آئودی

نسل بعدی آئودی A4 تمام برقی 500 اسب بخار خواهد بود

آئودی A4 برقی با قدرت ۵۱۰ اسب بخار و توان پیمایش ۶۴۰ کیلومتر، رقیب آلمانی تسلا مدل ۳ خواهدبود

مدل A4 با گرامیداشت سی‌ سالگی خود برای حرکت به سوی مرحله بعدی زندگی خود یعنی برقی‌شدن آماده می‌شود. به این ترتیب، آئودی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های خود را برای رقابت با خودروهای برقی بی‌ام‌و، مرسدس‌بنز و تسلا به‌روزرسانی می‌کند. این خودروساز از سال ۲۰۲۵ درکنار فروش مدل بنزینی A4 با یک موتور تازه، نمونه برقی آن را هم معرفی می‌کند. مشخصا بخش بازاریابی روی استقلال مدل جدید تمرکز خواهد کرد اما این حقیقت بر کسی پوشیده نخواهد بود که مدل A4 برقی از لحاظ جایگاه با مدل‌های A6 و Q6 ای-ترون شباهت بسیاری دارد و از همان معماری مشترک آئودی-پورشه با نام «PPE» سود می‌برد.

مدیر فنی این برند، «اولیور هافمن»، در مصاحبه‌ای با رسانه «اتوکار» گفته که بهره‌وری از پلتفرم تازه به‌معنی استفاده از تناسبات بسیار خوب برای مدل برقی است که خوشبختانه طراحان را خوشحال می‌کند. اُوِرهَنگ، فاصله بخش انتهای خودرو تا چرخ، کوتاه خواهد شد و بدنه به زمین نزدیک‌تر می‌شود که نهایتا طراحی جدید ای-ترون را برای بیننده تعریف می‌کنند. همین ویژگی بصری A4 ای-ترون را از برادرش یعنی A5 جدا می‌کند.

نسل تازه سدان متوسط آئودی نیز مانند Q6 و در مقایسه با سایر محصولات برقی کنونی آن، از پیشرفت‌های فنی متعددی سود خواهد بود. نسل جدید باتری‌های با گنجایش ۱۰۰ کیلووات ساعت که میان محورهای خودرو تعبیه می‌شوند احتمالا مهم‌ترین این تغییرات به شمار می‌روند. با توجه به اینکه A4 ارتفاع کمتری خواهد داشت، یکپارچه‌تر طراحی خواهد شد و سبک‌وزن‌تر خواهد بود، احتمالا توان پیمایشی بیشتری را در مقایسه با برادر بلندقامتش خواهد داشت؛ درحالی‌که مسافت قابل‌پیمایش Q6 که از سال ۲۰۲۴ وارد بازار می‌شود چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر اعلام شده، A4 برقی با هر بار شارژ کامل تا ۶۴۰ کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد.

A4 ای-ترون به‌صورت استاندارد به سخت‌افزار شارژ ۸۰۰ ولتی مجهز می‌شود و می‌تواند نهایتا با توان ۲۷۰ کیلووات یعنی حدود دو برابر سرعت شارژ Q4 ای-ترون، باتری خود را شارژ کند. مالکان این خودرو می‌توانند تنها با ۱۰ دقیقه شارژ آئودی خود مسافتی ۲۴۸ کیلومتری را بپیماید. باتری تازه نیکل-منگنز-کوبالت شامل ۱۵ سلول منشوری می‌شود که برای دستیابی به حداکثر فضای داخلی و بهبود چگالی انرژی، در بخش پایین بدنه جاسازی شده‌اند. سیستم تازه مدیریت الکترونیک این خودرو هم در بهینه‌سازی دوام معماری PPE تاثیر به‌سزا خواهد داشت.

نیمه‌هادی از جنس سیلیکون‌کاربید در جای‌جای مدارهای این معماری مورداستفاده قرار گرفته‌اند تا با تکیه بر تشعشع کمتر حرارت، اتلاف انرژی را کاهش دهد. سیم‌پیچ بخش‌هایی از استاتور الکترموتورها به شکل مربعی انجام شده است که به حذف فضاهای اضافه بسیار کوچک کمک می‌کند.

کابین Q6 ای-ترون
کابین Q6 ای-ترون

انتظار می‌رود نسخه‌های متفاوت A4 ای-ترون با همان ترتیب نسخه بنزینی وارد بازار شوند؛ به این ترتیب شاهد معرفی A4 برقی پایه ، نسخه دیفرانسیل عقب A4 45 ای-ترون و نسخه چهلارچرخ محرک دو موتوره A4 55 ای-ترون خواهیم بود که با Q6 با ۳۹۶ اسب بخار قدرت برابری می‌کند و احتمالا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.

یک نمونه مدل بالاتر S4 ای-ترون نیز در انتظار خریداران خواهد نشست. این نمونه با تکیه بر ۵۱۰ اسب بخار قدرت خروجی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد. از آنجا که مدیرعامل کنونی فولکس‌واگن اعلام کرده که آئودی تمرکز بیشتری را روی خط RS خود خواهد گذاشت، احتمالا در سال‌های پیش رو شاهد ورود RS4 ای-ترون هم خواهیم بود که به پرچمدار سری A4 تبدیل می‌شود.

مدیرعامل پیشین آئودی اسپرت در مصاحبه‌ای با رسانه «اتوکار» تاکید کرده بود که محصولات برقی سری RS به شخصیت مستقل خود تجهیز می‌شوند؛ به این معنا که از طراحی ظاهری منحصرب‌فرد، صدای خاص در لحظه شتاب‌گیری و تنظیمات جداگانه موتور برقی بهره‌مند خواهد شد که آن‌ها را از سایر محصولات آئودی متمایز خواهد کرد.

به گفته مدیران آئدی، A4 همانند شاسی‌بلند Q6 ای-ترون به کابین «انسان‌محور» مجهز خواهد شد. سه عدد نمایشگر کابین نیز شامل این آرایش تازه خواهند شد. یکی از این نمایشگرها روبه‌روی صندلی شاگرد قرار می‌گیرد تا برای نمونه بتوانند مسیر یا موسیقی خاصی را انختاب کنند. به دلیل شباهت‌های زیاد شاسی‌بلند Q6 به A4 آینده، احتمالا شاهد استفاده از نمایشگر روی شیشه موسوم‌به «HUD» و سیستم نورپردازی کابین برای خوشامدگویی و هشدار شارژ خودرو نیز در سدان آینده این برند باشیم.

بی‌شک نمونه برقی قیمت بیشتری از مدل‌های درون‌سوز خواهد داشت و آن را به رقیبی برای بی‌ام‌و i4 و مرسدس‌بنز EQE تبدیل می‌کند. قیمت A4 ای‌-ترون از ۵۰ هزار پوند استرلینگ آغاز شده و برای مدل‌هایی چون S4 به بیش‌از ۶۰ هزار پوند می‌رسد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (982 ديدگاه)

    تو ظاهر از تسلا سر تره

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. ۲۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3277 ديدگاه)

      نمی‌دونم چه حکمتیه که ایودی واقعا ظاهر ماشیناش عالیه
      ماشینای 15 سال پیشش رو میبینی انگار 10 سال از زمان خودشون جلو تر بودن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sina

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    هر وقت یه الکتریکی جدید معرفی میشه میگن رقیب تسلا فیلان ولی در عمل تو بازار شرایط جور دیگه ای پیش میره.
    جز فولکس با ID ها هیچ ماشینی سهمی از تسلا نگرفت واقعا در عمل

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. امیر

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      علتش اینه که تسلا گسترده ترین شبکه شارژ سریع دنیا رو داره و قیمت محصولاتش هم با توجه به ویژگی ها و پرفورمنسی که دارن واقعا ارزنده هست ، ولی باید منتظر نسل جدید تویوتا و لکسوس های برقی باشیم ! تسلا رو با خاک یکسان میکنن

      موافقم 7
      مخالفم 3
  3. Deadman95

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    با ورود به دوران برقی آئودی یکی از زیبا ترین ها خواهد بود

    موافقم 24
    مخالفم 0
  4. Anti Tesla

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (618 ديدگاه)

    سرنشین حس لوکس بودن بهش دست میده.

    موافقم 12
    مخالفم 0
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    قطعا زیباست

    موافقم 8
    مخالفم 0
  6. صادق پور

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    اون آئودی که تو فیلم مامور انتقال بود، همین مدل A4 بود یا A8 ؟

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      در اکثر فیلم های ترانسپورتر، آئودی A8 هست، خصوصا قسمت های اول که جیسون استات‌هام بازی می‌کنه

      موافقم 18
      مخالفم 0
    2. Dan

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (605 ديدگاه)

      A8 w12

      موافقم 5
      مخالفم 0
  7. Mohsen63

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    زیبا وشکیله

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. amir

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2338 ديدگاه)

    آئودی و پورشه برندهایی هستن که تقریبا هیتر ندارن

    موافقم 9
    مخالفم 3
  9. LAMBORGHINI

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    زیباست 😍

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. EOD

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    خودروهای کلاسیک قطعا ظاهر خیلی خوبی دارن و برای نگاه کردن از اغلب خودروهای امروزی بهترن ؛ اما واقعیت اینه تو دوران خودشون در قیاس با خودورهای امروزی مزیتشون تو همون ظاهر عالی و حس رانندگی خلاصه میشد .
    تو دنیایی که صنعت خودروسازی توسط کراس اوور ها داره بلعیده میشه و ظاهر خودروها جذابیت سابق رو نداره بعضی برندها مثل آئودی به نظرم طراحیشون هنوز هم خارق العاده و معرکه هستش .
    اگه پول کافی داشتم و یه بازار خودروی درست و حسابی جلو روم بود قطعا به عنوان یه خودرو برای زندگی روزمره برند آئودی انتخاب اولم میشد ؛ هر چند که مزدا و هوندا و نیسان هم خیلی عالین .

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. ۲۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3277 ديدگاه)

    اگه A4 نبود سورن هم نبود 😂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا