کنید.

 

منبع ‌:‌ ویرلن

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا