مکلارن جدیدترین محصول خود را با نام GT معرفی کرده است. این چهارمین مدل از برنامهٔ Track25 این شرکت تا سال ۲۰۲۵ محسوب میشود. سازندهٔ بریتانیایی وعده داده است که این خودرو با ترکیبی منحصربهفرد از ساختار سبکوزن، پیشرانهٔ جدید قدرتمند و فضای داخلی بیسابقه که پیشازاین هرگز در ساختههای این شرکت وجود نداشته است، بازی را در سگمنت گرند توررها تغییر خواهد داد. علاوه بر این ویژگیها، محصول جدید مکلارن عملکرد یک سوپراسپرت واقعی را ارائه میکند و سبکتر، سریعتر و پاسخگوتر از تمامی خودروهای کلاس گرند تورر است.
به گفتهٔ مدیرعامل شرکت آقای «مایک فلویت»، مکلارن GT که برای استفاده در مسافتهای طولانی طراحی شده است، راحتی و فضای داخلی که از هر گرند تورری انتظار میرود را با سطحی از چابکی ارائه میکند که پیشازاین هرگز در این سگمنت تجربه نشده است. بهطور خلاصه، GT مفهوم گرند تورر را بهگونهای از نو طراحی کرده است که فقط یک مکلارن میتواند انجام دهد. رئیس بخش طراحی این شرکت آقای «راب ملویل» نیز میگوید GT فلسفهٔ طراحی مکلارن را با ویژگیهای گرند توررهای کلاسیک ترکیب کرده و به همین دلیل، هم نوع جدیدی از مکلارن و هم تفسیر پیشرفتهای از یک گرند تورر برای دورهٔ جدید خواهد بود. این خودروی جدید که در DNA خود با مدل اسپیدتیل اشتراک دارد، به دنبال جذب خریداران جدیدی برای مکلارن است یعنی کسانی که خواهان عملکرد یک سوپراسپرت در کنار بالاترین سطح راحتی برای سفرهای طولانی هستند.
تیم طراحی مکلارن استایل بیرونی GT را با خطوط کشیده و ظریف و گلگیرهای عقب عضلانی طراحی کرده تا بیشتر از یک سوپراسپرت معمول متمرکز بر پیست که از این شرکت انتظار میرود، سوپراسپرتی برای مسیرهای طولانی به نظر برسد. GT تقریباً ۴.۷ متر طول دارد که یعنی از تمام محصولات سری اسپرت یا سوپر مکلارن کشیدهتر است. اوورهنگهای جلو و عقب این خودرو نیز بیشتر از چیزی است که در دیگر محصولات این شرکت دیدهایم درحالیکه کف آن در حالت عادی ۱۱ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد که GT را به خودرویی قابلاستفاده در تمام شرایط ترددهای شهری تبدیل کرده است. GT روی یک ساختار فیبر کربنی مونوکوک سفارشی بنام MonoCell II-T ساخته شده که سطحی استثنایی از استحکام را ارائه میکند درحالیکه وزن کل خودرو را هم به تنها ۱۵۳۰ کیلوگرم رسانده است.
به گفتهٔ مکلارن، پیشرانه و سیستم اگزوز این خودرو تا حد امکان به سمت پایین کشیده شده تا فضای بیشتری روی آن برای قرار دادن اشیا فراهم گردد. به لطف این ویژگی، در عقب خودرو درست روی پیشرانه زیر یک درب شیشهای صندوق باری به حجم ۴۲۰ لیتر ایجاد شده که به گفتهٔ مکلارن میتوان در آن یک کیسهٔ گلف یا دو چوب اسکی ۱۸۵ سانتیمتری و یک چمدان قرار داد. امکان سفارش باز و بسته شدن برقی درب شیشهای این قسمت نیز وجود دارد. علاوه بر این، در جلوی خودرو هم یک محفظهٔ بار ۱۵۰ لیتری وجود دارد که مجموع ظرفیت بار GT را به ۵۷۰ لیتر میرساند که از همهٔ محصولات قبلی مکلارن بیشتر است. برای مقایسه، ظرفیت بار مدل ۵۷۰GT تنها ۳۷۰ لیتر است.
GT در داخل نیز از محیطی عالی برخوردار است که نهتنها روی رانندگی عملکرد بالا تمرکز دارد بلکه برای استفاده در سفرهای طولانی هم مناسب است. در اینجا سرنشینان با فضایی کاملاً راحت برای مسافتهای طولانی مواجه خواهند بود که یکی از مهمترین ویژگیهای آن برخورداری از صندلیهای منحصربهفرد با گرمکن و تنظیم برقی است که برای راحتی طراحی شدهاند. به گفتهٔ مکلارن، این صندلیها خصوصاً در مسافتهای طولانی راحتی بالایی را برای سرنشینان فراهم میکنند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی برجستهٔ GT نیز میتوان به متریال باکیفیت، سوئیچها و کنترلرهای آلومینیومی و تریم مشکی براق در اطراف صفحهنمایش، دکمههای بالابر پنجرهها، کنسول مرکزی و دریچههای تهویه اشاره کرد.
سیستم اطلاعاتی-سرگرمی GT نیز که از طریق یک نمایشگر هفت اینچی ارائه میشود، پیشرفتهترین سیستم مکلارن تا به امروز بوده و ناوبری با اطلاعات ترافیک واقعی را ارائه میکند. در این ماشین رادیوی ماهوارهای سیریوس استاندارد بوده و سیستم تهویهٔ دو منطقهای آنهم امکان ایجاد تنظیمات کاملاً مستقل برای راننده و سرنشین را فراهم میکند. در همین حال، یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی نیز با گرافیکی مشابه هواپیماها، اطلاعات فراوانی را روبروی راننده به نمایش درمیآورد. علاوه بر این، مکلارن برای این گرند تورر نورپردازی داخلی، سقف شیشهای الکتروکرومیک سفارشی (بجای سقف فیبر کربنی مشکی براق استاندارد) و سیستم صوتی پریمیوم Bowers & Wilkins با ۱۲ بلندگو و سابووفر فیبر کربنی را هم در نظر گرفته است. تریم و تودوزی GT بهصورت استاندارد از نوع چرم ناپا است اما امکان سفارش چرم لوکستر یا آلکانترا هم برای آن وجود دارد. همهٔ این ویژگیها، GT را به لوکسترین محصول تاریخ مکلارن تبدیل کردهاند.
GT به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی جدید مجهز شده که ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور بیش از ۹۵ درصد از گشتاور خود را بین دورهای ۳۰۰۰ تا ۷۲۵۰ rpm ارائه میکند که این ویژگی موجب میشود در هر سرعتی خودرو از کشش کافی برای سبقتگیری برخوردار باشد. از سوی دیگر، بهمنظور افزایش راحتی سرنشینان و به حداقل رساندن سروصداهای مزاحم، مکلارن در این پیشرانه از دستهموتورهای مخصوصی استفاده کرده است. نیروی پیشرانه نیز توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه منتقل میشود و با کمک سیستم لانچ کنترل، GT را ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر و ظرف ۹ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت این گرند تورر لوکس بریتانیایی نیز به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
گفته شده GT با تنها ۱۵۳۰ کیلوگرم وزن، بیش از ۱۳۰ کیلوگرم از نزدیکترین رقیب خود سبکتر است. همچنین نسبت قدرت به وزن این ماشین نیز برابر با ۴۰۰ اسب بخار در هر تن است که نسبت بسیار قابلتوجهی محسوب میشود. از سوی دیگر، سیستم تعلیق، فرمان و ترمزهای GT نیز همگی بهصورت سفارشی تنظیم و بهینه شدهاند تا بهترین تجربهٔ رانندگی ممکن یک گرند تورر را در کنار پاسخگویی و دقت دیگر ساختههای مکلارن ارائه کنند. این خودرو همچنین به نسخهای از سیستم کنترل بهینهٔ شاسی مدل ۷۲۰S هم مجهز شده که با استفاده از سیگنالهای سنسورها، مسیر پیش رو را بررسی کرده و متناسب با شرایط مسیری که خودرو به آن خواهد رسید، ظرف تنها دو میلیثانیه کمکفنرها را تنظیم میکند.
کمکفنرهای GT از نوع هیدرولیکی هستند که با برخورداری از سیستم کنترل دامپینگ فعال، سه حالت رانندگی مختلف شامل راحت، اسپرت و پیست را ارائه میکند درحالیکه بهصورت معمول خودرو در حالت راحت قرار دارد. در این ماشین همچنین حالتی بنام Lift هم تعبیه شده که ارتفاع را افزایش میدهد. در این حالت، ارتفاع GT از سطح زمین به ۱۳ سانتیمتر میرسد که به ادعای مکلارن حتی با سدانهای معمول بازار برابری میکند. رینگهای آلیاژی GT در جلو ۲۰ اینچی و در عقب ۲۱ اینچی هستند که بزرگترین رینگهایی محسوب میشوند که تاکنون روی یک مکلارن نصب شدهاند. برای این رینگها نیز پیرلی بهصورت سفارشی لاستیکهای P Zero متناسبی را تولید کرده است.
قیمت مکلارن GT در ایالاتمتحده از ۲۱۰ هزار دلار و در بریتانیا از ۱۶۳ هزار پوند آغاز میشود. در حال حاضر مکلارن سفارشات خرید این خودرو از سراسر جهان را میپذیرد اما تحویل آن به خریداران برای اواخر سال جاری برنامهریزی شده است.
امیر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸قسمت عقبش خیلی بهتر از جلوشه
یه حس خوبی داره
Reza.M
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸این که فراری f430 هه????
joojoo
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸یه سری ظرافت های خاصی که توی طراحی 720s بود رو نداره….ورودی های هوای جانبیش به سوپراسپورتا میخوره….زمخت و نکره….. ورودی های هوای جانبی 720s رو نگاه کن…خیلی ظریف و خارج از دید قرار داره….. و این اصلا با ذات وحشی یه سوپر اسپورت همخونی ندار
مک هنوز کار داره تا طراحی هاش پخته و بی نقص از آب دربیاد
از نظر پرفورمنس هم که با مشخصات فنی تقریبا یکسان با سوپرکاری مثل اوراکان اوو(وزن، قدرت، گشتاور مشابه) از نظر پرفورمنس ضعیفتره….
تلاش خیلی خوبیه…..ولی هنوز راه زیادی در پیش داره
Hamid...Audi
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸کسی که هنوز فرق گرند تورر و سوپر اسپورت رو نمیدونه اومده از طراحی مکلارن ایراد میگیره، عجب دنیایی شده …
اتفاقا به نظر من به عنوان یک گرند تورر یه ماشین خوشگل و با وقار و فوقالعاده س و یه رقیب شایسته واسه بنتلی کانتیننتال به حساب میاد.
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸عجب چیزی هست!!!
چه میکنه این بازیکن!!
Reza
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸چه ریخت بدی داره خیلی زشت شده. اون از speedtail اینم ازGT. چرا هی دارن طراحی هارو خراب میکنن.
کجا رفت اون اصالتP1 ؟؟؟
Just bentley continental
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸اسپید تیل که قشنگه قیافش طوریه که به صلیقه بستگی داره به نظرم فوق العادست
ولی gt جا داشت رو طراحی جلوش کار شه
MOHAMMAD.DEMON
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ریخت بدی نداره
فقط ریختش مناسب گرند تور نیست
همه ما گرند تور رو اینجوری فرض میکنیم که
موتور جلو کاپوت جلوی کشیده و عقب کوتاه
قد بلند تر و ارتفاع بیشتر از زمین
فضای داخلی بزرگ تر با جزئیات بیشتر و لوکس تر
ظاهر بیرونی کلاسیک تر
یه جورایی دوس داریم گرند تور ها ویزگی های بنتلی کانتیننتال رو داشته باشه
مهم ونیست سریع باشه باید لوکس باشه
مهدی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸طراحی جلوش به خوبی باقی مکلارن ها نیست. طراحی داخلش هم خیلی عادی وساده است. وباکابین های جذاب فراری وپورشه911 جدیدفاصله زیادی داره.
درکل خیلی هیجان انگیزنیست اما زشت هم نیست
Saeed
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸یجو رایی انگار رندر شورلت کوروت شده
MOHAMMAD.DEMON
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸سعید جان
کوروت از لحاظ اندازه خیلی کوچیک تر از این خواهد بود
این خیلی بزرگه
مهدی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸فاصله داره با پورتوفینو
Amir
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸عجب چیزی شده!!به شدت جذابه،واقعا مکلارن رو خیلی دوست دارم،بدون هیاهو و شوآف های الکی میاد تو میدون و گردن رقباش رو میشکنه…این مدل GT هم قطعا جزو بهترین ها خواهد بود
Mehdi
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸شبیه کوروت موتور وسط شده?
رضا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸بهتر بود میگفتی کوروت موتور وسط داره شبیه محصولات مک لارن میشه
این ماشینو هرکی بدون آرم و نشان مکلارن ببینه می فهمه ای ماشین یه مک لارن هست
با احترام
MOHAMMAD.DEMON
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸1 اینکه اصلا شبیه هم نخواهند بود
حتی چراغ هاشونم ذره ای به هم شباهت نخواهد داشت
2 اینکه کوروت هنوز عکس های واقعیش دیده نشده
3 اینکه مکلارن در این مدل برخی از خط و خطوط خودش
مثل همون لبخند جلوش و اون نمای بدون سپر خودش کنار گذاشته
و تمایز شده از باقی مکلارن ها
King 918
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸نخونده میگم موتورش هشت سیلندر ۴ لیتری توربو عه یعنی شک ندارم
رضا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸بهتر بود میگفتی کوروت موتور وسط داره شبیه محصولات مک لارن میشه
این ماشینو هرکی بدون آرم و نشان مکلارن ببینه می فهمه ای ماشین یه مک لارن هست
با احترام
پیمان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸من بنتلی کانتیننتال یا بی ام و سری هشت رو ترجیح میدم به این
ho3ein
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸طراحی چراغ های جلو و عقبش باید مثل بقیه مک لارن ها میبود،این زشت نیست ولی اصالت طراحی مک لارنای دیگرو نداره
iman
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸تمام ماشینهای سبد تولیدی مکلارن به طرز عجیبی شبیه به هم هستن اونقدر که تشخیصشون از هم به دقت نیاز داره،این ماشینم از لحاظ طراحی بیرونی پرستیژ یه گرند تور سطح بالا رو نداره،نمیخوام لا تعصب صحبت کنم ولی اعتقاد دارم مقابل فراری سوپر فست حرف چندانی نداره،حتی در حد برلینتای نسل قبل هم نیست
بهنام
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸812 سوپر فست در حال حاضر بهترین گرند تورر جهانه با اختلاف. اصیل ، زیبا، قدرتمند، موتور کلاسیک با تنفس طبیعی و بی نظیر، طراحی داخلی بی همتا و زیبا و نشان اسب رقصان. طراحی این مدل مک لارن شبیه به انبوه خودروهایی است که در نمایشگاه های خودروی دنیا توسط شرکت های گمنام به معرض نمایش گذاشته میشن هست.
Seyed.AMG
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸بهترین گرندتور ها به نظر من به ترتیب :
⚡مکلارن اسپیدتیل
1_ بوگاتی شیرون
۲_استون مارتین DBS سوپرلگرا
۳_فراری 812 سوپرفست
۴_مرسدس AMG GT
۵_ پورشه 911
۶_استون مارتین DB11
۷_بنتلی کانتیننتال
۸_مرسدس S۶۳ کوپه
۹_ بی ام و سری ۸
۱۰_مکلارن GT
۱۱ _فراری پورتوفینو
MOHAMMAD.DEMON
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸اقا شما چطور حساب میکنی که میگی مرسدس AMG GT گرند تور هست
مرسدس AMG GT سوپر اسپورت حساب میشه دقیقا رقیب کوروت نسل هفت zr1
حتی خود مرسدس هم میگه سریع ترین ساختش برای پیست سری بلک این ماشین خواهد بود
تازه پورشه 911 هم گرند تور نیست
Maserati
۴ مهر ۱۳۹۹شما برو یکم تحقیق کن کم داری واسه نظر دادن
Omid622
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸سورپرایز جالبی بود از مکلارن
از اون ماشین های بود که در خفا مکلارن رونمایش کرد
Maserati
۴ مهر ۱۳۹۹همه مکلارن رو با p1 شناختن بعد از اون هم هیچ ماشین قشنگی بیرون نداد جز 720s