فیات

فیات ۵۰۰ الکتریکی با تکنولوژی شارژ القایی، شعاع حرکتی بی‌نهایت محقق می‌شود؟

تلاش‌های آتی استلانتیس در حمل‌ونقل الکتریکی همچنان ادامه دارد زیرا این خودروساز در حال تست تکنولوژی شارژ القایی رؤیت شده است. استلانتیس می‌گوید به راندمانی مشابه جایگاه‌های شارژ سریع دست می‌یابد. در واقع این خودروساز اظهار می‌دارد با یک دستگاه فیات ۵۰۰ الکتریکی می‌تواند سرعت‌های بزرگراهی را بدون استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری‌ها طی کند. تست‌های صورت گرفته روی شدت میدان مغناطیسی ثابت کرده اند این کار بدون تأثیر روی راننده می‌تواند صورت گیرد.

این‌ یک خبر فوق‌العاده است زیرا در بزرگراه‌ها می‌توان از تکنولوژی شارژ القایی سود برد و به این ترتیب شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی می‌تواند بدون محدودیت باشد. استلانتیس در حال کار روی این تکنولوژی با همکاری چندین شرکت است. تأسیسات تست این تکنولوژی در ایتالیا واقع شده و از سیستم پیچه‌های تعبیه شده زیر آسفالت استفاده می‌کند. زمانی که دریافت کننده ویژه موجود باشد این پیچه‌ها انرژی را مستقیماً به خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها منتقل می‌کنند. انرژی یاد شده به‌صورت مستقیم از جاده به پیشرانه‌های الکتریکی منتقل می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون استفاده از باتری خودرو را به پیش برانند.

این تأسیسات از جریان مستقیم DC برای کاهش اتلاف قدرت در زمان توزیع انرژی استفاده می‌کند. این تکنولوژی همچنین به جاده سازان اجازه می‌دهد تا از کابل‌های نازک‌تری که بجای مس از آلومینیوم ساخته می‌شوند سود ببرند. آلومینیوم ارزان‌تر بوده و تهیه کردن آن نیز راحت‌تر خواهد بود. استلانتیس قول می‌دهد کابل‌ها اصلاً دیده نخواهند شد و بنابراین پیاده‌روی در چنین مکان‌هایی خطری برای افراد نخواهد داشت.

یکی از مدیران ارشد استلانتیس می‌گوید:

در برنامه استراتژیک بلندمدت ما که تا سال ۲۰۳۰ ادامه دارد حمل‌ونقل آزاد و پیشرفته ارائه می‌شود و این پروژه عصاره‌ای از آن چیزی است که خواهیم دید. این پروژه و سایر پروژه‌های مشترک قدم‌های هیجان‌انگیزی هستند که برای دست‌یابی به طول عمر بیشتر باتری‌ها، نگرانی کمتر درباره شعاع حرکتی خودروها، راندمان انرژی بیشتر، باتری‌های کوچک‌تر، پرفورمنس برجسته و هزینه و وزن کمتر برداشته می‌شوند

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3207 ديدگاه)

    فیات ۵۰۰ میتونه گزینه خوبی واسه واردات باشه

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
    1. فرامرز

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      موافق نیستم. ما ایرانیا ماشین های بزرگتر دوست داریم و اقتصادمون اجازه نمیده این همه پول خرج ماشین شهری کنیم. به نظرم بهترین گزینه واسه واردات خودروهای داچیا هستن که درسته ایمنی متوسطی دارن ولی جادار و با دوام هستن و موتور های تنفس طبیعیشون با بنزین ایران مشکلی ندارن. تو رنج قیمتی فیات ۵۰۰ من باشم اشکودا اکتاویا یا داچیا داستر وارد میکنم

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۷
      1. زیزیگولو

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3207 ديدگاه)

        منظورم کل واردات خودرو نیستش ……. فقط میتونه یکی از گزینه های واردات باشه

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
  2. Reza Waffen SS

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4573 ديدگاه)

    یکی از آرزوهام هستش که داره برآورد میشه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  3. نوید AJ

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3450 ديدگاه)

    کنار جاده پنل خورشیدی و توربین بادی باشه و برق این شبکه رو تأمین کنه. انرژی نامحدود و پاک برای حمل و نقل. مخصوصا برای کشور ما که اینقدر آفتاب داریم عالیه.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7947 ديدگاه)

      یه شرکت هلندی توانسته ایده‌ی خودروی تمام خورشیدی را به مرحله‌ی اجرا برسونه که شعاع حرکتیش فعلاً ۷۰ کیلومتر هست اما اگر این قضیه همگانی بشه و روی آن سرمایه‌گذادی بشه میتونه آینده‌ی صنعت خودرو را دگرگون کنه که به دلایل مختلف فکر نمیکنم هیچگاه چنین شود چون خدمات پس از فروش دیگر معنا و مفهومی پیدا نمیکند و کلاً امروزه هر چیزی را که میسازند ، جوری میسازند که نیاز به خدمات و قطعات داشته باشه تا برایشان پول داشته باشه !

      مثالِ بارزش هم کاری بود که اپل با محصولاتش میکرد و لو رفت که سیستم دستگاه‌هایش را ضعیف میکرد تا مشتری مجبور شود مدل جدید بخرد و ارتقاء بدهد !

      مافیا یعنی این که کاری نداره بهترین یعنی چی ، مهم این هست کاری کنند تا از آب هم کره بگیرند و پول چاپ بزنند با فروش محصولاتشان و خدمات بعدش !

      حتماً بارها به گوشتان خورده که اکثر شرکت‌های خودروسازی در فروش خودرو سود آنچنانی نمیبرند و بیشترین سودشان در خدمات پس از فروش هست که هرچه خودرو پُراستهلاک‌تر باشد ، سود آن بیشتر هست !

      به نظر من ، میشه با این قدرت تکنولوژی ، امروز خودرویی را ساخت که کمترین خدمات را داشته باشد یا حتی خدماتش در حد صفر باشد اما هیچگاه این کار را نمیکنند به دلایل مختلف از جمله زنجیر بودن شرکت‌ها با هم !

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  4. محمد

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (832 ديدگاه)

    هزینه زیرساخت هایی که باید ایجاد کنن خیلی بالا میره شاید در حد همون طرح آزمایشی بمونه همین الان هم باتری ها برای مسافت های شهری و بین شهری جوابگو هستند با وجود ماشین هایی مثل مدل اس برد بلند یا لوسید ایر که در آینده بیشتر هم میشه مشکل اصلی شارژ باتری هست که اگه به سرعت بنزین زدن برسه که قطعا تو چندسال پیش رو میرسه نگرانی مردم برای مهاجرت به الکتریکی ها برطرف میشه

    موافقم ۵
    مخالفم ۵
  5. مانی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    چنین میدان مغناطیسی‌ پرقدرتی چجوری بی‌ ضرره؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا