رنو

رنو ZOE e-Sport کانسپت، کوچولوی الکتریکی 460 اسبی!

رنو در نمایشگاه ژنو امسال از یک نمونهٔ بسیار خاص و کانسپت از هاچ‌بک الکتریکی ساب‌کامپکت Zoe خود رونمایی کرد که Zoe e-Sport نام دارد. این کانسپت که به دو موتور الکتریکی مجهز است، ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. Zoe e-Sport با اتکا بر سه سال موفقیت رنو در مسابقات فرمول E ساخته شده و طراحی آن انعکاسی از ویژگی‌های ظاهری و رنگ‌های خودروهای مسابقه‌ای فرمول E رنو است.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-06

بدنهٔ سبک‌وزن Zoe e-Sport از فیبر کربن ساخته شده که وزن کلی ماشین را به کمتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم رسانده است که البته ۴۵۰ کیلوگرم آن به باطری‌ها اختصاص دارد. بدین ترتیب این هاچ‌بک تندوتیز الکتریکی می‌تواند ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. در ظاهر این کانسپت نیز از عناصر خودروهای تیم مسابقه‌ای Renault e.dams استفاده شده است که شامل رنگ آبی بدنه و رنگ زرد در آینه‌های جانبی و سپرها می‌شود. علاوه بر این، در سپرها، اسپویلر عقب، دریچه‌های روی کاپوت و ورودی‌های هوای جانبی نیز از فیبر کربن استفاده شده است درحالی‌که رینگ‌ها هم از نوع اسپرت آلیاژی ۲۰ اینچی مشکی‌رنگ هستند.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-01

در داخل نیز بیشتر از رنگ مشکی استفاده شده است اما قسمت‌هایی هم به رنگ آبی درآمده‌اند. همچنین در بعضی جاها از آلومینیوم هم استفاده شده است درحالی‌که صندلی‌ها، غربیلک فرمان و رو دری‌ها همگی با آلکانترا پوشیده شده‌اند. Zoe e-Sport در این قسمت به دو صندلی ریکارو مجهز شده است که کاملاً بدن را در خود حفظ می‌کنند و برای رانندگی در پیست ایده آل هستند.

در جاده‌ها یا به‌طور دقیق‌تر پیست‌ها، ساختار سبک‌وزن این کانسپت برای آن عملکرد بالا و همچنین سطح بالایی از چسبندگی و هندلینگ را پدید می‌آورد. این در حالی است که یک رول کیج با لوله‌های فولادی و پانل‌های محافظ کولار از سرنشینان محافظت می‌کنند. این رول کیج به‌طور کامل با استانداردهای ایمنی فیا سازگار است. برای بهبود آئرودینامیک ماشین نیز از یک بالهٔ جلو، کف تخت، یک دیفیوزر الهام گرفته‌شده از فرمول E و یک اسپویلر فیبر کربنی بزرگ در عقب استفاده شده است.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-04

در Zoe e-Sport درست مانند خودروهای فرمول E، راننده می‌تواند تنظیمات قوای محرکهٔ را تغییر داده و مصرف انرژی را کنترل کند. بدین منظور در پانل داشبورد سه قسمت مجزا تعبیه شده است که به راننده امکان مدیریت گیربکس، انتخاب حالات رانندگی مختلف و حتی توزیع نیروی ترمز را می‌دهد؛ اما بهتر از همهٔ این‌ها، وجود دو موتور الکتریکی قدرتمند در این هاچ‌بک الکتریکی کانسپت است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و مجموعاً حدود ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. قدرتی که تقریباً دو برابر قدرت خودروهای مسابقه‌ای فرمول E است و عملکردی روان را ارائه می‌کند. تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز از سوی باطری‌هایی با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت انجام می‌گیرد.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-03

گذشته از شتاب صفرتاصد تنها ۳.۲ ثانیه‌ای Zoe e-Sport، حداکثر سرعت آن نیز روی ۲۱۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است که برای رسیدن به آن به کمتر از ۱۰ ثانیه زمان احتیاج دارد. گشتاور کلی ۶۴۰ نیوتن متری آن نیز تقریباً بلافاصله پس از شروع حرکت در دسترس است و موتورهای الکتریکی تنها در چند دهم ثانیه به دوران ۴۳۰۰ rpm می‌رسند. همچنین مانند خودروهای فرمول E، تنها صدایی که درون کانسپت Zoe e-Sport به گوش می‌رسد صدای گیربکس و تایرها است.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-02

رنو در نسخهٔ معمولی و تولیدی هاچ‌بک Zoe از باطری‌هایی بنام Z.E. 40 استفاده کرده است که چگالی-انرژی بالایی دارند؛ بنابراین از همین باطری‌ها در این نسخهٔ کانسپت هم استفاده شده است که با استانداردهای NEDC بُردی برابر با ۴۰۰ کیلومتر را برای آن فراهم می‌کند. این رقم در دنیای واقعی به ۳۰۰ کیلومتر در تابستان و ۲۰۰ کیلومتر در زمستان می‌رسد.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-08

 

پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ در پدال. همراه شما خواهیم بود…

geneva-motor-show-2017

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. فرهاد

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    باز هم اقایون تشریف بیارن و بفرمایند که ماشین های فرانسوی اشغال هستند و از ماشین های پر زرق و برق کره ای تعریف کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      اگه با سرعت بالا رونده بشه به نظرتون کنترلش سخت نمیشه با اینکه میدونم ترمز قوی داره ولی از لحاظ تعادل تو پیچ ها نمیدونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        به خاطر آزادی عملی که تو جاسازی باتری ها وجود داره و وزن بالای باتری ها، میتونن مرکز ثقل خودرو رو خیلی پایین بیارن و تقسیم وزن ۵۰ به ۵۰ داشته باشن و این یعنی از همتایان (منظور امثال رنو زوئی هست نه لافراری) احتراقی تعادل بهتری خواهد داشت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Mehran

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    واقعا به دلم نشست.خیلی خوبه.ادم میبینه با خودش میگه کاش هر ماشینی یه نسخه اینطوری داشته باشه. این اگر با یه میکرو توربین ترکیب بشه که بعنوان رنج اکستندر کمکش کنه واقعا بی نظیر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mehran

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    من نمیدونم هدف این سایت از فیلتر کردن کامنتا چیه الان این کامنت من چی داشت که فیلتر کرده و رفته در انتظار تایید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amirhosein

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (92 ديدگاه)

    پدال جدیدا داره کند عمل میکنه مثلا از رنو الپاین یا همین رنو زوئی گه جفتشون مال هفته پیش هست که رو نمایی رسمی از رنو الپاین شد ولی پدال هیچ خبری ازش نداد و هنوز هم نداده حالا بگذریم بیخیال ☺☺☺

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. CNA

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (235 ديدگاه)

    به نظر من هاچ بک بنزینیش بهتر از الکتریکیه و بیشتر حال میده
    البته این مظر منه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشاد سجادیان

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    عااالیه ? همیشه آرزوی داشتن یه خودروی خیلی کوچیک اما قدرتمند رو داشتم و دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ASA

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    دیفیوزرش خوشگله!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. یاسین

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    عجب قدرتی صفر تا 100 مثل هوندا NSX انصافا رنو عجب کاری کرده بخصوص طرح عقبش محشره با اون دیفیوزرش این هاچبک های کوچیک پر قدرت حس رانندگی دارن که ممکنه بعضی وقتها ترجیح بدی به جای سوپر ماشین یکی از این سگمنت رو انتخاب کنی
    یادمه چند سال پیش ولوو یه مدلی رو به نام PCP معرفی کرد که 400 اسب قدرت داشت حیف که وارد تولید نشد اگه میشد چی میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چه شتاب وحشتناکی داره امیدوارم واردات این سبک خودروها تا حدی کنترل بشه وگرنه شما فکر کنید یه راننده فهیم ایرانی با سرعت 210 بدون هیچ صدایی از بغل گوش عابرین رد میشه و اگر طرف نفهمه ممکنه یه شوک بزرگ بهش وارد بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ونوم اف ۵

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    خیلی از زبون طراحی جدید رنو خوشم میاد این ماشین فکر کنم از رنو ۵ الهام گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وحید توانا

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی من تو آلمان لامبور گینی و بوگاتی میبینم اصلا به این فکر نمیکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا