قُرق نمایشگاه نیویورک توسط شاسی‌بلندها!

نمایشگاه خودروی نیویورک هم همانند هر نمایشگاه معتبر دیگری خبرساز شده است. اگرچه ما طرفدار سرسخت شاسی بلندها و کراس اوورها نیستیم اما باید اذعان کنیم اکثر اخبار مهم این نمایشگاه به قدبلندان صنعت خودرو اختصاص داشته است.


اگر امیدوار هستید که روند گرایش شدید به سمت شاسی بلندها و کراس اوورها متوقف یا کند شود باید بگوییم این‌گونه نخواهد بود و این خودروها آمده‌اند که بمانند و این لزوماً چیز بدی نیست. بنا به گزارش‌های به دست آمده حدود 16 شاسی‌بلند مهم در نمایشگاه نیویورک سال جاری معرفی شدند. اگرچه نمی‌توان دوباره اقدام به انتشار اخبار این خودروها کرد اما تویوتا راو 4، هیوندای کنا الکتریکی، جگوار اف پیس SVR، لینکلن آویاتور و مزراتی لوانته تروفئو از جمله مهم‌ترین شاسی بلندهایی هستند که در این رویداد مهم پرده‌برداری شدند.


شاید تویوتا راو 4 مدل 2019 را بتوان مهم‌ترین خودروی این نمایشگاه دانست. سال پیش راو 4 به عنوان پرفروش‌ترین خودروی غیر پیکاپ آمریکا دست یافت. ژاپنی‌ها تعداد 407594 دستگاه از کراس اوور محبوب خود را فروخته و توانستند نیسان و هوندا را پشت سر بگذارند؛ به عبارت دیگر تویوتا قبلاً پرفروش‌ترین محصولش را در دست داشته و واقعاً نیازی به ویرایش چیزی نداشتند اما خب این کار را انجام داند.


طراحان تویوتا در جدیدترین نسل راو 4 روشی خشن و گیرا را به کار برده و این کراس اوور را با خطوط تیز و بزرگ برگرفته از دیگر خودروها یعنی 4 رانر و تاکوما خلق کرده‌اند. چرا این موضوع این‌قدر جالب‌توجه است؟ خب راو 4 پیشروی کلاس خود بوده و حتماً می‌دانیم که نیسان و هوندا با دقت به این خودرو نگاه می‌کنند؛ و همانند همسایه‌ای که منتظر هر اقدام شما بوده و می‌خواهد آن را تکرار کند، رقیبان تویوتا نیز طراحی‌های خشن و با ابهت را معرفی خواهند کرد.


در هر حال این چیز خوبی است. کلاس کراس اوورها تغییرات دل‌چسبی را تجربه می‌کند. یکی دیگر از شاسی بلندهای مهمی که در نیویورک معرفی شد لینکلن آویاتور است.


شاید معرفی این خودرو برای برخی افراد شگفت‌آور باشد اما آویاتور یکی از زیباترین کانسپت هایی است که چند وقت اخیر دیده‌ایم. ساخت یک شاسی‌بلند زیبا که از نظر اکثر افراد جذاب باشد کار سختی است اما آویاتور بیشتر همسنگ خودروهایی چون رنجروور ولار که آن‌هم یکی از زیباترین خودروها می‌باشد است. اگر مشتریان به خرید بیشتر شاسی بلندها و کراس اوورها ادامه دهند شاید آویاتور نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شود.


جدیدترین کلاس خودرویی محدودی که کمپانی‌ها به آن وارد شده‌اند کلاس شاسی بلندهای بسیار سریع می‌باشد. خودروسازان معدودی دارای شاسی بلندهای پرفورمنس بوده و به نظر می‌رسد این لیست طویل‌تر می‌شود.


جگوار اف پیس SVR دیگر خودروی برجسته نمایشگاه نیویورک بود که از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار 542 اسب بخاری استفاده کرده و البته مزراتی نیز قلب آهنین ساخت فراری را در لوانته قرار داده است. لوانته تروفئو از پیشرانه 8 سیلندر 3.8 لیتری توئین توربو سود می‌برد.


ماشین بازها شاید طرفدار شاسی بلندها و کراس اوورها نباشند و یک سدان یا کوپه اسپورت را ترجیح دهند اما همان‌گونه که نمایشگاه نیویورک نشان داد، این قدبلندان در حال تسلط بر همه‌چیز هستند. خودروهای خوش‌تیپ، خشن و سریع که می‌توانند باب میل هر خریدار بالقوه‌ای باشند…

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (569 دیدگاه) ,

    شما به کدوم بیشتر علاقه دارین؟
    شاسی بلند لایک ?
    سدان دیس لایک?

    خودم همچنان به سدان ها بیشتر علاقه دارم

    پاسخ
      1. سعید
        سوابق: (35 دیدگاه) ,

        منم به شدت به سدان ها علاقه مندم و بسیار هم عاشق هاچبک های داغ و وانت های غول آمریکایی هستم.

        پاسخ
        1. aston martin
          سوابق: (1266 دیدگاه) ,

          یکی از عمده دلایل علاقه ایرانی ها به سدان ها اینه که بازار در تملک اون هاست و شاسی بلند ها خاطر قیمت گزافشون چندان شانس خود نمایی نداشتن
          ولی برای ما ماشین بازها مخصوصا با اون سبک رانندگیمون یه سدان یا کوپه یا نهای یه هاچ بک اسپرت کار راه بنداز تره.من خودم که اگر با ماشین شاسی بلند رانندگی میکردم تاحالا ده بار چپ کرده بودم 🙂
          خلاصه خوبه بزار دنیا بره سمت کراس اور و اس یو وی
          دست مارو توی خرید کوپه هامون باز تر میکنن

    1. محمد
      سوابق: (355 دیدگاه) ,

      شاسی بلند رو دوست داشتم
      اما از وقتی که حتی ام‌وی‌ام X22 یا دانگ‌فنگ H30 یا رنوساندرو یا حتی سایپا کوییک دارن به اسم شاسی بلند بفروش میرن و واقعا فروش هم میرن
      دیگه زده شدم از هرچی شاسی بلنده

      آخه ۲ سانت کمک‌فنر بلندتر و یه ریل سقف که ماشین هاچبکو نمیکنه شاسی بلند
      !!!
      و ماشالا خیابونا پر شده از انواع شاسی بلندها از همینا بگیر تا انواع سانتافه
      و ….
      (البته تعداد محدودی شاسی بلند هنوزم برام جذابیت دارن که هیچ‌کدوم هم اینجا وارد نخواهند شد تولیدشونم اینقدر زیاد و همه‌گیر نیست که حکم پراید و پیکان وارداتی‌ها رو اینجا یا حتی تو کشورای دیگه پیدا کنه مثل:
      مازراتی لوانته
      لامبورگینی اوروس
      اکثر شاسی‌بلندهای رنج‌روور مثل ایوک و ولار خصوصا لوما دیزاین
      و…)

      پاسخ
      1. the vaiper
        سوابق: (17 دیدگاه) ,

        حالا اینا چیزی نیس تو یجا درباره ساندرو میخوندم نوشته بود افرود خوب??
        اخه هاچبکو چه به افرود

        پاسخ
    2. Mohamad
      سوابق: (645 دیدگاه) ,

      اره خدایی سدان برا داخل شهر با این وضعیت شلوغی و کمبود جای پارک گزینه بهتریه
      البته دلیلش این نیست کلا سدان برا کارای روتین مناسب تره
      در مورد شاسی بلند هم اگرچه مسافرت هوایی رو هزاران بار به ماشین ترجیح میدم اما اگه کسی خواست با ماشین سفر کنه و از مسیر لذت ببره شاسی بلند همه جوره بهتر از سدانه.

      پاسخ
  2. Amir amini
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    خداییش نمیتونم ببینم روزیو که بخاد سدان از بین بره به خاطر این دروشکه ها اخه شاسی بلند چیه مردم جو گرفتشون تو کل دنیا دارن میرن سمتش ماشین باید کمترین ارتفاعو با زمین داشته باشه ن برسه به اسمون

    پاسخ
  3. Mohamad
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    “راو 4 پیشروی کلاس خود بوده و حتماً می‌دانیم که نیسان و هوندا با دقت به این خودرو نگاه می‌کنند؛ و همانند همسایه‌ای که منتظر هر اقدام شما بوده و می‌خواهد آن را تکرار کند، رقیبان تویوتا نیز طراحی‌های خشن و با ابهت را معرفی خواهند کرد ”

    پ ن: مال این حرفا نیستن، تویوتا با اپدیت راو4 نسخه شونو جلو جلو پیچید :)))) (شوخی)

    پاسخ
  4. رامتین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بنظرم اگه راو4 موتورشو تقویت کرده باشه، باز هم براحتی پرفروشتترین کراس اور دنیا خواهد شد. گرچه من هم مثل بعضی دوستان به سدان بیشتر علاقه دارم…

    پاسخ
  5. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (687 دیدگاه) ,

    تنها ماشینی که در دنیا ۵ سال از تولیدش گذشته و هرسال بیشتر از سال قبل فروش داشته تویوتا راو۴ بوده که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تولیدش ادامه داره .
    دلیل این فروش بالا رو طراحی تحاجمی ظاهری ، هندلینگ ، لذت و کیفیت بالای سواری اون میدونم.
    بنظر من راو۴ با همین فیس ۲۰۱۷ قشنگتر از نسل جدیده . با اینکه این خودرو را به شدت دوست دارم و تجربه سواریشو دارم ولی یجورایی با نسل جدیدش ارتباط بر قرار نمیکنم ، البته طراحی داخلیش بهتر از قبل شده ولی ظاهر قدیمیرو (( مدل فیس لیفت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ )) بیشتر دوست دارم.
    مثل پرادوهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ که به نظر بیشتر خودرودوستان پرطرفدارتر از نسلهای بعدی خودشه و جالبه که بورس فروش بهتری نسبت به مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ داره که بیشتر بخاطر طراحی شیک و ساده و ماندگار اونه یا مثل کمری های ۲۰۰۷ .
    دقیقاً بنظر من تویوتا راو۴ های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ هم این پروسه ماندگاری نسبت به بقیه نسلها بیشتر حفظ میکنه.
    جا داره تبریکی به فورد بگیم
    واقعا لینکلن رو داره بر میگردونه به روزهای اوج خودش
    لینکلن سابقه درخشان و لوکسی در اَذعان عمومی داره .
    طراحی خودروهای لینکلن خیلی جذاب شده و از نظر فنی هم که کمپانی بزرگی مثل فورد پشت سرشه که یعنی یه خودرو عالی آمریکایی

    پاسخ
  6. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من سانتافه خوش تیپ ترین و کم مصرف ترین شاسی بلندهاست که وقار و سنگینی خاصی داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.