لامبورگینی

نگاهی به لامبورگینی مورسیه‌لاگو به بهانه خداحافظی با پیشرانه V12 سنتی

هم‌اکنون دوره‌ای را سپری می‌کنیم که برای طرفداران پیشرانه‌های V12 هم تلخ و هم شیرین است زیرا خودروهایی مثل فراری پوروسانگوئه، آستون‌مارتین والکری و پاگانی یوتوپیا اوج مهندسی موتورهای V12 و همین‌طور آغاز پایان این نیروگاه‌های دوست‌داشتنی را نشان می‌دهند. لامبورگینی نیز امسال تور خداحافظی با پیشرانهٔ V12 خود را آغاز کرده است. البته از قبل میدانیم که اونتادور اولتیمائه آخرین محصول V12 غیر هیبریدی لامبورگینی است اما سازندهٔ ایتالیایی نمی‌خواهد ما سوپرکارهای V12 افسانه‌ای سنت آگاتا را فراموش کنیم که راه را برای اونتادور هموار کردند. این شامل مدل نمادین دیابلو و جانشین آن یعنی مورسیه‌لاگو می‌شود که در اینجا نگاهی به آن خواهیم داشت.

پیشرانهٔ V12 نمادین

در سینهٔ مورسیه‌لاگو یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V12 قرار داشت که با ۵۸۰ اسب بخار، بسیار قوی‌تر از دیابلوهای اولیه بود. به لطف این نیرو و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک، مورسیه‌لاگو ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که در سال ۲۰۰۱ دستاورد بزرگی محسوب می‌شد خصوصاً با توجه به مبدل‌های کاتالیزوری بزرگی که در آن زمان نیاز بود. با استفاده از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک، پیشرانه تقریباً ۵۰ میلی‌متر پایین‌تر نصب شده بود که به بهبود قابلیت‌های رانندگی مورسیه‌لاگو کمک می‌کرد. همچنین طراحی این ماشین هم آن‌قدر جذاب بود که حتی هنوز هم چشمگیر به نظر می‌رسد.

مالکیت آئودی

مورسیه‌لاگو اولین محصول لامبورگینی بود که در دوران مالکیت آئودی توسعه پیدا کرد و شاید به خاطر همین ارتباط آلمانی بود که این سوپرکار جدید مهربان‌تر از دیابلو بود. در دیابلو باید کنترل‌های سنگین، کابین تنگ و صدای فوق‌العاده بلند موتور V12 را تحمل می‌کردید اما مورسیه‌لاگو خودروی آسان‌تری برای استفاده بود هرچند که هنوز هم توانایی ترساندن راننده را داشت. همچنین هرچند سوپرکار جدید لامبورگینی هنوز هم سواری خشکی داشت اما فرمان آن سبک‌تر و از دیابلو بود. مورسیه‌لاگو در سرعت‌های پایین احساس ناراحتی داشت اما در مسیرهای باز زنده می‌شد. در مورسیه‌لاگو سامانهٔ چهارچرخ محرک دیابلو که حداکثر ۷۰ درصد نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد همچنان حفظ شده بود.

رودستر و نسخه‌های قوی‌تر

مثل اونتادور، خانوادهٔ مورسیه‌لاگو هم در طول سال‌ها گسترش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ رودستر به بازار آمد و سپس نسخهٔ بروز شدهٔ مورسیه‌لاگو با نام LP640-4 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. در این نسخه، حجم پیشرانه به ۶.۵ لیتر و قدرت آن به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۰ لامبورگینی رودستر جدید LP650-4 را با ۶۵۰ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد. این نسخه به یک سقف پارچه‌ای مجهز شده بود که امکان برداشتن آن به‌صورت دستی وجود داشت. قوی‌ترین عضو خانوادهٔ مورسیه‌لاگو نیز نسخهٔ سوپرولوچه LP670-4 یا SV بود که با استفادهٔ بیشتر از فیبر کربن، وزن آن حدود صد کیلوگرم کمتر شده بود. در این نسخه همچنین قدرت موتور V12 به ۶۷۰ اسب بخار افزایش یافت که ۹۰ اسب بخار از مورسیه‌لاگوی اولیه بیشتر بود و شتاب صفرتاصد را به زیر سه ثانیه رساند.

آخرین گیربکس دستی لامبورگینی

هرچند مورسیه‌لاگو آخرین ساختۀ V12 بدون توربو یا سیستم هیبریدی لامبورگینی نبود اما آخرین محصول V12 این شرکت با گیربکس دستی محسوب می‌شد. این خودرو از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کرد که بعداً یک نمونهٔ اتوماتیک‌شدهٔ الکترونیکی با پدال‌های پشت فرمان هم به آن اضافه شد.

دیگر نکات برجسته

در سال ۲۰۰۴، مورسیه‌لاگو R-GT که برای مسابقات قهرمانی GT طراحی شده بود در پیست معرفی شد. از این نسخه فقط ۹ دستگاه ساخته شد که همگی محرک عقب بودند.

همچنین در طول سال‌ها چند نسخهٔ تولید محدود از مورسیه‌لاگو ساخته شد که یکی از آن‌ها نسخهٔ چهلمین سالگرد بود. این نسخه که برای گرامیداشت چهل‌سالگی لامبورگینی طراحی شده بود، به سیستم اگزوز ارتقاءیافته و کابین چرمی ویژه مجهز شده بود و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.

درمجموع، بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ لامبورگینی ۴,۰۹۹ دستگاه از مورسیه‌لاگو تولید کرد. این یک دورهٔ درخشان دیگر برای V12 خالص لامبورگینی بود که بعداً با اونتادور ادامه پیدا کرد اما در پایان سال جاری برای همیشه خاتمه خواهد یافت.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. miladzm

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    تجربه نشون داده خروجی کار هر کمپانی که پایه و اساس تولدش فقط بر اساس لج و لجبازی بوده خیلی موفقیت آمیز نمیشه . بالاخره باید یه فرقی باشه بین یه کمپانی که فقط بر سر لج و لجبازی تأسیس شد و یه کمپانی که با ۶۰ هزار دلار پوز کلی سوپر اسپرت ایتالیایی و … الکی گرون رو میماله به زمین . چون آمریکا و آلمان در هر زمینه ای بهترینن

    موافقم ۸
    مخالفم ۹۳
    1. miladzm

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      کاش یه مقاله هم به مناسبت خداحافظی با موتور هلکت مینوشتید . مخصوصا مدل «««««««« دیمن »»»»»»»»
      به نظرم خیلی بیشتر از خداحافظی تراکتور هایی که قطعاتشون با تف به همدیگه چسبونده شده جذابیت داشته باشه .

      موافقم ۷
      مخالفم ۵۳
      1. Reza Waffen SS

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (4573 ديدگاه)

        فکر کنم روز اول مدرسه نوشتن «« دیمن »» رو بهت یاد دادن که داری تو هر پیجی تکرارش میکنی. آفرین پسر خوب

        موافقم ۴۳
        مخالفم ۱
        1. miladzm

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          بزار از بیانات گوهر بار و در افشانی هایی که کردی چند تا بگم
          روی خر هم سوپرشارژر اندازه دیمن بزاری اینقد سریع میشی .
          داج دیمن یه ماشین تیون شدس 😂🤦
          توی تبریز ماسل کار تاکسی حساب میاد .
          خدایی بیا پایین

          موافقم ۹
          مخالفم ۳۸
      2. محمد هادی

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1244 ديدگاه)

        بابا پدال جان انقد رخ این جواهرای ایتالیایی رو بهمون نشون نده،هوش از سرمون بردی امروز
        بسسه
        بسسسه😔😭
        اون مورسیه لگو سوپر ولوچه رنگ پرتغالی رو ببین با اون اسپویلر کایتی شکلش عقب ماشین
        آخخخ آخ🤦😓😓😮‍💨😮‍💨
        لععععنت بهت ایتالیا
        چی ساختی..
        ❤️❤️لامبورگینی😥😥❤️❤️

        موافقم ۲۸
        مخالفم ۰
      3. مینو

        ۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        دیمن و هلکت با هم قیمتای آلمانیش هر وقت درگ میزارن ، طوری خیط میشن ، که من اینجا خجالت میکشم بخدا ، مخصوصا مخصوصا با پورشه که اصلا فقط خیط میشه ، فقط عدد ارائه میدن . یکم ظاهر دارن در کل ، که سلیقه من یکی نیست .

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
    2. ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (612 ديدگاه)

      من حاضرم از جیب به پدر و مادرت پول بدم بنویسنت مدرسه شبانه روزی

      موافقم ۵۰
      مخالفم ۱
    3. datsun

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      وقتی یه فن خودروهای چوسان قدیم راجب سوپر اسپورت سازی ایتالیا نظر میده حتما اون ماشین ۶۰ هزارتای هم جنسیسه.

      موافقم ۵۵
      مخالفم ۲
      1. miladzm

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (316 ديدگاه)

        نه اون ۶۰ هزارتایی طویوطا پریوس با کنسول وسط کاسه توالته 😂🤦

        موافقم ۷
        مخالفم ۴۷
        1. Ilia2008

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (161 ديدگاه)

          همون پریوس زمانی که اومد ۳۰ سال از خودرو های کره ای جلوتر بود

          موافقم ۳۹
          مخالفم ۲
        2. Alan.r

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (657 ديدگاه)

          یه چرخ پریوس می‌ارزه به کل صنعت خودروسازی کره مربا

          موافقم ۳۲
          مخالفم ۴
        3. استلا

          ۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (70 ديدگاه)

          تو چرا جو گیر شدی !؟ ، تو یوتیوب ، تست تمام و کمال دیمن و هلکت با تمام ماشینای دنیا ، پره پره ، هزاران ویدیو ، برو تو کانالایی که میلیونی سابسکرایب دارند ، مثل carwow یا سوپرکار بلوندی ، هم درگ هست ، هم پیست هست ، هم مقایسه هست ، هم صفر تاصد ، چهار صد متر ، شتاب ثانویه و …. ، کلا در تمام این تستا ، امریکایی ها ، بغیر از فالکتور قیمت در برابر آلمانی ها و ژاپنی ها و ایتالیایی ها ، شکست میخورن ، تو تمام تستاا ، اصلا بحثی توش نیست ، این تو ، اینم یوتیوب ، حالا از قیافه اونا خوشت میاد ، خوبه ، منم خوشم میاد از طرحشون ، حالا کدوم ویدیو اینا کل ایتالیایی ها رو خوابوندن ، من که صبح تا شب یوتیوبم ندیدم و نیست ، بحث بیخود هم نکن . همین الان بزن دیمن vs …. , خودت ببین .

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
        4. ابسولوتلی سسکی

          ۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (70 ديدگاه)

          تازه ، اینی که میگن دیمن شکست میخوره ، با هم قیمتاش معمولا تست میشه ، اگه رقیبش ، از پورشه و بنز و آئودی باشه که بدجور شکست میخوره ، ولی از ژاپنی ها با اختلاف کم شکست میخوره ، گاها در حد همون کره ای ها میتونه یک عرض اندام ریزی بکنه . اینی هم که میگن تو خط مستقیم قویه دیمن و هلکت هم حرف مفته ، چهار صد مترو تو یازده و نیم ثانیه میره ، الان اکثر سوپر اسپورتا نزدیک یازده ثانیه و کمتر چهار صد مترو میرن ، مدلای هشتصد اسبی فراری که زیر ده ثانیه میرن . تمام

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    4. مهردادکمال

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      این تراکتور که قطعاتش با تف بهم چسبوندن با موتور تنفس طبیعی حدود ۱۲-۱۳سال پیش شتاب زیر ۳ثانیه داشته تازه اعتقاد به سیستم های پرخوران نداشته وگرنه با این مهندسی دقیق میتونسته راحت بالای ۴۰۰تا سرعت بره حالا بنظر شما این لجبازی روی یه اشتباهه!!!
      طرحشم شما ببین چقد ماندگاره!!! از صدای موتورش نگم که نبض زندگیه

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۳
      1. Reza Waffen SS

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (4573 ديدگاه)

        داداش جوابشو نده تو توهمه

        موافقم ۱۸
        مخالفم ۱
      2. M

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (124 ديدگاه)

        موتور این ماشین برای ۱۲ -۱۳ سال پیش نیست برای ۶۰ سال پیشه!
        اولین ماشین لامبو ۳۵۰gtv بود که تو نمایشگاه ژنو رونمایی شد ولی موتور نداشت
        بعدا فروچیو لامبورگینی به آقای Giotto Bizzarrini که مسول ساخت Ferrari 250 GTO هم بوده سفارش ساخت یک موتور ۱۲ سیلندر رو میده و میگن فروچیو بهش گفت به ازای هر یک اسب بخار اضافه تر از موتور فراری پاداش هم میگیری
        سرانجام یک موتور ۳.۵ لیتری ۱۲ سیلندر میسازه که تو تست های اولیه ۳۷۰ اسب بخار میداد و یکسری ها نقل میکنن که قرار بوده rev موتور از نه هزار به ۱۱ هزار افزایش پیدا کنه که موتور fail کرد ولی موتور لامبو dohc بود در حالی که برای فراری sohc بود
        همین موتور بعدا ۶.۱ شد رو دیابلو و ۶.۴ شد روی مورسیه لاگو
        البته با یکسری تغیرات جزیی مثل اضافه شدن ۲ سوپاپ دیگه , سیستم Dry sump که برای روغنکاری بهتر تحت شتاب جی بالا استفاده میشه
        بعد هم رو اونتادور یک ۱۲ سیلندر جدید دادن و این گاو شیرده رو بیخیال شد لامبورگینی که بیشتر به خاطر الایندگی و مصرف سوخت صدی ۳۵ بود!!!

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۳
        1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (615 ديدگاه)

          فیض بردیم

          موافقم ۶
          مخالفم ۱
    5. viper2

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1028 ديدگاه)

      از این مقاله یاد گرفتم که چقدر نوع و رنگ رینگ ها میتونه روی زیبایی یه ماشین تاثیر داشته باشه . تو عکس اول لامبو زرد بسیار زیبا هست چون هم خودش عالی طراحی شده هم رینگش خیلی خیلی قشنگ و خوش رنگه ولی تو عکس لامبو نارنجی رینگ های سیاه بسیار ماشین رو زشت کرده . از لامبو هم به خاطر یک چیز خوشم میاد . اونقدر غرور داره که توربو نزاره رو ماشیناش .

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
    6. OMID-LAMBO

      ۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (387 ديدگاه)

      در خوب بودن «««««««« دیمن »»»»»»»» شکی نیست ولی همه چیزم درگ و خط مستقیم نیست !!
      الان میان روی یه تویوتا سوپرا یا گلف توربو و کلی چیز میز سرهم میکنن و بعدش صفر تا صد میشه ۳ ثانیه
      ولی تایم زدن روی پیست کار هرکسی نیست !!!
      همون پورشه ۹۱۸ که بقول شما آلمانیه و بهترین !!! ۵ ثانیه از هوراکان پرفومانته که تکنولوژیش خیلی عقب تر از پورشه عقب تره !!!

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. استلا

        ۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        تو همیون خط مستقیم هم هلکت از ماشینای آلمانی و ژاپنی عقب تره ، ویدیوهای درگ هلکت پره تو یوتیوب ، اصلا بحثی توش نیست

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. جناب ایکس

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1438 ديدگاه)

    از معدود خودرو هایی که تا ابد طراحیش تکرار نخواهد شد

    موافقم ۵۳
    مخالفم ۳
  3. Reza Waffen SS

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4573 ديدگاه)

    یادمه تو دوران دبستان چند هزارتا کارت ماشین داشتم که باهاشون بازی می‌کردم ولی عاشق یدونشون بودم که قایمش کرده بودم و هیچوقت باهاش بازی نکردم.

    اون کارت الهه ای نبود جز لامبورگینی مورسیه لاگو ❤️

    موافقم ۵۱
    مخالفم ۱
  4. مازیار

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1604 ديدگاه)

    مورسیه لاگو رو خیلی دوست دارم چون پایه و اساس جذاب ترین لامبورگینی تاریخ و جذاب ترین سوپر کار رادیکال (به لحاظ طراحی بدنه) یعنی رونتون هست

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۱
  5. R@min

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (343 ديدگاه)

    بنظرم تمام محصولات لامبو یه طرف مورسیه لاگو و دیابلو یه طرف. ابهت و استایل کاملا با نماد برند هماهنگی داشت.

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱
    1. M@M@DRZ911

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (286 ديدگاه)

      اونتادور ؟

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  6. reza342

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (127 ديدگاه)

    فقط و فقط مورسیه‌لاگو SV. طراحیش انگار جاودانس لعنتی. همیشه جذاب وحشی

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۰
  7. ۹۱۱

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    این ماشین دیگه با این موتور دیگه به هیچ عنوان تکرار نمیشه. آقا من میخوام برگردم به ۲۰۰۰. 😐😐

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
    1. Royal Driver UK 70

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (666 ديدگاه)

      من میخوام برگردم به ۱۹۹۰ :(

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۰
    2. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (615 ديدگاه)

      منم برگردم به قبل از تاریخ 😂😂😂

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. بهنام

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (399 ديدگاه)

    رونتون از نظر بنده زیباترین سوپراسپرت ساخته شده تاکنون هست که البته بر اساس مورسیه لاگو ساخته شد. یه دونه مورسیه لاگو مشکی سال ۱۳۸۹ وارد کشور شد که در نزدیکی خزرشهر اونو از نزدیک دیدم.هنوز اون روزو یادمه . فوق العاده بود .

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
    1. Reza Waffen SS

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (4573 ديدگاه)

      مشکیه یا اونیکه قرمز بودش ؟؟؟

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. بهنام

        ۶ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (399 ديدگاه)

        مشکی . روی خودروبر بود . راننده ی خودروبر یه جوری کنار نیزارهای بغل پلیس راه قدیم بابلسر ماشین رو قایم کرده بود ولی خب ما پیداش کردیم . انقدر اونجا موندیم تا لامبو رو از خودروبر پیاده کردن ، استارت زدن و راه افتاد. هنوز یکی از بهترین روزهای زندگیم همون روز بود .

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  9. adler

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین لامبورگینی که تا به حال دیدم از نظر من واقعا شاهکار با اون v12 وحشی

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  10. Royal Driver UK 70

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (666 ديدگاه)

    زیباست

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  11. Sobhan

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    😭😭آخرت ماشین 😭آخرت لذت رانندگی همه چیزو لامبور‌ با هم داره 🥰👏

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  12. Si

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (492 ديدگاه)

    اوج یک لامبو

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  13. ARMAN سابق

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (132 ديدگاه)

    تمام V12 های لامبو شاهکارن
    این داداشمانم که هی دیمن دیمن می‌کنه کارش اصن جالب نیست. ( یه عنوان یه فن آمریکا) هر چیزی جای خودشو داره

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  14. mostang

    ۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (76 ديدگاه)

    کاشکی بر می گشتیم به سال ۲۰۰۰ تا دوباره با این اسطوره ها آشنا شیم …..

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. Mf1

    ۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    ای کاش لامبو اینقدر در طراحی خوب بود توی پیست هم خوب بود توی جهنم سبز خوب بودن ولی در بقیه پیست ها به گرد پای رقبا نمی‌رسیدن

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
  16. خان

    ۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    مورسیالاگو حرف نداره ۰۰۰ دیگه مثل ساخته نمی شه😔

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  17. استلا

    ۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    مورسیه لگو از اونتادور قشنگتره که !!!!!! 😅😅😅😅

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  18. علی

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    مورسیه لاگو به نظرم بهترین لامبوی تاریخه 😍مدل ال پی ۶۴۰ هم به نظرم از همه جذاب تر و بهتر چه در کوپه چه رودستر 😍

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close