چشم اندازهفته نامه

رقابت بهترین خودرو برای راننده 2017 قسمت اول

دوازده خودرو، پنج کشور، یک برنده

امسال نیز مانند سالیان گذشته، موتورترند رقابت بزرگ و جذاب خود به‌عنوان «بهترین خودرو برای راننده» را با حضور جدیدترین و برترین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت بازار برگزار کرده است. برای کسب عنوان بهترین خودرو برای راننده، یک ماشین باید تعادلی میان عملکرد قابل‌استفاده، هندلینگ بااحساس و طراحی موردپسند راننده را ارائه کند. پیروز این رقابت باید خودرویی با شخصیت چندبعدی باشد و باید یک رانندهٔ علاقه‌مند را صرف‌نظر از شرایط آب و هوایی و ترافیک، در هر جاده‌ای و در هر زمانی راضی و خوشحال نموده و لذت رانندگی را به او هدیه دهد.

امسال در این رقابت نمایندگانی از ایتالیا، آلمان، ژاپن، آمریکا و انگلستان حضور داشته و نبردی سخت را برگزار کرده‌اند. شرکت‌کنندگان امسال، دوازده خودرو مجموعاً ارزش ۱.۹ میلیون دلار هستند که شامل رؤیایی‌ترین خودروهای اسپرت، سوپراسپرت و گرند تورر دنیا می‌شوند. آزمایش‌کنندگان موتورترند با هریک از این خودروها مسافت‌های طولانی را طی نموده و به‌صورت حرفه‌ای آن‌ها را موردبررسی قرار داده‌اند. در این رقابت جذاب، داوران به‌دقت هریک از رقبا را آزمایش می‌کنند و هرگونه نقصی در آن‌ها به‌سرعت مشخص می‌شود.

هر دوازده خودرو برای آغاز نبردی سخت و البته جذاب به میدان رقابت آمده و کاملاً آماده هستند. در این میدان مجموعاً ۸۶ سیلندر وجود دارد که تیم موتورترند تک‌تک آن‌ها را بررسی کرده است. البته ما این مطلب را به دلیل طول زیاد در سه قسمت تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد که در قسمت به معرفی چهار خودرو از شرکت‌کنندگان می‌پردازیم. ترتیب معرفی خودروها نیز از رتبهٔ آخر به اول است؛ بنابراین در این مطلب چهار خودروی آخر معرفی خواهند شد؛ اما پیش از آغاز معرفی و بررسی خودروها، ابتدا بهتر است رتبه‌بندی این دوازده خودروی اسپرت که پس از آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق و طولانی از سوی موتورترند تعیین شده است را بیان کنیم.

رتبه

خودرو

۱ فراری ۴۸۸ GTB
۲ پورشه ۷۱۸ کیمن S
۳ پورشه ۹۱۱ توربو S
۴ شورلت کامارو ZL1 1LE
۵ مرسدس-آام‌گ GT R
۶ آلفارومئو جولیا کوادروفولیو
۷ شورلت کوروت گرند اسپرت
۸ لکسس LC500
۹ مک‌لارن ۵۷۰GT
۱۰ مزدا MX-5 RF Club
۱۱ نیسان GT-R نیسمو
۱۲ آستون‌مارتین DB11

 

رتبهٔ دوازدهم آستون‌مارتین DB11

DB11 جدیدترین ساختهٔ آستون‌مارتین است که جایگزین DB9 بوده و پرچم‌دار محصولات تولید انبوه این شرکت بریتانیایی محسوب می‌شود. در زیر کاپوت کشیدهٔ این گرند تورر بریتانیایی یک پیشرانهٔ V12 با ۶۰۰ اسب بخار قدرت قرار دارد که باید وزن بیش از ۱.۹ تنی آن‌را به حرکت درآورد. ترمزها و هندلینگ DB11 برای پیمودن جاده‌های پیچ‌درپیچ چندان مناسب نیستند. تعلیق این خودرو نیز دارای سه تنظیم مختلف است که برای عملکرد آن کافی به نظر نمی‌رسد. همچنین DB11 در پیچ‌ها و عبور از دست‌اندازها نیز حرکتی گهواره‌ای و موّاج دارد. به گفتهٔ یکی از آزمایش‌کنندگان، این یک گرند تورر شگفت‌انگیز است که راننده را هنگام حرکت با سرعت‌های بالا خوشحال می‌کند اما این موضوع هنگام رسیدن به جاده‌ای پیچ‌درپیچ پایان میابد.

البته DB11 دارای پیشرانهٔ دوازده سیلندری با نیروی فوق‌العاده است و فرمان آن نیز عملکردی دقیق و سبک دارد. بااین‌حال نهایتاً آستون‌مارتین DB11 به‌عنوان خودروی آخر این رقابت انتخاب شد. DB11 خودرویی عالی برای رانندگی است اما برای راننده خودروی خوبی نیست چراکه کمی سنگین و بیش‌ازحد نرم است. البته این گرند تورر بریتانیایی ظاهر و داخل زیبایی داشته و از پیشرانهٔ توانمندی هم برخوردار است که موجب می‌شود با وجود کسب رتبهٔ آخر، بازهم به آن علاقه‌مند باشیم.

ترکیب موتور جلو محور عقب
پیشرانه ۵.۲ لیتری V12
تنفس توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۳.۱ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
وزن خالص ۱۹۰۲ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۱ به ۴۹ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۹ ثانیه
شتاب جانبی ۰.۹۸ جی
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۲۱۴,۸۲۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۲۵,۷۳۵ دلار

رتبهٔ یازدهم نیسان GT-R نیسمو

در حال حاضر هشت سال از زمان معرفی نیسان GT-R می‌گذرد اما جدیدترین مدل GT-R نیسمو هنوز هم خودروی بسیار باهوشی است. این گودزیلای ژاپنی در پیچ‌ها سطحی از چسبندگی را ارائه می‌کند که از لحاظ فیزیکی غیرممکن است. در پیچ‌ها فقط کافی است پدال گاز را فشرده و باقی کارها را به سیستم چهارچرخ محرک سپرد که همه‌چیز را مرتب می‌کند. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی GT-R نیز هیولایی رام نشدنی است و به گفتهٔ یکی از آزمایش‌کنندگان این موتور بدون هیچ زحمتی بیدار می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچهٔ GT-R نیز نیازی به تغییر ندارد چراکه عملکردی عالی داشته و حتی برای رانندگی اسپرت هم نیازی به تعویض دندهٔ دستی نیست.

اما این گودزیلا معایبی هم دارد. سواری به معنای واقعی کلمه نقطه‌ضعف بزرگ GT-R محسوب می‌شود و بعدازآن نیز عملکرد فرمان قرار دارد. بدین ترتیب مجموع این عوامل موجب شد تا این سوپراسپرت ژاپنی در جایگاه یازدهم قرار گیرد. GT-R نیسمو کمی سنگین بوده و در پیچ‌ها هم کمی عملکردی مبهم دارد که همهٔ این‌ها سن بالای آن‌ها نشان می‌دهند؛ اما بااین‌وجود، یکی از آزمایش‌کنندگان معتقد است با اینکه گودزیلا قدیمی شده اما هنوز هم می‌تواند جهنم سبز را به آتش بکشد. همچنین جایگاه یازدهم نیسان GT-R نیسمو سطح بسیار دشوار رقابت امسال را نشان می‌دهد.

ترکیب موتور جلو چهارچرخ
پیشرانه ۳.۸ لیتری V6
تنفس توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۲.۹ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه
وزن خالص ۱۷۷۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۵ به ۴۵ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱ ثانیه
شتاب جانبی ۱.۰۲ جی
مصرف سوخت ۱۳ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۱۷۶,۶۸۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۷۷,۶۸۵ دلار

رتبهٔ دهم مزدا MX-5 RF Club

برخلاف دو خودروی قبلی، سخت است که در مزدا MX-5 RF مشکلی پیدا کنیم. پیشرانهٔ این رودستر ژاپنی مانند هر موتور بنزینی تنفس طبیعی خوبی، به‌سرعت دور گرفته و به ردلاین می‌رسد. همچنین هنگامی‌که پدال کلاچ را فشرده و دندهٔ بعدی گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن‌ها درگیر می‌کنیم، حسی عالی دارد. MX-5 خودروی سریعی نیست اما به مهارت‌های راننده به‌خوبی پاسخ می‌دهد. همچنین این ماشین در پیچ‌ها هم شگفت‌انگیز است اما عملکرد تعلیق نسخهٔ RF آن مغشوش بوده و در صورت روشن بودن کنترل کشش، سیستم الکترونیکی مزدا با استفاده از ترمز، به‌طور مداوم تلاش می‌کند تا عقب خودرو را درون مسیر حفظ کند.

بنابراین نهایتاً جایگاه دهم به مزدا MX-5 RF Club تعلق گرفت. البته MX-5 را می‌توان یک خودروی مسابقه‌ای پایه دانست نه‌فقط به خاطر قیمتش بلکه به‌این‌علت که این یک خودروی اسپرت استثنایی است؛ اما بااین‌وجود، نسخهٔ RF این خودرو به‌خوبی نسخهٔ رودستر معمولی نیست زیرا مکانیزم سقف آن ۵۶ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرده که عملکرد آن‌ها تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، عملکرد تعلیق MX-5 RF نیز یکی دیگر از مواردی بود موجب شد آن‌ها در جایگاه دهم قرار دهیم.

ترکیب موتور جلو محور عقب
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی
قدرت ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۷ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۶ سرعته دستی
وزن خالص ۱۰۹۷ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۹ ثانیه
شتاب جانبی ۰.۹۱ جی
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۳۲,۴۳۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۵,۸۳۰ دلار

رتبهٔ نهم مک‌لارن ۵۷۰GT

مک‌لارن ۵۷۰S خودروی پیروز رقابت بهترین خودرو برای راننده در سال قبل بود چراکه از لحاظ فنی خودرویی بسیار قابل‌توجه بود؛ اما امسال مدل ۵۷۰GT در رقابت ما شرکت کرده که به‌عنوان نسخه‌ای گرند تورر و برای استفادهٔ گرند تورینگ طراحی شده است. به همین منظور، ۵۷۰GT نرم‌تر شده است ولی به نظر می‌رسد مک‌لارن برخی ویژگی‌های درخشان ۵۷۰S را در این مدل حذف کرده است. یکی از آزمایش‌کنندگان در مورد ۵۷۰GT می‌گوید این چیزی نیست که من انتظار داشتم. این مدل از احساس خوب ۵۷۰S فاصله گرفته و تعادل قبل را ندارد. رانندگی ۵۷۰GT دیگر مانند یک سوپراسپرت نیست درحالی‌که نرمی آن هم به‌اندازه‌ای نیست که از یک گرند تورر انتظار می‌رود.

بنابراین پس از کسب پیروزی در سال گذشته با مدل ۵۷۰S، امسال مک‌لارن در جایگاه نهم قرار گرفت. ۵۷۰GT در جاده‌ها از کلاس و جایگاه خود مطمئن نیست زیرا بین یک سوپراسپرت و یک گرند تورر سرگردان است. البته در این ماشین فرمان ظرافتی درخشان و ترمزها احساسی فوق‌العاده دارند اما در ۵۷۰GT هرگز اعتمادبه‌نفسی برای سریع‌تر رفتن وجود ندارد. به گفتهٔ یکی از آزمایش‌کنندگان، جادوی ۵۷۰S به ۵۷۰GT انتقال پیدا نکرده و حتی ناهماهنگی و تناقض آن، به اعتبار خانوادهٔ مک‌لارن ۵۷۰ لطمه زده است؛ بنابراین هرچند ۵۷۰GT خودرویی درخشان است اما برنده نیست.

ترکیب موتور وسط محور عقب
پیشرانه ۳.۸ لیتری V8
تنفس توئین توربو
قدرت ۵۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۲.۷ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
وزن خالص ۱۵۱۷ کیلوگرم
توزیع وزن ۴۲ به ۵۸ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۷ ثانیه
شتاب جانبی ۱.۰۳ جی
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۲۰۱,۴۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۲۶,۹۶۰ دلار

 

رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۱۷ قسمت دوم

رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۱۷ قسمت سوم

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1625 ديدگاه)

    اگه رکورد پیست رو در نظر بگیرن فکر نکنم رو دست AMG GTR ماشین باشه تو نوربرگ رینگ که خیلی خوب رکورد زده بالاتر از فراری گرچه پیست لاگونا سکا کاملا متفاوته با نوربرگ رینگ ولی خب پیش بینیم اینه که از بین فراری و مرسدس و پورشه و مکی پورشه بیشترین شانس رو داره چون فکر کنم مدل های مختلف 911 و مشتقاتش 4 بار عنوان Best Driver’s Car Champion رو گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SFXSuperFast

      ۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      دوستانی که کل دارن روی موتوراسپرت
      یه قرن ما داریم حلق جر میدیم
      نمیخواید بفهمید؟
      16 قهرمانی فصل فرمول یک و 9قهرمانی لمانز که آخریش سال 1965بوده
      230تا برد گرندپری فرمول یک
      550نا پودیوم فرمول یک
      کارنامه موتوراسپرت فرراریه
      که سرجمع همه ی افتخارات مکلارن و پورشه رو بذاری روی هم
      بازم بهش نمیرسند
      “”بردن کاپ توی محلات اشتوتگارت افتخار نیست””
      .
      در ضمن فرراری اصلا دوس نداره که ماشیناش فقط یه عدد باشن! یه لپ تایم!
      میخواد یه روح باشه یه اصالت یه میراث
      وگرنه ب نظر خودتون
      کلاه تون قاضی
      Fxx k. با 1050اسب و 1150کیلو وزن و آیرودینامیک فعال
      نمیتونه رکورد 6:30نوربرگ رینگ بزنه؟(رکورد 6:30 برای پاگانی زوندا روولوسیون 1100کیلویی و 800اسبیه)
      .
      فرراری قبلا fxx اوولوزیون رو ساخته(850اسب _60اسب بیشتر نسبت به نسخه عادی_ و سقف سرعت 400کیلومتر بر ساعت)
      خداکنه برای رقابت با والکری و پروجکت وان توی پیست fxx kاوولوزیون رو بسازه!
      تا انگشت به دهان بمونید
      مثل همیشه!!!!!!!!!!!!!
      یه چیز رو بدونید
      اصلا بقیه درحدی نیستن که با فرراری مقایسه بشن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SFXSuperFast

      ۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      رفتم گوگل سرچ کردم fxx k اوولوزیون
      باورتون نمیشه
      آرزوم براورده شد
      دارن با پوشش استتاری تستش میکنن
      باله عقب داره!!
      2018میاد
      اینجاس که شاعر میگه
      “بیستون بر سر راه است،مباد از شیرین
      خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید”
      پدال مطلب بذار درموردش
      مطالب پدال درمورد انگلیسیا و ایتالیایی ها تعدادشون کمه.
      میتونم به عنوان نویسنده براتون مقالات رو تجرمه کنم!!
      “قبلا توی یه سایت خودرو هم تجربه کار داشته م!”
      قول میدم تعصبی ننویسم?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Fericuda

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    فقط منتظر بودم اسم فراری رو جلو رتبه اول ببینم
    رتبه کامارو هم بسیار عالیه
    پدال جان لطفا دوئل هارو زودتر بذارید فک کنم تا بخواد تموم شه همه مدل ها یه دور نسل جدید بسازن
    روندتون خیلی کند جلو میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali(chevy nova

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (6776 ديدگاه)

      Fericuda
      درسته
      رتبه کامارو عالى هستش و این عملکرد رو با کم تر از 100 هزار دلار ارائه مىده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۴ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (3193 ديدگاه)

        علی داش این عکس رو برا خاطر تو انداختم
        جات خالی ماستنگ راش بود
        مال یکی از دوستامه
        هیچی دیگه رسیدم خونه دیدم کل پشمام ریخته ?

        http://uupload.ir/files/s3e0_20170926_001832.jpg

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. masoud

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    و باز هم درخشش فراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرش آمریکایی

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (610 ديدگاه)

    همه ماشینا مال همون مسابقه درگ هستن
    ولی جای تسلا رو با مزدا میان عوض کرده
    خو چرا
    خو تسلا رو بررسی میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali(chevy nova

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (6776 ديدگاه)

      درسته ارش جان ماشىنها همونها هستن و فقط تسلا نىست و باز هم جاى دىمون خالى هستش
      تو این درگ اگه چلنجر دىمون باشه نتاىج دیدن داره
      جالب اینکه تو این رقابت و رقابتى که چند روز پىش پدال مطلبش رو گذاشت دىمون نبود و واقعا جاش خالى بود
      یه بار دیگه مشخصات دىمون رو مىگم براى دوستان
      شتاب -2/3ثانىه تا 100 کىلومتر
      قدرت 840 اسب
      موتور 392 کرایسلر
      گشتاور 1024 نىوتن
      قىمت کم تر از 100/000 دلار

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. morteza

        ۱۴ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (63 ديدگاه)

        آدم پشماش سیخ میشه.1024 گشتاور.بعد میریزه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2164 ديدگاه)

    جایگاه کیمن و mx غیر مدعی واقعا تحسین برانگیزه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهران

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (299 ديدگاه)

    پس گاو خشمگین لامبورگینی چی شد چرا لامبو داخل ماشینا نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2751 ديدگاه)

      هوراکان پرفورمانته جزء خودروهای پرفورمنس سال road and track هستش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Meysam..LaFerrari

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (581 ديدگاه)

    It is prancing horse very much on TOP?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایمان

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    فراری باز هم نشون داد که بهترین خودرسازه.چرا بعضی از دوستان فکر میکنند ملاک بهترین بودن رکورد پیست نوربرگ رینگ هست.یک خودرو برای بهترین بودن باید واجد شرایط از همه نظر باشه والا ساختن خودرویی که صرفا تو نوربرگ خوب باشه برای فراری کاملا قابل دسترسی هست.نباید سوپراسپرتهای خیابونی رو با خودروهای مسابقه ای یکی دونست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Morteza

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (123 ديدگاه)

      با اول شدن تو یه مقایسه نشون داد بهترین خودروسازه؟
      عجب اوضاع نابسامانی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2751 ديدگاه)

      ایمان جان همونطور که اگه خودروسازی تویه پیست معروف آلمان ها رکورد زد نشونه ی برتر بودن نیست،به همون نصبت هم انتخاب بهترین خودرو توسط مجلات ملاک برتر بودن نیست.
      همین فراری تو بخش خودروی پرفورمنس سال در مجله ی road and track نماینده ای نداره،پس نمیشه گفت فراری اسپرت ساز خوبی نیست.یا اینجا که بهترین شده بهترین اسپرت سازه،اگرم در خاطرتون باشه مک لارن 570s سال پیش بهترین خودروی راننده محور موتور ترند شده بود.
      من و شما ممکنه از روی علاقه ی زیاد، خودروساز مورد علاقمون رو بهترین بدونیم((منظورم مک لارن برای خودمه)) ولی در واقعیت اینطور نیست.
      من خودم پورشه رو بهترین اسپرت ساز دنیا میدونم، اگه اشتباه نکنم پورشه 5 بار به عنوان بهترین خودروی عملکردی دنیا انتخاب شده که این مورد هم خودش یک دستاورد مهمه.
      البته این نظره شخصیمه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Meysam..LaFerrari

        ۳ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (581 ديدگاه)

        تو مقایسه ی مستقیم توربو اس با 488 اتواکسپرس برنده رو فراری اعلام کرد هر سال هم که فراری داره جایزه برترین انجین سال رو میگیره گیربکس هاشم همیشه برترین بودن در مورد هندلینگ 488 هم مجله اتواکسپرس از عبارت آکروباتیک براش استفاده کرد مجله ی تاپ گیر هم پارسال بعنوان بهترین سوپراسپرت سال انتخابش کرد حتی 458 هم قبل 488 توسط جرمی کلارکسون بعنوان بهترین سوپراسپرت موتور وسط دنیا خطاب میشد یا حتی رنکینگ Car & Driver که فراری تو بالاترین نقطه ست
        حتی تو مقایسه ی فراری 488 با Audi R8 و چند سوپراسپرت دیگه یادم نیست تو کدوم مجله بود از عبارت Clear Winner برای فراری استفاده شده دوست عزیز بحث طراحی رو هم که اصلا مطرح نکنم بهتره میشه بفرمایید بگید پورشه چی شد و چجوری شد که برترین اسپرت ساز دنیا شد؟؟ فراری با اختلاف نسبتا زیادی برترین سوپراسپرت ساز دنیا بوده و هست و خواهد بود
        همین الان هم حداقل 4 خودروی Track Focused فراری تو سبدش داره که میتونن رکورد نوربرگ رینگ رو بزنن از 488Challenge بگیر تا FXX K.
        حتی Ferrari 599XX هم داخل پیست با دون فورس و چسبندگی وحشتناکش از لافراری که جدیدتره سریع تره پس اگه فراری تو نورربرینگ رکورد نمیزنه به این دلیل نیست که نمیتونه
        شاید فقط California بود که نسبت به بقیه ی خودروهای فراری سطح پایین تری داشت که اونم با پورتوفینو جایگزین شده و یه لول بالاتر قرار میگیره
        از اون طرف 812 و F12 هم بنظرم بهترین برترین سوپراسپرت های GT دنیا هستن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Meysam..LaFerrari

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          نوربرگ رینگ*

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2751 ديدگاه)

          این عبارت((خواهد بود)) که گفتین منو کشته!!!!!
          شما چطوری اینقدر از آینده مطمئنید؟؟
          من تا اونجایی که شندیم pdk پورشه بهترین گیربکس دو کلاچه محسوب میشه و عملکرد بینظریش بر همگان آشکاره.
          بعدشم دوست من گیربکس های فراری رو شرکت آلمانی getrag طراحی میکنه و میسازه.
          توانایی ساخت و طراحی گیربکس کار هر شرکتی نیست.و به مراتب از ساخت انجین پیچیده تر ” دشوارتر و پرهزینه تره.
          تنها اسپرت ساز فعلی که گیربکسشو خودش میسازه و طراحی میکنه فقط پورشه هست اونم دو کلاچه ی بی نقص.
          عبارت های مختلف در مورد اسپرت سازانی مثل پورشه زیاده حالا مثلا کار اند درایور یا تاپ گیری که همه میدونن اکثره عواملشون بیشتر به سمت فراری غش میکنن یه سری عبارت به کار میبرن پس معلومه فراری بهترین سوپر اسپرت سازه!!!!
          الان پورشه به نظره من بهترین سدان های عملکردی دنیا رو میسازه و در ضمن تعداد قهرمانی های پورشه در موتور اسپرت یادتون نره!!!
          تو بحث هایبریدی و الکتریکی هم پورشه بینظریه.جایی که فراری هنوز توش وارد نشده و تکنولوژیشو نداره.
          درباره ی رکورد پیست هم اگه میخواستن بزنن قطعا میزدن.حتی مک لارن پی1 lm هم رکورد زد ولی فراری به بهانه های مختلف رکورد نمیزنه.
          در ضمن فکر نمیکنم کسی باشه که به برتر بودن 918 به پی1 و لافراری پی نبرده باشه.
          ماشین کم مصرفی و کم آلایندگی که هم تو بحث درگ بینظیره هم تو پیست 4 سال رکورد دار بود هم لوکسه هم انواع و اقسام تکنولوژی رو داره که رقباش بی بهره بودن ازش.تازه با قیمتی بسیار کمتر از رقبا.
          برتر بودن از نظر من ………..

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. mehran911

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2017 ديدگاه)

          ممنونم دانیال جان بخاطر کامنتت
          .
          دوستان عزیز اگر میبینید که ۹۱۱ توربو اس سوم شده دلیلش اینه بر خلاف تصور همه و خیلی از سایت ها پلتفرم توربو اس سال ۲۰۱۱ تولید شده و سال ۲۰۱۴ برای مدل توربو اس بهبود پیدا کرد و با فیس لیفت جزئی در سال ۲۰۱۷ دوباره عرضه شد
          به همین خاطر این ماشین نسبت به رقبا کمی سنگین تر است
          اما با همه اینها میاد و مقام سوم رو کسب میکنه و خودروهای قدرتمند تر از خودش رو به تمسخر میگیره
          .
          نسل جدید ۹۱۱ مثل همیشه استاندارد جدیدی در بین خودروهای اسپورت خواهد بود منتظر معرفی این ماشین در سال آینده باشید
          .
          ever ahead

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. enzo

          ۴ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (321 ديدگاه)

          آقای مک لارنی عزیز
          فراری خودش تامین کننده گیربکس F1 برای تیمای مشتری فرمول یکه بعد نمیتونه گیربکس بزنه ؟؟؟
          گترگ اکو ایپمنت میکنه دیزاینر فراری نیست
          نه فقط فراری برای مرسدس و bmw هم گیربکس میزنه ولی تحت دیزاین و نقشه که کمپانی براشون تعریف کرده develop میکنن البته به خاطر تجربه شون مشاوره هم میدن به کمپانیا
          الان خیلی از شرکتا به شرکای تخصصیشون برون سپاری میکنن تا هزینه ساخت و تامین قطعه نداشته باشن اینا مسایل پیش پا افتادس

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. SFXSuperFast

          ۴ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (263 ديدگاه)

          یه قرن ما داریم حلق جر میدیم
          نمیخواید بفهمید؟
          16 قهرمانی فصل فرمول یک و 9قهرمانی لمانز که آخریش سال 1965بوده
          کارنامه موتوراسپرت فرراریه
          که سرجمع همه ی افتخارات مکلارن و پورشه رو بذاری روی هم
          بازم چندین سر و گردن ازش پایین تره.
          “بردن کاپ توی محلات اشتوتگارت افتخار نیست”

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. mehran911

        ۳ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (2017 ديدگاه)

        نظر نمیدادم ولی چون تو کامنتت (((نوشتی پورشه چی ؟؟؟)) مجبورم بنویسم
        .
        ۱- انتخاب پورشه ۹۱۱GT3 به عنوان برترین خودروی پرفورمنس سال ۲۰۱۷ توسط اتواکسپرس
        ۲- انتخاب پورشه کیمن به عنوان برترین خودروی سال ۲۰۱۷ توسط مجله what car
        3-انتخاب پورشه ۹۱۱R به عنوان برترین خودرو برای رانندگان توسط مجله اتوکار در سال ۲۰۱۶ ( حتما و حتما عبارت Britain’s Best Driver’s Car 2016 – the winner ) رو در گوگل سرچ کنین تا ببینید ۹۱۱ چه جوری ۴۸۸ رو با صورت زد زمین
        ۴-انتخاب پورشه کیمن به عنوان برترین خودروسال برای رانندگان توسط مجله اتوکار در سال ۲۰۱۵
        ۵- انتخاب پورشه کیمن GT4 به عنوان دومین خودروی برتر سال برای رانندگان توسط موتور ترند سال ۲۰۱۵
        ۶-انتخاب برترین برند اسپورت سال ۲۰۱۷ توسط مجله Kelley Blue Book
        ۷- انتخاب برترین برند لوکس سال ۲۰۱۷ توسط U.S. News & World Report
        ۸-کسب بالاترین رتبه ی ممکن ((Best of the Best)) در مجله Robb Reportتوسط ۹۱۱ توربو اس
        ۹- انتخاب برترین ۹۱۱ توربو اس به عنوان خودروی سال ۲۰۱۷ توسط مجله Robb Report
        ۱۰- انتخاب پورشه ۹۱۱ کاررا اس به عنوان برترین خودرو برای رانندگان در سال ۲۰۱۳ توسط موتور ترند
        ۱۱- باز هم انتخاب پورشه ۹۱۱ کاررا اس به عنوان برترین خودروی سال ۲۰۱۲برای رانندگان توسط موتورترند
        ۱۲- انتخاب پورشه ۹۱۱ GT3 به عنوان برترین خودروی پرفورمنس سال ۲۰۱۴ توسط مجله Road & Track
        ۱۳- دوباره انتخاب پورشه ۹۱۱GT3 به عنوان برترین خوروی پرفورمنس سال ۲۰۱۵توسط Road & Track
        ۱۴ – انتخاب پورشه ۹۱۱ و باکستر در بین ۱۰ خودروی برتر ۲۰ سال اخیر خودروسازی توسط telegraph
        .
        .
        هر چی نوشتم برای همین چند سال اخیر بود خدا شاهده انقدر افتخارات در طول تاریخ پورشه زیاده که من از نوشتنشون عاجزم من تقریبا اکثر این افتخارات رو از سال ۱۹۶۰ در اختیار دارم اما توان نوشتنش رو ندارم
        .
        هیییییییچ اسپرت سازی به اندازه پورشه افتخارات نداره
        خواهشا عنوان (World Car of the Year ) رو سرچ کنین ببینید خودروهای پورشه چند بار به عنوان برترین خودروهای پرفورمنس سال انتخاب شدن
        در این رنکینگ معتبر که چند صد نفر از نویسنده های حوزه خودرو و کاشناسان این حوزه رای میدن خودروهای برند پورشه تا به امروز ۵ بار به عنوان برترین خودروهای پرفورمنس سال انتخاب شدن و فراری در مقابل فقط وفقط یک بار
        .
        ((((((((( پورشه ۹۱۱ تنها خودوری اسپورتی هست که در سال ۱۹۹۹ در بین ۵ خودروی برتر قرن قرار گرفت تکرار میکنم برترین خودروی قرن و در بین این ۵ خودرو تنها خودرویست که تا به امروز داره تولید میشه )))))))))))
        .
        پورشه ۹۱۱ برترین خودروی اسپرت تاریخ خودروسازیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2751 ديدگاه)

          خواهش میکنم مهران جان.
          من در واقع استارت اولیه رو زدم که شما اینطوری بیای گازشو بگیری.
          میثم جان سعی کن کامنت دوستمون رو چندین بار بخونی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ستاره های پرفروغ (Daniel)

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (951 ديدگاه)

          حاج مهران
          حرف حسابت جواب نداره. همیشه موفق باشی.
          ever ahead
          .
          دانیال داش تو هم خیلی اطلاعات داری ولی رو نمیکردی شیطون؟!؟!؟!؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. KING 918 (محمدرضا)

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          دم دوستان دمادم …………
          میخواستم جوابو بنویسم دیدم دانیال و مهران هرچی بود گفتن دیگه هیچی …..
          فقط داش میثم 6 سیلندر 4 لیتری تنفس طبیعی 502 اسب بخار نشونه برتری پورشه مهندسی پورشه ست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۳ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2751 ديدگاه)

          دنیل عزیز لطف داری.☺
          من دارم پیش اساتید سایت درس پس میدم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۴ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (2751 ديدگاه)

          اینقدر جوایز پورشه زیاده که مهران جان هم بعضی هاشو از قلم انداخته!!!!!
          خودروی اسپرت سال 2016 به انتخاب مجله ساندی تایمز((911 کاررا))
          انتخاب 911 کاررا اس به عنوان بهترین خودروی پرفورمنس سال 2016 توسط drive.com.au به 911 کاررا اس
          و……!!!!!
          یک نکته ی جالب دیگه که در مورد هندلینگ فرمودید و گفتید فراری سرتره.
          سایت carophile شانزده خودروی اسپرت رو که بهترینن تو هندلینگ رو گفته که جای تعجبه که نام فراری نیست ولی پورشه جدای از اینکه 918 اوله و به جز خود 918 پورشه 3 نماینده ی دیگه داره.
          911 توربو اس
          کیمن gt4
          و باکستر اسپایدر.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. مهدی

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (19 ديدگاه)

    دوستان من نتایج این مسابقه رو دیدم و در آخر تسلا اول شد !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. dice

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من که تو این لیست استون بیشتر از همه دوست دارم… دوستان هم یه جور فاز برداشتن انگار همه راننده حرفه ای هستن…
    دلربا ترین ماشین لیست از نظر من..
    حالا پیچ ها رو یکم خوب نره.. مگه مهمه..اصن تو استفاده روزانه چه قدر امکان داره به این پیچ ها بخوریم.. و خیلی راحت می شه فهمید که استون لوکس ترین بین بقیه و قطعا راحتی بیشتری داره رانندگی باهاش..
    منظورم از راحتی صندلی ها و نرم تر بودن فنر هاست… و از نظر من کاربردی ترین ماشین لیسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2751 ديدگاه)

      بله دوست من dice” اصلا دی بی 11 برای پیست ساخته نشده.
      تو گرند تور هم جرمی به همین اشاره کرد ولی همه دیدن تو پیست هم اصلا دست و پا بسته نیست.
      استون هیولایی به اسم ولکان رو برای پیست داره که همه میدونن چه عملکردی داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارش

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      اتفاقا رکورد خوبی بدست آورده زمانش هست 1.40 با اینکه ماشین پیست نیست و وزنش خیلی بالاست 1900 کیلو گرم همچین زمانی برا یه ماشین لوکس سلطنتی عالیه. آستون مارتین همیشه یه پای قهرمانی رقابتهای اتومبیل رانیه و از این نظر خیلی تواناست اگه بخواد میتونه یه ماشین مخصوص پیست روانه رقابتها بکنه که رکورد بزنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. ایمان

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    دانیال عزیز شما درست میگی که با یک مقایسه توی نشریه یا یه عنوان توی برنامه تلوزیونی نمیشه یک خودروساز رو برتر دونست ولی اینکه من فراری برترین سوپر اسپرت ساز دنیا میدونم به دلایل خیلی زیادی از جمله سابقه، پرستیژ، محبوبیت بینظیر جهانی وتکنولوژی و……ضمن اینکه بعد از فراری پورشه رو میپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2751 ديدگاه)

      بله ایمان جان قطعا هرکسی نظرات خودش و معیارهای خودش رو به عنوان بهترین بودن داره.
      نظره شما هم قطعا محترمه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. حمیدرضا

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بین اینا نیسان هنوز چشم گیره حتی اگر خیلی هم قدیمی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    برام مهم نیست چه نتیجه‌ای به دست اومده، در هر صورت GTR نیسمو، AMG GT R و ۴۸۸، واسم عزیزتر هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدی

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1583 ديدگاه)

    در مورد گفته دوستمون که گفتن همه میدونن ۹۱۸ بهتر از لافراری هست باید بگم هر نشریه و مجله ای که به طور جامع لافراری و ۹۱۸ و پی وان رو تست کرده رای بع برتر بودن لافراری دادن حالا دیگه من نمیفهمم این همه ای که شما گفتین کی و چکاره صنعت خودرو هستن. در مورد ساخت و اسمبل قطعات مختلف مثل گیربکس که گفتین هر کمپانی توان مهندسی ساختش رو نداره باید بگم خیر دوست عزیز این وسط بحث از بودجه و بازگشت هزینه ها هست وگرنه مطمعنا فراری که سالهاست تو ویترین یک مهندسی دنیا که فرمول وان هست داره خودنمایی میکنه و موتور و سیستم انتقال نیرو رو خودش طراحی میکنه مطمعنا ساخت گیربکس ماشین شهری واسش کاری نداره و خیلی از مدلهای فراری هم از گیربکسهای خود فراری استفاده میکنه . پورشه یه شرکت وسیعتر و گسترده ترهست با کلی پرسنل و درامد و پشتیبانی غول خودروسازی پس طبیعیه که اگه هزینه ای صرف تحقیقات و ساخت میکنه با تیراژ تولید بالا و اشتراکش تو خیلی از محصولات دیگه هزینه برگرده پس داستانش با فراری فرق داره . لطفا ندونسته و بدون اطلاعات چیزی نگید که کسی که نمیدونه یاد بگیره منظورم دوستمون جناب پهلوان مکلارن هست که معمولا احساسی نظر میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. #ali.m#

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    بین همشون lc500رو انتخاب میکنم .
    بهترین طراحی رو داره ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محمدامین مقدم

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    مزدا با 32 هزار دلار از رقیب 225 هزار دلاری و 177 هزار دلاری توی پیست سریعرته.. شگفتا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. بهزاد

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2366 ديدگاه)

    دوستی فرمودند 4 لیتر حجم و 502 اسب بخار!
    خب برای یادآوری فراری 458 اسپشیاله با 4.5 حجم و 596 اسب بخار ساخته شده که از نظر حجم و قدرت همه چیز مشخصه 132 مقابل 125.
    از دیدگاه جوایز سال و مابقی داستانها یک سوالی از دوستان صاحب نظر داریم آیا در تمامی اون رقابت ها که برای دوستان جوایزش خوشاینده فراری حاضر بوده؟ به طور یقین در بیشتر اون رقابت ها فراری نماینده ای نداشته!
    گیربکس pdk پورشه توسط ZF ساخته میشه و گیربکس های فراری هم توسط دو شرکت گترگ و گرازیانو تامین میشه و اصلا نیازی نیست با این حجم تولید فراری خط تولید گیربکس داشته باشه.
    Robb report و کلی بلو بوک و cnet و … که منبع بررسی توانایی جاده ای و پیست خودرو نیستند و نوع جوایز اونها زمین تا آسمون با مجلات تخصصی متفاوته و اگر شرکت های مدعی توانایی های فنی هستند عملکردشون در پیست و انواع مسابقات محک میخوره که حداقل در چند سال اخیر که فراری با 458 به مسابقات GT1 اومد و بعدها 488 موفقیت هاش بیشتر بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING 918 (محمدرضا)

      ۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      رفیق 458 موتورش 8 سیلندره
      911 GT3 موتورش 6 سیلندره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. KING 918 (محمدرضا)

      ۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      عزیز 8 سیلندرو با 6 سیلندر مقایسه کردی
      پورشه فقط با 6 سیلندر رسیده به 502 اسب 4 تا مطلب بخونید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مهدی

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1583 ديدگاه)

    دوست عزیزم جناب king 918 یه مطلبی رو اشاره کنم بهش در مورد حرفتون. عموما گرفتن توان مخصوص بیشتر از تعداد سیلندر بیشتر سخت تره! یعنی گرفتن توان بیشتر از یه موتور ۴ لیتری ۸ سیلندر سخت تر از ۴ لیتری ۶ سیلندر هست! چرا؟ چون تعداد سیلندر بیشتر یعنی سایش بیشتر قطعلت و توان هدر رفته بیشتر و همچنین سنگینتر بودن اینترنال موتور و وزن بیشتر بخاطر وجود لنگرهای بیشتر میل لنگ و شاتون و پیستون ! پس در نتیجه حرفتون اشتباهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. بهزاد

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2366 ديدگاه)

    دوست عزیز منظور اصلی ما گرفتن اسب بخار از حجم موتور بدون توربو بود.
    در وهله ی دوم شما و برخی دوستان هر مطلبی که خوشاینده و در اونجا یک برندی که مورد علاقه ست رتبه ای میاره به عنوان معیار میپذیرید و مثل همین جا که هنر گرفتن توان را به 6 سیلندر و 8 سیلندر تعمیم دادید!
    دوست گرامی همانطور که قدرت 918 از موتور 4.6 لیتری اون یک هنره به همان اندازه هم فراری خوش درخشیده و اگر میزان فروش و سود و هزینه توسعه و تحقیق فراری و پورشه را قیاس کنیم به وضوح متوجه میشویم فراری داره شاه کار میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING 918 (محمدرضا)

      ۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      دوست گرامی اقای بهزاد 911 gt3 هم توربو نداره و از موتور تنفس طبیعی استفاده میکنه
      و اقا مهدی گرفتن قدرت بیشتر از موتور 8 سیلندر به نسبت موتور 6 سیلندر اسون تره قطعا اسون تره ……..
      ایراداتی هم هست بلوک های با n تعداد بیشتر سیلندر مثل وزن و…. ولی در کل قدرت موتور رو بالاتر میبره به هرحال 2 سیلندر بیشتر با 2 پیستون دیگه و 16 سوپاپ دیگه در نظر داشته باشید ……….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. مهدی

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1583 ديدگاه)

    ظاهرا متوجه منظورم نشدین. اگر حجم موتور و سطح تکنولوژی رو یکسان در نظر بگیریم گرفتن قدرت از موتور ۶ سیلندر راحت تر هست نسبت به موتور ۸ سیلندر به همون دلایلی که گفتم. اگر دقت کرده باشید مثلا تو خود محصولات فراری توان مخصوص ماشینی مثل ۴۵۸ اسپشیاله بیشتر از موتور لافراری هست چون تعداد سیلندر کمتر یعنی وزن اینترنال سبکتر و سایش قطعات کمتر! اگر میبینید فراری ۸ سیلندر نسبت قدرت به حجم بیشتری داره نسبت به موتور ۶ پورش نشون از اختلاف سطح تکنولوژی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا