مزدا

مزدا ویژن کانسپت، یک کوپه اسپرت و متمایز برای آینده‌ای برقی…

خودروی جدید مزدا ویژن کانسپت جدید به‌صورت مرموزی دیده شد. این خودروساز ژاپنی برنامه‌های میان‌مدت خود را به‌روز کرده و به دنبال تسریع برقی سازی محصولاتش در سال‌های آتی است. این تصمیم‌ها به خاطر استانداردهای آلایندگی‌ای که روز به روز سخت‌تر می‌شوند اتخاذ شده‌اند. اگرچه استراتژی مزدا نیز مشابه همان چیزی است که تقریباً هر روزه از سمت خودروسازان مختلف منتشر می‌شود اما یک‌چیز نظر ما را به خود جلب کرده است. اگرچه مزدا اشاره‌ای رسمی به ویژن کانسپت خود نداشته اما در ویدئوی منتشر شده می‌توانیم این کوپه اسپرت و مرموز را ببینیم که فعلاً با نام ویژن شناخته می‌شود.

ویدئوی ۳۶ دقیقه‌ای موردبحث در کانال رسمی مزدا ژاپن منتشر شده و آکیرا ماروموتو مدیرعامل این شرکت درباره قدم‌های بعدی مزدا برای رسیدن به هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ صحبت می‌کند؛ اما ۵ دقیقه آخر این ویدئو نشان دهنده دید مزدا به آینده است و اولین چیزی که می‌بینید مزدا MX-5 ND است. نسل‌های پیشین میاتای دوست‌داشتنی نیز در این ویدئو حضور دارند و نهایتاً نوبت به یک کوپه سفید رنگ می‌رسد. اگرچه می‌توان این خودرو را پیش‌نمایشی از پنجمین نسل MX-5 دانست اما هیچ‌چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است. همان‌طور که می‌دانید کانسپت ویژن کوپه زیبا که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شده بود نیز هرگز به خط تولید راه نیافت و تضمینی برای تولید ویژن کانسپت جدید نیز وجود ندارد. این خودروی مفهومی به شکل یک کوپه جذاب با سقف فلزی ثابت تجسم شده است.

حالت منطقی این است که درب‌های پروانه‌ای کانسپت موردبحث در نسخه تولیدی احتمالی حذف شوند. از آنجایی که هیچ اطلاعاتی توسط مزدا منتشر نشده بنابراین همه آنچه که اظهار می‌داریم یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است. همچنین با توجه به نمای عقب کوتاه و کاپوت طویل می‌توان گفت این خودرو از پیشرانه‌ای طولی و طراحی دیفرانسیل عقب استفاده می‌کند. مزدا ظاهراً فرمول دیفرانسیل عقب و پیشرانه درون‌سوز جلو را برای نسل بعدی میاتا حفظ خواهد کرد اما انتظار می‌رود از قوای محرکه دارای دستیار برقی استفاده شود. گلگیرهای پف کرده و چراغ‌های عقب گرد نیز سنت MX-5 بوده و شاید در این خودرو نیز دیده شود. در کل باید گفت مزدا ویژن کانسپت را می‌توان پیش‌نمایشی احتمالی از نسل بعدی میاتا دانست تا خودرویی برای احیای RX. پیشرانه روتاری مزدا به‌صورت رسمی در سال ۲۰۲۳ بازمی‌گردد اما تنها به عنوان یک افزایش دهنده شعاع حرکتی بکار گرفته خواهد شد.

اما برنامه‌های برقی سازی محصولات مزدا چگونه پیش خواهد رفت؟ واضح است که تحقق این اهداف بدون سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید امکان‌پذیر نیست و به همین خاطر مزدا رقم قابل‌توجه ۱۰.۶ میلیارد دلار را به این امر اختصاص خواهد داد. مبلغ موردبحث صرف هزینه‌های تحقیقاتی و تولید و همچنین همکاری با شرکت‌های دیگر در زمینه توسعه باتری‌ها، نیمه‌رساناها، قوای محرکه برقی و… خواهد شد. البته این اتفاق در یک شب رخ نخواهد داد چراکه ماروموتو به سه فاز مختلف اشاره داشته است.

مزدا در ابتدا روی بهبود زنجیره‌های تأمین و کاهش هزینه‌ها تمرکز خواهد داشت و پیشرانه‌های درون‌سوز در فازهای یک و دو همچنان جزو قوای محرکه کلیدی این برند خواهند بود اما در سال ۲۰۲۸ و با شروع فاز سوم استراتژی این شرکت شاهد حرکت به سمت قوای محرکه برقی خواهیم بود. همچنین ژاپنی‌ها روش جاه‌طلبانه‌تری را برای استفاده از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده در پیش می‌گیرند. این شرکت روی تکنولوژی‌های پیشرفته مبتنی بر تحقیق انسانی کار خواهد کرد تا محصولاتش برای عابران پیاده و دیگر کاربران مسیر ایمن‌تر باشند. مدیرعامل مزدا می‌گوید:

ما می‌خواهیم تا سال ۲۰۴۰ هیچ خودرویی از مزدا باعث تصادفات مرگبار در جاده‌ها و خیابان‌ها نباشد

اما برنامه‌های کنونی این شرکت نسبت به برخی برندهای دیگر عقب‌تر بوده و برای مثال تنها محصول تمام برقی مزدا در آمریکا خودروی MX-30 است که آن‌هم فقط در کالیفرنیا عرضه می‌شود. خودروی CX-60 نیز اوایل امسال به عنوان اولین محصول پلاگین هیبریدی مزدا رونمایی شد که در آمریکا ارائه نخواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    برقی به درد نمیخوره

    موافقم 14
    مخالفم 20
    1. علی

      ۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (817 ديدگاه)

      مزدا اسمشم قشنگه چه برسه به ماشیناش

      موافقم 31
      مخالفم 0
    2. shayan1renault

      ۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      چقدر لوگو هایما شبیه لوگو مزداست..

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (713 ديدگاه)

        دقیقاً کجاش؟

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. shayan1renault

          ۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          هردوشون یه دایرن که وسطش یه حرف شبیه v یا عقاب دارن
          فقط هایما یه خط کشیده داره!

          موافقم 4
          مخالفم 0
  2. reza342

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    واقعا طراحان ژاپنی روی قلب آدم ها تاثیر میزارن. چرا اینقدر ساده و جذاب؟

    موافقم 34
    مخالفم 1
  3. میثم

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    طراحی محصولات مزدا رو خیلی دوست دارم، زیبا و مینیمال!

    موافقم 32
    مخالفم 1
  4. Just toyota

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    خداییش مزدا cx60 عجب طراحی داره 🤩🤩🇯🇵🇯🇵🇯🇵🔥🔥

    موافقم 20
    مخالفم 0
  5. Just toyota

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    متاسفانه مزدا تو کشورمون به دلایلی از جمله : واردات بسیار محدود ، عرضه ۳ یا ۴ مدل کلا و نمایندگی و خدمات پس از فروش ضعیف ، نتونست اون محبوبیتی که لایقش هست رو بدست بیاره در حالی که مزدا همیشه جزو برند های مطرح ژاپن بوده و از نظر من از میتسوبیشی بالاتر هست ، تو کیش مزدا cx5 رو از نزدیک دیدم : واقعا طراحی زیبا و همه پسندی داشت و کیفیت متریال به کار رفته شده در کابینش هم خیلی خوب بود و یک سر و گردن از امثال اسپورتیج و سانتافه بالاتر بود وقتی با صاحبش که دوست بنده بود سوار ماشین شدیم ، سواری خیلی نرمی نداشت ولی شتابش معرکه بود و با کوچک ترین اشاره ای به پدال گاز می‌پرید هندلینگش هم سر پیچ ها خیلی خوب بود در کل یه suv کامپکت با ویژگی های اسپرت بود ، ای کاش میشد به صورت گسترده و پلاک ملی عرضه میشد واقعا میتونست خیلی ها رو عاشق خودش کنه

    موافقم 14
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا