سایر خودروهای اروپایی

گیا L6.4، کوپه ایتالیایی کمیاب و خیره‌کننده با پیشرانه آمریکایی

گیا L6.4 که در اوایل دههٔ ۶۰ تنها در ۲۶ دستگاه ساخته شد، یک کوپهٔ لوکس بسیار گران‌قیمت بود که از پیشرانهٔ V8 کرایسلر استفاده می‌کرد.

در طول دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی، همکاری‌هایی بین خودروسازان ایتالیایی و آمریکایی باعث خلق خودروهای نمادینی شد. ازجملهٔ این خودروها می‌توان به دتوماسو پانترا و ایزو گریفو یا جواهرات فراموش‌شده‌ای مثل گیا L6.4 اشاره کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این ماشین یک اثر هنری خالص بود که با وجود گذشت بیش از شش دهه هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد.

از یک دوج کانسپت تا اولین خودروی تولیدی گیا

داستان این کوپهٔ زیبای ایتالیایی به کانسپت دوج فایر آرو IV بازمی‌گردد که در سال ۱۹۵۴ معرفی شد. این یک کانورتیبل زیبا بود که قصد رقابت با بهترین مدل‌های اروپایی را داشت ولی علیرغم استقبال بسیار مثبت مردم و رسانه‌ها، کرایسلر به دلیل مسائل مالی اجازهٔ تولید آن را ندارد. یک تاجر ثروتمند بنام «یوجین کاسرول» که مالک تیم مسابقه‌ای ایندی ۵۰۰ بود اما از تصمیم کرایسلر اصلاً خوشحال نشد و از طریق ارتباطات متعددی که در صنعت خودروسازی داشت، موفق شد حقوق این کانسپت را از کرایسلر بخرد تا خودش آن را تولید کند. بدین منظور، وی شرکتی بنام دوال موتورز را در دیترویت تأسیس کرد و با همکاری شرکت ایتالیایی گیا، نسخهٔ کمی بازطراحی شدهٔ فایر آرو IV را به تولید رساند و با نام دوال گیا به بازار عرضه کرد.

هرچند دوال گیا خودروی بسیار گران‌قیمتی بود ولی فروش خوبی را تجربه کرد و ۱۱۷ دستگاه از آن بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۸ تولید شد. بااین‌حال، زمانی که تولید این خودرو به پایان رسید، کاسرول درگیر بیماری شده بود و به همین دلیل، مسئولیت توسعهٔ مدل بعدی را به معاون ارشد دوال موتورز «پل فاراگو» واگذار کرد. این مدل جدید با نام دوال گیا L6.4 در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۶۰ معرفی شد ولی دوال موتورز به دلیل مشکلات مالی، مجبور به توقف فعالیت خود شد و درنتیجه، گیا به‌طور مستقل به تولید L6.4 پرداخت تا این کوپه جذاب به اولین خودروی تولیدی گیا تبدیل شود.

یکی از زیباترین خودروهای زمان خود

برخلاف دوال گیا که فقط به‌صورت کانورتیبل تولید می‌شد، L6.4 یک کوپه بود. این خودرو که توسط «ویرجیل اکسنر» افسانه‌ای طراحی شده بود، بدنه‌ای زیبا با جلوپنجرهٔ بزرگ، شیشهٔ عقب سه‌تکهٔ بزرگ و چراغ‌های عقب زیبایی داشت که در گلگیرهای بدون بالهٔ عقب ادغام شده بودند. این بدنه که توسط گیا در ایتالیا ساخته می‌شد، فقط شیشهٔ جلو را از کرایسلر قرض گرفته بود و تمام پانل‌ها و قسمت‌های دیگر آن از ابتدا ساخته شده بودند. L6.4 در داخل هم نهایت تجمل و راحتی را به نمایش می‌گذاشت. بیشتر قسمت‌های داخلی خودرو با چرم باکیفیت پوشیده شده و کابین با کروم و آلومینیوم فراوان تزئین شده بود. L6.4 یک گرند تورر ۲+۲ بود ولی با دو چمدان روی صندلی‌های عقب به خریداران تحویل داده می‌شد.

پیشرانهٔ عضلانی آمریکایی

اولین محصول دوال موتورز یعنی دوال گیا روی شاسی دوج D500 ساخته شده بود که در آمریکا مونتاژ می‌شد و برای نصب بدنهٔ ساخت گیا به ایتالیا فرستاده می‌شد ولی L6.4 بر پایهٔ یک شاسی اختصاصی شکل گرفت که توسط خود گیا ساخته شد. بااین‌حال، قطعات تعلیق از کرایسلر گرفته شده بود و مثل مدل قبلی، زیر کاپوت L6.4 هم موتور ساخت کرایسلر قرار گرفت. این یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 بود و نام L6.4 هم به همین جهت انتخاب شد. این پیشرانهٔ قابل‌احترام که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۱ تولید شد، به دلیل استفاده در ماسل کارهایی مثل پلیموث باراکودا، پلیموث رودرانر، دوج چارجر و دوج چلنجر، شهرت پیدا کرد. انتقال نیروی این موتور در گیا L6.4 توسط یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک صورت می‌گرفت. این پیشرانه با ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور، نه‌تنها قدرت کافی برای ارائهٔ یک تجربهٔ رانندگی راحت را در کوپهٔ لوکس گیا ارائه می‌کرد بلکه رانندگی هیجان‌انگیز قابل‌مقایسه با خودروهای پرفورمنس را هم به ارمغان می‌آورد.

کمیاب و گران

گیا L6.4 از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ تولید شد ولی طی این مدت تنها ۲۶ دستگاه از آن ساخته شد که بسته به سال تولید، قیمت پایه‌ای بین ۱۲,۰۰۰ تا ۱۳,۵۰۰ دلار معادل ۱۲۸ تا ۱۳۸ هزار دلار امروز داشتند؛ بنابراین، L6.4 یکی از گران‌ترین خودروهای زمان خود محسوب می‌شد. امروز نیز از ۲۶ دستگاه این خودرو، تنها ۱۷ نمونه باقی مانده است که L6.4 را به یکی از کمیاب‌ترین خودروهای دههٔ ۶۰ تبدیل می‌کند. نمونه‌های باقیماندهٔ این کوپهٔ ایتالیایی به‌ندرت در حراجی‌ها دیده می‌شوند ولی در این صورت، قیمت بیش از ۲۰۰ هزار دلار دارند. خودرویی که تصاویر آن را می‌بینید، فابریک‌ترین نمونه از ۱۷ دستگاه باقیماندهٔ L6.4 محسوب می‌شود و سال گذشته در حراجی بونامز با قیمت ۵۷۷ هزار دلار فروخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (511 ديدگاه)

    خیلی قشنگه

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1030 ديدگاه)

      داخل خودرو با سلیقه طراحی شده با خارج خودرو هماهنگ است
      واقعا هنر طراحی ایتالیایی توش موج می زنه

      موافقم 17
      مخالفم 3
    2. (Ali(chevynova

      ۱۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (7366 ديدگاه)

      وقتی بخوای خوب باشی باید از امریکا کمک بگیری
      موتور امریکایی این ماشین نقطه قوتش هست

      موافقم 13
      مخالفم 22
      1. NGU

        ۱۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (118 ديدگاه)

        مثل کوروت c4 zr1 که موتورشو لوتوس طراحی کرد؟
        اون کوروت هم تنها نقطه قوتش موتورش بود

        موافقم 18
        مخالفم 6
        1. (Ali(chevynova

          ۱۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (7366 ديدگاه)

          نه
          مثل بنز که بورگ وارنر امریکا براش سوپرشارژ میسازه

          موافقم 10
          مخالفم 13
        2. NGU

          ۲۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (118 ديدگاه)

          @علی نوا
          دقیقا مثل فورد و شورلت و دوج که ZF آلمان براشون گیربکس میسازه

          موافقم 9
          مخالفم 3
      2. Mahdi911turbos

        ۱۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (79 ديدگاه)

        بیا پایین بچه سرمون درد گرفت

        موافقم 11
        مخالفم 3
      3. آرین

        ۲۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (314 ديدگاه)

        چرا انقدر متعصبی

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. MehdiTurbo

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خوراکه مافیاست
    هر چند من خیلی خوشم نیومد ولی باب مافیاست،یه جورایی نه طراحی کلاسیک اروپایی ها و اون ظرافت داره نه عضلانی کشیدگی امریکایی ها یه چی اون وسط گیر کرده به نظرم ظریف نمیساخت زیباتر میشد

    موافقم 5
    مخالفم 6
  3. hosen

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (557 ديدگاه)

    طراحیش خیلی جذابه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. هراکلیوس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    اگه الان هم با این اسم تولید میشد صددرصد واراداتش تو کشور ما ممنوع بود

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1519 ديدگاه)

    عجب رخ نابی داره!

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. Blue

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (384 ديدگاه)

    چیش که صنعت طراحی خودرو از یه همچین شاهکار هایی امروزه رسیده به سری مکعب مستطیل هایی که شبیه کابینت آشپزخونه هستن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. علی منصوری

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (359 ديدگاه)

    طراحی داخلیش خیره کنندس، ی زمانی طراحیای ماشین مثل ی بروشور نشونگر فرهنگ و نماد کشور تولید کننده بودن، برا خودش فاینال آرت بود….طراحی چشم نوازم آرزوست

    موافقم 10
  8. Taha Ayoobi

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4238 ديدگاه)

    چه چشم‌نواز

    عقبش شبیه ایمپالاس

  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    دوستان اگر امکانش رو دارید به موزه خودرو سر بزنید هم راحته هم بلیطش کلا با کالاسکه میشه نفری ۱۳۰ تومن.میتونید یه نمونه بکر از کارمن گیا رو ببینید که حاصل همکاریه گیا با کرایسلره.ترکیب هنر و عظله با یه انجین همی ۴۵۰ اسبی.واقعا از عمرتون حساب نمیشه تابستون دو بار رفتم هر دفعه برام تازگی داشت.

  10. سهیل

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (111 ديدگاه)

    با دیدن این ماشین ها میشه در زمان سفر کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا