ایران خودروهفته نامه

دنا پلاس توربو اتوماتیک 600 میلیونی، تُحفهٔ جدید آشفته‌بازار خودروی کشور

دربارهٔ وضع این روزهای بازار خودروی کشور هیچ حرفی نمی‌توان زد. مضحک، عجیب، مسخره، با کدام کلمه می‌توان این اوضاع را توصیف کرد؟ آیا به ذهن کسی خطور می‌کرد که روزی چهارچرخه‌های داخلی (حیف از نام خودرو که روی این ارابه‌های مرگ گذاشته شود) قله‌های چند صد میلیون تومانی را یکی پس از دیگری فتح کنند؟ حال در میان این مسابقهٔ قیمت، طی چند روز اخیر تُحفهٔ جدیدی به بازار آمده که همه را ضربه‌فنی کرده است. تحفه‌ای بنام دنا پلاس توربو اتوماتیک که اوج توانایی‌های صنعت به‌اصطلاح خودروسازی کشور پس از نیم‌قرن سابقه محسوب می‌شود.

ایران‌خودرو به‌تازگی اولین نمونه‌های پیش‌فروش شدهٔ این ماشین را با قیمت نهایی ۲۵۲ میلیون تومان به خریداران تحویل داده است که شاید فکر کنید قیمت گزافی برای خودرویی با پلت‌فرم سی سال پیش باشد اما صبر کنید، این تمام ماجرا نیست! قیمت پلاس توربو اتوماتیک در بازار بلافاصله به مرز نیم میلیارد تومان رسید و گویا در حال فتح قلهٔ ۶۰۰ میلیون تومان است! با دیدن این ارقام جز حیرت چه می‌توان کرد؟ آیا احیاناً کسی نمی‌خواهد نظارتی بر این اوضاع مضحک داشته باشد؟ چه توقع بی‌جایی آن‌هم وقتی جناب شیوا، رئیس شورای رقابت می‌فرمایند قیمت‌گذاری خودروهای داخلی منصفانه است!

منصفانه؟! مطمئنید که با معنی این کلمه آشنایی دارید؟ قیمت کارخانه‌ای ۸۰ میلیونی برای تیبایی که ۲۵ میلیون هم برای آن زیاد بود منصفانه است؟ مگر سال‌ها بر طبل توخالی افزایش داخلی‌سازی خودروها نکوفتید که فلان درصد و بَهمان مقدار از این چهارچرخه‌ها کاملاً تولید داخل است و تنها اندکی وابستگی وارداتی دارند؟ پس چه شد که حالا قیمت آن‌ها را با دلار می‌سنجید و تا نرخ دلار بالا می‌رود سریعاً چند دَه میلیون تومان به قیمت این زباله‌های چرخ‌دار اضافه می‌کنید؟

حال ای‌کاش با همین قیمت‌های منصفانه (!) هم فروش فوری نقدی داشتید و خودروها را مثل گذشته نهایتاً یک‌ ماهه به خریداران تحویل می‌دادید. وقتی برای خرید همین چهارچرخه‌های چند صدمیلیونی هزاران شرط مسخره گذاشته‌اید و با قرعه‌کشی و موعد تحویل دو سال بعد آن‌ها را به فروش می‌رسانید، دقیقاً از کدام انصاف صحبت می‌کنید؟ آیا کسی که هم‌اکنون فوراً یک خودروی نو بخواهد، می‌تواند با پرداخت مبلغ منصفانهٔ ۸۰ میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی بازار یعنی تیبا را با تحویل یک ‌ماهه خریداری کند یا باید به بازاری با قیمت‌های ساعتی مراجعه کرده و ۱۲۰ میلیون تومان پول بدهد؟

روزگاری اعتراض می‌کردیم که چرا از داشتن خودروهای روز دنیا محروم شده‌ایم و باید به پرایدها و پژوهای بی‌کیفیت و ناامن سه دهه پیش قانع باشیم غافل از اینکه حالا داشتن همین‌ها هم برایمان آرزو شده است؛ اما مسئولان می‌توانند از این موضوع خوشحال باشند زیرا قبلاً مجبور بودند با بهانه‌های واهیِ حمایت از تولید داخل و با استفاده از تعرفه‌های چندین درصدی، دست عمدهٔ اقشار جامعه را از خودروهای وارداتی به‌روز کوتاه کنند اما حالا به لطف نرخ دلار و افزایش افسارگسیختهٔ قیمت‌ها، خودبه‌خود دست مردم از وارداتی‌ها که هیچ، از داخلی‌ها هم کوتاه شد.

وقتی پس از نیم‌قرن هنوز عُرضهٔ تولید آشغال‌هایی مثل پراید و پژو را بدون وابستگی خارجی ندارید، درِ این دو شرکت تولید زباله را گِل بگیرید و بجای آن اجازهٔ واردات خودروهای چند سال کارکردهٔ خارجی را بدهید که با قیمت‌هایی زیر ۱۰ هزار دلار صدها برابر بهتر از این چهارچرخه‌های داخلی هستند. البته که میدانیم «آنچه به جایی نرسد فریاد است».

در پایان هم می‌توانید قیمت تعدادی از چهارچرخه‌های داخلی در بازار را در زمان نگارش این مطلب مشاهده کنید که البته ممکن است در زمان انتشار مطلب چندین میلیون تومان به آن‌ها اضافه شده باشد.

 

قیمت کارخانه

قیمت بازار

پراید ۱۱۱ توقف تولید ۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۷۰,۴۰۰,۰۰۰ ۱۱۸,۰۰۰,۰۰۰
تیبا آپشنال ۸۷,۲۰۰,۰۰۰ ۱۳۷,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲ ۷۷,۸۰۰,۰۰۰ ۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا ۷۶,۲۰۰,۰۰۰ ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک ۹۴,۴۰۰,۰۰۰ ۱۴۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۹۰,۶۰۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۱۰۳,۴۰۰,۰۰۰ ۲۴۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ ۱۲۲,۵۰۰,۰۰۰ ۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سمند LX EF7 ۹۴,۲۰۰,۰۰۰ ۲۰۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۴۰۵ SLX ۹۱,۶۰۰,۰۰۰ ۱۸۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس LX ۱۰۵,۱۰۰,۰۰۰ ۲۴۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس ساده ۱۳۸,۳۰۰,۰۰۰ ۲۹۷,۰۰۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. ehsan

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چند ساله من از پدال مطالب مختلفی میخونم و تا حالا هیچ کامنتی نذاشتم اما این مطلبو لازم دونستم بگم که تولید ملی و حمایت همش کشکه. تو دنیا کثیفتر از خودروسازی ایران ندیدم

    موافقم 295
    مخالفم 10
    1. حسین

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (225 ديدگاه)

      برای کسایی که دیسلایک میدن واقعا متأسف هستم.

      موافقم 169
      مخالفم 14
      1. Abbas.Lambo

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (875 ديدگاه)

        اینایی که دیس میدن همونایین که ماشین ثبت نام کردن و میخوان با دو سه برابر قیمت به هموطنای خودشون قالب کنن و به خیال خودشون سود کنن،از همینجا دو دستی بهت سلام میدم،سلام گشنه??

        موافقم 168
        مخالفم 8
      2. حقیقت سرزمین

        ۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اشتباه دیسلایک دادم همگی ببخشید کاملا حق با شماست ، گران فروشی و کم فروشی مصداق بارز دزدی است و هر جایی رفتی دزدی دیدی اول باید حاکم یا قاضی آن جا را تنبیه کنی بعد دزد را .

        موافقم 21
        مخالفم 1
  2. حمید

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ما ۲۵ سالل اینده رو نخواهیم دید !

    موافقم 161
    مخالفم 19
  3. حسین

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    دنا پلاس توربو اتومات!
    یعنی فیس لیفت سمند ( اصلا به قول ویرانخودرو ارتقا پلتفرمش) + موتور با تکنولوژی ۱۵ سال پیش که توربو شده ( حالا بحث شاتون بکنار و اصلا دروغه!!) + گیربکس اتومات + سانروف و سیستم صوتی تصویری !
    خب همه اینا به قیمت کارخانه ، یعنی ۲۵۰ میلیون خیلی خوبه!
    فقط به دو شرط!
    ۱-قشرط ضعیف جامعه ( نه متوسط یا میانگین همه اقشار) درامد میانگینش ده هزار دلار باشه! ( و دلار ثابت باشه روی همین ۲۵هزار تومن)
    ۲- واردات خودرو دست دوم خارجی بدون اخذ گمرکی و سایر عوارض ازاد باشه و مردم حق انتخاب داشته باشند!
    نابودی مافیا خودرو ، خصوصی شدن خودروسازان و سایر خواسته ها که خواست …. امید نیست ، امیدوارم افزایش درامد مردم هدف دولت و مردم شود.

    موافقم 79
    مخالفم 5
    1. SS

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (731 ديدگاه)

      نه از اینور بوم بیافتیم نه از اونور
      10 هزار دلار درآمد قشر متوسط آمریکا هم نیست
      ما در ایران به چه چیزی باید بنازیم که چنین درآمدی رو انتظار داشته باشیم
      در این چند دهه صنعت ساختیم؟ گردشگری را توسعه دادیم؟ بخش خدماتی رو رونق دادیم؟ سرمایه خارجی جذب کردیم؟ …؟؟؟
      فقط چندین کیلومتر جاده و لوله و … کشیدیم به خیال اینکه زیرساخت در کشور درست شده… اما زیرساخت برای چه چیزی؟ کشوری که صنعتش آنقدر عقب مانده هست و تنها با شعارهای پوچ و حمایت با پول نفت پیش میره که از ساخت ارابه ای مثل پراید هم عاجز هست.

      موافقم 69
      مخالفم 8
  4. نامجو

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    این چیزی نیست جز نمایش شکست ملت ایران و انتخاب های غلط و جوگیری بیجای پدرانمان

    موافقم 98
    مخالفم 16
    1. MehdiTurbo

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1923 ديدگاه)

      پدران ما مطالعه و سواد نداشتند و در دام گیر کردند
      سوال من اینه ایا ما مطالعه داریم ؟؟؟ ایا ما کتاب میخونیم یا فقط دنبال مد و لباس و اینستا پزای الکی هستیم ؟؟؟
      به پدرانمون خرده نگیریم وقتی همون راه داریم میریم.
      زمانیکه من و هم نسل های من مطالعه کردند اهل تفکر شدند میشه خرده گرفته
      این چیزیم که میبینی رشد داشتیم نسبت به پدرانمون به لطف تکنولوژی و موبایل و اون دیش ماهواره هایی که میخواستند از پشت بوم بندازند و نتونستند و گرنه تفاوتی نداریم با اونا.

      موافقم 68
      مخالفم 6
  5. Hl>i

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    دنا+پلاس+توربو+اتومات

    ١۵ سال پس از عرضه سمند سال ٩٣ دنا به عنوان فیس لیفت سمند راهی بازار شد تا جایگزینی برای ان شود اما در عمل این اتفاق رخ نداد و به عنوان محصولی مستقل در کنار سمند تولید شد
    سوا از داستان مسخره قیمت دنا+توربواتومات قسمت نام گذاری محصولات ایرانخودرو هست که با هر اپشنی نام گذاری میشه
    پاییز ٩۵ دنا پلاس به عنوان اولین فیس لیفت دنا متولد میشود محصول جایگزینی حالا خودش مستقل شده و فیس لیفت میدهد اینم از عجایب روزگار است که فقط ما تجربه اش می کنیم
    دنا پلاس با تغیراتی مختصری در ظاهر و باطن خود (همچون تغییر نمای جانبی و قاب اینه ها و جلو پنجره-تجهیز چراغ های جلو و عقب به نئون با نوار کرومی دور شیشه ها و دستگیره کرومی درها به همراه جا عینکی و دوربین عقب با ۴ ایربگ و سانروف و دی لایت) توانست به بازه قیمتی بالاتر از دنا معمولی نایل شود

    اذر ٩۶ دنا پلاس توربو تنها با تغییراتی در رینگها و سردنده و مزین شدن فرمان به روکش چرمی و کف پوش موکتی به ارم توربو اونم با رنگ قرمز نسبت به دنا پلاس معمولی به بازار امد، تفاوت دنا پلاس تنفس طبیعی با دنا پلاس توربو درست مثل تفاوت سورن با سورن توربوست

    و اما جدیدترین اپیزود دنا تو همین شهریوری اتفاق افتاده اونم با «اتومات» اگر یکی بخواد بدونه محصول جدید ایرانخودرو یعنی دنا پلاس اتومات به غیر از جعبه دنده اتوماتش چه تفاوت های دیگری با دنا پلاس دنده ای دارد؟ باید گفت هیچ چیز
    باید منتظر ماند و دید سریال نام گذاری های دنا به کجا ختم به خیر میشود با چه اپشن های

    ‏+|<i

    موافقم 31
    مخالفم 1
  6. samurai

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (535 ديدگاه)

    وقتی خر تو این کشور 45 میلیون مدل کارکردش :)) قیمت میخوره نباید تعجب کرد
    ترامپ کجاییییییییی؟!!!

    موافقم 46
    مخالفم 7
  7. امیررضا

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    حق این مردم همینه.
    نگین نه و چرا و چطور و غیره چون خودتون میدونین

    موافقم 57
    مخالفم 5
  8. بردیا

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    نویسنده محترم. همه چیز ما بد. اما به ایران و تلاش ایران اجازه توهین ندارید.

    موافقم 5
    مخالفم 52
    1. Azad

      ۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز این تلاش ایرانی نیست این تلاش یه مشت مافیاست برای بدبخت کردن ایرانی

      موافقم 18
      مخالفم 1
  9. علی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سورن پلاس رو بررسی کنید و بگید چرا قیمت کارخونه اش از دنا پلاس بیشتره ؟؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا