فروش سه خودروی مدرن هیوندای در ایران قطعی است. بهزودی دو نسخه النترا همراه با اکسنت و توسان وارد بازار کشورمان میشوند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
علاوهبر النترا و توسان و اکسنت، احتمالا کراساور کونا هم وارد ایران خواهد شد. فعلا قیمت پایه و هزینه ترخیص گمرک برای سه خودروی مذکور مشخص است. از سویی دیگر، هزینه شمارهگذاری، حمل و نقل، مالیات جانبی و دیگر مواردی که منجر به افزایش قیمت در ایران میشوند، مبهم به نظر میرسد.
براساس اطلاعات موجود، النترا و توسان و اکسنت با ۷۵ درصد هزینه ترخیص گمرک وارد ایران میشوند. نکته جالبتر اینکه مدلهای برقی یا خودروهای ارزانقیمت هیوندای که در بازار کره جنوبی و هند و چین وجود دارند، در فهرست خودروهای وارداتی هیوندای برای ایران، دیده نمیشوند. مثلا کراساور کوچک هیوندای کسپر که با موتور یک لیتر توربوشارژ، ۱۱ هزار دلار قیمت دارد و در کشور کره جنوبی قابل خرید است، به بازار ایران نمیرسد.
جدول ذیل، به خوبی نشان میدهد که خودروهای وارداتی هیوندای نهتنها متناسب با توان اقتصادی عامه مردم ایران نیستند بلکه بسیار گرانتر از ارزش واقعی در بازار جهانی به شهروندان کشورمان فروخته خواهند شد. اگر فرض کنیم نرخ یورو ۶۰ هزار تومان برای خودروهای فوق لحاظ شود و مطابق گمانهزنیها، نهایتا ۳۰ درصد هم برای مالیات و پلاکگذاری خریدار وجود داشته باشد، قیمت احتمالی به اعدادی نجومی در ستون سمت چپ میرسد.
خودرو | قیمت جهانی | قیمت پایه ترخیض گمرک بدون احتساب هزینه شماره گذاری | حدود قیمت احتمالی در ایران با احتساب تمام هزینهها |
هیوندای النترا ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی | ۱۸,۱۶۰ یورو | ۳۲,۲۳۰ یورو | ۲/۴ میلیارد تومان |
هیوندای النترا ۲ لیتری تنفس طبیعی | ۱۹,۴۰۰ یورو | ۳۴,۴۰۰ یورو | ۲/۷ میلیارد تومان |
هیوندای اکسنت با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی | ۱۵,۲۳۵ یورو | ۲۷,۱۱۱ یورو | ۲ میلیارد تومان |
هیوندای توسان با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی | ۱۹,۹۹۵ یورو | ۳۵,۵۷۱ یورو | ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان |
نگارنده امیدوار است نرخ ارز دولتی معادل یورو ۴۶ هزار تومانی برای واردات خودرو لحاظ شود تا هزینه خرید منطقیتر شود؛ اما چنانچه خودروهای وارداتی به بورس کالا برسند؛ قطعا برای سرمایهگذاران به شکل کالایی دارای ارزش متناسب با ارز بازار آزاد، معامله خواهند شد.
در ادامه مطلب، معرفی کوتاه النترا و توسان و اکسنت وارداتی انجام شده است. مشخصات و امکانات رسمی برای این خودروها بهزودی توسط نمایندگان فروش اعلام میشود و مطالب تکمیلی به اطلاع مخاطبان پدال خواهد رسید.
قیمت و مشخصات هیوندای اکسنت وارداتی
در بعضی کشورهای دنیا مثل عربستان و مناطقی از امریکای جنوبی، تقاضای بسیار بالا برای هیوندای اکسنت وجود دارد. این خودرو همچنین یکی از ارزانترین مدلهای سدان بازار امریکا محسوب میشود. اکسنت در مکزیک، هند، چین، فیلیپین، ویتنام و الجزایر خط مونتاژ دارد.
در ایران از حدود سال ۲۰۱۱، دو مدل اکسنت سدان و هاچبک (هیوندای i30) نسل چهارم وجود داشته است. این خودرو بهتازگی با نسل ششم و چهره کاملا جدید تولید خود را آغاز کرده است اما به احتمال فراوان با نسل پنجم و بدنه سدان وارد ایران خواهد شد.
اکسنت ۲۰۲۳ با موتور ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی مجهز به فناوری اسمارت استریم هیوندای، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور دارد. مدل دنده اتوماتیک با گیربکس ivt عرضه میشود که در عمل، مشابه CVT است و میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر ارائه میدهد. این خودروی سدان در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
مهمترین امکانات اکسنت اتوماتیک سدان، ناوبری ماهوارهای با نمایشگر لمسی ۷ اینچ به همراه دوربین عقب، فرمان برقی، سامانه کنترل پایداری، ورود بدون کلید و استارت دکمهای (کیلس)، حسگر باد تایرها، تریم چرم صندلی، فرمان کمکی برقی، سنسورعقب، چراغهای روز (دیلایت)، سانروف، تهویه مطبوع الکتریکی، سنسورهای نور و باران، تنظیم برقی صندلی راننده، آینه ها جانبی برقی با گرمکن هستند.
قیمت و مشخصات هیوندای النترا وارداتی
النترا یکی از پرفروشترین خودروهای ساخت کره جنوبی در بازار جهانی است. این مدل هم به تازگی با تغییر چهره معرفی شده اما همچنان با نسخه ۲۰۲۲ و نسل هفتم تولید میشود.
برخلاف اکسنت، تنوع جالبی از پیشرانههای تنفس طبیعی، توربوشارژ و هیبرید یا حتی دیزل و گاز مایع (LPG) برای النترا وجود دارد. در بسیاری از کشورها، ارزنترین النترا مجهز به موتور ۱/۶ لیتر مشابه اکسنت با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور است. این خودرو با گیربکس اتوماتیک iVT سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت نیز ۷/۵ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است
دیگر نمونهی النترا برای بازار ایران، مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی اسمارت استریم با قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۱۹۱ نیوتنمتر است. این خودرو با گیربکس دندهای اتوماتیک ۶ سرعته تولید میشود و در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت النترا ۲ لیتر، حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
نمایشگر لمسی۱۰/۲۵ اینچ با مسیریاب ماهوارهای و دوربین عقب، سامانه کنترل پایداری، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، حسگر میزان باد لاستیکها، فرمان کمکی برقی، سنسورهای هشدار برخورد با مانع در جلو و عقب، روشنایی روز، شارژر بیسیم برای گوشی همراه، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور و باران، تنظیم برقی صندلی راننده با امکان سفارش سردکن و گرمکن برای چهار صندلی، فناوری سامانه استارت /استاپ سیلندرها، آینه ها جانبی برقی جمعشونده و متصل به گرمکن و رادار نقطه کور (BSD) مهمترین امکانات هیوندای النترا هستند.
قیمت و مشخصات هیوندای توسان وارداتی
کراساور پرفروش هیوندای در بازار جهانی، برای مردم کشورهای مختلف از سراسر دنیا عرضه میشود. توسان قطعا محبوبترین محصول هیوندای برای ایران خواهد بود و حتی با قیمت نامتعارف غیرمنطقی، متقاضیان پرتعداد خواهد داشت.
قرار است توسان مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی وارد ایران شود. این مدل با قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۱۹۱ نیوتنمتر، مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است و در زمان ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت توسان با مشخصات فوق، ۱۱ ثانیه استو میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر دارد.
مجموعه امکانات استاندارد برای هیوندای توسان، مشابه النترا هستند با این تفاوت که سیستم دو دیفرانسیل نیز برای توسان ۲ لیتر ارائه میشود اما نسخههای معمول از النترا، چهارچرخ محرک نیستند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲جهت اطلاع مخاطبان عرض کنم، حدود قیمت احتمالی در ایران با احتساب تمام هزینهها، براساس شرایط واردات خودرو که از گذشته معمول بوده، نوشته شده و صرفا گمانه زنی تجربی هست
من هم امیدوارم قیمت نهایی برای مصرف کننده، پایین تر باشه اما به هرحال سعی می کنم با مخاطب صادق باشم
Huracan Performante
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اقای اشتری، اینا قیمت دولته، توسان تو بازار حتما بالای ۵ میلیارده، الان مدل ۲۰۱۸ حدودا ۵ میلیارده چه برسه به ۲۰۲۳!
کرگدن باواریا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اپتیما ۲۰۲۲ تقریبا هم قیمت توسان هست ( قیمت دلاری) حساب کنی زیر ۶ میلیارد درنمیاد
باز امیدوارم پاییتر باشه هرچند بنز و بی ام و سوارای قدیم میتونن سوارشون بشن نه کره ایی سوار های قدیم !
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اپتیما هم کوشا اعلام کرده بود ۲ و ۴۰۰ فکر کنم اسپورتیج هم همینطور سراتو هم ۲ و ۱۰۰
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲قصد جسارت ندارم ولی اگه با این قیمتا بدن واقعا خوبه ها الان مدیران خودرو تیگو ۸ پرو رو میده ۲ و ۲۰۰ قیمت اینا هم معقوله پس
بروسلی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اقای اشتری دراین بازار بی دروپیکر قیمت مخصوصا توسان بالای۶تومن درنظرداشته باش توسان مشتری زیادداره
Python
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲یه مزدا ۳از همه اینا بهتره
ناشناس
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعیت معمای بزرگیست در سرزمین سایه
MASOUD 0099
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲توسان ۲۰۱۸پنج میلیارده بعد چجوری مدل ۲۰۲۳دو میلیارد هفتصد تا سه میلیارد باشه؟!!
توسان زیر ۷میلیارد نمیاد !!!
اکسنتم زیر ۳میلیارد پونصد نمیاد !
النترا هم زیر پنج میلیارد نمیاد !!
# رییس…… خسته نباشید.!!
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲دارن اینارو میارن که من و شما خودرویی با قیمت معقول تر بخریم دیگه … قرار نیست معیار بازار باشه . قیمت بازار با توجه به این قیمت ها باید ریزش سنگین کنه
کرگدن باواریا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲توسان با اختلاف بهترین اتفاق این واردات محسوب میشه اگه هم قیمت تیگو ۸ پرو مکس باشه میشه به راحتی و چشم بسته انتخابش کرد و ترجیحش داد
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کلا ماشین های این لیست بنظرم هم امکاناتشون خوبه هم موتورشون . توسان با این موتور که مثل نسل ۲۰۱۷ و ۱۸ هست النترا ۲ لیتری هم همینطور اکسنت ۱.۶ هم قطعا عملکردش از اون نسلی که اینجاست بهتره النترا ۱.۶ هم عالیه هم شتابش قابل قبوله هم مصرف سوختش
datsun
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲نون غلام کاوش تو روغنه
Hadi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی جالبه که سورن و دنا صندلی راننده و سرنشین برقیه ولی اکسنت النترا و توسان فقط صندلی راننده برقیه
از لحاظ امکانات دنا با خودروهای برتر جهانی رقابت میکنه حتی از اونا بالاتره
RFS
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ایشون از پیروان و فداییان مکتب میر سلیم هستند .
harry-potter
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲هادی جان من یه بار دنا (خطی تاکسی) سوار شدم از حجم بی کیفیت بودن و پلاستیکی بودن و اشغال بودن کیفیت (از همه لحاظ) دچار حالت تهوع شدم
یه بار در دنا رو باز و بسته کنی می فهمی چه قدر ماشینه خشک و کم عمریه و زود زوارش در میره
الان سانتافه های ۲۰۰۸ تازه جا افتادن بیست سال دیگه هم کار می کنن
باید از کالای ایرانی دفاع کرد اما این درصورتی برای منه جوون توجیه داره که قابل رقابت با خارجی باشه
Python
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲من سوار سورن پلاس تاکسی شدم
واقعا خیلی مواد کابینش از دنا و.. بهتره
Python
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ببین خودروهای ایرانی اونقدرم با کیفیت نیستن
اما دیگه کره ای ها هم اونقدر مالی نیستن
از لحاظ آپشن وقدرت زیاد فرقی ندارن
فقط اونا جدید تر وایمن ترن
Wave Ocean
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
یه شرکتی میاد سرمایه، انرژی و زمان رو برای تحقیق و توسعه و ساخت یک ماشین صرف می کنه و با یک مقداری سود می فروشه.
اینجا بدون هیچ هزینه ای میان همون ماشین رو جوری میفروشن که بیشتر از کارخونه سازنده سود نصیبشون میشه.
AMANTE
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه واردات همچنان ادامه داشته باشه و با آوردن مثلا ۲۰۰۰ تا ماشین تموم نشه، قیمت ماشین های دست دوم ریزش زیادی میکنه و یک ریزش کم برای بعضی از چینی ها که قیمت فضایی دارن.
Ehsan
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اول باید دید کی میخواد وارد کنه،دولت یا بخش خصوصی.دوم اینکه امیدوارم با همین قیمت نوشته شده دست مردم برسن گرچه خیلی ابهام توش هست
سانگ یانگ تورس جدیدا وارد شده امیدوارم یک مطلب ازش کار کنین بنظر خودروی خوبی میاد،سانگ یانگ همین بازار ایرانم بچسبه برای صادرات نونش تو روغنه و کلی ضرر گذشته رو جبران میکنه
علی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲مگه قرار نبود تعرفه ۱۰ و ۲۰ درصدی باشه این که شد همون دوره روحانی. مگه مریض بودین اون موقع بستین واردات رو
Tesla
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲امکان نداره با این قیمت ها ماشین رو تحویل مردم بدن !! الان تو باما زده : قیمت توسان مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر ( که حقیقتا معلوم نیست واقعا صفر باشه یا نه ) ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هست بعد چجوری میشه مدل ۲۰۲۳ رو به این قیمت تحویل بدن !! این ماشین بیوفته دست دلالان محترم ، حداقل ۷ میلیارد قیمت میخوره ( توی خوشبینانه ترین حالت ) حالا ببینید
مجتبی .
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲به فرض محال باهمین قیمتها فروش بره کیفیت روچون ندیدیم وسوار نشدیم صحبتی خم نمیکنیم ولی قطعا از مدلهای موجود بهتره اما واقعا چنددرصدمون میتونیم این ماشینهای کلاس قیمتی اقتصادی دردنیا که یک کارگر اروپایی با معادل شش تاده ماه حقوقش میتونه نقدا خریداری کنه رو بخریم؟؟؟ هنوز باخوشحالی هم میگیم اگه سه چهار میلیارد باشه خوبه!!! این خود ما امت هستیم که شرایط رو میسازیم و به خورد خودمون میدیم.
محمد
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲نگارنده امیدوار است نرخ ارز دولتی معادل یورو ۴۶ هزار تومانی برای واردات خودرو لحاظ شود تا هزینه خرید منطقیتر شود!!
.
این حجم انعطاف پذیری در مقابل ظلم،،،،،حقیقتا مشمئز کنندست
Aref
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲دوستانی که میگن توسان داخل دیوار زده ۵ میلیارد و… اینا همش حباب هستش چون که چند سال ماشین وارد نشده ولی اگه زیاد وارد بشه خیلی قیمت ها پایین میاد.
بعدشم این النترا یه ماشین مسخره ای که موتورش جون نداره یه چیزی در حد پژو پارسه.
آرش
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا نگارنده امیدوار است نرخ ارز دولتی معادل یورو ۴۶ هزار تومانی برای واردات خودرو لحاظ شود ؟
به جز رانت و فساد چه عایدی برای مردم داره این عمل !؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲شاید ارز دولتی برای خودرو، قیمت نهایی تمام مدل های صفر کیلومتر و دسته دوم پایین بیاره
مجتبی .
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲وقتی بی ام و شش سال بادوبارون وآفتاب خورده رو سیصد هزاردلار می فرویند توقع دارین این یکی یک ونیم میلیارد دست ملت برسه؟؟
اج
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه واردات با حجم زیاد انجام بشه همین قیمتهایی که نگارنده فرمودند هم زیاده قیمتهای دیوار و باما چرنده
شین هوآ
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲جدی ۱۰درصد الیت جامعه چقدر انتخابهای متنوعی دارن جدیداً، هرروز هم داره انتخابهاشون متنوعتر میشه. ۹۰٪ پاپتی هم که بیجا میکنن نفس میکشن اکسیژن حروم میکنن. دست مریزاد به دولت مردمی و حامی مستضعفین.
m-i-l-i
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲هیوندا توسان ارزش خرید رو داره