بوگاتی

نگاهی به تأسیسات ساخت بوگاتی شیرون

مولشایم، فرانسه. اینجا همان‌جایی است که بیش از ۱۸۰۰ قطعه مجزا توسط ۲۰ مهندس بوگاتی سرهم می‌شوند تا شیرون ۱۵۰۰ اسب بخاری ساخته شود. در زمان نگارش این مقاله،۱۲ خودرو در حال تولید بوده و یکی از آن‌ها در ماه‌های آینده به مشتری خوش‌شانس تحویل داده خواهد شد. در کل بوگاتی پیش‌بینی می‌کند حدود ۷۰ درصد هایپرکارها در سال ۲۰۱۷ با دست ساخته شوند. سفارش‌های کافی باعث خواهند شد که سر این شرکت برای سه سال آینده مشغول شود. این را هم در نظر بگیرید که قبلاً ۲۲۰ نفر در لیست انتظار برای دریافت این خودرو قرار گرفته‌اند.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-01
برای خودرویی بسیار کارا که تنها ۵۰۰ دستگاه از آن با قیمت ۲.۴ میلیون یورو ساخته خواهد شد، جایی شگفتی زیادی وجود ندارد که بوگاتی سطح وسیعی از شخصی سازی را پیشنهاد کند. ۲۳ رنگ به همراه ۸ نسخه‌ی کربنی قابل انتخاب بوده و برای چرم داخل کابین نیز می‌توان ۳۱ رنگ متفاوت را انتخاب کرد. شیرون همچنین با ۸ رنگ برای پوشش چرم آلکانترا در کابین،۳۰ آپشن دوخت متفاوت،۱۸ نوع کفپوش متفاوت و ۱۱ رنگ متفاوت برای کمربندهای صندلی در دسترس است. اگر هیچ‌یک از گزینه‌های پیشنهاد شده نظر شما را به خود جلب نکرد، رنگ‌های انفرادی نیز در دسترس شما هستند.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-15

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-03
زمانی که همه‌ی آپشن ها نهایی شد، به‌طور متوسط پروسه‌ی شروع تولید و تحویل آن به مشتری حدود ۶ ماه طول می‌کشد.

فضای بسیار تمیزی که در برخی از تصاویر مشاهده می‌کنید در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده و بر پایه‌ی لوگوی بوگاتی ترکیب تخم‌مرغی شکل دارد. اینجا محل تولد ۴۵۰ دستگاه ویرون در طول ۱۰ سال است.

اما یک حقیقت جالب! پیشرانه‌ی بسیار بزرگ ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربو وزن چشمگیر ۶۲۸ کیلوگرمی داشته و این تقریباً برابر با وزن پیشرانه‌ی ویرون است. قدرت این پیشرانه با حدود ۳۰۰ اسب بخار بیشتر در مجموع به ۱۵۰۰ اسب بخار رسیده است. این قدرت عظیم برای رسیدن شیرون به سقف سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت کافی است.

کف کارخانه‌ی بوگاتی به قدری تمیز است که می‌توانید سفره را پهن کرده و روی آن خاویار میل کنید!

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. alpha

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11443 ديدگاه)

    این ماشین یک اسطوره ی تمام عیاره.
    عاشقشم .
    از زمان خودش ۵۰ سال جلوتره.
    شیرون هم که بیاد باز دوباره در ماشین های احتراقی یک سلطان خواهیم داشت.
    واقعا بی نظیره.
    یادش بخیر بخیر شکست دادن ویرون ، اونم فقط در شتاب اولیه ، ۱۰ سال برای شرکتی مثل پورشه طول کشید. تازه اونم با کمک گرفتن از قوای الکتریکی.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. danial

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (33 ديدگاه)

      مطمعن باش اگه پورشه یا هر شرکت دیگه ای میخواستن میتونستن یه رقیب واسش بسازن ولی منابع هر شرکت محدوده فقط میتونن تو چند بخش سرمایه گذاری کنن
      بیشتر کمپانیام تو هایپرکارشون بحث مصرف سوختو درنظر میگیرن وگرنه فکر نکنم واسشون سخت باشه بجای شش سیلندر ۱۶ سیلندر بزارن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. alpha

        ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11443 ديدگاه)

        .
        گیربکسی که با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت خرد نشه ، ساختش ۱۰ سال طول کشید.
        دیفرانسیلی که زیر ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور از هم نپاشه ، فناوری ساختش دست هر شرکنی نیست.
        شاسی که ۸۰۰ کیلو وزن موتور رو تحمل کنه تا الان فقط برای بوگاتی ساخته شده.
        بدنه ای که تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت از هم نپاشه هر شرکتی نمیتونه بسازه.

        اصلا ساخت موتور ۱۶ سیلندر که مثل ساخت کاردستی نیست
        تکنولوژی موتور ۱۶ سیلندر خیلی بیشتر از پیشرفته ترین موتور های ۶ سیلندره.

        مصرف سوخت بوگاتی هم که گفتن ۹۰ لیتر در صد کیلومتر ، فقط وقتی هست که با سرعت ۴۰۰ کیلومتر حرکت کنه
        در غیر از اون مصرف ترکیبی ویرون ۲۰۰۵ کمتر از ۲۳ لیتر در صد کیلومتره که برای موتور ۸ لیتری خیلی مناسبه.
        در نسل جدید ویرون یعنی شیرون با تکنولوژی غیر فعال کردن سیلندر ها به مصرف ترکیبی ۱۶ لیتر در صد رسیدن که اندازه ی ماشین های اسپورت ۸ سیلندر بیشتر نیست. ?
        .

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. بهزاد

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          مجید جان دیفرانسیل بوگاتی ساخت ricardo هست و سیستم دف و ترکشن هم ساخت haldex سوئد.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. danial

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (33 ديدگاه)

          هر جوریم که حساب کنی پیشرفته ترین تکنولوژی ها تو مسابقات مهم استفاده میشه مثل فرمول ۱ مطمعن باش مرسدس و فراری و … اگه بخوان میتونن ماشینی بسازن که برای شکستن سقف سرعت برنامه ریزی شده باشه.
          واسه این جوابتو دادم که فکر نکنی پورشه ده سال برنامه ریزی کرد تا ویرونو شکست بده:)
          همون ۹۱۸ با اون اسب بخار کمش و وزن زیادش بخاطر تکنولوژی هاش که حتی میشه مثل یه ماشین اسپورت سقفشم دراود تا حالا کسی نتونسته تو پیست شکستش بده فکر نکن ساختنش کار راحتیه مگه اینکه هایپر مرسدس که داره میاد بتونه سریعتر بده
          کمپانی بوگاتی یکی از بهتریناست ولی فکر نکنم بتونه با کمپانیهای برتر مثل فراری و مکلارن و پورشه و،،، رقابت کنه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        3. alpha

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11443 ديدگاه)

          Danial
          اصلا حرفات رو قبول ندارم.
          فکر نمیکنم به نتیجه ای برسیم.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        4. بهزاد

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          مجید جان معذرت الان دیدم نوشتم دیفرانسیل!
          گیربکس ساخت ریکاردو هست

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        5. ali

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (2 ديدگاه)

          مستندی دیده بودم که اکثر این چیزهایی که میگید رو شرکتهای مهندسی برای بوگاتی ساختن

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        6. mohsen

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1063 ديدگاه)

          مگه مال فولوکس نیست؟
          پورشه مال کیه؟
          دیگه کلا واسه ادم نشد نداریم

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        7. BMW

          ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (520 ديدگاه)

          با آقا مجید موافقم بوگاتی مهندسی خیلی پیشرفته ای داره که فقط فولکس واگن از پس هزینه ها همچین مهندسی برمیاد ببینید فقط قدرت سرعت نیست (اگه این باشه که هنسی و کونیک زگ هم بهش رسیدن)خیلی چیزا دیگه هست که ماها خبر نداریم فقط بگم اینقدر مهدنسیش پیشرفتس که تو نسل قبلی یعنی ویرون اصلا نمیشده به موتوری دسترسی داشته باشن!!!یه جوری طراحیش کردن که کسی به راحتی نتونه بفهمه چه تکنولوژی تو این غول نهفتس!!

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  2. رامکال

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (595 ديدگاه)

    این تیکه آخر که در مورد تمیزی و خاویار گفته شده زیاد واسه ما جمله نزدیک و قشنگی نمیتونه باشه.
    مثلا اگر میگفت این قدر تمیزه که میتونید توش سفره کباب شیشلیک پهن بکنید بهتر بود.
    آخ گفتم شیشلیک وااااااااااییییییییییییی.
    دلم آب افتاد.
    اما واقعا تمیزه ولی دوتا نکته دارد:
    ۱_اینجا تنها و اولین کارخونه ایی نیست که به این شکل اداره میشه.
    ۲_اولا قصه ی اینجور کارخونه های دست ساز و لوکس ساز که به تعداد کم تولید میکنند با انبوه سازا فرق میکنه.
    مثلا توی سایت دیگه که همین مقاله رو خونده بودم یک عده اومده بودند که تمیزی اینجا رو با سایپا و خط تولید پراید مقایسه کرده بودند!!!!!!
    خوب آخه این چه حرفیه؟؟؟
    برای زیر سوال بردن کیفیت خودرو و خودروسازی ایران مثال های بهتر و منطقی تر اونقدر وجود دارد که نیازی به نام بردن از یک کارخونه خاص نباشد.
    به قیمت و تعداد تولیدی بوگاتی در سال توجه بکنید.
    آیا با پراید و کارخونه سایپا قابل مقایسست؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Amir amini

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (225 ديدگاه)

      اخه مشکل اینجاس که تو کارخونه ای که ۱۰۰۰ متر مربع وسعتش فقط قطعات سر هم میشن یعنی خیلی از کارایی که تو یه مکانیکی انجام میشه اونجا اصلا انجام نمیشه چه برسه به یه کارخونه بزرگ که توش کلی کار انجام میشه پس باید این همه تمیز باشه وقتی شما دستگاه برش و…. ندارید که بخاد کثیف کاری بکنه از جاهای دیگه میاد فقط سرهم میکنید آگه میخاید مقایسه کنید برید خط تولید موستانگو با پراید مقایسه بکنید ببینید بازم مثل اینجا تمیز هست یا نه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. رامکال

        ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (595 ديدگاه)

        امیر جان دقیقا منم همین رو میگم.
        برای مقایسه کردن مثال های بهتری وجود دارد.
        ولی مردم پراید ورد دهنشون شده.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. رامکال

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (595 ديدگاه)

    اما قبلا گفتم بازم میگم به غیر از خودروسازی آلمان(بغیر از اوپل) اگر بخوام یک شرکت رو نام ببرم که در حد جنون میپرستمش همین بوگاتیه.
    یک درجه پایین تر اگر بخوام یک شرکت رو نام ببرم که من رو مجذوب خودش کرده “نانو فلوسل” خواهد بود.
    و پایین تر از این دوتا “مینی” رو خیلی دوست دارم بامزه زیبا و جذاب.
    البته به بعضی های دیگه هم علاقه دارم مثلا نیسان و مزدا و کیا و اشکودا .
    اما خوب نه به اندازه اون فهرست بالایی.
    یک چیز مهم هم در مورد بوگاتی بگم که با وجود ابعاد بزرگ و وزن زیاد و شکل کپلش به همچین سرعت و شتابی رسیده.
    اصلا یکی از دلایل علاقه من هم بهش همینه. شما به داخلش(طراحی و امکاناتش)
    فضای توش و ابهتش اینکه سعی نکرده ماشینش رو تیز و سبک و شبیه خودروهای فرمول یک دربیاره دقت بکنید.
    اونوقت کیه که بوگاتی رو دوست ندارد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. MPH

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (408 ديدگاه)

      .
      گفتی فرمول یک ، وزن موتورش تقریبا هم وزن ماشین فرمول یکه!!!!!!!!!
      واقعا یه شاهکاره،فقط نخواستن یه دیوونه زنجیری درست کنن که شتاب و سرعتش آدمو انگشت به دهن بذاره،پس یه شاهکار بینظیر ساختن که سرعت و شتاب یه بخشی از اونه………

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. shirkoooo

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    بهترین ماشین کل تاریخ

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. فرشاد سجادیان

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (3027 ديدگاه)

      هیچ ماشینی بهترین نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. عارف

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    من فقط تو اون پاترول موندم که تو قسمت آخر گرند تور اون پورشه رو جا گذاشت.گفتن ۱۹۰۰ اسب قدرت داشته!!!آخه چطور ممکنه!شیرون ۱۵۰۰ اسب قدرت داره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا