هفته نامه

شاسی بلندهای آینده با صندوق‌عقب مشابه سدان تولید خواهند شد؟

هم‌زمان با کاهش استقبال از سدان ها این سؤال به وجود می‌آید که آیا شاسی بلندهای آینده صندوق عقبی مشابه سدان ها خواهند داشت؟


با همه‌گیری خودروهای برقی موضوع جدیدی در دنیای خودرو با نام فضای بار جلو frunk مطرح شده است. اگرچه این تغییر هم‌اکنون پذیرفته شده اما یک تغییر تاریخی دیگر هم در صنعت خودرو رخ داده است. خودروهایی با صندوق‌عقب سنتی در حال ناپدید شدن هستند. شورولت مالیبو جزو آخرین سدان های بنزینی آمریکاست که با صندوق‌عقب عرضه می‌شود و به زودی راهی موزه خواهد شد. کاهش استقبال از سدان ها و انتخاب روزافزون شاسی بلندها و کراس اورها باعث شده از تعداد مدل‌های دارای صندوق‌عقب کاسته شود. طراحی فست بک برخی خودروها نیز تنها به عنوان مسکن موقتی عمل می‌کند چراکه در نهایت این دسته از خودروها نیز سرنوشتی بهتر از سدان ها نخواهند داشت. با این تفاسیر ما فکر می‌کنیم سدان ها به‌طور کامل محو نخواهند شد بلکه به شکل بسیار متفاوتی در بازار حضور خواهند داشت.

ایده وجود صندوق‌عقب در خودروها به چند دهه پیش بازمی‌گردد. در واقع به نظر می‌رسد یک‌صد سال پیش بود که بخش جعبه‌ای به عقب خودروها اضافه شد تا وسایل اضافی را حمل نماید. همین ترفند به عنوان بخشی از ساختار طراحی خودروها پذیرفته شد و تا به امروز نیز شاهد آن هستیم. از دیدگاه منطقی، شکل دو جعبه‌ای وسیله نقلیه می‌تواند فضای بار بیشتری نسبت به طرح سه جعبه‌ای داشته باشد اما مزیت‌های زیادی برای صندوق‌عقب وجود دارد. هر چیزی که در صندوق‌عقب قرار دهید از نظرها پنهان خواهد ماند و بو و رایحه آن‌ها نیز به کابین راه نخواهد یافت. همچنین از میزان صدای ورودی لاستیک‌های عقب به کابین نیز کاسته می‌شود.

در دهه ۷۰ میلادی هاچبک ها محبوبیت زیادی داشتند اما خودروسازان نسخه‌هایی از همان خودروها با صندوق‌عقب سنتی را عرضه کردند تا فروش بالاتری داشته باشند. جنرال موتورز سدان هایی با ظاهر هاچبک ها را عرضه کرد اما بازار روی خوشی به آن‌ها نشان نداد. زمانی که آمریکایی‌ها صندوق‌عقب استاندارد را روی محصولاتشان نصب کردند فروش بالا رفت. هوندا نیز مدتی بعد آکورد چهار در ناچبک را عرضه کرد که با محبوبیت زیادی مواجه شد و نهایتاً میزان فروشش از مدل هاچبک پیشی گرفت. تقریباً در همان سال‌ها بود که فولکس‌واگن نیز یک صندوق‌عقب را به پشت گلف/ربیت مشهور چسباند و آن را با نام جتا عرضه کرد. همانند آکورد این خودرو نیز فروش خوبی را تجربه نمود. البته تاریخ همیشه خودش را تکرار نمی‌کند اما به نظر می‌رسد درباره تبدیل هاچبک ها به سدان ها اکثر تجربه‌ها مشابه یکدیگر بوده است.

به نظر می‌رسد طراحی خودروها به اندازه مد بازار تحت تأثیر پیشرفت‌های عملکردی همچون آیرودینامیک نیز بوده است. گاهی اوقات نیز هر دو روی طراحی وسایل نقلیه تأثیر گذاشته‌اند. ابتدا به وانت پیکاپ های بازار می‌پردازیم که اکثر آن‌ها دارای فضای بار با پوششی بسته هستند. اکثر کراس اورها نیز یک کاور شخصی روی فضای بار خود دارند تا محتویات آن را پنهان کنند. همه این موارد به علاقه خودروسازان و خریداران جهت حفظ حریم شخصی اشاره می‌کند اما واضح است که یک وانت پیکاپ با صندوق‌عقب سنتی تولید نخواهد شد. اصلاً چه کسی به چنین چیزی فکر می‌کند؟ ظاهراً برزیل! محصولات فورد در این کشور شاهد برخی تغییرات عجیب از سوی شرکت‌های مستقل بوده‌اند.

از سال ۱۹۷۹ تا اواخر دهه ۸۰ میلادی، فورد برزیل خودروی F-1000 را عرضه کرد که اساساً پنجمین نسل فورد سری F به شمار می‌رفت اما از برخی تغییرات همچون نیمه پایینی بدنه با رنگ خاکستری، چراغ‌های جلوی کامپوزیت و تریم تیره اطراف شیشه‌ها برخوردار بود. یکی از شرکت‌های مستقل برزیلی نسخه عجیبی از F-1000 را با نام SR XK تولید کرد. در نگاه اول به نظر می‌رسد این خودرو یک تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی است اما این‌طور نیست. عجیب‌ترین قسمت خودرو صندوق عقبی است که به پشت فضای بار چسبیده و حالت خنده‌داری ایجاد کرده است. یکی دیگر از شرکت‌های برزیلی هم بخش پشتی فورد F-250 را برید و صندوق‌عقب و چراغ‌های فوکوس سدان را به آن افزود.

نکته عجیب اینکه برخی وانت‌ها و کراس اورهای دارای صندوق‌عقب نیز در آمریکا به فروش رسیده‌اند هرچند بازار بسیار محدودی داشته‌اند. یکی از این خودروها سوزوکی X-90 دو نفره است که از صندوق‌عقب استفاده می‌کند. همچنین نسخه‌های اولیه سوبارو لگاسی نیز به همین صورت عرضه شده‌اند. البته در آن زمان اصلاً واژه کراس اور وجود نداشت و مردم دهه ۹۰ نیز احتمالاً با روندهای امروزی دنیای خودرو همچون فست بک‌ها آشنا نبودند.

اما چرا خریداران امروزی به شاسی بلندهای کوپه روی خوش نشان می‌دهند؟ فکر می‌کنیم آن‌ها می‌خواهند از حس استیشن واگن یک شاسی‌بلند فرار کرده و به نوعی متفاوت به نظر برسند. اگر این‌طور باشد، در آینده کراس اورهایی با صندوق‌عقب را خواهیم دید؟ شاید این‌طور نباشد اما احتمال تولید سدان های قدبلند با این نوع طراحی وجود دارد. برای تصور این موضوع می‌خواهیم رندرهایی از برخی شاسی بلندهای مشهور با صندوق‌عقب را به شما نشان دهیم.

نیسان روگ یا ایکس تریل یکی از این خودروهاست که طراحی متناسب و زیبایی دارد اما افزودن صندوق‌عقب به آن کاملاً بحث‌برانگیز خواهد بود. سدان تویوتا گرند هایلندر هم عجیب به نظر می‌رسد هرچند چنین محصولی با این شکل و شمایل هرگز تولید نخواهد شد. خودروهای بعدی هم بیوک انویژن و انکلیو هستند که ظاهری جالب پیدا کرده‌اند. اگرچه به نظر نمی‌رسد چنین محصولاتی در آینده نزدیک تولید شوند اما با مشاهده روند طی شده دنیای خودرو در سال‌های اخیر شاید در سال‌های پیش رو شاسی بلندهای صندوق‌دار هم راهی بازار شوند. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    خیلی زشته

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. amir

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2648 ديدگاه)

      یه عمر شاسی بلند کوپه ساختن کمپانی ها به جز بنز و بی ام و به اندازه کافی طراحی زشت دیدیم وای به حال صندوق دارش

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. جرمی کلارکسون

        ۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (529 ديدگاه)

        کلا شاسی بلند کوپه چیزیه که نباید ساخته می‌شد فضای سر ردیف عقبشون افتضاحه

        موافقم 11
        مخالفم 4
      2. Parham

        ۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (744 ديدگاه)

        ترجیح میدم خر سوار شم،تا اینکه ماشینباز باشمو این goh های جدید رو هرروز ببینم.
        یه لحظه کادیلاک اسکالیدو با صندوق تصور کنید😂😂😂😂.

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. A.H MOTORS

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (495 ديدگاه)

      عکس مقاله رو دیدم فکر کردم بازم سایپا ماشین طراحی کرده

      موافقم 15
      مخالفم 2
    3. r8gt

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      عکس مقاله رو دیدم فکر کردم بازم سایپا ماشین طراحی کرده

      موافقم 7
      مخالفم 4
  2. Alireza

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    نه بابا مسخره میشن ماشینا فکر کن لندکروز صندوقدار بشه این بیشتر یه توهین به ماشینای شاسی بلنده

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. پیام۲

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      ولی بنظرم با رولز رویس جوابه

      موافقم 8
      مخالفم 5
  3. BlackWing

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1016 ديدگاه)

    به نظرم اصلاً تناسب جالبی ندارن ، شما فکر کن یه سدان رو ارتفاع دادی آوردی بالا !
    مرسدس میباخ هم یک مدل SUV فوق لوکس صندوق دار کانسپت چند سال پیش ساخت ولی استقبال خوبی ازش نشد.

    البته شورولت مالیبو آخرین سدان بنزینی امریکا نیست چون هنوز کادیلاک CT4 و CT5 دارن تولید میشن و تا ۲۰۲۶ رو خط تولید باقی میمونن.

    همینطور چارجر دیتونا بنزینی سدان هم سال بعد به بازار میاد.
    و اگر ۱٪ فورد هم ماستنگ سدان رو با موتور هشت سیلندر ببره رو خط تولید ، دو سه نمونه سدان بنزینی رو خواهیم داشت.

    البته جنرال موتورز رندر های نسل جدید مالیبو رو رد نکرده و احتمال داره مالیبو جدید هم در راه باشه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Kurosh33

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    تورو خدا بس کنید همین شاسی بلند های کوپه دیگه کافیه دیگه صندوق دار چی میشه؟

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. Kurosh33

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    اگه این بشه اینا همون سدان های معمولی میشن که فقط کمکاشون بالا تر رفته

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. Mr. gt c

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (378 ديدگاه)

    همینجا ریش گرو میزارم این اتفاق بیافته عم دوام نمیاره

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. نانو

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    شاسی بلند تارا دیدن داره

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4267 ديدگاه)

      😂

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. محمد ۱

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    اصلا حال ندارم در موردش حرف بزنم…. خخخ

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. Kurosh33

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (120 ديدگاه)

      منم ولی نمیدونم چرا حرف زدم

      موافقم 8
      مخالفم 1
  9. Bentley

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (543 ديدگاه)

    چه دوران سمی…!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  10. JaMsHiD

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1526 ديدگاه)

    صنعتی که همون موقع هم برای پول بود . فقط معیار های اون زمان با الان فرق داشته . هیچکس دلش به حال مشتری نسوخته مگر اینکه بدونه مشتری پول بده هست . از همون تویوتا گرفته تا جنرال موتورز و هیوندا

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. حالا یکی

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    بسیار مضحک و مسخره
    چرا باید فضای بالای صندوق عقب که الان در ماشینهای شاسی بلند، جزء اتاق هست حذف بشه؟؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. بهزاد

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    با این سبک طراحی که الان کم کم داره مد میشه و حتی برند های مطرح هم طرح های مسخره ای دارن انتظار اینارو هم باید داشت

    موافقم 6
    مخالفم 2
  13. ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4267 ديدگاه)

    بهتره اصلا در موردش حرف نزنیم
    این با صندوق اصلا شاسی بلند نمیشه!
    میشه سدان

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. ali_x76

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    تویوتا کراون یه همچین حالتی داره.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. پیام۲

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    منتظر G کلاس سدان هستم😆

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4267 ديدگاه)

      تو زومیت یه رندر جی کلاس سدان هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  16. قدرت طهماسبی

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    صندوق عقب شکیل با طراحی صنعتی خوب به ایمنی خودرو از عقب و جادار بودن خودرو کمک می کند ، البته بحث تعادل و مصرف سوخت نیز مطرح می شود ، با افزایش وزن صندوق تعادل به هم می خورد و وزن خودرو نیز زیاد می شود که باید حساب شده باشند

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. امیدرضا

      ۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام به شما دوستان
      من مثل شما تخصص کافی ندارم ولیبه نظرم میتونن با اضافه کردن صندوق به شاسی بلند هم طراحی های خوبی ساخت
      اگر تناسب و خطوط تلفیقی با استعداد هنرمندان خوب صنعت خودرو لحاظ بشه چرا که نه
      شخصا انتظار دارم نتیجه خوبی بده

      موافقم 0
      مخالفم 3
  17. جرمی کلارکسون

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    یعنی چی مثل سدان ها میشه من الان تشنج میکنم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4267 ديدگاه)

      😢

      موافقم 1
      مخالفم 1
  18. حسین دهمرد

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2445 ديدگاه)

    همین الانم کسانی هستند که واسه ماشینای متفاوت پول پرداخت میکنن. کاری به زشتی و زیبایی هم ندارن.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  19. BMW

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1374 ديدگاه)

    اوضاع بسی خرابه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  20. گاس فرینگ

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    بنز چند سال پیش یه کانسپت این شکلی داده بود ولی در کل طرح استیشن واگن طور و حتی لیفت بک به سبک X6 کاربردی تر و زیبا تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حجت شاکری

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در خصوص شاسی بلند که مشابه سدان ساخته شود باید از پارس خودرو اجازه بگیرید که سدان کوچک و بزرگ ساخت پارس خودرو هست و شاسی بلند با اتاق بزرگتر و با کیفیتر و ارزانتر ساخت می شود که به ایران قدرتمند و‌مردم عزیز ایران قدرتمند کمک زیادی می کنن و حتما در این خصوص خود پارس خودرو طراحی های در خصوص شاسی بلند دارند که باعث بهتر شدن تولید هردو خواهند شد و در خصوص شمارگذاری حتما خود پارس خودرو پیگی. باشد نه حایی دیگه که خودروهای با کیفیت ساخته می شون کلاهبرداری صورت نگیرد .
    سهام دار
    دکتر مکانیک

    موافقم 0
    مخالفم 3
  22. جواد

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بیشتر مدلا زشتند غیر از چندتاشون..(ظاهرا به ۳۰ سال پیش برگشتند!!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محمد

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (807 ديدگاه)

    رنو بنز و بی ام و در ساخت شاسی بلند کوپه تبحر دارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا