چشم اندازهفته نامه

پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا در سال 2019

در سال 2019 بازار خودروی اروپا که شامل 44 کشور مختلف از پرتغال گرفته تا اوکراین می‌شود، برای چهل‌وچهارمین سال پیاپی تحت سلطهٔ فولکس‌واگن گلف بوده است. این هاچ‌بک محبوب آلمانی علیرغم کاهش فروش دورقمی، همچنان رهبر بلامنازع بازار خودروی اروپا است و با فروش 427,490 دستگاه، 2.7 درصد از کل بازار خودروی این قاره را در اختیار دارد. گلف همچنین کماکان اختلاف زیاد خود با دومین خودروی پرفروش بازار اروپا یعنی رنو کلیو را هم حفظ کرده است.

پس از گلف همان‌طور که اشاره شد رنو کلیو با فروش 318,296 دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. این خودرو برای اولین بار در سال 1990 به‌عنوان جایگزینی برای رنو 5 به بازار آمد. هرچند در نمایشگاه ژنو 2019 نسل پنجم کلیو رونمایی شد اما بخش عمده‌ای از این سال را همچنان نسل چهارم در بازار حضور داشت که در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شده و خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شود؛ بنابراین شاید به همین دلیل باشد که فروش کلیو در سال 2019 در اروپا 5.4 درصد کاهش داشته است.

هاچ‌بک کوچک‌تر فولکس‌واگن یعنی پولو هم در سال 2019 کاهش فروش قابل‌توجه 12 درصدی را تجربه کرده ولی همچنان جایگاه خود به‌عنوان سومین خودروی پرفروش بازار اروپا را حفظ کرده است. پولو با فروشی بیش از 14 میلیون دستگاه از ابتدا تاکنون، یکی از موفق‌ترین خودروهای جمع‌وجور جهان محسوب می‌شود. نسل ششم این خودرو اواخر سال 2017 با طراحی بیرونی جدید و کابین کاملاً جادارتر به بازار عرضه شد. همچنین این نسل به سیستم‌های کمک‌راننده‌ای مجهز شده است که قبلاً فقط در محصولات بزرگ‌تر فولکس‌واگن پیدا می‌شدند.

در رتبهٔ چهارم نیز بازهم محصولی از فولکس‌واگن ولی این بار یک کراس‌اوور یعنی تیگوآن قرار گرفته است. فروش این خودرو برخلاف دو ساختهٔ دیگر فولکس‌واگن 1.7 درصد افزایش یافته و به 278,919 دستگاه رسیده است. پس‌ازاین، اشکودا اکتاویا با فروش 242,204 دستگاه در تعقیب تیگوآن است که با وجود کاهش فروش 0.9 درصدی، به دلیل کاهش فروش نیسان قشقایی و فورد فی‌یستا، دو رتبه صعود کرده است. فورد فوکوس نیز عملکرد چشمگیری داشته و با افزایش فروش 8.4 درصدی جایگاه خود را سه پله ارتقاء داده و از دهم به هفتم رسیده است. از سوی دیگر اما هاچ‌بک کوچک‌تر فورد یعنی فی‌یستا با کاهش فروش 15.1 درصدی مواجه شده و از جایگاه پنجم به هشتم سقوط کرده است.

 

 

پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا در سال 2019

 

رتبه

خودرو

فروش 2018

فروش 2019

کاهش/افزایش

1 فولکس‌واگن گلف 551,282 427,490 -10.0
2 رنو کلیو 365,508 318,297 -5.4
3 فولکس‌واگن پولو 313,449 306,571 -12.0
4 فولکس‌واگن تیگوآن 258,491 278,919 1.7
5 اشکودا اکتاویا 240,645 242,204 -0.9
6 نیسان قشقایی 252,705 238,058 -8.0
7 فورد فوکوس 210,083 226,369 8.4
8 فورد فی‌یستا 274,455 220,471 -15.1
9 اوپل کورسا 222,953 219,327 5.3
10 سیتروئن C3 222,686 217,769 1.0
11 پژو 208 240,645 214,292 -2.9
12 داچیا ساندرو 225,261 213,476 3.7
13 داچیا داستر 192,194 208,178 3.7
14 رنو کپچر 215,786 205,082 0.2
15 تویوتا یاریس 214,499 201,307 -2.0
16 پژو 3008 210,088 190,876 -4.8
17 فولکس‌واگن تی‌راک 134,269 188,078 47.2
18 مرسدس بنز A کلاس 155,891 177,598 51.9
19 فیات پاندا 171,951 8.1
20 اشکودا فابیا 157,764 -6.4

 

 

منبع: focus2move

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه

  1. ali (chevy nova)

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (5159 ديدگاه)

    چقدر بازار کرخت و بی روحی داره اروپا
    نگاه ماشینهای پرفروششون رو😂
    اروپاییها میان امریکا تازه معنای ماشین بازی و ماشین سواری رو درک میکنن

    1. حسین

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اره نه اینکه تو تهران همه داج دیمن دارن. خودم اولین انتخابم تو ماشینا داج دیمنه ولی خداییش این حرفاتون خیلی مسخرس. اونا حق انتخاب دارن. انتخاب کردن این مدلا رو بخرن. به من و تو چه؟
      اروپا شهراشون خیلی بهم نزدیکه. اونقدرا فاصله نداره که طرف شب و روز سوار ماشین باشه. بافتشون خیلی قدیمیه . همین داج دیمن تو خیابونشون جا نمیشه.حالا شما بگو. تو چنین بافتی حاظری یه f-150 بخری؟ ماشینی که حتی تو کوچه جا نمیشه؟
      تو همین محلمون پراید به زور جا میشه. خودم عصر میام خونه ماشینو میلیمتری با دیوار پارک میکنم و از در سمت شاگرد پیاده میشم.
      تا حالا دقت کردی این دیکتاتوری و تعیین تکلیف برا بقیه انگار تو خون تک تک ماهاست؟ هی میخواییم برا بقیه تعیین تکلیف کنیم؟

  2. Enzo

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (100 ديدگاه)

    نظرم این نسل گلف زیباتره تا نسل جدید.طراحیه جلوی نسل جدید متناسب نیست بنظرم .رنو کلیو الکی نیست دومه واقعا طراحیش پختس.در حالیکه ۲۰۸ که هموطنشه یازدهمه

  3. Dante

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    فقط اشکودا اکتاویا
    یک خودرویی هست این بی نظیر

    1. Me

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (59 ديدگاه)

      بله دوست عزیز تو اروپا اکتاویا از پاسات هم پرطرفدارتره و البته شایسته این اقبال هم هست.اما صرفا توی المان فولکس واگن و ائودی پرطرفدارترین هستند ولی درکنار اونها اشکودا و داچیا هم فروش شدیدا بالایی دارن

  4. Farzad

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (438 ديدگاه)

    چقدر قدرت انتخاب دارن و چقدر قدرت خرید و چقدر همه چی دارن
    و چقدر خوبن و چقدر …….

  5. آرش وان

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (161 ديدگاه)

    سایت ایتالیایی Focus2Move که منبع این خبر است ؛ چندان سایت معتبری به حساب نمی آید ، در زمینه ی آمار فروش خودرو در اروپا ؛ سایت های انجمن خودروسازان اروپا با آدرس ACEA.be
    Association des Constructeurs Européens d’Automobiles که مقرش در بلژیک است و سایت انگلیسی بسیار معتبر JATO Dynamics که رفرنس بسیاری از سایت های دیگر است ؛ وجود دارند

    شاد و سرافراز باشید

  6. رحیم

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (43 ديدگاه)

    مجموعه رنو،داچیا: 944000دستگاه
    پژوسیتروئن‌اوپل: 840000دستگاه

  7. (Saeed(peugeot

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (311 ديدگاه)

    ببخشید پدال جان امار فروش و از کدوم منبع درمیارید…
    من به سایت carsalesbase.com میرم هنوز ماه اخر ۲۰۱۹ هنوز
    رو نذاشته

  8. یانکی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (907 ديدگاه)

    پرفروشهای اروپا رو با آمریکا مقایسه میکنی خندت میگیره فکر کن گلف در مقابل f150 عظیم کلیو در مقابل رم غول تشنگ پولو در مقابل سیلورادوی چقر

    1. آرش وان

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (161 ديدگاه)

      فلفل نبین چه ریزه
      [ درشتاشو سوا کن ] 😅

    2. حسین

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو ‌ژاپن کیی میخرن. تو اروپا این مدلا میخرن تو اروپا اف۱۵۰ میخرن. خب مشکلش چیه؟ به کجای شما برخورد؟ ایا شما اف۱۵۰ داری یا اصلا از نزدیک دیدی؟ واقعا نمیفهمم به کجای شماها برمیخوره یکی بره هاچبک بخره؟
      اف۱۵۰ تو همین تهران جا نمیشه بعد توقع داری تو شهرای اروپایی جا بشه؟ لابد شما معجزه میکنین و با یه اجی مجی ترجی اف۱۵۰ رو کوچیک میکنین و تو خیابون جا میدین. اگه ماشین دارین یه توصیه میکنم انجام بدین تا بفهمین معنی جا نشدن یعنی چی.
      ایندفعه که با ماشین رفتی بیرون ماشینو تو خیابون اصلی پارک کن. اصلا نیار تو کوچه. بعدم تا خونه پیاده برو. حالا فکر کن تا اخر عمرت باید ماشینو تو خیابون اصلی پارک کنی و هی دویست سیصد متر بری و بیایی تا بهش برسی. اصلا میشه؟ منطقیه؟
      بابا اروپاییا خر که نیستن. ادمن. عقل دارن. میفهمن چه چیزی به نفعشونه چه چیزی نیست.
      ژاپنیا الاغ که نیستن. لابد یه کشورشون یه شرائطی داره که ماشینایی کایی یا کیی میخرن.
      امریکا کل زیربناش از ۲۰۰ سال پیش شروع شده. واشنگتن پایتخت امریکا کلا ۲۲۰ ساله که درست شده. خیابوناش اندازه ده تا کامیون کنار هم جا داره. اونا محدودیت ندارن که میخرن.
      حتی امریکا چندساله تو شهرای بزرگشون مشکل جا دارن و عوارض گذاشتن. حالا شما امریکا رو با شهرای اروپایی که اکثرشون برا یه رد شدن اسب و کالسه درست شده مقایسه میکنین؟ بعد نتیجه میگیرین f150 تو اروپا باید جا بشه؟
      تو اینترنت بزن عکسای شهراشونو ببین. بنز بی ام و به زور جا میشه بعد شما نمیدونم چه معجزه ایی بلدی میخوایی f150 جا کنی.
      بله اون اروپایی میره امریکا f150 میخره چون دیگه محدودیت جا نداره. مغز خر نخورده و امریکا هم فولکس واگن گلف سوار بشه. یا همون ژاپنی میره امریکا مگه کیی میخره؟
      یا یه امریکایی میره ژاپن و اروپا f150 میخره ؟
      و تنها ایرانیه این حرفا رو بزنه . خود امریکاییا اصلا به چیزشونم حساب نمیکنن ژاپن و امریکا ماشین کوچیک میخرن بعد یه ادمی که پراید به زور خریده میاد مسخره میکنه.
      کاش یه قطری بودم با لامبورگینیم یونجه میبردم برا شترهام و به مسخره کردن پراید سوارا میخندیدم. کاش ای کاش. اخر هفته میرفتم اروپا خوشگذونی. جمعه ها با لندکروزم میرفتم تو صحرا رو شن غلط میخوردم ولی با ادمایی مثل شماها یکجا نمیشدم. کاش قطری بودم و پراید سوارا مسخرم میکردن ولی تو لامبورگینیم زیر افتاب سوزان میرفتم دختربازی.
      خدایا ناراضی ام ازت. اخه این فرقا چیه میزاری بین بندگانت؟ نمیگم به عربها لامبورگینی نده. بده خوبشم بده. ده تا بده. ولی حداقل به منم یه تویوتا کمری برسون. نشد یه کرولا.

  9. Me

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (59 ديدگاه)

    ولی کاش ۲۰تای بعدشم هم منتشر میشد.اون امار دیدن داره

  10. آرمان

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فروش داچیا ساندرو و داستر نشون میده آوردن خانواده داچیا-رنو به ایران انتخاب هوشمندانه ای بود(که امتحان پس داده هم هستن) ولی متاسفانه بدلیل خیلی مسایل دیگه پروژه تا اینجا شکست خورده، ای کاش واسه آوردن مرکز تحقیقات رنو به ایران سنگ اندازی سیاسی نمی شد….. امان از سیاست و صنعت دولتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن