مسابقات

لوگوی جدید، برنامه‌های جدید، فرمول‌یک جدید،خوب یا بد؟؟

لوئیس همیلتون قهرمان ۲۰۱۷ معتقد است لوگوی جدید معرفی‌شده در گرندپری ابوظبی، به‌خوبی لوگوی پیشین فرمول یک نیست. سباستین فتل و برخی دیگر هم همین نظر را دارند.

لایبرتی مدیا پس از پایان گرندپری ابوظبی از لوگوی جدید پرده‌برداری کرد. صاحبان جدید فرمول ۱ لوگوی منحصربه‌فرد قبلی که به مدت بیش از ۲۰ سال به‌عنوان نماد این ورزش شناخته می‌شد، برای پلتفرم‌های دیجیتال امروزی مناسب نبود.

رئیس تجاری فرمول یک سین برَچس دراین‌باره گفت:

شما نمی‌توانید لوگوی قبلی را ۹۰ درجه به راست بچرخانید.  تمام برندها در این دوران سعی در ساده‌سازی لوگوی خود دارند تا بهتر وارد عرصه‌ی دیجیتال شوند. به استارباکس و کوکاکولا نگاه کنید. آن‌ها لوگوی قدیمی خود را بهبود دادند تا به عرصه‌ی جدید وارد شوند. ما از این اندکی فراتر رفتیم و تصمیم گرفتیم طراحی لوگو را به‌صورت اساسی تغییر دهیم.

اما برخلاف نظر صاحبان فرمول یک لوگوی جدید از سوی طرفداران فرمول یک با استقبال خوبی مواجه نشد. حتی لوئیس همیلتون نیز بعد از پرده‌برداری از لوگو گفت که طراحی لوگوی پیشین را بیشتر دوست داشته. او دراین‌باره گفت:

لوگویی که داشتیم، بسیار منحصربه‌فرد و جاافتاده بود. این تعویض لوگو مثل این است که شرکت فراری یا مرسدس لوگوی خود را تعویض کند. تصورش سخت است.

لوگوی جدید به‌خوبی قبلی نیست، اما شاید بعدها به آن علاقه‌مند شویم.

سباستین فتل گفت که لوگوی قبلی را بیشتر از این دوست دارم. رئیس ردبول کریستین هورنر هم گفت که درک می‌کند که لایبرتی مدیا در پی تصویر جدیدی از فرمول یک است و موفقیت لوگوی جدید با عملکرد مالی آینده‌ی فرمول یک مشخص خواهد شد.

آیا لوگوی جدید با من حرف می‌زند؟ اگر درآمد بیشتری برای ما داشته باشد قطعاً حرف می‌زند، خیلی خوب هم حرف می‌زند. آن‌ها مدیران جدید فرمول یک هستند و می‌خواهند برند سازی کنند. رؤسای جدید فرمول یک خواهان تصویر جدیدی در ذهن مخاطبان هستند و درمجموع، یک لوگوی جدید این تصویر را تداعی می‌کند.

حال به این سؤال می‌رسیم که چرا این لوگو انتخاب شده؟ طبق گفته‌ی الی نورمن، مدیر بازاریابی فرمول یک این لوگو رد دو اتوموبیل را تداعی می‌کند که در حال رقابت برای عبور از خط پایان هستند. لوگو ساده و گویا است و برای پلتفرم‌های دیجیتال امروزی مناسب است.

این تغییر، شروع‌کننده‌ی تغییرات بزرگی است که فرمول یک سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده است. به گفته‌ی مدیران فرمول یک، این برند از نو ساخته خواهد شد و تغییر لوگو شروع این تغییرات بزرگ است. گرافیک پخش تلویزیونی از فصل بعد دچار تغییر خواهد شد، پلتفرم اینترنتی و فعالیت فرمول یک در شبکه‌های اجتماعی نیز دچار تغییر اساسی خواهند شد. همچنین شاهد پلتفرم پخش زنده و غیرزنده‌ OTT جدیدی خواهیم بود.

همچنین به ادعای Motorsport در جلسه توجیهی رانندگان در ابوظبی، برنامه‌های پیشرانه و برنامه ایرودینامیکی بلندمدت فرمول یک برای ۲۰۲۱ به رانندگان معرفی شده که برخی آن را “بسیار آینده‌نگرانه” خوانده‌اند. یکی دیگر از راننده‌ها نیز با نام “عصر فضایی” از آن یاد کرده و دیگری گفته که این توقعات فراتر از یک اتوموبیل است.

اگرچه لایبرتی مدیا در معرض انتقادات شدید دیگری به دلیل کاهش جایزه‌ی تیم‌ها و کاهش تعداد موتورهای مجاز قرار دارد، اما مدیران FIA (فدراسیون جهانی اتوموبیل رانی) معتقدند این ورزش را در مسیر درستی قرار داده‌اند و آینده‌ی روبه‌پیشرفتی در انتظار فرمول یک است.

نظر شما چیست؟ آیا فرمول یک نیاز به چنین تغییراتی دارد یا محفوظ ماندن قوانین، بازگشتن به موتورهای حجیم و سنت‌های این رشته‌ی جذاب، به جذابیت فرمول یک کمک بیشتری خواهد کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Infinite

    ۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (452 ديدگاه)

    طراحی لوگو کاری هست که من اون رو به عنوان یک علاقه دنبال می‌کنم. اولین بار وقتی این لوگو رو دیدم حقیقتا تعجب نکردم. انتظار داشتم در لوگو فرمول یک بازنگری بشه… اما انتظار طراحی کاملا جدید رو نداشتم. به این دلیل که لوگوی قبلی حقیقتا بسیار جذاب و دوست داشتنی بود. من به شخصه دلم برای لوگوی قبل تنگ میشه ولی خب تغییر نیاز بشر هست. لوگو جدید بیشتر از گذشته انتقال دهنده مفهوم سرعت هست و البته مفهوم رقابت تا خط پایان رو در دل خودش داره (که این نکته رو من هم در همان نگاههای ابتدایی متوجه شدم و هم در این مطلب در گقته های آقای نورمن دیدم).
    در لوگوی قدیم وقتی شما عدد 1 رو در دل کار کشف می کردید لذت می‌بردید و حالا در لوگو جدید سعی کنید از دو مفهوم سرعت و رقابت لذت ببرید حتی اگر طول بکشه بهش عادت کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Infinite

      ۷ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (452 ديدگاه)

      جدا از بحث، فقط چهره خندان ریکیاردو توی تصویر آخر :))) معرکه‌اس این پسر!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. M.us

    ۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    درست این لوگو رو رو پیچ خودش تو اینستاگرام دیدم یکم خورد تو ذوقم اما زیادم بد نیست عکس اخرم حال میده بدی چاپ کنن بزنی در و دیوار اتاق خواب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایرانی

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    لوگوی دو رنگ قبلی با حس سرعت ..خیلی بهتر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ارمان

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    من نمیگم اما تمام خانواده فرمول 1 کلا نا راضی هستن فکر میکنم فرمول 1 به اندازه کافی به پیشرفت صنعت خودرو کمک کرده و باز هم میکنه وقتشه یکم به خودش برسه و فاصلشو با دیگر مسابقات موتور اسپورت بیشتر کنه اینجوری پیش بره سال 2021 باید با موتور 1200 سی سی برن تو پیست
    من که دلم واسه صدای V8 تنگ شده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا