دوج

فروش چلنجر چهارده‌ساله همچنان بیشتر از موستانگ و کامارو!

در آمارهای سال ۲۰۲۲، دوج چلنجر با فروش ۵۵ هزار دستگاه، برای دومین سال پیاپی به پرفروش‌ترین ماسل کار بازار آمریکا تبدیل شده است.

هرچند پیشینهٔ دوج چلنجر به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد و پیشرانه‌های آن متعلق به دوران دایناسورها هستند اما برای دومین سال متوالی پرفروش‌ترین ماسل کار بازار آمریکا لقب گرفته است. این موفقیت ازآن‌جهت قابل‌توجه است که رقبای چلنجر یعنی موستانگ و کامارو هردو بسیار مدرن هستند زیرا نسل ششم ماسل کار فورد در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد و شورلت هم یک سال بعد نسل ششم کامارو را به بازار فرستاد. همچنین هردو خودرو از آن زمان تاکنون به‌روزرسانی‌هایی را هم تجربه کرده‌اند.

از سوی دیگر اما ظاهر و پیشرانه‌های سنتی چلنجر تأثیر زیادی در موفقیت آن داشته‌اند زیرا در بین این سه ماسل کار، دوج تنها خودرویی است که همچنان ظاهری کاملاً کلاسیک دارد و سراغ موتور چهار سیلندر نرفته است. به همین دلایل، چلنجر در سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۵۵,۰۶۰ دستگاه شده و بالاتر از موستانگ با ۴۷,۵۶۶ دستگاه قرار گرفته درحالی‌که کامارو با فروش تنها ۲۴,۶۵۲ دستگاه بسیار عقب‌تر است. البته جالب اینکه در بین سه خودروی مذکور، کامارو بیشترین افزایش فروش را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته و فروش آن ۱۲ درصد بیشتر شده است درحالی‌که فروش موستانگ از ۵۲,۴۱۴ دستگاه در سال ۲۰۲۱ کاهشی ۹ درصدی را تجربه کرده است.

البته مقداری از این کاهش فروش احتمالاً به خاطر انتظار خریداران برای عرضهٔ نسل جدید موستانگ به بازار است. در همین حال، چلنجر نیز رشد فروش جزئی ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است. هرچند این خودرو و برادر چهاردر آن یعنی چارجر هردو افزایش فروش داشته‌اند اما فروش سومین محصول دوج یعنی دورانگو ۱۲ درصد کمتر شده است. تا اواخر امسال، دوج آخرین مدل از سری نسخه‌های ویژهٔ موسوم به «آخرین تماس» را معرفی خواهد کرد تا با چلنجر و چارجر کنونی خداحافظی کند و ماسل کارهای الکتریکی را به بازار بفرستد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. thrgt56

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چونکه بهتره

    موافقم ۶۶
    مخالفم ۹
  2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2307 ديدگاه)

    فروش چارجر رو هم میزدید دیگه.و باز هم متعجب میشی از ابنکه چرا یه مشت احمق و عقده ای در راس استلانتیس قرار گرفتن و عقده گشایی رو به پیشرفت و فروش بیشتر ترجیه میدن.وقتی چیزی از مازراتی و آلفا در نمیاد و سرانجام میلیونها دلار هزینه میشه سوپر کاری که توان نزدیک شدن به کوروت پایه اونم نه ۴۹۵ اسبی که حتی حریف نسخه بسیار پایه ۴۹۰ اسبی هم نمیشه در هیچ زمینه ای همه اینا در حالیه که یه هیولا تو دستشون به اسم چلنجر دارن که میشه با یه هزینه مناسب پلتفرم و انجینهای اختصاصی براش ساخت تا پشت هم رکورد بزنه حالا سدان چارجر هم بهش اضافه کنید و پشت بندش شاسی بلندهای پرفورمنس جدید و نسل جدید وایپر.به هر حال وقتی چلنجر و چارجر به پایان برسن استلانتیس چارجر برقی رو میده بیرون که به سال نکشیده مجبور به پایان دادن به ساختش خواهد کرد و تلاش میکنه رو همون پلتفرم انجین هوریکین رو بزاره تا دوباره برگرده به رقابت در حالی که موستانگ دیگه اجازه نفس کشیدن نمیده

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۳۵
    1. علی

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      کلاس مازراتی و آلفارومئو متفاوت از دوچ هست . اونا با اصالت و لوکس سازن و تیراژ شون کمه . این برای صدهزارمین بار

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۲۶
    2. KAMI

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (67 ديدگاه)

      با پولی که صرف ساخت اون دو تا تشت لگن مازراتی و آلفارومئو میشه میشد نسل جدید چلنجر و چارجر و به همراه وایپر ساخت

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۱۳
      1. alireza206

        ۱۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (46 ديدگاه)

        خب نمیسرفه فقط داخل آمریکا فوروش دارن

        موافقم ۴
        مخالفم ۳
      2. hamidreza72

        ۳ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (58 ديدگاه)

        تشت لگن اونه که وقتی به اولین پیچ پیست میرسه باید جفت پا بزنه رو ترمز

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. Royal Driver

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (936 ديدگاه)

    میتونه یکی از دلایلش این باشه همینطور هم که اشاره شده، دوج بیشتر متکی بر سنت کلاسیک بود، منظورم اینکه بیشتر از فاز قدیمی بهره میبرنه. همین چلنجر برخلاف ماستنگ و کامارو طراحیش اون مدل کلاسیک ار تی دهه ۷۰ رو زنده میکنه هم اینکه حس رانندگی رو بیشتر به راننده میده. البته که طرفدارانش هم بیشتر هستن.نوع پیشرانش که خیلی جا افتادست، صدایی که تولید میکنه، طراحیش، هیکل گندش. نسخه های دیمون و هلکت هم افرادی خاصی رو جذب میکنن، حدسمم این بود که چلنجر بالاترین و کامارو کمترین باشه. اگر شورولت هم یکم تغیرات توی کامارو ایجاد کنه که مشتری های بیشتری جذب کنه واقعا خوب میشد.

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۲
    1. Royal Driver

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (936 ديدگاه)

      میبرنه= میبره* اشتباه تایپی شد ببخشید.

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  4. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (982 ديدگاه)

    فک میکردم فقط استرالیایی ها عقلشون کمه

    موافقم ۷
    مخالفم ۴۷
    1. GMA

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (498 ديدگاه)

      نه سید فقط خودت عاقلی بقیه بی عقل اند…

      موافقم ۶۶
      مخالفم ۳
      1. DoctoR

        ۱۷ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (879 ديدگاه)

        استرالیایی ها اگر عقلشون زیاد بود هیوندای که هنوز به تکنولوژی ایمبولایزر پراید صبا نرسیده نمیخریدن که الان درگیر فراخوان های سنگین و خفت بارش بشن
        https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-kia-cars-australia-fires-engine-failures/
        بمولا:)

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۱۵
        1. GMA

          ۱۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (498 ديدگاه)

          ای کلک :)
          دوباره میخوای بحث سنگین کره و ژاپن راه بندازی…:))
          انشالله که نیتت افزایش بازدید و کسب درآمد سایت باشه😂🙃

          موافقم ۲۴
          مخالفم ۱
        2. DoctoR

          ۱۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (879 ديدگاه)

          دارم در راستای پیشرفت سایت قدم میذارم
          متاسفانه بعد از انقراض تقریبی کره فن ها دیگه پتانسیل فایت از بین رفته باید ببینم بین آلمان و آمریکا چیزی کاسب میشم یا نه😂👋

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۲
        3. GMA

          ۱۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (498 ديدگاه)

          شما زحمت نکش😂
          اون قسمت آلمان و آمریکا بر عهده علی نوا هست…:))

          موافقم ۱۷
          مخالفم ۱
        4. DoctoR

          ۱۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (879 ديدگاه)

          پس ما بریم آلمان رو بگیریم وارد مرحله جدید از درگیری بشیم

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۱
  5. RENAULT5

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (584 ديدگاه)

    من که موستانگ فنم
    چلنجر هم اپدیت نشده ویکم قدیمیه

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲۰
  6. Alireza

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (66 ديدگاه)

    واقعا هر سه ماشین زیبا و عالی هستن

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳
  7. joojoo

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    بعضی ماشینا اسطوره ان
    نه به خاطر هندلینگ فوق العاده
    نه به خاطر شتاب بی نظیر
    نه به خاطر سطح رفاه خیلی بالا

    اسطوره ان چون دقیقا همونین که باید باشن….
    با بقیه ی ماشینا رقابت نمیکنن
    چون واسه خودشون توی یه لیگ تک نفره بازی میکنن
    هیچ کس هندلینگ و شتاب چلنجر رو با ب ام و سری چهار مقایسه نمیکنه که بگه ب ام و بهتره پس برم اونو بخرم

    اونی که چلنجر میخره….اولش با خودش میگه من چی میخوام؟ من شتاب میخوام؟ نه
    هندلینگ واسم مهمه؟ نه
    من چلنجر رو میخوام

    میخوام وقتی گاز میدم صدای موتور ۸ سیلندر با سوت سوپر شارژرش روحم رو جلا بده
    میخوام با لاستیکاش فستیوال دود داه بندازم
    میخوام تو خیابون ماشینو سر بدم
    میخوام قیافش مردن باشه ولی کلاسیک هم باشه

    چلنجر اسطورست

    مهم نیست کدوم ماشین تو چه زمینه ای بهتر از چلنجره

    چون هیچ کدوم چلنجر نمیشه

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۶
    1. سوشیانت

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (833 ديدگاه)

      کی گفته شتاب چلنجر از سری ۴ بهتر نیست؟ دوج دیمون شتابش ۲.۳ مدل هلکت ردآی هم ۳.۴ هردو شتابشون بهتره در ضمن با توجه به دیفرانسیل عقب بودن چلنجر این شتاب ها عالیه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱۶
    2. matin

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (326 ديدگاه)

      حق

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
  8. R@min

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (617 ديدگاه)

    دو تا نکته داره این قضیه اولیش بخاطر پایان تولید چلنجر هست که خب تقاضا برای آخرین نمونه ها بالاتر رفته و صد حیف که استلانتیس به راحتی این جامعه رو رها کرد.

    دلیل دوم هم طبق معمول نسل ۵ و ۶ ماستنگ هر وقت نسل جدید معرفی میشه مشتری ها صبر می کنن برای نمونه جدیدتر و به احتمال زیاد سال دیگه فروش ماستنگ به ۱۰۰ هزارتا نزدیک میشه و دوباره بعد ۳ ۴ سال افت می کنه. البته امسال خط تولید ماستنگ بیشتر از ۵ بار تعطیل شد تا تقاضای برانکو و ماوریک تامین بشه.

    در کل این رقابت ۱۵ ساله هم تموم شد و جارو شارژی ها اسم چلنجر و ماستنگ رو یدک می کشن.

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۵
  9. Amir mahdi @-1387

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (171 ديدگاه)

    چلنجر اصالت نگه داشته

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  10. Hadi

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (444 ديدگاه)

    واقعا حیف این چلنجر که میخوان برقی کنن
    آخه چرا وقتی هنوز وقتی داره انقدر خوب میفروشه محبوبه چه دلیلی میتونه وجود داشته باشه؟
    کاش داج هیچوقت زیر مجموعه استلانتیس نمیشد…
    بابت فروش بیشتر کامارو هم خوشحال شدم
    موستانگ هم احتمالا امسال فروشش بیشتر میشه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  11. احمدرضا

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    نمیشه چلنجر دوس نداشت

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  12. ❤BMW❤

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (802 ديدگاه)

    فقط عکس تیتر مقاله 😍
    توی ذهن من ، چلنجر ، یه ماشین سرکش و وحشی و دیوانه اس که می‌خواد همه رو قورت بده (البته که توی واقعیت هم همینه)

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  13. مهدی

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1338 ديدگاه)

    خب این نشون بیشتر مردم هنوز علاقه مندن به استفاده از المانهای طراحی کلاسیک تو خودروهای مدرن اما اما نباید در نظر نداشت که چلنجر از نظر فنی واقعا از کامارو و موستانگ عقبه. چلنجر نه تو شاسی نه موتور گیربکس نه سیستم تعلیق کارایی اون دوتا رقیب رو نداره اما خب به خاطر حفظ استایل کلاسیک همچنان مشتری بیشتری رو سمت خودش میکشونه

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
  14. آریا

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    یه نیش گاز چلنجر با اون صدای سوپر شارژر کل دنیا می ارزه ام هاتم فراموش میکنی بهت قول میدم (البته اگه ماشین باز باشی)

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
    1. مهدی

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1338 ديدگاه)

      خب همون سوپرشارژر رو کامارو و موستانگ هم هست با تعادل و پرفورمنس بهتر

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  15. peyman-jdm

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    (تا اواخر امسال، دوج آخرین مدل از سری نسخه‌های ویژهٔ موسوم به «آخرین تماس» را معرفی خواهد کرد تا با چلنجر و چارجر کنونی خداحافظی کند و ماسل کارهای الکتریکی را به بازار بفرستد)

    ععی….💔

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  16. امیرحسین

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (384 ديدگاه)

    چلنجر عشقه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  17. Muty

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1645 ديدگاه)

    انتخابم :
    ۱- چلنجر
    ۲- کامارو
    ۳ موستانگ

    ولی در ابتدای امر وایپر (ع)

    موافقم ۴
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا