دتوماسو P72، سوپراسپرت ایتالیایی با طراحی کلاسیک و موتور V8 سوپرشارژ ۷۰۰ اسب بخاری، پس از شش سال انتظار سرانجام آماده تحویل در سال ۲۰۲۵ شده است.
دتوماسو در سال ۲۰۱۹ با رونمایی از پروتوتایپ خیرهکننده P72 بار دیگر به صحنه بازگشت و توجهات را جلب کرد اما در شش سال گذشته، اطلاعات کمی درباره زمان عرضه نسخه تولیدی این سوپراسپرت منتشر شده بود. حالا این انتظار به پایان رسیده است. دتوماسو اولین نسخه جادهای P72 را معرفی کرده و قول داده تحویل آن از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز شود. این خودرو، درست مانند پروتوتایپ، با طراحی فوقالعاده زیبا و وفاداری به میراث برند، محصولی است که قلب طرفداران را تسخیر میکند.
طراحی P72 به پروتوتایپ اولیه وفادار مانده و از دتوماسو P70 سال ۱۹۶۵ که نتیجه همکاری الخاندرو دتوماسو و کارول شلبی بود، الهام گرفته است. این مدل خاص با رنگ سفید براق، تزئینات رزگلد روی خطوط بدنه، آینهها، رینگها و جزئیات، ظاهری مسحورکننده دارد. رینگها شباهت زیادی به نمونههای P70 دارند و حس نوستالژی را تقویت میکنند. بدنه با خطوط منحنی و روان، روی شاسی مونوکوک فیبر کربنی یکپارچه قرار گرفته که بدون جوش یا چسب، به سابفریمهای جلو و عقب امتداد یافته است.
کابین P72 کاملاً از فناوریهای پیچیده امروزی دوری کرده و تجربهای خالص از رانندگی ارائه میدهد. هیچ نمایشگر یا سیستم اطلاعاتیسرگرمی در آن دیده نمیشود. چرم سفید دستدوز و فیبر کربن نمایان، فضایی لوکس خلق کردهاند و نشانگرهای آلومینیومی ماشینکاریشده با روکش رزگلد، داشبورد را زینت دادهاند. دستهدنده نمایان با همین روکش، حس کلاسیک را تکمیل میکند. این کابین، مانند کابین یک خلبان، راننده را در مرکز توجه قرار میدهد و تمام تمرکز را به رانندگی معطوف میکند.
قلب تپنده P72 یک موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ است که به گفته دتوماسو، اختصاصاً برای این خودرو توسعه یافته اما بر پایه موتور کایوت فورد و با تیونینگ راش ساخته شده است. این پیشرانه ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و از طریق گیربکس شش سرعته دستی، نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. دتوماسو شتاب یا حداکثر سرعت را اعلام نکرده، اما تأکید دارد که P72 نه برای سرعت بلکه برای لذت ناب رانندگی ساخته شده است. صدای غرش این V8، به گفته دتوماسو، تجربهای هیجانانگیز و گوشنواز ارائه میدهد.
P72 بدون حالتهای رانندگی پیچیده، تجربهای متمرکز و خالص فراهم میکند. سیستم تعلیق پوشراد با کمکفنرهای قابل تنظیم دستی در سه حالت، به راننده امکان میدهد خودرو را با سبک رانندگی خود هماهنگ کند. این طراحی ساده، همراه با زیبایی کلاسیک و عملکرد قدرتمند، P72 را از سوپراسپرتهای مدرن متمایز میکند. تحویل P72 از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز میشود اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است. با توجه به ویژگیهای لوکس و تولید محدود، انتظار میرود قیمتی نجومی داشته باشد.
R@min
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط باید نگاه کرد و لذت برد.
حمیدرضا رضائی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴شبیه فراری P4/5 شده
froG-driVer
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴هنسی ونوم+فورد جی تی کی بودی توو؟؟!!
ولی انصافا زیباس🔥
FcmZ
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اخ لامصب چه دلبری
khosrow
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴عسله لامصب عسل ..
Daniyal
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴چه خوشگله
مثل یه اثر هنریعه👌
BMW is GOD
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴جانم ایتالیای هنرمند. کاش بعداز بازگشت این کمپانی، انجینش از طریق آلفا، فراری و … تامین بشه تا یه محصول شاخص تمام ایتالیایی داشته باشیم. این ماشین باید صدای ایتالیا بده چه ۶ چه ۸ یا حتی ۱۰ و ۱۲ سیلندر.
Daniyal
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا
قلب تپنده خودرو همون موتورشه که اگه اونم ساخت فورد باشه انگار ماشین روحش مال فورده
مازیار
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴انگار تو رویا دیده میشه ماوراییه
قرار بود یه مدل بالاتر با موتور V12 Capricorn هم داشته باشه
آدولف هیتلر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴10/10
باورم نمیشه واقعیه
تو عکس اینه از نزدیک تو خیابون چجوریه
Kh@shayar
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴داخلش که فوق العاده است.
چراغ های عقبش هم محشره.
————————————————–
با توجه به اینکه بهترین فرم چراغ دایره ای / کره ای (مثل چشم موجودات) است بهتر بود چراغ های جلوش هم دایره ای با کمی برجستگی بود.
ashkanyp
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا یه اثر هنری مثل نقاشیه
منصوری یاد بگیر تف مالی نکن
amirboss
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه اشتباه نکنم نسخه کلاسیک هم از یه انجین ۸ سیلندر فورد استفاده میکرده.
واقعا چیزی که طراحی زیبای این خودرو نشون میده، پیوند گذشته به آینده ست.
علی Shelby
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴آدم یاد پاگانی میوفته. مثل اون جذاب ، زیبا و هنر خالصه
yektachafi
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴خیره کنندهست