جنرال موتورز

حراج دو کانسپت رؤیایی دهه 50 جنرال موتورز، کادیلاک الدورادو و الدزمبیل F88

دو کانسپت چشمگیر جنرال موتورز متعلق به دههٔ ۵۰ میلادی برای حراج گذاشته می‌شوند که تخمین زده شده بین ۴۵۰ هزار تا ۳ میلیون دلار ارزش داشته باشند.

«جنرال موتورز موتوراما» نمایشگاه خودرویی بود که توسط جنرال موتورز از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۱ برگزار می‌شد. این اما فقط یک نمایشگاه خودروی معمولی نبود بلکه رویداد فرهنگی بزرگی محسوب می‌شد که در آن خودروهای رؤیایی یا چیزی که ما امروز تحت عنوان کانسپت می‌شناسیم در کنار جدیدترین مدهای لباس به نمایش درمی‌آمدند؛ اما پس از پایان این نمایشگاه‌ها، خودروهایی که در آن به نمایش درآمده بودند به‌سرعت فراموش شدند و اکثر آن‌ها نابود شدند. بااین‌حال، در آن سال‌ها تعداد کمی از علاقه‌مندان به اهمیت این خودروها پی بردند و برای حفظ آن‌ها تلاش کردند. حال قرار است دو نمونه از این خودروها به حراج گذاشته شوند.

کادیلاک الدورادو بروگام تاون کار

این کادیلاک توسط مالک شرکتی در میشیگان که در زمینهٔ قطعات دست‌دوم خودروها فعالیت می‌کرد محافظت شده است. در این شرکت، دارندگان خودروهای قدیمی می‌توانستند قطعات یدکی موردنیاز خود را پیدا کنند. جنرال موتورز نیز در سال ۱۹۵۸ چهار خودرو به این شرکت فرستاد تا اوراق شده و قطعات آن‌ها فروخته شود. مالک شرکت «هری وارهولاک» اما وقتی این کادیلاک را دید که در موتوراما ۱۹۵۶ به نمایش درآمده بود، تصمیم گرفت از آن به‌عنوان ماشین عروس دخترش استفاده کند و به همین دلیل آن را پنهان کرد.

در سال ۱۹۵۴، جنرال موتورز توسعهٔ الدورادو بروگام را به‌عنوان سدانی فوق لوکس آغاز کرد. این خودرو محصولی رؤیایی و ویترینی برای نمایش توانایی‌های فنی و مهندسی جنرال موتورز بود. پیش از معرفی الدورادو بروگام تولیدی اما جنرال موتورز نسخه‌ای نمایشی از آن را با نام تاون کار در موتوراما به نمایش درآورد تا نظر خریداران را جلب کند. این کانسپت توسط «رابرت کامبرفورد» ۱۹ ساله طراحی شد که زیر نظر «هارلی ارل» افسانه‌ای کار می‌کرد. وی این خودرو را به‌صورت نیمه کانورتیبل طراحی کرد و بعداً از همین ایده در کادیلاک‌های تولیدی استفاده شد.

در داخل، همه‌چیز به‌صورت اختصاصی ساخته شده بود و بسیاری از قطعات آن از برنز یا با روکش طلا بودند. سیستم تهویه، آفتاب‌گیرهای پلاریزه، دستگاه اینترکام برای صحبت با راننده و سینی‌هایی با روکش طلا هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کادیلاک بودند. در سال ۱۹۸۹، کلکسیون افسانه‌ای وارهولاک از خودروهای موتوراما کشف شد و تا اواسط دههٔ ۹۰ طول کشید تا الدورادو بروگام تاون کار بازسازی شود. این خودرو در حال حاضر به شکوه قبلی خود بازگشته و به پیشرانه‌ای مجهز شده که کاملاً کار می‌کند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که این کادیلاک منحصربه‌فرد با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.

الدزمبیل F88

در سال ۱۹۵۴، الدزمبیل برداشت خود از کوروت را در قالب کانسپتی بنام F88 ارائه کرد. این خودرو بدنهٔ فایبرگلاسی داشت و پیش‌نمایشی از ویژگی‌های بسیاری از خودروهای تولیدی آینده را ارائه می‌کرد. به‌عنوان‌مثال، باله‌های عقب توسط کادیلاک در سال ۱۹۵۹ مورداستفاده قرار گرفت و گلگیرهای جلو در الدزمبیل‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ دیده شدند. F88 اما بیشتر از کادیلاک شبیه یک کانسپت بود زیرا در داخل از تودوزی پوست خوک و تزئینات دست‌ساز استفاده می‌کرد. زیر کاپوت هم یک پیشرانهٔ V8 با ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود.

F88 برخلاف کادیلاک به اوراقی داده نشد و به نظر می‌رسد کسانی همان زمان شکوه آن را درک کرده بودند. این کانسپت به شخصی بنام کورد فروخته و در جعبه‌ای به املاک او در کالیفرنیا فرستاده شد. این الدزمبیل سال‌ها در انبار ماند و طی دهه‌ها بارها دست‌به‌دست شد تا اینکه در دههٔ ۸۰ نهایتاً از جعبه بیرون آمد. به گفتهٔ تعمیرکاران، زمانی که F88 برای بازسازی برده شد تقریباً تکمیل بود و صرفاً برخی قطعات مثل روکش داخلی درها و حباب چراغ‌های جلو خراب شده بودند. این ماشین در سال ۲۰۰۵ راهی موزهٔ خودروی گیت‌وی شد و در شرایط خوبی نگهداری شد تا حالا به مالکیت شخص دیگری درآید. طبق تخمین‌ها، الدزمبیل F88 بین ۲ تا ۳ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (743 ديدگاه)

    ماشین آمریکایی های اون زمان تعریف واژه افراط هستند

    موافقم 50
    مخالفم 6
    1. phonix

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      من میگم دارایی و برازندگی
      ارزش خریدشون 100 از 100 چه برای سرمایه گزاری چه برای استفاده

      موافقم 37
      مخالفم 3
    2. همایون

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (582 ديدگاه)

      کاملا باهات موافقم ولی همین دیوونه بازیا بود که اون دوره رو تبدیل به عصر طلایی کرد

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    به به ای کاش می تونستم بخرمش

    موافقم 30
    مخالفم 1
  3. مجتبی .

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    ازقدیم گفتن قدرزر زرگر شناسد. ایول آقای هری اگه توهم مثل دیگران فکر نفع آنی بودی الآن همچین رویایی ازبین رفته بود.

    موافقم 32
    مخالفم 0
  4. فرشاد

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    الدورادو یه دایموند واقعیه
    مخصوصا تعلیق و فنرای نرمی که همه امریکنای اون دوره دارن
    کدلاک و فورد پرچم دار امریکن هستن

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. Roham

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (733 ديدگاه)

      واو…!
      فاین!
      دو یو لایک ایت؟
      بی‌خیال بابا
      وا بدید
      چه وضع فارسی گفتنه
      من وقتی حواسم نیست یا هیجان زده می‌شم تو محیط کار خارجیش هم گاهی به خودم میام می‌بینم سی ثانیه- یه دیقه‌ست که دارم به زبون محلی خودم دارم حرف می‌زنم (نه حتی فارسی)، یعنی به زبون همون دهاتی که توش به دنیا اومدم!
      شما اهل کجایید و کجا آب‌بندی شدید که با کدلاک و ماستنگ و تلویژن و… روزگار می‌گذرونید؟!!!

      موافقم 3
      مخالفم 3
  5. برادر همه کاربران پدال بجز تسلا

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    من فقط از تو دنیای جی تی ای وی تونستم اینارو ببینم…

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. مانی

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    طراحی کابین کادیلاک بروگام بیشتر شبیه به یک ماشین مربوط به آینده به نظر می رسه تا یک ماشین مربوط به هفتاد سال پیش.حتی خیلی از ماشین های امروزی هم تا این حد داخل آنها لوکس و ظریف و جذاب نیست.فقط یه نگاهی به بخش عقب و روکش های صندوق عقب و چرخ زاپاس این ماشین بندازید تا به اوج ظرافت و لوکسی این ماشین پی ببرید.واقعا این ماشینی برای گذشته است یا آینده؟…ای کاش پدال اسم طراح این ماشین رو هم درج می کرد.

    موافقم 22
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا