بی ام و

نمایش خانواده بی ام و CSL در لاگونا سکا

جشن گرامیداشت ۵۰ سالگی زیربرند بی‌ام‌و M آخرین توقف خود را در پیست افسانه‌ای لاگونا سکا داشت. در این رویداد پس از آنکه گروهی از خودروهای کلاسیک و مدل‌های جدید کلوپ «Legends of Autobahn» به نمایش عموم درآمدند، واحد آمریکای شمالی خودروسازی بی‌ام‌و وارد میدان نمایش شد. بی‌ام‌و هر ساله خودروهای کلاسیک بسیار خاصی را به نمایش می‌گذارد؛ امسال هم همین اتفاق افتاد. در میان خودروهای این خودروساز، شاهد حضور سری CSL بودیم که در سال ۲۰۲۲ یک عضو جدید پیدا کرد: بی‌ام‌و M4 CSL.

بتموبیل

اولین مسابقه‌دهنده سبک‌بال بی‌ام‌و که با پسوند CSL معرفی شده بود، E9 3.0 CSL محسوب می‌شد که با نام عام «بتموبیل» (خودروی بتمن) نیز شناخته می‌شود. این خودرو در میان سال‌های ۷۲ تا ۸۲ میلادی و در گروه ۸ مسابقات، نماینده برند بی‌ام‌و موتوراسپرت تازه‌تاسیس بوده است. بی‌ام‌و ۳.۰ CSL به‌عنوان نخستین خودروی این گروه مهندسی با نام رسمی «BMW Motorsport GmbH» به شمار می‌رفت. با وجود اینکه باواریایی‌ها برای در آن از لوگوی M استفاده نکردند اما آن را به‌عنوان نخستین خودروی زیربرند M می‌شناسند.

۳.۰ CSL یک مهاجم قدرتمند در رقابت‌های «قهرمانی خودروهای تورینگ اروپا» در دهه ۷۰ میلادی محسوب می‌شد. این خودرو موفق شد تا در میان سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۹ شش عنوان قهرمانی را نصیب خود کند. این سوپرخودروی تازه‌نفس توانسته بود تا در رقابت‌های ۱۲ ساعتی سبرینگ و ۲۴ ساعتی دیتونا نیز به مقام نخست کلی برسد و در مسابقات ۲۴ ساعتی لمان به ۳ عنوان قهرمانی (در سال‌های ۱۹۷۳، ۱۹۷۴ و ۱۹۷۷) در کلاس خود دست یابد.

بی‌ام‌و ۳.۰ CSL مدل ۱۹۷۳

بی‌ام‌و آمریکا برای نمایش کامل خاندان CSL، نمونه جاده‌ای ۳.۰ CSL مدل ۱۹۷۳ را نیز به نمایش گذاشت. این خودرو که برپایه E9 3.0 CSL توسعه یافته بود، برخلاف نمونه مسابقه‌ای به درهای ورودوخروج، در صندوق عقب، در کاپوت آلومینیومی و… مجهز شده بود. بی‌ام‌و در این مدل و برای بخش‌های مختلف بدنه، از ورق‌های فلزی نازک‌تری استفاده کرده بود.

آلمانی‌ها سرانجام موفق شدند تا حدود ۱۹۰ کیلوگرم از وزن این خودرو را کم کنند. آن‌ها برای این خودروی جاده‌ای از یک موتور ۳.۲ لیتری خطی ۶ سیلندر استفاده کردند که توان تولید ۲۰۶ اسب بخار قدرت را داشت و برای ۳.۰ CSL مدل ۱۹۷۳ نسبت قدرت‌به‌وزن ۶.۱۲ کیلوگرم بر اسب بخار را رقم می‌زد که برای یک خودروی جاده‌ای در آن زمان تحسین برانگیز بود. بی‌ام‌و نهایتا ۱۶۷ عدد از این خودرو را در میان سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ تولید کرد.

G82 M4 CSL

البته میان نسل آخر خانواده CSL و بتموبیل، یک خودروی افسانه‌ای دیگر هم وجود داشت: E46 M3 CSL. اما این خودرو هرگز وارد بازار آمریکا نشد و به همین دلیل در این رویداد هم به نمایش درنیامد. برخلاف M3 CSL، بی‌ام‌و G82 M4 CSL به بازار ایالات‌متحده رسیده و ظاهرا به تعداد ۳۰۰ دستگاه به فروش خواهد رسید.

BMW M3 CSL

با وجود اینکه نسل تازه این خانواده وزن به‌مراتب بیشتر نسبت‌به تک‌تک پیشینیان خود دارد اما مهندسان این شرکت موفق شده‌اند تا وزن آن را نسبت‌به نمونه عادی M4 حدود ۱۱۰ کیلوگرم کاهش دهند. بی‌ام‌و برای تکمیل پکیج این کوپه، ۴۰ اسب بخار به قدرت آن افزوده است تا نهایتا به حداکثر قدرت ۵۴۳ اسب بخار دست پیدا کند.

این خودرو با قیمت ۱۳۹ هزار دلار در آمریکا به فروش می‌‎رسد که شامل هزینه تحویل خودرو نمی‌شود (خریداران برای تحویل خودروشان باید مبلغ ۹۹۵ دلار اضافه را هم پرداخت کنند). براساس گزارش‌ها، ظاهرا بی‌ام‌و موفق به فروش تمام نمونه‌های G82 M4 CSL در آمریکا شده است. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ آیا این نسل تازه واقعا میراث‌دار خوبی برای بهترین مدل‌های بی‌ام‌و محسوب می‌شود؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه CSL مخفف چی هست؟

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
    1. AMANTE

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (936 ديدگاه)

      “Competition, Sport, Lightweight”

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۰
  2. بی خیال اسم

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    ببر های باواریایی🔥🐅

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  3. Phonix

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (337 ديدگاه)

    به به

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  4. R@min

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    بنظرم از هر زاویه ای به csl جدید نگاه کنیم بیشتر یه شکسته تا نقطه اوج پرفورمنس بی ام و!!! موتور این ماشین ظرفیت بسیار بالاتری داره که بخاطر کم کاری بی ام و مخصوصا در گیربکس که عامل کندی هم m5cs هم این ماشین نسبت به رقبا هست. هم موتور s63 هم s58 پای گیربکس استپ ترونیک کند بی ام و اونطور که باید نتونستن قدرتنمایی کنن.

    در کل این csl جدید به هیچ وجه میراث دار این سری نمی تونه باشه.

    موافقم ۸
    مخالفم ۳۲
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (7640 ديدگاه)

      تو مقاله نامی از موتور و گیربکس نبرده و فقط از اسب‌بخارش گفته !!!

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
      1. R@min

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (199 ديدگاه)

        خب مقاله نگه قرار تا آخر عمر ندونی این ماشین چی داره ؟؟

        موتورش s58 شش سیلندر خطی هست و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استپ ترونیک.

        موافقم ۱
        مخالفم ۱۱
  5. ایلیا

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    یه وقت هایی حس میکنم ژرمنا بهترین خودروسازای دنیان

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. Reza Waffen SS

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (4301 ديدگاه)

      شک نکن

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۲
  6. Si

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (428 ديدگاه)

    شاهکار های خودرو سازی در کنار ۲۰۰۲

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
  7. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    ژرمنی های زیبا و اصیل

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  8. aliasn

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    به قول جرمی کلارکسون : نهایت BMW

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  9. احمدرضا

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (317 ديدگاه)

    شما فقط وقار و زیبایی E46 ببین
    وقتی که ب ام و هوش از سر آدم میپروند
    اصلا نمیتونم با این جلوپنجره جدید کنار بیام

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  10. amir

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    بی نظیره این ماشین و ارزوی دست نیافتنی !

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  11. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (362 ديدگاه)

    زیبا و دیدنی هستن

    موافقم ۴
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا