فراری

رخ‌نمایی عضو سوم خاندان شاهی فراری، دیتونا SP3، در رویداد سالن پرایو لندن

برخی افراد از سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی فراری برای ساخت مدل‌های خاص و کمیاب برای جذب مشتریان و طرفداران به‌سوی این خودروها (به‌جای مدل‌های تولید انبوه) گلایه دارند. با این همه فراری برنامه تولید انبوه خود را به‌خوبی پیش می‌برد و ظاهرا قرار است دیریازود از نخستین شاسی‌بلند خود با نام «پروسانگوئه» پرده‌برداری کند؛ بنابراین مسئولان این برند افرادی هستند که به هر دو بازی تولید خودروهای خاص و تولید انبوه مسلط بوده و از وضعیت بازار خود آگاهی کامل دارند. در ادامه به حضور یکی از خاص‌ترین خودروهای این خودروساز، دیتونا SP3، در رویداد سالن پرایو لندن خواهیم پرداخت.

سوپر اسپرت فراری دیتونا sp3

المان‌های آشنا، فناوری روز

طراحان دیتونا SP3 در روند کار خود از فناوری روز استفاده کرده و در ترکیب آن با المان‌های کلاسیک آشنای فراری، موفق به خلق خودرویی چشم‌نواز شده‌اند که قیمت بسیار بالایی نیز دارد. این خودرو که عضو دیگر خانواده سلطنتی فراری موسوم‌به «آیکونا» به شمار می‌رود و در رویداد «فراری موندیالی» سال ۲۰۲۱ و پس از مدل‌های مونزا SP1 و SP2 پرده‌برداری شد.

فراری پیش از رونمایی رسمی سال ۲۰۲۱، تمام ۵۹۹ دستگاه دیتونا SP3 خود را به فروش رساند که نشان‌دهنده تقاضای مطلوب برای مدل‌های خاص و تولیدمحدود این شرکت است. برچسب قیمتی هر دستگاه SP3 که المان‌های طراحی کلاسیک فراری و فناوری برتر روز را با یکدیگر درهم آمیخته است، نرخ ۲.۲۵ میلیون دلاری را روی خود دارد.

در سوپر اسپرت فراری دیتونا sp3

قدرتمندترین موتور احتراق‌داخلی تاریخ فراری

 دیتونا SP3 آیرودینامیک‌ترین خودروی فراری محسوب می‌شود و از موتور مدل کوپه ۸۱۲ کامپتیت‌زیونه استفاده می‌کند. این سوپرخودروی موتورمیانی به یک موتور V12 با ۸۳۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸۶ ثانیه زمان نیاز دارد. دیتونا SP3 مجهز به قدرتمندترین موتور احتراق داخلی شده که فراری تاکنون از آن در یک خودروی جاده‌ای استفاده کرده است که خرید تک‌تک ۵۹۹ دستگاه آن را توجیه می‌کند. از آنجایی که این خودرو یکی از خاص‌ترین نمونه‌های تولیدی فراری به شمار می‌رود، تنها درصورتی امکان مالکیت آن را خواهید داشت که فراری از شما دعوت کرده باشد؛ یعنی تنها مشتریان میلیاردر و وفادار این شرکت قادر به خرید آن خواهند بود.

موتور V12 سوپر اسپرت فراری دیتونا sp3

تصور اینکه فراری چگونه می‌خواهد عضو دیگر خاندان شاهی خود، SP4، را بهتر از دیتونا SP3 بسازد واقعا دشوار است اما اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد، تنها فراری قادر به تحقق آن خواهد بود. همان‌گونه که گفته شد، اجزای داخلی به‌جز جایگاه موتور در دیتونا SP3 و ۸۱۲ کامپتیت‌زیونه یکسان است اما در ظاهر هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. امروزه به لطف برندهایی چون فراری شاهد معرفی سوپرخودروهای V12 هستیم که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند و این مورد واقعا جای سپاسگزاری دارد.

چراغ عقب سوپر اسپرت فراری دیتونا sp3

دیریازود بالاخره به روزی خواهیم رسید که مجبور خواهیم شد به‌خاطر حفظ جان خود و سیاره‌مان از استفاده از خودروهای احتراق داخلی خودداری کنیم؛ بنابراین این تنها افراد متمول خواهند بود که با پرداخت هزینه‌های گزاف می‌توانند چنین خودروهایی را در پیست‌ها برانند.

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. کوشا

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    نداری غیر از این عیبی که می دانی که زیبایی..

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۱۰
    1. net

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      چرا فراری از این رینگ ۵ پره سفید بد دست بر نمی داره

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲۸
  2. Reza Waffen SS

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3310 ديدگاه)

    زیباییش وصف ناشدنیه

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱۰
  3. ممد ژانگولر

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2423 ديدگاه)

    مجسمه ساز اینجوری اثر هنری نمیده بیرون که فراری میده بیرون👌

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۱۰
  4. احمدرضا

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (651 ديدگاه)

    از بقیه سوایی
    تو بی نقص خدایی 🙂

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۱۱
  5. محسن

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    نگا استیل گنگ اوو

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۸
    1. FTB

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (719 ديدگاه)

      ابهت توش داره ویراژ میده

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۸
    2. کافر مقدس

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1381 ديدگاه)

      یک چیزی افتاده دهن ایرانی ها به اسم گنگ که معنی ش هم نمیدونن

      گنگ ها شارلاتانی و هزار جور مکافات دارن شما در کجای فراری گنگی و شارلاتانی دیدی

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲۱
      1. محسن

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (53 ديدگاه)

        دوست عزیز گنگ هرجور بخونی اونی که شما میگی نیست
        گنگ(Gang) میشه گروه
        گنگ(Q) نامفهوم
        حالا من موندم شما چجوری اینگونه ترجمه کردی.

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۰
  6. Regra loaded

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    بنظرم لافراری هنوز قشنگ ترین هست در محصولات فراری

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۸
    1. shirko

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      اون حس زیبایی که تو لافراری هست ، اصلا نمی تونم تو این ببینم . طراحیش یه جوریه .

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۶
    2. Khosrow

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2107 ديدگاه)

      انزو ..

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
      1. shirko

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        انزو که شاهکار بود در کنار اف ۵۰ و ۴۰ .در کل ماشینهای فراری رو بسیار دوست دارم ولی تا تولید پیستا ، بعدش دیگه طراحیاش به دلم ننشست .

        موافقم ۷
        مخالفم ۱
  7. محمد امین

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1890 ديدگاه)

    حتما صداش رو گوش کنید ، وسط های ویدیو هست تقریبا
    البته اگر عکس های جدید ترش رو میزاشتن بهتر می‌شد
    یه نکته هم بگم در مورد این ماشین ، اینکه ایرودینامیک این ماشین پلت‌فرم دهه ۶۰ خودرو های پروتوتایپ لمانس داره ، همون ۳۳۰p4 …. با این حال بدون هیج قطعه ی متحرک آیرودینامیکی… ایرودینامیک ترین ماشین جاده ای فراری هست و بیشترین مزیت ایرودینامیک رو در بین تمام سوپرکارها جاده ای داره، یعنی بیشترین نسبت دانفورس به درگ

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۲
  8. akrh78

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1186 ديدگاه)

    من یه باز عقب اینو دیدم تا یه هفته شبا کابوس میدیدم

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱۲
  9. imanenzo

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    نهایت ذوق و هنر طراحی خودرو در خانواده sp فراری خصوصا دیتونا نهفته.این خودرو از لحاظ بصری به غایت زیبا و بی نقصه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۶
  10. Farzad

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2496 ديدگاه)

    جووون ، پدرخوانده هنوز با قدرت و بی تفاوت به اکتریکی های مزخرف و کسل کننده ، V12 خلق میکنه .
    واقعا زبان قاصره از وصف شاهکارهای هنری بی بدیل مارانللو .
    دیتونا SP3 هم مثل اکثر شاهکارهای جدید فراری به سیستم مخصوص Human-Machine Interface مجهز هست که تا ۸۰ درصد از تنظیمات و امکانات شگفت انگیزش رو بدون نیاز به برداشتن دست راننده از روی فرمان مدیریت میکنه ، شعار فراری برای این سیستم ؛ دست ها بر روی فرمان چشم ها بر روی جاده هست .

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۲
  11. مهدی

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (407 ديدگاه)

    خیلی خیلی زیباست و درسته ظاهر کلاسیک خودش را حفظ کرده
    اما آینه اش تو ذوق میخوره

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  12. javadhy

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    فراری و آستون مارتین همیشه بی نقص ترین طراحی هارو دارند لا فراری و one-77 به نظرم برترین طراحی های این دو شرکتند

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  13. Jdm باز

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (858 ديدگاه)

    خیلی خوشم اومد

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  14. Mad.z.Max

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1713 ديدگاه)

    والا زیادم زیبا نیست

    موافقم ۴
    مخالفم ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا