دوج

حراج مجموعه‌ای چشمگیر از خودروهای عضلانی دوج و پلیموت

شش ماسل کار جذاب و خیره‌کنندهٔ دوج و پلیموث متعلق به دوران طلایی خودروهای عضلانی اوایل دی‌ماه به حراج گذاشته خواهند شد.

موزهٔ ولبورن با بیش از ۲۰۰ خودرو، یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های ماسل کار در ایالات‌متحده محسوب می‌شود و حالا کسانی که حساب بانکی پرباری داشته باشند می‌توانند تعدادی از این خودروها را به خانه ببرند زیرا قرار است شش ماسل کار از این مجموعه در حراجی Kissimmee سال ۲۰۲۴ برای فروش ارائه شوند. این ماشین‌ها همگی در نوع خود خیره‌کننده هستند. حراجی مذکور که بین ۲ تا ۱۴ ژانویه برابر با ۱۲ تا ۲۴ دی برگزار می‌شود، اولین حراجی مهم خودرو در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و قرار است نزدیک به هزار خودروی مختلف را برای فروش ارائه کند. این حراجی را موزهٔ ولبورن با ارائهٔ شش ماسل کار از دوران طلایی عضلانی‌های آمریکایی برگزار خواهد کرد.

قدیمی‌ترین خودروی این جمع، دوج چارجر دیتونا قرمزرنگ مدل ۱۹۶۹ است. از این خودرو تنها ۵۰۳ دستگاه ساخته شد و این دیتونا ۲۵ سال را در موزهٔ ولبورن گذرانده است. البته این ماشین از نمونه‌های بسیار کمیاب مجهز به پیشرانهٔ همی نیست اما ترکیب موتور ۷.۲ لیتری V8 و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی هنوز هم بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. این یکی از ۴۳۳ دستگاه دیتونای غیر همی و یکی ۲۰۹ نمونهٔ مجهز به گیربکس دستی است. این ماشین در بیرون و داخل بی‌نقص به نظر می‌رسد و به فرمان هیدرولیک سفارشی مجهز است.

خودروی بعدی یک پلیموث کودا AAR مدل ۱۹۷۰ است. نسخهٔ AAR برای مسابقات ترنس ام در نظر گرفته شده بود و تنها ۲,۷۲۴ دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو تاکنون بازسازی نشده و کاملاً فابریک است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این کودا را خاص می‌کند، رنگ بسیار کمیاب سبز Limelight است. این یکی از ۱,۱۲۰ نمونهٔ مجهز به گیربکس دستی است. این ماشین که اولین بار به خریداری در ونکوور کانادا فروخته شده، یکی از معدود کوداهایی است که به خارج از ایالات‌متحده فرستاده شده و می‌تواند رکورد قیمت جدیدی را برای کودا AAR به ثبت برساند. رکورد کنونی ۳۰۸ هزار دلار است که ژانویهٔ امسال برای یک نمونهٔ بازسازی نشده ثبت شد.

دوج بعدی که در بین این خودروهای حراجی دیده می‌شود، یک چارجر R/T مدل ۱۹۷۰ است که واقعاً چشمگیر به نظر می‌رسد. این خودرو هم بازسازی نشده و رنگ نارنجی جذابی دارد. این چارجر به پیشرانهٔ ۷.۲ لیتری با ۳۹۰ اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک مجهز است. برای این ماشین هم انتظار فروش با قیمتی شش‌رقمی می‌رود.

برای کسانی که علاقهٔ چندانی به چارجر ۱۹۷۰ ندارند و خواهان نمونه‌ای از نسل سوم هستند هم در این حراجی گزینه‌ای وجود دارد. البته این چارجر مدل ۱۹۷۱ برخلاف مدل ۱۹۷۰ دوباره رنگ شده اما یکی از نمونه‌های بسیار کمیاب مجهز به موتور همی است. این یکی از تنها ۳۳ چارجر R/T مدل ۱۹۷۱ با پیشرانهٔ همی و گیربکس اتوماتیک است. پیشرانهٔ این خودرو اصل کارخانه بوده و رنگ سبز آن فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

از سال ۱۹۷۱ به‌عنوان آخرین سال طلایی موپار یاد می‌شود ولی جذابیت چارجر رالی قرمزرنگ مدل ۱۹۷۲ را نمی‌توان کتمان کرد. این خودرو به پیشرانهٔ ۷.۲ لیتری مجهز است که قوی‌ترین پیشرانهٔ دوج در آن سال محسوب می‌شد. مهم‌ترین ویژگی این چارجر اما برخورداری از سانروف است که آپشن بسیار کمیابی در چارجرهای آن سال‌ها محسوب می‌شود. در سال ۱۹۷۲، دوچ فقط ۴۸۸ دستگاه چارجر را با سانروف تولید کرد که فقط ۸۴ دستگاه آن از نوع هاردتاپ بودند و خودروی قرمزرنگ اینجا یکی از آن‌ها است. همچنین پکیج رالی هم خاص و کلکسیونی بودن این ماشین را بیشتر می‌کند.

آخرین خودروی این مجموعه هم یک چارجر است و ما را بیشتر از عصر طلایی ماسل کارها دور می‌کند زیرا این ماشین مدل ۱۹۷۴ است. هرچند این خودرو از لحاظ پرفورمنس به‌اندازهٔ دو چارجر قبلی جذاب نیست اما ویژگی‌های خاصی دارد. این خودرو تنها یک مالک داشته و تاکنون بازسازی نشده است. همچنین این یکی از تنها سه چارجر با رنگ سفید محسوب می‌شود. ۱۹۷۴ آخرین سال تولید نسل سوم چارجر بود و نسل چهارم در سال ۱۹۷۵ با پیشرانه‌های بسیار ضعیف‌تر به بازار آمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ۰۰۹۸سامورایی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    یکی از اینا بدید من کاشکی شول ss هم توشون بود.

    موافقم 45
    مخالفم 6
    1. (Ali(chevynova

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (6762 ديدگاه)

      وای خدا
      وای خدا
      چخبره
      ماشالاه به این حجم از زیبایی و اصالت
      اون چارجر سفیده چقدر دلبره
      روی اون چارجر یه موتور ۴۴۰ با ۳ تا کاربراتور ۲ دهنه و یه گیربکس ۷۲۷ تورکفلایت چه میکنه

      Mopar or no car

      موافقم 39
      مخالفم 9
      1. (Ali(chevynova

        ۱۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (6762 ديدگاه)

        چارجر دیتونا سال ۱۹۶۹ تونست رکورد سرعت ۳۳۰ کیلومتر رو در پیست بزنه
        موتور همی ۴۲۶ با ۴۲۵ اسب قدرت اونقدر بی نقص بود که رکوردی تاریخی به جا گذاشت
        البته روی دیتونا و سوپربرد موتور ۴۴۰ هم بسته میشد

        موافقم 34
        مخالفم 7
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (9876 ديدگاه)

        بگو جواهر ❤
        نگو خودرو !

        موافقم 27
        مخالفم 6
    2. miladzm

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      کسانی که سوار کلاسیک ۸ سیلندر آمریکایی شدن میدونن وقتی گاز رو تخته میکنی دماغه ماشین یکم میاد بالا و ماشین شتاب میگیره به اندازه کل هستی لذت میده
      ۴۲۶ همی و دیگر هیچ ….

      موافقم 31
      مخالفم 5
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (9876 ديدگاه)

        چطوری از پشت فرمون موتور سی‌جیت به این نتیجه رسیدی 😂

        موافقم 13
        مخالفم 24
        1. محسن

          ۱۵ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (161 ديدگاه)

          سلطان اینا پرن تو ایران

          موافقم 4
          مخالفم 3
    3. مهدی

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      زدی تو خال
      بنظرم تاپ تن ماسل کار ها از نظر من این لیست
      ۱_پونتیاک جی تی او ۱۹۶۶
      ۲_شورولت شول اس اس ۱۹۶۶
      ۳_شول اس اس ۱۹۷۲
      ۴_کامارو آر اس ۱۹۷۴
      ۵_چارجر آر تی ۱۹۶۸
      ۶_پلیموث کودا ۱۹۷۰
      ۷_چلنجر ۱۹۷۴
      ۸_موستانگ ۱۹۷۳
      ۹_الکامینو اس اس ۱۹۷۱
      ۱۰_پونتیاک ترنس ام

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. ARIAN

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اینقدر زیبا هستن که میخوام هزاران سال بهشون نگاه کنم و لذت ببرم 😍

    موافقم 26
    مخالفم 4
  3. احمدرضا

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (724 ديدگاه)

    دوستان اون سفید ساده رو لطفا نگاه نکنین
    دعاتون میکنم

    موافقم 16
    مخالفم 0
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    دوج ها چشم نوازی می کنن

    موافقم 18
    مخالفم 0
  5. یاس ی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    جاااااااااااان. عجب جمع خوفناکی. یکی از یکی خوفناکتر. واقعا عصر طلایی بود واسه ماسل کارها. مگه میشه عاشقشون نشد ؟ هر چقدر بنزین بخورن نوش جونشون. حتی اگه یک پالایشگاه بنزین تولید کنه مفتی بده این ماسل کارها بسوزنن ارزش داره.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  6. دیمن

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (143 ديدگاه)

    چقدر جذابه این پلیموت کودا لعنتی💪💪

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. Jeferson

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (139 ديدگاه)

    یاده اون جمله افتادم که می گف:
    اون زمون مهندس های عاشق ماشین می ساختن نه مهندس های تاجر.
    کابین هاشون یه اتاق چرمه که یه فرمون و پدال
    گذاشتن اون وسط

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (161 ديدگاه)

      طراحا چون از نظر فنی فاجعه بودن

      موافقم 0
      مخالفم 8
  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (731 ديدگاه)

    به به سلاطین آمریکایی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. سوشیانت

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    فقط اون دوج چارجر دیتونا اولین خودرویی که تونست به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسه🔥

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. ❤BMW❤

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1244 ديدگاه)

    ای جاااانم
    خدایا نگیر اینا رو ازما

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. حمیدرضا۲۲۲۲

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    لعنت به بی پولی

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. ابوالفضل

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (132 ديدگاه)

    بین چارجر ۱۹۷۰ و پلیموث کودا با اون رنگ سبزش واقعا انتخاب سخته
    داخل کابینشون رو هم که دیگه نگم 😍

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1032 ديدگاه)

    دلم خواست حتی یدونه😅🥲

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا