آئودی

خداحافظی با پیشرانه پنج سیلندر آئودی، نسل بعدی A3 و RS3 برقی می‌شوند

منابعی از داخل آئودی فاش کرده‌اند که نسل بعدی A3 به خودرویی تمام الکتریکی با حداکثر بردی بیش از ۶۵۰ کیلومتر تبدیل خواهد شد. این یعنی هاچ‌بک محبوب ارباب حلقه‌ها تمام پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی کنونی خود را کنار خواهد گذاشت و از موتورهای الکتریکی و باطری‌های فولکس‌واگن ID.3 استفاده خواهد کرد. نسل پنجم A3 که قرار است در سال ۲۰۲۷ راهی بازار شود، روی پلت‌فرم جدید SSP ساخته خواهد شد که برای اولین بار در سدان فولکس‌واگن ID.4 معرفی می‌شود.

تغییر به سمت قوای محرکۀ الکتریکی بدین معنا است که آئودی A3 برای اولین بار از زمان معرفی در سال ۱۹۹۶ به خودرویی محرک عقب تبدیل خواهد شد هرچند که نسخه‌های قوی‌تر آن مثل S3 و RS3 دو موتوره و چهارچرخ محرک خواهند بود. این یعنی پرچم‌دار خانوادهٔ A3 که احتمالاً RS3 E-Tron نام خواهد گرفت، پیشرانهٔ پنج سیلندر جذاب و منحصربه‌فرد کنونی را کنار خواهد گذاشت. این در حالی است که رقبای آئودی یعنی ب‌ام‌و، مرسدس و حتی فولکس‌واگن هنوز حرفی در مورد الکتریکی‌سازی هاچ‌بک‌های داغ خود نزده‌اند.

در حالی خبر الکتریکی شدن نسل بعدی A3 به بیرون درز کرده است که مدیرعامل آئودی «مارکوس دوسمان» اخیراً اعلام کرده که تمام محصولات جدید آئودی از سال ۲۰۲۶ بعداً صرفاً الکتریکی خواهند بود. به گفتهٔ وی، در نیمهٔ دوم دههٔ جاری گروه فولکس‌واگن پلت‌فرم الکتریکی جدید SSP را معرفی خواهد کرد. ارتفاع کمتر کف و قابلیت ماژولار بیشتر برای افزایش تمایز بین مدل‌های مختلف ازجمله برتری‌های این پلت‌فرم جدید نسبت به پلت‌فرم کنونی MEB هستند. پلت‌فرم SSP همچنین برای پشتیبانی از معماری الکتریکی جدید ۸۰۰ ولتی طراحی شده که شارژ بسیار سریع‌تری را نسبت به سیستم ۴۰۰ ولتی کنونی فراهم می‌کند. این پلت‌فرم که می‌تواند بردی تا ۷۰۰ کیلومتر را ارائه کند، برای تجهیز به باطری‌های حالت جامد طراحی شده اما فعلاً برنامه‌ای برای استفاده از این باطری‌ها در نسل بعدی A3 وجود ندارد.

گفته شده نسل آیندهٔ این هاچ‌بک لوکس آلمانی در نسخه‌های هاچ‌بک پنج‌در و سدان چهاردر ساخته خواهد شد که هردو رشد ابعادی را نسبت به نسل کنونی تجربه خواهد کرد. همچنین کسانی که از طرح‌های اولیهٔ طراحی این خودرو مطلع هستند گفته‌اند طراحان آئودی از قابلیت‌های فضاسازی پلت‌فرم SSP استفادهٔ کاملی کرده‌اند و تناسبات جدیدی را برای A3 در نظر گرفته‌اند که اوورهنگ‌های کوتاه‌تر، خط کاپوت کوتاه‌تر و کابین کشیده‌تر از ویژگی‌های آن خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه مدل‌های A1 و Q2 پس از پایان عمر فعلی خود جانشینی نخواهند داشت، نسل بعدی A3 به محصول پایهٔ آئودی تبدیل خواهد شد زیرا این شرکت هم مثل مرسدس بنز قصد دارد مدل‌های ارزان‌تر خود را حذف کرده و روی مدل‌های بزرگ‌تر و سودآورتر تمرکز کند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Clean energy (سلام فرمانده)

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1280 ديدگاه)

    هعیییییییییییییییییی
    چه ماشینایی دارن میرن…
    و رفتن
    هعیییییی
    واقعا مثلا وقتی برقی بشن چه تفاوتی دارن باهم…
    مثلا الان تو بین هاچبکا از نظر مهندسی a45s سرترینه
    از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴۱۶ اسب بخار میکشه بیرون!
    لیتری ۲۰۸ اسب بخار!
    این است معنای مهندسی تمام عیار حتی در هاچبک ها….

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۷
    1. Si

      ۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (436 ديدگاه)

      این است مهندسی مرسدس بنز من الان هم انجین پروجکت وان رو نمیتونم تصور کنم چه برسه بنز ساختشم

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
  2. JDM lover

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    چه خبر بدی
    هر روز داره از جذلبیت های دنیای خودرو کمتر میشه

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۸
  3. Dian

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (287 ديدگاه)

    برقی ها هیچوقت روح خودرو های درون سوز را نخواهند داشت
    صدای اگزوز LFA می ارزه به کل ماشین های برقی

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۶
  4. Mr Naftalin az roghan abad

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    از آینده و برقی سازی متنفرم. مثله اینه فردا فراری بیاد بگه من بجای ۱۲ سیلندر و ۸ سیلندر تنفس طبیعی برقی سازی کامل کنم درصورتی که حرف الکی هست و فراری یک کمپانی مستقله و تصمیماتشو خودش میگیره! آئودی مرسدس بی ام و مورشه همه برقی دارن میشن. مثله کیمن،ماکان،….

    موافقم ۴
    مخالفم ۵
  5. Alan.r

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (510 ديدگاه)

    اول که چهار سیلندر شدن سی کلاس حالا هم برقی شدن A3…..
    بر باعث و بانی تب الکتریکی سازی خودرو ها رو لعنت

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
  6. رامتین

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2559 ديدگاه)

    درسته آئودی از ۲۰۲۶ به بعد میخواد کاملا الکتریکی بشه اما زیاد برام مهم نیست. خودروساز چهارم آلمان بهرحال این تصمیم را گرفته. اما بی ام و گفت هیچوقت انجین درون سوز را حذف نمیکنه. ممکنه بسیار محدود بشه اما همچنان تولید خواهد شد. بیشک بنز هم همین سیاست را خواهد داشت.

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
    1. امین

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اقای عزیز مث اینکه خبر نداری به تمام خودروسازها اعلام کردن نهایت از سال ۲۰۲۸ باید تمام ماشین ها برقی بشه مثلا مگه بی ام و دست خودشه بخاد موتور احتراقی تولید کنه حتی بنز هم اعلام گرده میخا همه محصولاتش برقی کنه..بخاطر الودگی هوا و ضعیف شدن لایه اوزون و سوخت های فسیلی کارخانه ها دیگه این اتفاق میفته..بعدشم ائودی ماشین‌چهارم نه اصلا چهلم المان باشه الان بااین حرفت سهام شرکت ائودی لامبورگینی سئات کوپرا همه میریزه پایین.ائودی یکی از ثروتمندترین برندهای جهان.و بسیار از شرکت ها فیلم ها و تیم های ورزشی مسابقه ایی رو اسپانسر شده.ائودی هیچ وقت تو حاشیه نبوده و طرفداری خاص خودش داره ویکی از بی نقص ترین موتورها و سیستم های چهارچرخ و هندلینگ دنیا را میسازه.از نطر طراحی هم واقعا خاص.بی ام و هیچ برتری به ائودی نداره همه ام میدونن شاید بصورت موازی کنارهم برن ولی واقعا در حد برتری در هیچ زمینه ایی نیست.برای من که ائودی دوستم همیشه برام جذاب حتی برقی شه..ولی اصلا گیرم الان بی ام و برقی نساخت تو چرا اینقد ذوق داری مثلا تو ایران الان همه بی ام و به روز سوارن یه چنتا مدل ایکس فور و سری پنج و هفت بیس وارد شد اونم اینقد قیمتای س .گ ی دارن که میلیاردرها توان خرید دارن.حتی اونی الان یه ۷۳۰ سوار نباید ذوق بزنه که بی ام و برقی نیمسازه چون دیگه تهش همون میتونه سوار شه تا ابد.برای ادمای ساده و مهمولی جامعه مث ما چرا تو باید اینقد خوشال باشی برقی نمیسازه مثلا قرار بوده برات یه ام هشت گرن کوپه ترخیص شه .سعی کن چیزیو دوس داری درحد علاقه باشه ولی حتی اگه گفتن فلان برند تولیددیگه نمیش ناراحت نشو چون هیچ معنی نداره برای ما.ته ناراحتی اینه باشه بنزین گرون نشه یا قطعات ماشین

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. Mohammad.2005

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    واقعاً ناراحت شدم ‌….

    موتور ۵ سیلندر آئودی حتی از V6 و V8 این کمپانی هم خوش صدا تر بود . سری a3 آئودی هم که همیشه بی ادعا اما کم نقص و هیجان انگیز بوده . حیف شد

    https://www.pedal.ir/audi/2022-audi-rs3-first-drive-review/

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  8. Mohammad.2005

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    البته آئودی RS etron gt رو خیلی دوست دارم و بجز برد کم مشکل آنچنانی ازش ندیدم و خوبیش اینه که طراحی و لذت رانندگی رو تا حد زیادی به شکل سنتی حفظ کرده

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  9. mahdi-es17

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (226 ديدگاه)

    چند وقت دیگه کمبود لیتیوم پیش میاد ۱۴۰۱/۵/۵

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
    1. phonix

      ۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (616 ديدگاه)

      باتری با اب ساخته شده
      فکر کنم تو ژاپن شاید هم یه جای دیگه
      همش که لیتیوم یونی نیست

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. Hello 1

        ۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (26 ديدگاه)

        ولی بیشترشون هست 🙃

        موافقم ۱
        مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا