سایر خودروهای اروپایی

بررسی آرس S1، کوروت یک میلیون دلاری ایتالیایی!

یک شرکت ایتالیایی بنام آرس مودنا اقدام به ساخت سوپراسپرتی انحصاری بر اساس کوروت C8 کرده که قیمت آن از یک میلیون یورو آغاز می‌شود.

آرس مودنا که قبلاً آرس دیزاین نام داشت، یک شرکت ایتالیایی است که اقدام به ساخت خودروهای دست‌ساز بر اساس مدل‌های مشهور می‌کند. این شرکت توسط «دنی بهار» تأسیس شد یعنی کسی که قبلاً رئیس لوتوس بود و پنج کانسپت جدید برای این شرکت را در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ رونمایی کرد. البته هیچ‌کدام از این کانسپت‌ها تولید نشدند و بهار پس از اختلافاتی که با لوتوس پیدا کرد از این شرکت رفت. وی در سال ۲۰۱۴ شرکت آرس را در مودنا تأسیس کرد و ابتدا کاری مشابه شرکت منصوری انجام می‌داد اما آرس خیلی زود از ساخت کیت‌های بدنهٔ تیونینگ برای خودروها فراتر رفت و تغییراتی اساسی‌تر در خودروها ایجاد کرد.

این شرکت ابتدا اقدام به نسخهٔ منحصربه‌فردی از خودروها کرد بدون آنکه در بخش فنی تغییری ایجاد کند. این خودروها شامل نسخهٔ تارگا از پورشه ۹۱۱ GT3 و بنتلی مولسان کوپهٔ دودر می‌شد که وقتی از نزدیک دیده می‌شوند واقعاً از یک خودروی کارخانه‌ای قابل‌تشخیص نیستند. نسخه‌های کابریولت و استیشن تسلا مدل S هم از دیگر محصولات آرس هستند. شرکت بهار اما در ادامه پا را از این هم فراتر گذاشت و سراغ ساخت خودروهایی خاص بر اساس مدل‌های مشهور رفت. اولین پروژهٔ آرس در این زمینهٔ جدید، خودرویی بنام پانتر بود. این یک لامبورگینی هوراکان بود که بدنه‌ای جدید با الهام از دتوماسو پانترا برای آن طراحی و ساخته شده بود.

جدیدترین ساختهٔ این شرکت سوپرکاری بنام S1 است که بر اساس کوروت C8 ساخته شده و بسیار جاه‌طلبانه‌تر است. برای ساخت این خودرو، آرس بدنهٔ C8 را جدا کرده و بجای آن پانل‌های فیبر کربنی جدیدی نصب می‌کند. درهای معمولی کوروت هم با نمونه‌های پروانه‌ای جایگزین می‌شوند. در داخل نیز کابین به‌طور کامل از نو طراحی شده است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های S1 اما اگزوزهایی است که از کاور بالای موتور بیرون آمده و این کار نیاز به لوله‌کشی مجدد در پیشرانه داشته است. آرس برای کاهش هزینه‌ها، قطعات قابل‌استفاده از خودروی اصلی را می‌فروشد.

آرس S1 از نزدیک بسیار چشمگیر و شبیه سوپرکاری یک میلیون دلاری به نظر می‌رسد که اتفاق خوبی است زیرا قیمت این خودرو از یک میلیون یورو آغاز می‌شود! با وجود این برچسب قیمتی گزاف، گفته شده تاکنون چندین دستگاه S1 به خریدارانی در ایالات‌متحده فروخته شده است. با نگاه به سوپرکار جدید آرس هرگز نمی‌توان فهمید که زیر این پوسته یک کوروت C8 پنهان شده است زیرا شرکت ایتالیایی بدنه‌ای کاملاً جدید را طراحی کرده که هرچند به سوپراسپرت‌های متعددی اشاره دارد اما درعین‌حال تازه و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد.

در داخل خودرو دیوارهٔ بزرگی که قسمت سرنشین را از راننده جدا می‌کند حذف شده و صفحه آمپر دیجیتالی کاملاً جدیدی برای آن طراحی شده است. مقابل سرنشین جلو نیز با الهام از سوپرکارهای اروپایی مثل فراری ۲۹۶ GTB و لامبورگینی روئلتو، نمایشگری تعبیه شده است. بااین‌حال، در بین چرم فراوانی که جای‌جای کابین را پوشانده، هنوز هم قطعات زیادی مثل کنترل‌های گیربکس و غربیلک فرمان از کوروت دیده می‌شود.

تغییرات فنی اما بسیار جزئی هستند. آرس در زمان معرفی S1 قدرت آن را ۷۱۵ اسب بخار اعلام کرد اما این رقم حالا به ۵۳۰ اسب بخار کاهش پیدا کرده که تنها ۳۵ اسب بخار بیشتر از کوروت است و به لطف ECU جدید حاصل شده است. موضوع مهم‌تر اما کاهش وزن ۲۵۰ کیلوگرمی به لطف بدنهٔ فیبر کربنی است. بااین‌حال، قطعات تعلیق و اکثر تنظیمات دست‌نخورده باقیمانده‌اند. البته تمام کوروت‌هایی که به S1 تبدیل می‌شوند به پکیج Z51 و کمک‌نفرهای تطبیقی مغناطیسی مجهز هستند.

سواری S1 اما آن‌قدری که از خودرویی یک میلیون دلاری انتظار می‌رود خوب نیست. به دلیل کاهش وزن بدون ایجاد تغییری در تعلیق، سواری حالا در سرعت‌های پایین‌تر سفت خواهد بود. حتی با قرار دادن کمک‌فنرها در نرم‌ترین حالت که در کوروت حالت تور نام داشت و آرس آن را به استرادا تغییر داده، روی ناهمواری‌هایی که کوروت می‌تواند با همین تعلیق به‌راحتی جذب کند، هنوز تکان‌های بزرگی وجود خواهد داشت. فرمان S1 نیز سبک و فاقد احساس شده است. البته ویژگی‌های مثبتی هم وجود دارد. به لطف بهبود نسبت قدرت به وزن، S1 خصوصاً در شتاب گیری‌های اولیه قوی‌تر از کوروت احساس می‌شود. اگزوز جدید هم هنگام تخته‌گاز رفتن صدایی خشن تولید می‌کند اما با عدم تغییر ردلاین ۶,۵۰۰ rpm موتور کوروت، این صدای خاصی نیست که از یک هایپرکار یک میلیون دلاری انتظار می‌رود.

بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از این موضوعات برای خریداران S1 مهم باشد زیرا به گفتهٔ بهار، خریداران این ماشین اصلاً در مورد قیمت سؤال نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً ۲۰ خودرو در پارکینگ خود دارند و صرفاً خواهان یک سوپراسپرت کاملاً متفاوت و خاص هستند. آن‌ها ماشینی می‌خواهند که مشابه آن را جایی نبینند. به‌عنوان‌مثال، فراری سالانه نزدیک به ۱,۴۰۰ دستگاه SF90 می‌فروشد و به همین دلیل، ممکن است خریداران در جایی مجبور شوند SF90 خود را در کنار یک نمونهٔ دیگر از همین ماشین فکر کنند اما تصور اینکه چنین اتفاقی برای آرس S1 رخ دهد دشوار است و همین حالت خاص و انحصاری بودن است که باعث فروش یک کوروت با قیمت یک میلیون دلار می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Hakim

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ذهن فقیر ما هیچ وقت نمیتونه مثل ذهن مولتی میلیونرای خارجی فکر کنه . ظاهرا به قول متن برای اونا تک بودن مهمه .
    پس بهتره از تصاویر لذت ببریم و بحث الکی شروع نکنیم که با ۱ میلیون میتونی دو تا لامبو بخری یا یه بنتلی بخری و شخصی سازی کنی یا اصلا بیا دو تا تویوتا بخر و بقیه شو سپرده بلند مدت کنی ، یا برو خونه بخر فلان جا تا سال بعد کلی بره رو قیمتش و ازین حرفا …

    موافقم 40
    مخالفم 14
    1. مهران

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (605 ديدگاه)

      داداش مطمعن بر عکس نیست…کسی که این ماشینو با این قیمت می‌خره و کلکسیون داره مغزش و باوراش فقیر نیست…؟
      البته قطعا هر کس باور و هدفی داره.

      موافقم 22
      مخالفم 12
      1. Hakim

        ۱۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        “خریداران این ماشین اصلاً در مورد قیمت سؤال نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً ۲۰ خودرو در پارکینگ خود دارند و صرفاً خواهان یک سوپراسپرت کاملاً متفاوت و خاص هستند. آن‌ها ماشینی می‌خواهند که مشابه آن را جایی نبینند”

        گفتم که ما درک نمیکنیم ظاهرا . اونا صرفا میخوان تک باشن و همین کافیه . حالا ردلاین ماشین همش ۶۵۰۰ تاست یا پلتفرم کوروت داره یا نقاط ضعف دیگه ش مهم نیست . مهم اینه که تَکه و جایی مشابهش پیدا نمیشه .

        موافقم 13
        مخالفم 4
    2. Enzo Ferrari 2008

      ۱۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      دلیل نمیشه. قیافش یوبس شده اصلا خوب نیست
      فقط تودوزی چرمی خوبه همین.

      موافقم 3
      مخالفم 7
  2. R@min

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2015 ديدگاه)

    محصول خیلی مزخرف و بی هویتی هست. ترکیب کونیگزگ آگرا، شیرون، ۹۱۸، بعضی محصولات فراری و کوروت C8 با موتور پوشراد !!!!!! ۱ میلیون دلار بدی موتور پوشراد که ۶۵۰۰ دور میگیره !!! کاش حداقل موتور Z06 میزاشتن خیلی قابل تحمل تر بود.

    موافقم 22
    مخالفم 23
    1. مهراد

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (838 ديدگاه)

      رامین جان من با نظرت مخالفم ، بنظرم خیلی ماشین خفنیه در کل

      در مورد طراحی یه نقد بهش دارم که نقد بسیار بزرگیه و اون اینکه این ماشین از لحاظ ظاهری یه دزدی از یکی از کانسپت های پورشه به حساب میاد و این تنها نقطه تاریک این ماشینه

      الان میرم اسم اون کانسپت رو پیدا میکنم و ضمیمه این کامنت میکنم

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. R@min

        ۱۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2015 ديدگاه)

        ماشین خفن و خاص ایتالیایی میخوای دتوماسو P72

        موافقم 5
        مخالفم 6
    2. مهراد

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (838 ديدگاه)

      الان سرچ کردم و اسم اون کانسپتی که توی ذهنم بود احتمالا پورشه ۹۱۷ کانسپت ویژن هستش

      البته دوستانی که این ارس دیزاین رو دنبال میکردن میدونن که نمونه اولیه سالها پیش معرفی شد و از اون موقع تا حالا بارها پوست اندازی ( یا حالا تکامل ) زیادی رو تجربه کرده

      موافقم 6
      مخالفم 1
    3. مهراد

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (838 ديدگاه)

      ضمنا چی میگی هی از پوشراد بد میگی ؟ بهترین انجین های دنیا پوشراد ها هستن که تا ۱۰۰ هزار اسب ازشون قدرت میکشن بیرون با کاربراتور ۱۶ دهنه پیترسون و گیربکس ۲ سرعته تانک آبرامز و … ( مثلا من یه آمریکایی فن تیرم )

      موافقم 10
      مخالفم 2
  3. abbas1

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    عقبش اصلا شبیه بوگاتی نیست

    موافقم 11
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    سوپر اسپرت جالبیه اما به نظرم جلوش یه جواری شبیه amg1 و پشتش هم شبیه شیرون اما درکل خوب ازآب دراومده

  5. Arshia m3csl

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    چقدر عقبش شبیه بوگاتیه یک لحظه فکر کردم بوگاتی جدید معرفی شده!

  6. MK

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    زیباست
    کیفیت ازش میباره درنگاه اول واقعانمیشه تشخیص دادروی کروت ساخته شده دراش آدمویادپاگانی میندازه پشتشم یه نیم نگاهی به بوگاتی داشته ولی درهرصورت عالیه فقدقیمتش یکم فضاییه که اونم تومتن جواب چراییش هست

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. محی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اگزوز پورشه ۹۱۸ و چراغ شیرون و …قاطی کرده،۱ میلیون هم پول میخواد ؟

    موافقم 3
    مخالفم 4
  8. OldBoy

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (84 ديدگاه)

    حرف زدن در مورد اینکه طراحی این خودرو از کدوم هایپرکار ها الهام گرفته شده دیگه کلیشه ایِ چون کاملا مشخصه.
    اما بهتر بود از پکیج Z06 استفاده میشد. خود کوروت سی ۸ هم نیازمند این کاهش وزن هست.

  9. M3GTR

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    شبیه کونیگزگ نیست؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. Siyavash

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (742 ديدگاه)

    اشاره ای به وزنش نشده..قدرتشم بخ نظرم کمه..باید براش حداقل تویه این کلاس ۷۸۰..نهایت ۹۰۰ اسب قدرت میگرفتم با ۱۰۰۰ نیوتن گشتاور..وزنشم نهایت ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ کیلو باشه تا پرفورمنس خوبی داشته باشه..از نظر طراحی که بنظر خوب میاد البته سلیقه ای هست شاید بعضی ها خوششون نیاد…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. پدرام

    ۱۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عقب بوگاتی شیرون رو چسبونده به یه ماشین دیگه مثلا ماشین جدید واقعا چیز مسخره و مزخرفی بودش طرحش همین طور جای خروجی اگزوز ها که باید پایین باشه که نیس طرف ریده با این کار کردنش و برف پاک احمقانه‌ای که وسطه پیش خودشون چی فکر کردن الان طرح دادین خیر سرتون یک میلیون پول یه چیز تخلیه ای هستش دور از ذهن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  12. همایون

    ۱۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (720 ديدگاه)

    تو سال ۲۰۱۰ این آقا چه خودروهای زیبایی رو برای لوتوس طراحی کرده بود که میتونست یه نسل زیبا از خودروهای لوتوس پدید بیاره واقعا تو اون سال طراحی خفتی بود هنوزم تو شهر ما تابلو یکی از مغازه های لوازم لوکس خودرو نمای جلوی کانسپت لوتوس الیزه ۲۰۱۰ هستش که واقعا مدرن و جذابه طراحیش حتی همین الانم تولید میشد به نظرم زیباتر از لوتوس امیرا بودش

  13. امیر ابراهیمزاده

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من والا اگه بودم یه میلیون رو میدادم یه پاگانی اورجینال برمیداشتم از اون جایی که خیلی عشق ماشین و موتورم بقیه رو هم میرفتم زیر قسطش ،با این یه جورایی بهم حس شتر گاو پلنگ بودن میده ،پاگانی فک کنم دو ونیم میلیون دلار توو مدلای زوندا باشه الان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا