فورد

اختراع جدید فورد: باتری پشتیبان روی سقف خودروهای برقی!

فورد آمریکا با اختراعی جالب به دنبال نصب باتری پشتیبان روی سقف خودروهای برقی است تا به این ترتیب مشکل عدم شارژ خودروها در مکان‌هایی که جایگاه‌های اختصاصی وجود ندارد حل شود.

این خودروساز که در سبد محصولات خود محصولات بدون آلایندگی F-150 لایتنینگ، موستانگ مک ای و ترانزیت برقی را عرضه می‌کند با این اختراع جدید به دنبال رفع نگرانی مالکان خودروهای برقی خواهد بود. اسناد ثبت شده در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا نشان دهنده شاسی‌بلندی برانکو مانند هستند که روی سقف آن باربندی جعبه‌ای شکل دیده می‌شود. البته یک کابل شارژ از بخش پشتی این جعبه بیرون آمده و آن را کم‌وبیش شبیه باتری‌های پشتیبان مورداستفاده برای شارژ گوشی‌های هوشمند کرده است.

در توضیحات این اختراع آمده که باتری پشتیبان می‌تواند در زمان آماده شدن برای سفر و حضور در محل‌هایی که خبری از شارژر نیست نصب شود و پس از بازگشت مالک به خانه نیز می‌توان آن را باز کرد چراکه به احتمال زیاد در خانه شارژ برقی ولتاژ بالا وجود خواهد داشت. فورد می‌گوید:

این باتری دارای ماژول‌های مختلف و درگاه اتصال است. یک کابل مخصوص می‌تواند برای اتصال باتری و خودرو بکار رود

فورد همچنین خاطرنشان می‌سازد باتری موردبحث از مجاری هوا در هر دو سمت سود می‌برد تا فرایند خنک کاری سلول‌ها بهبود یابد. می‌توان سوپاپ‌هایی با کنترل از راه دور را نیز در نظر گرفت تا از ورود آب، گردوغبار و… به باتری جلوگیری کرد. در تصاویر منتشر شده می‌توان به استفاده از فوم پلی اورتان برای مدیریت انرژی گرمایی سلول‌های باتری و پایین نگه‌داشتن دما اشاره کرد.

خودروساز موردبحث اظهار می‌دارد باتری پشتیبان را می‌توان همانند یک خودروی برقی و از طریق کابل در دسترس شارژ کرد اما نکته جالب اینکه جعبه روی سقف از ماژول کنترلری سود می‌برد که می‌تواند به‌صورت بی‌سیم با ماژول ارتباط برقرار کند تا فرایند شارژ دوباره باتری خودرو از طریق باتری پشتیبان را کنترل نماید؛ به عبارت دیگر انتقال شارژ از باتری پشتیبان به باتری ولتاژ بالای خودرو بی‌وقفه خواهد بود و دخالتی از سمت راننده صورت نخواهد پذیرفت. ایده فورد جالب به نظر می‌رسد و می‌تواند مشکل آفرود رفتن با خودروهای برقی را حل کند اما یک مشکل وجود دارد: وزن! همه می‌دانیم که باتری‌های لیتیوم یونی سنگین‌وزن هستند و خودروهای سنگین‌وزن نیز به ویژه در سرعت‌های بالا تمایل به چپ کردن دارند. به همین خاطر موارد ایمنی مربوط به این اختراع باید در نظر گرفته شود. به نظر شما چنین اختراعی می‌تواند به خط تولید راه یابد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی علی وحیدی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    مانند کجا گذاشتن لاستیک زاپاس شاسی بلند در ایران حداقل بزارین زیر ماشین دیده نشه و گرنه بیریخت میشه

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. Bmwgg6

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      بنظر من گذاشتنش ایرودینامیک رو خیلی ضعیف میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. ❤BMW❤

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    اصلی ترین داستان اینه که مرکز ثقل رو پایین میاره و احتمال چپ کردن خیلیه

    موافقم 26
    مخالفم 7
    1. Reza

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (51 ديدگاه)

      برعکس گفتی، مرکز ثقل می‌ره بالا

      موافقم 43
      مخالفم 6
      1. ❤BMW❤

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1246 ديدگاه)

        اشتباه شد ،
        ببخشید 🙏🏻

        موافقم 9
        مخالفم 0
    2. Kamy

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (687 ديدگاه)

      دقیقا بزرگترین مشکلش همینه و این که بازم وزن خودرو بالا میره و مصرفش هم بیشتر میشه

      موافقم 25
      مخالفم 0
  3. MK

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    قبلااین ایده روهرکدوم ازاعضای پدال میدادبهش میخندیدین به عنوان جوک هالاداره به واقعیت تبدیل میشه

    موافقم 26
    مخالفم 1
  4. هادی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    مگر برای مسیر های بیراهه نوردی که جایگاه نیست یا نمیشه مثل گالن بنزین سوخت حمل وزد و یا ناوگان عمومی مفید باشه، برای استفاده روزمره مردم عادی خیلی کاربردی نیست، هم وزن ماشین رو میبره بالا هم محل سقف رو اشغال میکنه و برای باربند فضایی نمیمونه

    موافقم 19
    مخالفم 0
  5. Mercedes.benz

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (527 ديدگاه)

    دوستان سایت خارجی میشناسین که قسمت کامنتاش فعال باشه ، من موتور وان رو دنبال میکنم که کامنت نمیگیرن پستا ، تاپ گیر هم اخبار هارو خوب پوشش نمیده

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. R@min

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1682 ديدگاه)

      اصولا بحث ها در فروم های خودرویی هست که اکثرا مالک هستن.

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. Mercedes.benz

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (527 ديدگاه)

        نه لزوما ، البته در سایت هایی که کارشون بیشتر ریویو عه مثل کارواو بیشتر اینجوریه ولی کم نیستن کسایی که فن هستن ( البته که مثلا کسی که فن بنزه ماشینش احتمالا یکی از خودروهای بنزم هست

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. R@min

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1682 ديدگاه)

          من خیلی کم دیدم کسی مالک باشه تو سایت خبری بحث کنه البته تو یوتیوب هم زیاده این بحث ها ولی ب هر حال اونور آب ها هر برندی فروم های خیلی بزرگی داره و اطلاعات با جزئیات زیادی رد و بدل میشه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. پویا

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      Carscoop و car and driver البته برا هردوشون باید وی پی ان بزنی

      موافقم 9
      مخالفم 0
    3. ❤BMW❤

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1246 ديدگاه)

      Auto car هم خوبه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. Hassan

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    برای سوار و پیاده کردن این باتری جرثقیل نیازه! شما تصور کن موقع پیاده کردنش بیوفته روی شخص!!! یکبار جابزنی ! دیگه حال نداری برش داری

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. arash

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    با عرض سلام و احترام چقدر این آمریکاییها دور از جون خنگ تشریف دارند و نادان همچون سردسته شان ترامپ کافر. آخه اگر بجای آن یک پنل خورشیدی داشته باشی که بهتر است یا اگر تلاش کنی تا به قول معروف ماشین اتمی بسازی که فرضا 10 سال بتوانی با آن برانی بهتر نیست تا این مسخره بازی روی باربند باطری گذاشتن.

    موافقم 3
    مخالفم 42
    1. سوشیانت

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      همین آمریکایی ها اگه نبودن سقف ماشینت فلزی نبود و امنیت نداشتی اولین شرکتی که سقف فلزی تو ماشین استفاده کرد کادیلاک بود همین فورد هم اولین شرکتی بود بود که شیشه های ماشین رو متحرک ساخت

      موافقم 6
      مخالفم 2
  8. Behi

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (146 ديدگاه)

    مرکز ثقل ماشین رو بشدت بالا می‌بره و کنترل ماشین سخت میشه.

    موافقم 20
    مخالفم 0
  9. علی جردن

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    امواج التکرونیکی باطری اونم دقیقا بالای سر انسان می تونه روی عملکرد مغز اثر بگذاره
    خودروهای بنزینی هم استشمام گازهای اگزوز روی بدن تاثیر دارن
    کلا خودروها باید بدون انرژی باطری و سوخت ساخته شن

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. ابوالفضل

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میخوای …. تو ماشین حرکت کنه
      بدون انرژی؟
      سوخت ؟

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1052 ديدگاه)

        خیلی راه هست مثلا مثل کشتی بادبان دار اونم بادبان نانو فول آیرودینامیک

        موافقم 6
        مخالفم 4
  10. BMW

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1223 ديدگاه)

    شما امه چیز رو باید بببینی کم کم با امواج به بدن انسان آسیب میرسونه و از اون ور سنگین شدن ماشین هم هست و باید جاش عوض بشه اصلا جای خوبی نیست بالای سقف

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. اشکان

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (272 ديدگاه)

    به نظرم همون پنلی که فیسکر روی سقفش کار گذاشته که از انرژی خورشیدی استفاده میکنه خیلی بهتره…. البته در مناطق سردسیر اونم خوب نیست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. Mohammadi

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروهای برقی مثل خیلی از وسایلی که شروع به اومدن به بازار کردند و بعد کلا از بازار برچیده شدن
    آنچنان هم که گفته میشه برای محیط زیست سالم و پاک هم نیستند و به جاش به احتمال زیاد خودروهای سوخت هیدروژنی میاد به خروجی اگزوز O-O هستش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. حسین دهمرد

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    الان این اختراعه؟ ینی باطری کمکی به ذهن هیچکس نمیرسه؟
    یه ژنراتور قابل حمل بزارن جای زاپاس با یه باک کنارش بیشتر کارایی داره. هر وقت خواستن هم بردارن.
    اصلا چرا دیگه خبری از هیبریدی های درست درمون نیست؟ نیسان خوبه ولی پرفرمنس نداره.
    همون f150 لایتنینگ رو تو صندوق جلوش یه ژنراتور بزارن. بخاطر وزن و حجم اضافه هم از حجم باتری کم کنن تا یر به یر بشه. چندان پیچیره بنظر نمیرسه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. یوسف

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (939 ديدگاه)

      بهترین راه حل یک ژنراتور قابل حمل با راندمان بالا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. سیاوش

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    معایب:
    افزایش وزن
    بالا رفتن مرکز سقل خودرو
    تاثیر منفی بر آیرودینامیک
    زشت شدن ماشین

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حسین دهمرد

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      وزنو که گفتم با باتزی کوچکتتر حل میکنیم ثقل رو هم گفتم موتور کوچکتر میزاریمنیاز به جلوپنجره ی آنچنان بزرگی نداره پس آیرودینامیک هم چندان به هم نمیخوره. زشت شدن رو هم قبول ندارم مگه رپتور که ۸ سیلندره زشته؟
      دیگه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. خخخ

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    این ایده برای کامیون خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من قطعه ای درست میکنم که برق تمام خودروهایه برقی روتامین میکنه.ودیگه نیازی به سوخت نداره چون خودکار..باورش سخته.ولی شدنیه.ازالان باید فکر روزی وکنیم که ذخایر زمینی همه انرژی ها تمام میشه.فقط اول باچشماش ببینه.بعدحمایت کنه واسه تولید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا