جگوار

اولین تجربه سواری با جگوار خودران ویمو؛ بسیار خوب و امیدوارکننده!

تردد با جگوار آی پیس مجهز به فناوری تمام‌خودران شرکت ویمو نشان داد این خودرو عملکردی بسیار خوب و فراتر از انتظار دارد.


خبرنگار موتور وان می‌گوید زمانی که برای اولین بار برنامه موبایلی ویمو را راه‌اندازی کردیم نمی‌دانستیم که چه چیزی در انتظارمان است. ما در بیرون هتل خود در لس‌آنجلس بودیم و توکیوی کوچک هفت بلوک آن‌طرف‌تر قرار داشت. آلفایت اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که سرویس خودران ویمو را گسترش می‌دهد و ما نمی‌خواستیم فرصت سوار شدن به یکی از این خودروها را از دست بدهیم. ی

ک نوشته برجسته و بزرگ در بالای برنامه ویمو قول می‌داد که ما تنها ۴ دقیقه با سوار شدن بر جگوار خودران فاصله داریم. همه آن چیزی که باید انجام می‌دادیم نوشتن مقصد خود در بخش جست‌وجو بود. ما نشانی مقصد را در برنامه تایپ کرده و ویمو نیز اجازه داد تا سه مکان پیاده شدن ممکن را انتخاب کنیم. ایده عبور از خیابان‌های شلوغ با یک خودروی خودران کاملاً جالب و البته تا حدی ترسناک است. تکنولوژی‌های جدید می‌توانند باعث آسایش و درعین‌حال نگرانی بیشتر شوند مخصوصاً آن‌هایی که کنترل را از دست انسان می‌گیرند. در حقیقت ایده سپردن کامل رانندگی به یک کامپیوتر هنوز هم شبیه فیلم‌های علمی تخیلی است.

نوشتن کد برای هر موقعیتی که ممکن است خودرو در آن قرار گیرد امری غیرممکن به نظر می‌رسد چراکه متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند نرم‌افزار را با مشکل مواجه کنند. نکته دیگر اینکه قبول مسئولیت توسط یک تکنولوژی مدرن یک قمار بزرگ به شمار می‌رود اما ما هنگام انتخاب مقصد خود به این موارد فکر نمی‌کردیم و کرایه مسیر را نیز از طریق گوشی پرداخته و منتظر رسیدن خودرو ماندیم. پس از چند دقیقه خودرو ظاهر شد و از نزدیک‌ترین چهار راه به سمت ما آمد. ما از طریق برنامه ویمو در خودرو را باز کرده و روی صندلی عقب نشستیم. زمانی که کمربند ایمنی را می‌بستیم تصاویر تصادفات قبلی ویمو در ذهنمان نقش می‌بست. ما از آن دسته افرادی نیستیم که به ادعاهای تکنولوژی‌های مدرن اعتماد کنیم زیرا هیچ تکنولوژی‌ای بی‌نقص نیست و شما تا زمانی که تکنولوژی جواب ندهد از عیوب آن مطلع نخواهید شد؛ اما مشتاقانه داخل خودرو نشسته و دکمه آبی رنگ شروع سواری را در نمایشگر بین صندلی‌های جلو فشار دادیم.

جگوار شروع به حرکت کرد و ما شروع به فیلم‌برداری کردیم و توجه زیادی به صدای دیجیتالی پخش شده نداشتیم، صدایی که به ما اطمینان می‌داد این سفر ۱۵ دقیقه‌ای در آرامش کامل به پایان خواهد رسید. ما می‌خواستیم تجربه کاملی از سوار شدن بر جگوار خودران ویمو داشته باشیم. آی پیس برقی به گونه‌ای شتاب می‌گرفت که ما در صندلی فرو نمی‌رفتیم و در حقیقت راحتی سواری آن مشابه رانندگی واقعی بود. ویمو به نرمی پشت سر خودرویی قرار گرفت تا به سمت چپ بچرخد و این کار را بدون مشکل خاصی انجام داد. از نظر توقف و شروع به حرکت نیز همه‌چیز طبیعی به نظر می‌رسید. با سبز شدن چراغ، خودروی جلوی ما وارد تقاطع شد و ما نیز پشت سر او حرکت کردیم.

ما کمتر از ۲ دقیقه بعد تصویربرداری را متوقف کردیم زیرا عجیب بودن تجربه سواری بر خودرو قبلاً جای خود را به تجربه‌ای متفاوت داده بود. جگوار پس از رد کردن تقاطع بدون مشکلی به مسیر خود ادامه داد. نشستن در صندلی عقب و اجازه داده به کامپیوتر برای انجام رانندگی کاملاً نرمال حس می‌شد اما ما همچنان هوشیار بودیم. می‌خواستیم آماده ضبط هرگونه مشکل احتمالی باشیم و ناامید هم نشدیم. پس از پشت سر گذاشتن چند بلوک، جگوار با کادیلاک اسکالیدی مواجه شد که تلاش داشت پارک دوبل انجام دهد. کادیلاک به اندازه کافی عقب رفت تا خودروی ما بتواند از مسیر رد شود اما درست لحظه‌ای که جگوار می‌خواست رد شود کادیلاک شروع به جلو آمدن و سد کردن راه ما کرد. خودروی ما ترمز کرد و تقریباً در حال برخورد با کادیلاک توقف نمود. ما نمی‌دانستیم دو خودرو چقدر با تصادف فاصله داشتند اما حس نمی‌کردیم که ویمو بیش از حد واکنش نشان داده باشد.

ما می‌توانستیم چهره سرنشینان اسکالید و دهان باز آن‌ها را مشاهده کنیم. آن‌ها تحت تأثیر خودروی بدون راننده‌ای بودند که درست در کنارشان قرار داشت و کم مانده بود با آن‌ها تصادف کند. به‌هرحال جگوار به راه خود ادامه داد و به عابرانی رسید که در حال عبور از خط‌کشی عابر پیاده بودند. خودروی ویمو اصلاً شبیه نوجوان‌هایی که تازه گواهینامه گرفته‌اند و درست چند متر مانده به عابر ترمز می‌کنند رفتار نکرد و به خوبی و حتی قبل از رسیدن به نزدیکی عابران پیاده سرعت خود را کاهش و به آن‌ها اجازه داد از خیابان عبور کنند. در این وضعیت خودرو کاملاً شبیه راننده‌ای واقعی رفتار کرد.

ویمو باعث شد همه‌چیز حسی کاملاً عادی داشته باشد و این موضوع از همان لحظه درخواست تا رسیدن به مقصد مشهود بود. پس از چند گردش به چپ و راست، جگوار درست در نقطه‌ای که تعیین شده بود ما را پیاده کرد. پس از آن خودرو به راه افتاد و ما چند لحظه‌ای در حال تجزیه‌وتحلیل چیزی بودیم که تجربه‌اش کردیم. ویمو باعث شد حمل‌ونقل بسیار راحت، سریع و آسان باشد، سه فاکتوری که همه انسان‌ها دوستش دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. kasra

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    🫂کامل خوندم شوکه شدم

    موافقم 9
    مخالفم 2
  2. kasra

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    کسی خبر داره قیمت کورولا ۲۰۰۸ ۱۰۰ تا کار چنده

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. hosen

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (788 ديدگاه)

      برو بالای یک میلیارد

    2. Galant.VR4(JDM)

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1212 ديدگاه)

      از 1300 تا 2 میلیارد بستگی به فروشنده داره چی عشق میکشه

  3. همایون

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (805 ديدگاه)

    تکنولوژی واقعا داره تبدیل میشه به دشمن بشریت یه لحظه فکر کن همچین تکنولوژی تو کشور ما بیاد‌. نزدیک به چند میلیون نفر بیکار میشن و خانواده هاشون گشنه میمونن عوضش صاحبان کسب و کارها و انسانهای ثروتمند میتونن بیشتر به ثروتشون اضافه کنن و دیگه به هیچ راننده‌ای نیاز نداشته باشن‌.هرجایی که تکنولوژی رباتیک وارد شده فقط باعث شده پول بیشتری سرازیر شه به جیب سرمایه‌داران و به جاش مردم عادی روز به روز فقیرتر بشن.در نهایت در آینده نزدیک رباتها تو کارخونه ها جای کارگرهارو میگیرن،تو هواپیماها جای خلبان،تو رستورانها جای گارسون‌وتو ارتشها جای سرباز تو انواع وسایل نقلیه از کامیونها تا تاکسیها جای راننده رو میگیرن.در آینده کمی دورتر حتی مشاغلی مثل برنامه نویسی حسابداری آهنگسازی ادیتور و آشپز و تعمیرکار و خیلی شغلهای دیگه هم به رباتها سپرده میشن در نهایت میلیونرها تبدیل به میلیاردرها میشن و با میلیاردها انسان بیکار مواجه میشیم این منو یاد اون انیمیشن میندازه که انسانها توانایی راه رفتن رو از دست داده بودن ولی در حقیقت دولتها انسانهای تنبل و مفت خور نمیخوان پس چاره‌ای جز کاهش جمعیت واسشون نمیزاره.انسان داره با سرعت هرچه بیشتر و با شوروشوق زیاد به سمت نابودیه خودش قدم برمیداره

    موافقم 7
    مخالفم 12
  4. R

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    چه نیازیه؟ همه چی فراهمه پدال فرمان ولی راننده نیس چه کاریه؟

    موافقم 1
    مخالفم 8
  5. مهدی دهقان

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    شاید تو شهرها بتونه جای راننده رو بگیره ولی تا رانندگی کامل بدون استرس حد اقل 30 سال فاصله داریم شاید هزاران موقعیت پیش بینی نشده تو رانندگی پیش بیاد به همین راحتی نمیتونه جای انسانو بگیره

    موافقم 3
    مخالفم 4
  6. Taha Ayoobi

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4483 ديدگاه)

    عجیبه

  7. KAIZEN

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    من عاشق تکنولوژی خودران کامل هستم
    البته ایمنی مقوله مهم تریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا