دوج

در آمار فروش سال 2021، چلنجر موستانگ را به زیر کشید

در آمار فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ در ایالات‌متحده، یک سلطنت دیگر هم به پایان رسیده است. دیروز در خبری به عبور تویوتا از جنرال موتورز اشاره کردیم که موجب شد این غول آمریکایی پس از ۹۰ سال عنوان پرفروش‌ترین خودروساز ایالات‌متحده را از دست بدهد. حال در بخش ماسل کارها هم پس از سال‌ها پیشتازی فورد موستانگ، در سال ۲۰۲۱ دوج چلنجر سالخورده به سلطنت فورد پایان داده است مگر اینکه آمار فروش موستانگ مک‌ایی را هم به فروش موستانگ معمولی اضافه کنیم که البته فورد چنین کاری نکرده است.

چلنجر طی سال گذشته ۵۴,۳۱۴ دستگاه فروش داشته که ۳ درصد بیشتر است سال ۲۰۲۰ بوده است. از سوی دیگر، فروش موستانگ با ۱۴.۲ درصد کاهش به ۵۲,۴۱۴ دستگاه رسیده تا سال ۲۰۲۱ به بدترین سال فروش در کل تاریخ ۵۶ سالهٔ این ماسل کار اصیل تبدیل شود. تا پیش‌ازاین، سال ۲۰۲۰ بدترین سال فروش موستانگ بود و قبل از آن‌هم این عنوان به سال ۲۰۰۹ اختصاص داشت. در همین حال، سقوط افسارگسیختهٔ فروش شورلت کامارو همچنان ادامه دارد به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱ فروش آن با کاهشی ۲۶.۵ درصدی به تنها ۲۱,۸۹۳ دستگاه رسیده است.

با در نظر گرفتن آمار فروش موستانگ مک‌ایی اما همه‌چیز کمی مبهم می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۲۱ در آمریکای شمالی ۲۴,۱۴۰ دستگاه فروش داشته که آن‌را به دومین کراس‌اوور الکتریکی پرفروش این بازار پس از تسلا مدل Y تبدیل می‌کند اما بااین‌حال مک‌ایی را نمی‌توان یک موستانگ واقعی دانست. همچنین فورد هم در گزارش فروش خود آمار فروش موستانگ و مک‌ایی را به‌صورت مجزا اعلام کرده است. البته این شرکت اشاره کرده است که مجموع فروش این دو خودرو در سال ۲۰۲۱ برابر با ۷۹,۵۵۴ دستگاه بوده که افزایشی ۳۰.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.

صرف‌نظر از اینکه مک‌ایی را یک موستانگ واقعی بدانیم یا نه، نمی‌توان انکار کرد که ماسل کار سنتی فورد قطعاً در فروش با مشکل مواجه شده است. البته شاید بتوان کمبود جهانی نیم‌رساناها را دلیل کاهش فروش موستانگ در سال ۲۰۲۱ دانست اما این موضوع نمی‌تواند کاهش فروش چندسالهٔ این خودرو که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده را توجیه کند. درهرحال، هم‌اکنون دوج چلنجر پادشاه فروش ماسل کارها در آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Moein

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (894 ديدگاه)

    گنده لات حقیقی دنیای خودرو
    قطعا هیچ ماشینی مثل خودش نمیتونه تو دنیای طراحی های عجق وجق امروزی ما رو به ریشه های گذشته و موتور های حجیم و غرش موتور و دود کردن لاستیک ببره❤️

    موافقم 78
    مخالفم 6
  2. viper

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    هه
    وقتی نام همی را میشنوی چراغ هایت را خاموش کن و پنهان شو تا قورت داده نشوی

    موافقم 42
    مخالفم 9
  3. پارسا عشق ماشین

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (67 ديدگاه)

    من عاشق دوج هستم به تمام علاقه داران به فورد هم احترام میزارم ولی خیلی خوشم اومد ببخشید

    موافقم 44
    مخالفم 3
  4. ممد ژانگولر

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (3546 ديدگاه)

    ماشین مورد علاقم بر ماشین مورد علاقه دیگم پیروز شد 😎

    موافقم 51
    مخالفم 4
    1. محمدرضا

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      قشنگ ترین کامنت سال😍

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. ممد ژانگولر

        ۱۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (3546 ديدگاه)

        😎🙌

        موافقم 13
        مخالفم 0
  5. M.Kkarimi

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    به همین مناسبت در دنیای چلنجر گشت گذار کنید و لذت ببرید و مدل محبوب خودتون رو شخصی سازی کنید ❤️🥳 https://www.dodge.com/challenger.html

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. من⁦^_^⁩

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (200 ديدگاه)

      بخش شخصی سازی بنز mbusa.com
      موتورهای هارلیwww.harley-davidson.coml
      دو ضلع تکمیل کننده رویاهای من
      البته هر برندی رو با عبارت بیلد بزنین میاره

      موافقم 6
      مخالفم 2
  6. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    عشقی بر عشقه دیگری پیروز شد و عشقی به سوی نابودی هست

    موافقم 18
    مخالفم 3
    1. محمدرضا

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      اینم دومیش😍

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. ARMAN

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    به نظر من دلیلش اینه که دوج به سنت ها پایبند بوده ولی فورد و شورلت به سمت سبکای اروپایی رفتن

    موافقم 24
    مخالفم 3
  8. Dodge

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعد بی ام و سورا میگن بی ام و خوبه بعد بهشون میگی از چه لحاظ میگه از لحاظ اپشن دریفت و از همه نظر خوبه حب اگه خوبه چرا طرفدار های دوج بیشتره اگه بهتر دوج بود که موتور دوج که به قول خودشون مال ۱۰۰ سال پیشه رو نمیبستن رو بی ام و 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 15
    مخالفم 23
    1. 8797

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (133 ديدگاه)

      !!!!

      موافقم 8
      مخالفم 1
  9. R@m!n

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    کاهش فروش مثلث ماسل نه به خاطر مشکلات سه کمپانی هست نه بخاطر افت کیفیت یا هر چیزه دیگه ای بلکه بخاطر تغییر سلیقه مشتری به سمت کراس اوورها و هجمه الکتریکی ها هست. فورد هم به اندازه کافی روی ماستنگ هزینه کرد، از مدل چهارسیلندر اروپایی پسند تا هشت سیلندر میل لنگ تخت که رکوردهای پیستش اندازه سوپر اسپرتای چندصد هزار دلاری هست. دیگه از یه ماسل چه قدر انعطاف انتظار داشته باشیم ؟؟

    فورد تو سال 2005 قماره بزرگی با ماستنگ کرد اونم زمانی که برندای آمریکایی درگیر رفع مشکلاته کیفیتی پایه ای ماشیناشون بودن چرا برسه به ارائه یه ماشین اسپرت. نه جی ام نه داج جراتشو نداشتن همچین ریسکی کنن و زمانی که دیدن مردم هنوزم عاشقه این ماشینا هستن اقدام به احیای ماسل کارهاشون کرد.

    فروش چلنجر هم افتضاحه که از 70 هزار دستگاه به 50 هزارتا رسیده علیرغم کلی هزینه و تبلیغ، این موضوع برای طرفدارای ماسل بیشتر یه تراژدی هست. مطمئنن سال بعد هم فروش این مثلث کمتر هم میشه و امکان اینکه فروش فورد و داج به زیر 40 هزارتا برسه خیلی زیاده.

    موافقم 19
    مخالفم 8
    1. M.Kkarimi

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      حقیقت تلخ …

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      آقا رامین نه فقط موستانگ و ماسل کار ها ، بلکه خودروهای دوست داشتنی مثل ۸ سیلندرای بنز ، ۱۲ سیلندرای بنتلی فعلا در حالت تعلیقن و ، بدون شک در آینده ۱۶ سیلندرای بوگاتی و ۱۲ سیلندرای لامبورگینی و پاگانی و بعدش ۸ سیلندرای فراری و مکلارن و بعدش ۶ سیلندر های بی ام و و پورشه و بعدشم مرگ درونسوز ها رقم میخوره اون هم بخاطر این بی رحمی به اصطلاح دوستداران محیط زیست نابود میشن ، من شخصا هیچ وقت رمغ اینو نداشتم که همونجور که با اشتیاق در مورد موتور های پوشراد آمریکایی و تخت پورشه و ۱۲ سیلندر های بنز و همچین شاهکار هایی مطلب میخوندم درباره برقی ها هم بخونم ، امیدوارم یه راهی پیدا کنن چون واقعا برام غم انگیزه ، و با حرف شما هم کاملا موافقم چون همیشه اصل مطلبو به بهترین شکل بیان میکنین

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. R@m!n

        ۱۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        جواد جان همدردیم. پیگری اخبار باتری برای منم جذابیتی نداره از طرفی تو صد ساله گذشته انقدر مطلب راجب موتورای بنزینی هست که وقت گذاشتن رو اون ها برام خیلی جذابه و هر چقدر بیشتر میخونم می بینم چقدر اطلاعاتم پایینه.

        موافقم 6
        مخالفم 0
  10. امیر

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    اصیل ترین خودروی امریکایی در حال حاظر
    شاید تنها خودروییه ک به تمام موارد نسخه ی اولیه تا به امروز پایبند بوده
    یکی از خاص ترین برند های خودرویی
    هیبت و صدای خاص و جذاب این خودرو پوشش بر هر عیبی میزاره

    موافقم 19
    مخالفم 2
  11. SRT

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (607 ديدگاه)

    حق ب حق دار رسید

    موافقم 12
    مخالفم 3
  12. Arman

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (211 ديدگاه)

    مستحقشه قطعا دوج دوست داشتنی و گنگ
    فقط دلم خیلی واس کامارو میسوزه

    موافقم 15
    مخالفم 0
  13. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    البته موستانگ تو کشورهای دیگه هم فروش داشته و جمع بندی کلی بازم اوله ولی مشکل کامارو هست که جنرال موتورز فراموشش کرده.ماری بارا خراب کرد جنرال موتورز برنامهای توپی مخصوصا برا کدیلاک داشت ولی ماری بارل همه چی رو بهم زد.نمونش کدیلاک xt6 که قرار بود رو پلتفرم بی نظیر ct6 ساخته بشه یه 3 ردیفه وی8 با 550 اسب قدرت که میتونست سهم خوبی از کلاس کراس های 3 ردیفه بگیره.ولی تبدیل شد به 3 ردیفه با پلتفرم جمس آکادیا.

    موافقم 11
    مخالفم 6
  14. AMIN (M.A.S)

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (816 ديدگاه)

    متاسفانه با اوورهایپ بیش از حد رسانه و سیاست غرب ، برقی ها قراره جای خودروها رو بگیرن و میبینیم تقاضای کلی ماسل کار ها کمتر شده
    اما امروز روز این بحثا نیست
    روز جشنه و بهتره با بحث درباره سهام خرابش نکنیم
    کاهش عیب ها و توجه به خواسته مشتری (پیشرانه قدرتمند) و در عین حال پایبندی به اصول (حداقل تا قبل از چسبیدن به پژو!)جزو راهکار های موفقیت امیز دوج هست که تقریبا هر منتقدی رو به وجد میاره حتی اروپایی ها هم جدیدا به داج نظر مثبت و علاقه شدید پیدا کردن
    وقتی سوار چلنجر هستید یعنی سوار ماشین زمان به50 سال قبل میرید
    و از عضلانی ها لذت میبرید
    در ضمن اگر قراره 24000تای مک ای به 52000تای ماستنگ اضافه بشه پس دوج چارجر هم ماسل کار حساب میشه و با فروش 78000تایی نه فقط امسال بلکه سالهای قبل هم پرفروش ترین بوده

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. Hamid

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      خب آقا امین توی متن هم ذکر شده فورد آمار فروش مک ای و ماستنگ واقعی رو مجزا اعلام کرده!

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. viper

        ۱۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        دارن همینو میگن
        میگن خب درست هم هست نباید جز ماسل اعلام بشه

        موافقم 0
        مخالفم 1
  15. mm-yarlou

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    بلاخره چلنجر و دوج به رویا شون رسیدن

    موافقم 3
    مخالفم 2
  16. علی آقا

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (572 ديدگاه)

    فورد ماستنگ خوشتیپ و مدرن هست. اما ماسل کار واقعی چلنجر هست. قیافه قدیمی طور و فناوری نه چندان پیشرفته و کلا یه ماشین زمخت مردونه و پر زور. ماسل کار یعنی این.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  17. Enayat

    ۱۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (174 ديدگاه)

    هنوز هم کسایی پیدا میشه به جای شاسی بلند از سوار شدن یه ماشین کوپه زمخت با صدا وحشتناک و دود کردن لاستیک خوش بیاد…..

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا