موتورسیکلت

آشنایی با موتورسیکلت‌های سری MT یاماها؛ استاد گشتاور!

در این مقاله به بررسی مفصل موتورسیکلت‌های سری MT یاماها خواهیم پرداخت.

یاماها جزو مشهورترین برندهای ژاپنی تولید کننده موتورسیکلت است. درحالی‌که دیگر شرکت‌های ژاپنی همچون سوزوکی، کاوازاکی و هوندا مشغول تولید موتورسیکلت‌هایی با راندمان و پرفورمنسی بسیار خوب هستند، یاماها روی چیز دیگری تمرکز کرده که شخصیت خاص و تجربه سواری واقعی است. به همین خاطر است که موتورسیکلت یاماها R1 سرزنده‌تر از کاوازاکی ZX-10R به نظر می‌رسد.

یاماها امروز سری محصولات متنوعی را تولید می‌کند. خانواده موتورهای سری R در پیست مسابقه حضور دارند و مدل‌های Teneres هم بخش ماجراجویی را اشغال کرده‌اند؛ اما سری موتورسیکلت‌های MT جزو متمایزترین محصولات این برند به شمار می‌روند. موتورسیکلت‌های سری MT از نوع نیکد هستند که در سراسر دنیا طرفداران بی‌شماری را گردهم جمع کرده‌اند و در واقع امضای یاماها در صنعت موتورسیکلت‌سازی محسوب می‌شوند. موتورهای MT حتی امضای کلاس نیکد هستند و این کلاس را بدون حضور یاماها نمی‌توان تصور کرد. به همین خاطر می‌خواهیم به بررسی کامل این محصولات و دلیل منحصربه‌فرد آن‌ها بپردازیم.

در نگاه اول نام MT شاید خیلی به ذهن آشنا نرسد. شاید با خود فکر کنید این دو حرف مخفف یک عبارت فنی است اما یاماها باهوش‌تر از این حرف‌هاست و به همین خاطر MT معنی خاص‌تری دارد. در واقع MT مخفف عبارت Master of Torque یا استاد گشتاور است. با سوار شدن به تمامی موتورهای MT یاماها این موضوع را تائید خواهید کرد چراکه همه آن‌ها گشتاور قابل‌توجهی را ارائه می‌کنند و این یکی از دلایل جذابیت سواری یاماهاست.

تاریخچه MT به بیش از ۱۵ سال پیش و معرفی مدل MT-01 در سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد اما برخلاف دیگر محصولات، سری MT نیازی به استفاده از یک ویژگی ثابت ندارد. برای مثال باید به CBR اشاره کرد که در بین محصولات هوندا به خاطر چابکی و سبکی شناخته می‌شود و اولویت آن هندلینگ است نه حداکثر قدرت. موتورسیکلت‌های MT یاماها روش توسعه بی پایانی را در پیش گرفته‌اند که به یک فلسفه یعنی مونوزوکوری تکیه دارد. این عبارت ژاپنی به معنی انجام درست کارهاست. اما مونوزوکوری در موتورسیکلت MT به چه معناست؟ بر این اساس یک موتورسیکلت باید روی گشتاور تمرکز کند و هندلینگی شبیه تیغ تیز روی کره داشته باشد و البته صدای پیشرانه نیز جذاب از کار درآید. موتورسیکلت نیکد MT تمرکز زیادی روی تجربه سواری دارد و اولویت اصلی آن سرعت یا قدرت زیاد نیست. اینجاست که یاماها از دیگر رقبا متمایز می‌شود.

به سال ۱۹۹۹ برویم که هایابوسا سوپربایک ها را کنار زده و در آستانه ورود به قرن جدید هستیم. در نمایشگاه توکیو بود که یاماها از محصول نیکد خود با نام MT-01 رونمایی کرد. این برند می‌خواست محصولی متفاوت در مقایسه با موتورسیکلت‌های اسپرت ارائه کند و بنابراین تصمیم گرفت روی پیشرانه، گشتاور و هندلینگ تمرکز نماید. این هایپر نیکد جذاب از پیشرانه ۲ سیلندر هوا خنک بزرگ سود می‌برد و هویت خاص یاماها را به نمایش می‌گذاشت. کانسپت MT-01 کاملاً در معرض توجه قرار گرفت و تست‌های تولید آن نیز شروع شد. نسخه پیش‌تولیدی این موتورسیکلت از پیشرانه ۱۷۰۰ واریور و فریم XJR1300 سود می‌برد و ظرفیت بالایی داشت. ژاپنی‌ها برای تولید این محصول از فلسفه جین کی کانو استفاده کردند که مشابه ارائه پرفورمنس مطابق با انتظارات و درک موتورسوار بود. به این ترتیب MT-01 به راحتی می‌توانست در جاده‌های پر پیچ و خم بتازد و به لطف پیشرانه خود پرفورمنس خوبی داشته باشد. حتی اگزوز زیر صندلی نصب شد تا صدای اگزوز تا حد امکان به موتورسوار نزدیک باشد.

نسخه تولیدی MT-01 سال ۲۰۰۵ در اروپا معرفی شد و اگرچه کمی زمان برد تا این موتورسیکلت با استقبال روبرو شود اما ناامید کننده عمل نکرد. رسانه‌ها تحت تأثیر این محصول قرار گرفتند اما متأسفانه امکان عرضه آن در همه کشورها وجود نداشت. با این‌ وجود یاماها ظرفیت‌های زیادی را در این سری محصول دید و در ادامه MT-03 را تولید کرد. این موتورسیکلت چابک و اسپرت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در بازار حضور داشت اما تا چند سال بعد سری محصولات MT پیشرفت چندانی را به خود ندیدند.

یاماها MT-01 یاماها MT-03
پیشرانه دو سیلندر ۱۶۷۰ سی‌سی تک سیلندر ۶۶۰ سی‌سی
نوع فریم اسپرت آلومینیومی فولادی لوله‌ای
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۹۰/۱۵۰ ۴۵/۵۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۰۸ ۱۶۰
زمان طی مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) ۱۲.۷ ۱۴.۶

در همان دوران بود که تیم مهندسی یاماها موتورسیکلت‌های جدید سبک‌وزن، کم‌عرض و جمع‌وجور را توسعه دادند. قرار بود عملکرد این موتورسیکلت‌ها با حساسیت‌های انسانی هماهنگ باشد و از فلسفه جین کی کانو در آن استفاده شد تا ارتباط خوبی بین انسان و ماشین برقرار شود، چیزی که در هیچ موتورسیکلت دیگری وجود نداشت. برای این موتورسیکلت‌ها دو پیشرانه دو و سه سیلندر در نظر گرفته شدند و تمرکز اصلی هم روی گشتاور تولیدی در دورهای پایینی تا میانی بود که درست در نقطه مقابل موتورهای اسپرت دور بالا قرار می‌گرفت.

پیشرانه‌ها برای انعطاف‌پذیری بالا تنظیم شدند و البته تیم طراحی نیز فاصله بین دسته‌های کنترلی را کوتاه کرد و صندلی هم تا حد امکان نزدیک به قطعات فنی قرار گرفت. با تکمیل فرایند توسعه، باید نام جدیدی انتخاب می‌شد و سرانجام برچسب MT در نظر گرفته شد. این موتورسیکلت‌ها دنباله‌روی مدل اولیه ۰۱ بودند بنابراین یاماها نام MT را زنده کرد و با شعار “نیمه تاریک ژاپن”، قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشت. به این ترتیب اولین نسل موتورسیکلت‌های MT-07 و MT-09 متولد شدند. دو محصول یاد شده کلاس محصولات نیکد را دگرگون کردند و با گذشت زمان محصولات کوچک دیگری همچون MT-125، MT-15، MT-25 و MT-03 توسعه یافتند. مدل‌هایی با وزن متوسط هم شامل MT-07 و MT-09 بودند و نهایتاً مدل MT-10 گل سرسبد این خانواده به شمار می‌رفت.

مشخصات یاماها MT-07 مدل ۲۰۱۴
پیشرانه دو سیلندر ۶۸۹ سی‌سی
نوع فریم فولادی لوله‌ای
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۷۵/۶۸
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۱۰

با بررسی موتورسیکلت‌های سری MT یاماها می‌فهمید که همه آن‌ها شبیه هم نیستند. بله عناصر مشترکی وجود دارد اما هر محصول از ویژگی‌های منحصربه‌فردی سود می‌برد. این موتورسیکلت‌ها از قوانین یکسانی پیروی نمی‌کنند اما طراحی آن‌ها هسته اصلی محصولات MT را به همراه دارد. در واقع وجه مشترک همه موتورسیکلت‌های MT طراحی آن‌ها نیست بلکه ایده گشتاور و چابکی بالاست.

اما وضعیت فعلی خانواده محصولات MT یاماها چگونه است؟ در آمریکا چهار محصول عرضه می‌شود که کوچک‌ترین آن‌ها مدل MT-03 با پیشرانه ۲ سیلندر است که برای تازه‌کارها طراحی شده و بیشتر برای ترددهای خیابانی کاربرد دارد. یک پله بالاتر مدل MT-07 مشهور با وزن متوسط قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد آن را جانشین معنوی سوزوکی SV650 می‌دانند. سومین محصول با نام MT-09 شناخته می‌شود که پیشرانه ۳ سیلندر خطی دارد و نسخه SP آن از سیستم تعلیق اولینز، ترمزهای برمبو و سیستم‌های الکترونیکی ارتقا یافته سود می‌برد. نهایتاً به گل سرسبد این خانواده یعنی مدل MT-10 و نسخه SP می‌رسیم که بهترین موتورسیکلت ژاپنی سال ۲۰۲۴ است. محصولات MT هرگز قوی‌تری یا سریع‌ترین عضو کلاس نبوده‌اند اما تجربه سواری آن‌ها تقریباً غیرقابل شکست است. این موتورسیکلت‌ها نیمه تاریک ژاپن را به نمایش می‌گذارند.

یاماها MT-09 SP یاماها MT-10 SP
پیشرانه ۳ سیلندر آب‌خنک ۸۹۰ سی‌سی ۴ سیلندر آب‌خنک ۹۹۸ سی‌سی
نوع فریم دلتابکس آلومینیومی سبک‌وزن دلتابکس آلومینیومی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۱۷/۹۳ ۱۶۴/۱۱۱
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) اعلام نشده ۲۵۷

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2310 ديدگاه)

    این چه سمیه فقط کویر و همتاز طرح هوندا ۱۲۵ میتونن ۶۰۰ تا برن ترمز هم نگیرن ترس به جون آدم بندازن ولی وقتی بنزینشون تموم شد آروم آروم سرعتشون کم میشه

    موافقم 18
    مخالفم 19
  2. Taha Ayoobi

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (603 ديدگاه)

    کم کم دارم به موتور سیکلت هم علاقه مند میشم

    موافقم 38
    مخالفم 2
  3. Siyavash

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (592 ديدگاه)

    حقیقتا من دیوانه محصولات یاماها هستم و عاشق r1 هستم چند وقت پیش یه mt25 رو برایه ۱ ساعت دستم بود بر جرعت میگم بهترین موتور ۲۵۰ بود که تویه عمرم سوار شدم به شدت ۷وش دست و فرمانپذیر و شتاب اولیه بسیار بسیار خوبی داشت دوتا بنلی ۳۰۰ مدل ۹۶ که به مدل ۳۰۰ واقعی معروف هستن تویه پل فردیس باهام تا میدان اسبی کرج کل کل کردن هرکاری میکردن نمیتونستن بهم برسن حتی چند بار هم وایسادم تا بهم برسن. و راننده هایه بنلی خیلی از عملکرد یاماها تعجب میکردن خودم بنلی ۳۰۰ مدل ۹۶ سوار شدم اونا واقعا خوب راه میرن ولی پیش mt25 یه سوئه تفاهم بیش محسوب نمیشن اگر این بازار لعنتی بزار حتما برایه مصارف شهری بایددیه mt25بخرم چون واقعا بی نظیر هست مخصوصا برا منی که عاشق موتور هستم..💯💯💯💯

    موافقم 53
    مخالفم 2
    1. مجید

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یکی هم برا من سفرش بده پول هم ندارم 🤣🤣

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. علی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    MT9شاهکارمهندسی یاماها است این موتور ازلحاظ هندلینگ وشتاب نظیر ندارد.سرعت این موتوربه واسطه طراحی گیربکسش غید نشده زیرا به واسطه کیلومتر دیجیتالش هرچه بتوانید بروید مینویسد،!!!! وازنظرقیمت هم عالی است.فقط افسوس که مادرایران نمیتوانیم سوارشویم.زیرا یک عده سبک مغز فکرمیکنند وقتی غیرمجازعلام کننددیگرکسی سوارنمیشود.فقط کاررابرای عاشقان موتورسخت کردند

    موافقم 30
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      برای بچه پولداره سیسی معنا نداره پول میدن چند میلیارد تو خیابونا ول میچرخن هیشکی هم کاریشون نداره..اونوقت مارو با۱۲۵هم هی میگیرن..تاکی این همه فرق!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. yaghoub

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (197 ديدگاه)

    استاد گشتاور
    یکی از بچه ها که mt 25 سوار شده بود به من گفت.
    ولی من خیلی حرفش رو جدی نگرفتم .

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. M power

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    موتورهای ژاپنی حرف ندارن

    موافقم 16
    مخالفم 0
  7. رسول

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    من مدل ام تی ۱۰ و ۹ رو داشتم در وافعا ۹ خیلی بهتره سبکتر و حتی تو شتاب اولیه بهتره روی مدل ۱۰ درواقغا دو نسخه قبلی انتحین آر وان رو گداشتن اما لهترین شون مدل ام تی ۹ سری اس پی هست با کلی ا.شن حتی بدون نیم کلاح تو دتده ۳ راحت لا گار جلوش میاد بالا بخاطر کشتاور تو دور های پایین

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. HFball

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    مدل MT 10 از همون پیشرانه YZF R1 با اندکی تغییرات استفاده میکنه و یک شاهکار دربین موتور های نیکد به حساب میاد با اون صدای ماورایی انجینش که آدمو میبره فضا🤤
    توی این ویدیو R1 شما رو به سکوت دعوت میکنه https://youtube.com/shorts/d_FZXLWqVBw?si=AkDzAKSLstSzFs1L

    موافقم 8
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط باکسر ۱۵۰

    موافقم 1
    مخالفم 4
  10. روح اله

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. مقاله خوبی بود اما ترجمه خیلی ضعیف بود. برای مثال میشد بجای پرفورمانس از معادل فارسی عملکرد استفاده کرد.

    موافقم 1
    مخالفم 7
  11. ناجی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یاماها از قدیم محصولات ممتازی تولید می‌کرد، تا قبل از اینکه چین صنعتی بشه و همه چیز چینی بشه توی بازار ایران اگه میخواستی موتور بخری فقط موتور ژاپنی برای خرید بود، یاماها صد و یاماها صد و بیست و پنج سوپر آر اس همچنین یاماها مینی جزو پرطرفدارترین موتور های بازار ایران بودند ی مدل یاماها چهارصد سی سی هم بود که به یاماها ببری مشهور بود و بسیار پر طرفدار بود ولی ممنوع بود و نمیشد راحت سوارش شد، اوایل دهه هفتاد شمسی هم یاماها کراس دی تی وارد شد که بسیار زیبا و پر طرفدار بود، بخاطر محدودیت های موتور سنگین از یک طرف همچنین نرخ بالای ارز، موتورسیکلت برای دوستدارانش تبدیل به رویایی دور شده، خودم عاشق یاماها ام آر وان هستم، ولی امکان داشتن این موتور برام مهیا نیست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  12. حمامه پلاکی

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه رکس داشتم حتی وقتی بنزین تمام میکرد هم باهاش به مسیرم ادامه میدادم چون پایدان داشت.
    بعداز اون دیگه موتور ندیدم.یادش بخیر.فقط موتور رکس

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا