تجربه و آزمایشدوج

بررسی پیکاپ رم ۲۵۰۰HD رِبل، آفرود با پیشرانه ۶/۴ لیتر همی

برای بیش از یک دهه، نسخهٔ پاور واگن عضو آفرودی خانوادهٔ پیکاپ‌های رم بود اما به گفتهٔ این برند، خریداران پیکاپ آفرودی توانمندتری از این می‌خواستند. به همین دلیل، رم با معرفی مدل ۲۵۰۰HD ربل به این تقاضا پاسخ داد. البته سال‌ها است که نسخهٔ ربل برای رم ۱۵۰۰ ارائه می‌شود اما کسانی که یک رم سنگین آفرودی می‌خواستند تنها انتخابی که داشتند پاور واگن بود. حال اما این مدل جدید که به اختصار HD ربل نامیده می‌شود به بازار آمده تا توانایی‌های آفرود نسخهٔ سنگین رم را ارتقاء دهد.

۲۵۰۰HD ربل اشتراکات زیادی مثل اکسل صلب سه اتصالی جلو، تعلیق پنج اتصالی عقب با فنرهای پیچشی، دیفرانسیل لغزش محدود عقب با قفل الکترونیکی، صفحات محافظ و لاستیک‌های آفرودی ۳۳ اینچی با پاور واگن دارد ولی از برخی موارد مثل آنتی‌رول بار قطع شوندهٔ جلو و قفل دیفرانسیل جلو که در پاور واگن ارائه می‌شود بی‌بهره است. ربل همچنین با فنرهای سفت‌تر و سیستم تعلیق بادی سفارشی عقب ارائه می‌شود. هرچند این موارد مقداری از تراول چرخ‌های جلو را قربانی کرده‌اند اما در عوض به توانایی حمل بار ربل افزوده‌اند.

درحالی‌که حداکثر ظرفیت بار پاور واگن ۷۴۰ کیلوگرم و حداکثر ظرفیت یدک کشی آن ۴۸۰۰ کیلوگرم است، این اعداد در ربل به ترتیب به ۱۴۲۵ کیلوگرم و ۷۶۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده‌اند. این یعنی HD ربل برای انجام کارهای یدک کشی و باربری که وظیفهٔ اصلی پیکاپ‌های سنگین است مناسب‌تر خواهد بود. مثل پاور واگن، پیشرانهٔ استاندارد این نسخهٔ جدید هم همان ۶.۴ لیتری V8 همی آشنا با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و یک گیربکس کمکی دو سرعته به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد.

اما برخلاف پاور واگن، برای ربل پیشرانهٔ ۶.۷ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل افسانه‌ای کامینز هم قابل سفارش خواهد بود که ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل می‌شود. این برای اولین بار است که پیشرانهٔ دیزلی برای پیکاپ سنگین آفرودی رم ارائه می‌شود. ما شانس رانندگی با هردو نسخهٔ بنزینی و دیزلی این پیکاپ آفرودی را داشتیم. تنظیم شاسی ربل فوق‌العاده است. در هنگام آزمایش، با موانع نسبتاً بزرگی برخورد کردیم و هردو پیکاپ با کمترین تلاش از روی آن‌ها عبور کردند. فقدان قفل دیفرانسیل جلوی پاور واگن نیز تأثیر منفی روی توانایی‌های ربل نگذاشته است زیرا در طول آزمایش حتی به قفل کردن دیفرانسیل عقب هم به‌ندرت نیاز پیدا کردیم.

در ابتدا فکر می‌کردیم ربل دیزلی به دلیل برخورداری از گشتاور دور پایین فراوان، در آفرود برتری داشته باشد اما در اینجا موتور بنزینی انتخاب بهتری بود زیرا استفاده از نیروی نرم موتور همی نسبت به کامینز آسان‌تر است. با درگیر کردن حالت سنگین، پیکاپ دیزلی حتی با کوچک‌ترین لمس پدال گاز به جلو جهش می‌کرد. علاوه بر این، ترمز موتور نسخهٔ بنزینی هم بود و در سراشیبی‌های تند خیلی خوب خودرو را کنترل می‌کرد. البته نسخهٔ دیزلی هم ترمز اگزوز دارد اما در سرعت‌های پایین کار چندانی انجام نمی‌دهد. به همین دلیل، هرچند ربل به‌صورت استاندارد به سیستم کنترل الکترونیکی پایین رفتن از شیب‌ها مجهز است اما نسخهٔ دیزلی بیشتر به این سیستم نیاز دارد.

البته اکثر خریداران این پیکاپ‌ها به همان اندازه‌ای که رانندگی‌های آفرودی دارند، روی جاده هم رانندگی می‌کنند و در اینجا موتور دیزلی برتری واضح خود یعنی مصرف سوخت بسیار کمتر را نشان می‌دهد. بااین‌وجود، نسخهٔ دیزلی HD ربل ۹,۵۹۵ دلار گران‌تر از قیمت پایهٔ ۶۸,۹۴۰ دلاری آن است که این می‌تواند هزینهٔ سوخت بیشتر نسخهٔ بنزینی را جبران کند. رم ۲۵۰۰HD ربل در ظاهر تا حد زیادی با پاور واگن یکسان است و بزرگ‌ترین تفاوت آن، برخورداری از کاپوت منحصربه‌فرد برآمدهٔ موپار است؛ بنابراین، مثل پاور واگن در ربل هم خبری از پله رکاب‌های جانبی نیست (که البته موجب بهبود زاویهٔ شکست مشود) که این ورود و خروج افرادی با قد کوتاه‌تر از حد متوسط به داخل کابین را بسیار دشوار می‌کند.

بااین‌حال، تلاش برای ورود به داخل ربل ارزشش را دارد زیرا این نسخه هم مثل دیگر مدل‌های رم، از کابینی دوست‌داشتنی برخوردار است. ربل در سه تیپ مختلف ارائه می‌شود که دو تیپ بالایی از صندلی‌های چرمی و نمایشگر لمسی بزرگ‌تر تبلت مانند بهره می‌برند. همچنین برای مدل ۲۰۲۳، تمام تیپ‌ها و نسخه‌های رم HD با صفحه آمپر دیجیتالی جدیدی ارائه می‌شوند که قابلیت نمایش نقشهٔ متحرک را دارد.

در آزمایش‌های ما، HD ربل با پیشرانهٔ بنزینی ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۵.۸ ثانیه طی کرد. این اعداد عالی نیستند اما وقتی وزن ۳۴۰۰ کیلوگرمی خودرو را در نظر می‌گیریم، قانع‌کننده به نظر می‌رسند. هنگام رانندگی روی جاده نیز نباید از چین خودرویی انتظار حس و حالی مشابه خودروهای سواری را داشت زیرا با توجه به اینکه فنرهای پیکاپ‌های سنگین برای حمل ۱.۵ تن بار یا یدک کشیدن ۸ تن تریلر طراحی می‌شوند، سواری خیلی راحتی ندارند اما فنرهای پیچشی رم سواری آن را بسیار بهتر از پیکاپ‌هایی کرده که از فنرهای شمش استفاده می‌کنند و در صورت سفارش فنرهای بادی نیز سواری HD ربل قابل‌تحمل خواهد شد.

فرمان این پیکاپ هم چندان دقیق نیست که البته به خاطر استفاده از لاستیک‌های بزرگ و نرم آفرودی نمی‌توان به آن خرده گرفت. با همهٔ این‌ها، رم ۲۵۰۰HD به‌عنوان یک پیکاپ آفرودی، پکیج قانع‌کننده‌ای است. این پیکاپ سنگین از پس اکثر کارهایی که پاور واگن انجام می‌دهد برمی‌آید و در کنار آن، توانایی حمل بار و یدک کشی بالایی که پاور واگن از دست داده است را هم حفظ کرده است. همچنین ازآنجایی‌که این یک رم است، نسبت به اکثر پیکاپ‌های سنگین بازار سواری بهتری دارد؛ بنابراین، ۲۵۰۰HD ربل دلیل دیگری برای دوست داشتن پیکاپ‌های رم خواهد بود.

نقاط قوت

توانایی‌های آفرود فوق‌العاده

حفظ توانایی‌های حمل بار و یدک کشی پیکاپ‌های سنگین

رانندگی نسبتاً مطلوب و راحت

نقاط ضعف

ورود و خروج دشوار

ظرفیت بار و یدک کشی کمتر نسخهٔ دیزلی

مصرف سوخت بشدت بالا

مشخصات فنی

Ram 2500HD Rebel 2023

پیشرانه۶.۴ لیتری V8
قدرت۴۱۰ اسب بخار
گشتاور۵۸۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۷.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۵.۸ ثانیه
پیست Figure-8۳۰.۵ ثانیه
توقف از ۹۶۴۳.۹ متر
شتاب جانبی۰.۶۶ جی
وزن۳۴۰۰ کیلوگرم
طول۶,۰۶۸ میلی‌متر
عرض۲,۱۱۸ میلی‌متر
ارتفاع۲,۰۵۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۳,۷۹۲ میلی‌متر
مصرف سوخت۱۹.۶ لیتر
ظرفیت سرنشین۵ نفر
ظرفیت بار۱۴۲۵ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی۷۶۵۰ کیلوگرم
قیمت پایه۷۱,۲۴۰ دلار
قیمت تست‌شده۸۵,۳۵۰ دلار

 

منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    وزن ۳۴۰۰!!! طول ۶ متر!!! مگه چی تو اینا هست که انقد سنگین میشن طولش هم که دیگه هیچی باید به اندازه یه خاور جا باشه برا پارکش

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۲
    1. سوشیانت

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (606 ديدگاه)

      جی ام سی سیرا hd طول: ۶.۷ متر

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
    2. میلاد زد ام

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (121 ديدگاه)

      قشنگ میشه امریکن لایف استایل رو توی این عکس درک کرد :
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/10/2023-Ram-2500-HD-Rebel-13.jpg

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
    3. ehsan.fa

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1736 ديدگاه)

      مگه با این قراره بره دور دور که بخواد پارکش بکنه ، اینو فقط کسایی که نیاز دارند میخرند و ازش کار میکشند ، تعداد انگشت شماری برای خودنمایی همچین ماشینی میخرند.

      موافقم ۸
      مخالفم ۳
      1. viper2

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1030 ديدگاه)

        اقا واقعا ماشین لوکسیه . درسته پیکاپه ولی لوکسه .کلا ماشین خارجی لوکسه حتی هیوندا .

        موافقم ۰
        مخالفم ۹
        1. TML BN

          ۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (934 ديدگاه)

          وایپر حتی چری QQ3؟؟
          😂😂😂

          موافقم ۷
          مخالفم ۰
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (7948 ديدگاه)

        احسان جان

        شما مگه تو ایران نیستی ؟!

        به شما قول میدم اگر از این هیولا سالی ۱۰۰۰ تا اجازه‌ی واردات بدهند به ایران ، ۹۹۰ تاش را میخرند جهت دور دور و اِبرازِ وجود ، و اون ۱۰ تا دیگه هم میگذارند تو پارکینگ‌ها تا بعداً گرون‌تر بفروشندش به همونا که میرفتن دور دور جهت ابراز وجود !

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۳
        1. ehsan.fa

          ۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1736 ديدگاه)

          نوید بحث ایران نیست ، این ماشین برا ایران ساخته نشده برا آمریکا و اقتصاد پویاش ساخته شده ، اگه بازار ایرانم ۱۰ سال کاملا باز بشه مردم براشون همچین ماشین هایی عادی میشه وگرنه برا پورشه ۴ سال خواب ۲۰۱۸ تملیکی که قیمتش تو دبی ۲۰ هزار دلار هست تو ایران ۳۰۰ هزار دلار پیشنهاد دادند ، خط فقر تو گرونترین ایالت آمریکا یعنی کالیفرنیا برا خانواده ۴ نفره ۱۰۵ هزار دلار در سال هست یعنی این ماشین از خط فقر کمتره قیمتش با احتساب هزینه های ایران که خط فقر ۱۸ میلیون در ماه و ۲۱۰ میلیون در سال اعلام شده اگه تناسب بزنی یعنی تو ایران قیمتش بشه ۱۶۰ ۱۷۰ میلیون پس میبینی که چیز خاصی نیست تو آمریکا و صرفا برا کار و تفریح میخرنش ولی چون ماشین تفریحی حساب میشه وقتی کسی همچین خودرویی داره معمولا یعنی پولدار هست و برا همون توجه جلب میکنه، یه عده هم علاقه ی به فهمیدن ندارند که کاریش نمیشه کرد.

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
    4. TML BN

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (934 ديدگاه)

      البته واقعا اینا ی پا خاورن و پیکاپ های معمولی نیستن
      بعد جدی چرا این رکاب برای سوار شدن نداره😐
      مثلا خریدار ممکنه مادر پیر داشته باشه باید نرده بون بیاره؟

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
      1. PURIYA

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (223 ديدگاه)

        اگه اینو خریدی دیگه باید مادر پیرتو کول کنی تا سوار شه😂😂

        موافقم ۹
        مخالفم ۱
  2. SRT

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (594 ديدگاه)

    شب و روز با این بری یزنی به دشت و کوه
    هیچوقت ازش خسته نمیشی

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۰
  3. MMD JDM

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    گشتاور نسخه دیزلی بیش از ۵۰۰ نیوتون متر بیشتر از نسخه بنزینی هست اما ظرفیت یدک کشی پایین تره
    منطقی نیست :/

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
  4. ashkan

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عشق مردم ایالت تگزاس آمریکا هستش این جیگر .
    .
    .
    .
    .
    کامران و میلاد زد ام سابق

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۵
  5. amir1400

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (465 ديدگاه)

    عجب هیولایی هست موتور ۶۷۰۰ 🤩🤩 ، با اینکه بیش تر از ۳ تن وزن داره شتابش از جنسیس کوپه سریع تر هست ، ولی خب کاملا معلومه که برای درگ ساخته نشده این یه آفرودر خالص هست اگه میخواست برای شتاب بسازه روش سوپرشارژ میذاشت و اون موقع قطعا شتابش زیر ۵ میومد ، در کل خوشبحال آمریکایی ها که میتونن همچین پکیج کاملی رو از قدرت ، سرعت و آفرود داشته باشن

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۶
    1. ashkan

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      “”شتابش از جنسیس کوپه سریع تر هست “”

      بعد از اعلام هیوندای آیونیک ۵ به عنوان بهترین شاسی بلند سال و بدتر از اون اینکه جاپنی ها هیچگونه نماینده الکتریکی لایق توجه نداشتن و مثل همیشه تماشاچی بودن و از اون پایین مشغول جیغ و هورا و کف و دست زدن برای کره ای های برنده بودن یه تعداد اکانت جدید توی سایت سبز شده که ناچارا از جنسیس کوپه ۱۵ سال پیش مایه میزارن تا خودشون رو آروم کنن :))
      بابا ناراحت نباشین ایشالا سال بعد …. :))))

      موافقم ۶
      مخالفم ۲۴
    2. ashkan

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      “”شتابش از جنسیس کوپه سریع تر هست “”

      بعد از اعلام هیوندای آیونیک ۵ به عنوان بهترین شاسی بلند سال و بدتر از اون اینکه جاپنی ها هیچگونه نماینده الکتریکی لایق توجه نداشتن و مثل همیشه تماشاچی بودن و از اون پایین مشغول جیغ و هورا و کف و دست زدن برای کره ای های برنده بودن یه تعداد اکانت جدید توی سایت سبز شده که ناچارا از جنسیس کوپه ۱۵ سال پیش مایه میزارن تا خودشون رو آروم کنن :))
      بابا ناراحت نباشین ایشالا سال بعد …. :))))

      موافقم ۷
      مخالفم ۳۵
      1. علی

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (488 ديدگاه)

        این مطلب چه ربطی به ژاپن داره؟!!!! نمی‌دونم ژاپنی ها باهات چکار کردن که اینقدر ازشون عقده داری

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۱
        1. میلاد زد ام

          ۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (121 ديدگاه)

          علی جون من که بیشتر اوقات نمیخونم چی میگی
          ولی باشه هر چی تو میگی درسته :)))

          موافقم ۱
          مخالفم ۹
  6. Hitman

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (159 ديدگاه)

    آمریکا عالی مینوازد🗿🇺🇸

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
  7. امیرحسین

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (222 ديدگاه)

    جیگر من دوستت دارم 😍😘

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  8. مازیار

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1604 ديدگاه)

    صنعت خودرو امریکا خیلی خوشبخت/خوش شانس هست که این پتانسیل بالقوه و تزلزل ناپذیر رو برای تقاضای پیکاپ ها داره
    یه جور تضمین بقا هست واسه همین هر سه مجموعه خودروسازی آمریکا با قدرت تو این بخش هستن

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. سوشیانت

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (606 ديدگاه)

      صنعت خودرو آمریکا تو اکثر کلاس ها حرف اول رو تو جهان میزنه

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲۱
      1. بی خیال اسم

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (650 ديدگاه)

        باشد

        موافقم ۸
        مخالفم ۶
  9. datsun

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2780 ديدگاه)

    همه چیزش عالیه به جز مصرف سوخت

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
  10. Meeu

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آمیکو آسنا رو ترجیح میدم

    موافقم ۴
    مخالفم ۳۲
    1. Royal Driver UK 70

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (666 ديدگاه)

      :|

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  11. R@min

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    این ابعاد و قیمت هم برای رم ۲۵۰۰ و هم F250 برای هیچ آفرودی مناسب نیست اونم وقتی trx و رپتور با همین قیمت و چند برابر چابکی بیشتر هستن.

    موافقم ۷
    مخالفم ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close