ایستگاه خبرمتفرقه

بنزین معمولی تهران با بنزین سوپر تفاوتی ندارد؟ ابهام در آلودگی پایتخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادعا کرده است بنزین معمولی تهران، کیفیت مشابه بنزین سوپر دارد.

هم‌زمان با فرا رسیدن روزهای سرد سال، آلودگی در کلان‌شهرهای ایران به مرحله‌ی بحرانی رسیده است. هرچند که بارش باران در روزهای اخیر، اندکی از مشکلات کاسته و حالا هوای تهران، شرایط بهتری دارد اما شکی نیست که اوضاع برای پایتخت ایران و شهرهای کرج، اصفهان و اراک، سال به سال، بدتر می‌شود.

هنوز برای عامه مردم و خصوصا ۱۲ میلیون شهروند ساکن تهران و کرج و شهرک‌های اطراف، مشخص نیست که چه‌چیز آلودگی هوا را ایجاد می‌کند. از یک سو، ظاهرا به دلیل نیاز خانواده‌ها به گاز طبیعی، برای نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ از مازوت و گازوئیل، استفاده می‌شود. از سویی دیگر، خودروها و موتورسیکلت‌های موجود در ایران نیز، عمدتا بسیار پرمصرف و آلاینده‌ی هوا هستند. واردات مدل‌های باکیفیت خارجی، با فناوری هیبرید و پیشرانه برقی هم، ظاهرا رویای دست‌نیافتنی برای مردم ایران است.

از دیدگاه نگارنده، مقصر نشان دادن نیروگاه‌های تهران در موضوع آلایندگی، صرفا اذهان عمومی را نسبت به مشکل اصلی که همانا عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی است، دور می‌کند. هرچند که مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران به صفر رسیده اما اگر سوخت غالب منابع تولید برق ایران، مازوت  و گازوئیل باشد هم، نباید آلایندگی حاصل از تردد میلیون‌ها خودرو و موتورسیکلت مونتاژ داخل، نادیده گرفته شود.

سی جی 125 موتور سیکلت

هم‌اکنون پیشرانه‌های چینی نصب شده روی موتورسیکلت‌های CG ایرانی، فاقد استاندارد محیط‌زیست کشور چین برای نصب روی محصولات این کشور هستند. به بیان بهتر، بسیاری از قطعات فنی مخصوص موتورسیکلت‌های مونتاژ ایران، صرفا توسط شرکت‌های چینی برای بازار ما ساخته می‌شوند. پیش‌تر اشاره کردیم که آلودگی هر موتورسیکلت فرسوده، ۱۸ برابر یک خوردو معمولی است. سال ۱۴۰۰ اعلام شد، هفت میلیون موتورسیکلت فروسوده در ایران وجود دارد. تعداد کل موتورسیکلت‌های تهران که غالبا CG125 هستند، حدود ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

از سویی دیگر، میانگین مصرف سوخت داخل شهری خودروهای سایپا و ایران خودرو نیز، در محدوده ۱۰ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است. عجیب‌تر اینکه، آلایندگی حاصل از کارکرد این محصولات، نسبت به مدل‌های حارجی که مصرف سوخت مشابه دارند، اعداد بالاتری را نشان می‌دهد. براساس آمار موجود، خودروهای کشورهای اروپایی با ۴ برابر تعداد بیشتر نسبت به ایران، ۷۰ درصد آلودگی کمتر تولید می‌کنند. این شرایط، نه‌ فقط به مدل‌های برقی و هیبریدی مربوط است؛ بلکه عقب‌ماندگی آشکار در فناوری ساخت پیشر‌انه‌های سایپا و ایران خودرو را نشان می‌دهد.

وضعیت پمپ بنزین های تهران عادی شد

در سال‌های اخیر، تلاش نهادهای مختلف برای ارایه‌ی بنزین مرغوب و فاقد سرب، با موفقیت‌ همراه بود. حالا در پایتخت، فقط بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود و این موضوع، قطعا نقش مهمی در بهبود هوای تهران دارد. همچنین کارشناسان تایید کرده‌اند که گازوئیل موجود در جایگاه‌های سراسر کشور نیز،  کیفیت بهتر نسبت به نمونه‌‌های قدیمی ارائه می‌کند، هرچند که قابل استفاده در خودروهای دیزلی استاندارد اروپا نیست.

سخنان بحث‌برانگیز مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

در روزهایی که بنزین سوپر، تقریبا برای رانندگان سراسر کشور نایاب شده است، جعفر سالاری نسب ادعا می‌کند کیفیت بنزین معمولی و بنزین سوپر در تهران، تفاوت خاصی ندارد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امروز به خبرنگاران گفت:

اگر مردم می‌دانستند که کیفیت بنزین معمولی توزیعی چقدر بالاست، به دنبال بنزین سوپر نبودند. بنزین معمولی که در تهران هم‌اکنون توزیع می‌شود آنقدر با کیفیت است که تقریبا با بنزین سوپر برابری می‌کند.

هم‌اکنون ۸۰ درصد از مخازن نیروگاه‌ها از سوخت مایع پر شده است و البته بیش از ۸۵ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌های کشور گاز است، مصرف بنزین ۱۳ درصد بالاتر از سال قبل است و ما توانستیم مجددا ذخایر بنزین را پر کنیم. روزانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی توسط شرکت ملی پخش جابه‌جا می‌شود که ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین توزیع می‌شود و مشکلی برای ذخیره نداریم.

وی با بیان اینکه قیمت گازمایع برای خانوارهای مناطقی که فاقد لوله‌کشی گاز هستند، تغییری نکرده است و همچنان با قیمت کیلویی ۲۳۰ تومان توزیع می‌شود، مصرف گازمایع برای مصرف غیر از این خانوارها واقعی شده است که این افراد ۵ درصد از مصرف‌کنندگان سابق گازمایع را نیز شامل نمی‌شوند.

در استان تهران و البرز به هیچ وجه مازوت در نیروگاه‌ها مصرف نمی‌شود و لازم است افرادی که چنین چیزی را مطرح می‌کنند مستندات لازم را ارائه دهند.

سازمان استاندارد در پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت این موضوع را کاملا بررسی می‌کنند و به استناد اعلام استاندارد سوخت توزیعی استانداردهای لازم را دارد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Souls_Master

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    “هم‌اکنون پیشرانه‌های چینی نصب شده روی موتورسیکلت‌های CG ایرانی”
    این یکی رو هیچ وقت فکر نمیکردم ساخت چین باشه

    موافقم 33
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2549 ديدگاه)

      واقعا فکر می کردین نخبگان ایرانی به این فناوری پیچیده دست یافته‌اند؟

      موافقم 62
      مخالفم 5
      1. Oxygen

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (99 ديدگاه)

        آقا اشتری از نظر شما ایران با این همه ذخایر نفت و پتروشیمی چرا انقدر بنزین بی کیفیتی داره ؟ تو فامیل و آشنایان هر کی ماشین توربو داره نابود شده سر همین قضیه بنزین و متاسفانه تو شهر ما بنزین سوپر فقط توی یک جایگاه هست که اونم فقط شنبه ها داره و آنقدر شلوغ میشه که اصلا به خیلی ها نمیرسه ! میگن بنزین سوپر وارداتی هست و از وقتی از دوره ترامپ که تحریما شدید شد خیلی کم میتونن وارد کنن ولی چرا خود ایران نمیتونه بنزین سوپر بسازه ! ( شرط میبندم این چیزی که تو پمپ بنزین ها هر روز میزنیم ۹۵ درصدش آب نمک و گوگرد هست )

        موافقم 10
        مخالفم 7
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2549 ديدگاه)

          اگر امکان تولید بنزین و گازوئیل استاندارد اروپا نداریم
          به همون دلیل هست که نمی تونیم مشابه قطر از میدان های نفتی و گازی، برداشت انجام بدیم

          موافقم 36
          مخالفم 5
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10460 ديدگاه)

      🤣🤣🤣🤣
      کشور که نیست که / ماشالاه دیوونه‌ خونَست !

      موافقم 10
      مخالفم 16
  2. ali_x76

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (359 ديدگاه)

    من تیبا دارم که تکنولوژی ساختش مربوط به دوران جنگ سرده، ضریب تراکمش هم ۹.۷ به یک هستش که در مقایسه با انجین‌های روز که ضریب ۱۲-۱۳ در مدل‌های اتمسفر و ۱۰-۱۱ در نسخه‌های پرخوران دارن، شوخی به حساب میاد.
    با این حال توی همین روزای سرد، ماشین ناک سرگاز داره (شمع و وایر نوئه و روغن هم هر ۴۵۰۰ کیلومتر عوض شده و هیچ مشکل فنی‌ای نداره)
    حالا برام سواله وقتی تیبایی که انجینش مال ۳۰-۴۰ سال قبله با این بنزین ناک میزنه، ماشینای روز دیگه چه وضعیتی دارن؟

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. Dark Knight

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (514 ديدگاه)

      ماشین های توربو مخصوصا این چینی ها که دیگه داغون شدن با این بنزین برای همین هست که عمر مفید ماشین چینی ها بیش تر از دو سال نمیشه

      موافقم 18
      مخالفم 3
    2. حسین

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2942 ديدگاه)

      اکتان می‌زنیم ، مشکلی نداره

      موافقم 2
      مخالفم 20
      1. ali_x76

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (359 ديدگاه)

        بنزین و کیفیتش ده‌ها پارامتر داره، با اکتان بوستر فقط یکیشو اصلاح کردید (تازه اگه با MMT منجر به آسیب دیگه‌ای نشید.)
        فقط دو نمونه‌ش میشه گوگرد و سرب.
        اینارو چه‌کار می‌کنید؟
        ضمنا اگر توان تولید بنزین استاندارد و باکیفیت نداریم، پس روغن‌موتورمون هم …

        موافقم 13
        مخالفم 1
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10460 ديدگاه)

      علی آقا
      نمیدونم کدوم شهر هستی ، اما هر کجا هستی سعی کن از یه جایگاه مناسب بنزین بزنی !
      غیر از اکتان پائین بنزین ، مخزن بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها رطوبت‌داره که وارده باک میشه و باعث خام‌سوزی و ناک میشه ( تازه اگر شانس بیارید تو بنزین آب نباشه ) !
      از سالی که وارد پدال شدم تا امروز در تمام کامنت‌هام گفتم وضعیت ایران با همه دنیا متفاوتِ که هنگام خرید خودرو حتی اگر پولدار هم هستید همیشه سعی کنید خودرویی انتخابتون باشه که جدا از کیفیت متناسب با پول پرداختی ، ساده و ساده باشه و بیخیالِ اون مجلات و سایت‌ها باشید که هِی دم از مُد روز میزنند و مردم را تشویق به خرید خودرو با تکنولوژی جدید و به‌روز میکنند مثل هیبرید ، توربو ، پلاگین و … !

      خودم بارها گفتم چرا دلیلم در انتخاب خودرو در ایران اول تویوتا هست اونم با موتور تنفس طبیعی !
      و اگر نه که اگر تو یه کشوری چون امارات یا اروپا یا آمریکا زندگی میکردم اول آلمانی اونم بنز انتخابم بود با موتور توربو یا هیبریدی‌های ژاپنی !

      در هر کشوری باید تابع شرایط بود و قبول کرد با اینکه میدونیم ظلمِ این شرایط با انبوهی از منابع نفتی ولی چاره چیست ، سوختن و ساختن ، حرف‌های کلیشه‌ای هم نزنید که گوشمان پُرِ !!!!!

      خرج تعمیرات و تهیه قطعات در ایران کابوسی شده که قشنگ خط فقر را جابجا میکند و امیدوارم دولت یه فکری به حال مردم بکنِ !

      واقعاً دیگه مردم به تَه خط نداری رسیدن و با این وضع ، اکثر خودروهای جامعه زیر ۵۰۰ میلیون تومن که بالای ۹۵٪ در کشور هستند دارند یواش یواش بمب متحرک میشوند که طرف تو هزینه خرید لاستیک نو ایرانی هم میمونه چه برسه به اینکه بخواد خرج تعمیر و سرویس موتور گیبرکسش بکنه و… !
      بیرون که میرید ، توجه کنید ، اگثر پراید پژوها دود آبی از اگزوز میدن !
      تو ترافیک به لاستیک‌ها توجه کنید !
      چیز بیشتری نمیگم ، فقط خدا به دادمون برسه !

      موافقم 22
      مخالفم 16
  3. کوروش

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    کیفیت بنزین معمولی با بنزین سوپر تفاوتی نداره !!!!!؟ بنزین سوپر هم کیفیتش در هاله‌ای از ابهامه اونوقت چطور همچین حرفی میزنه ، البته خیلی عجیب نیست اینجا ایرانه و دروغ گفتن کنتور نداره

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. SS

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (767 ديدگاه)

      البته شاید هم راست گفته باشه و هیچ کدوم اکتان 87 هم نداشته باشن

      موافقم 12
      مخالفم 0
  4. RIO

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    دوستان میگن تیگو ۸ پرو توقف تولید خورده

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. کوروش

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (142 ديدگاه)

      چیز خاصی رو از دست ندادیم ، با قیمت دوبرابر چین ادعا کردن که تولیدش توجیه نداره

      موافقم 15
      مخالفم 1
  5. شهرام

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (59 ديدگاه)

    میشه ایشون با عدد و رقم در مورد استاندارد های یورو و اکتان موجود در بنزین حرف بزنن مثلاً بگن اکتانش چنده و خیلی دیگر از استاندارد ها؟

    موافقم 22
    مخالفم 0
  6. یوسف

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (746 ديدگاه)

    بدون شک بخشی بزرگی از آلودگی شهرها به خودروها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و تریلی‌های پرمصرف و سوخت بی‌کیفیت برمیگرده اما این آلایندگی سنگین و غیرطبیعی که این روزها می‌بینیم داستانش برمیگرده به سوزاندن مازوت یا همون نفت کوره در نیروگاه‌ها، برای اینکه بدونید مازوت چقدر آلاینده‌س باید بگم در روند پالایش نفت، گازوییل از مشتقات مازوته، گازوییلی که خودش به عنوان یک سوخت آلاینده و آزادکننده اکسید نیتروژن و اکسید گوگرد شناخته میشه، امروزه هیچ کشوری مازوت رو در نیروگاه‌های حرارتی استفاده نمیکنه و مازوت صرفا به عنوان سوخت کشتی استفاده میشه، ایران هم بیشتر مازوت خودش رو به امارات صادر میکرد چون بندر جبل علی دوبی بزرگترین بندر خاورمیانه‌س، اما از حدود دو سه سال پیش برای مازوت به عنوان یک سوخت بسیار آلاینده یک استاندارد جهانی اجباری تعیین شد که چون مازوت ایران این استاندارد رو پاس نمیکنه در نتیجه رو دست ایران موند و دادنش به خورد نیروگاه‌ها؛ البته ایران با اینکه دومین منایع بزرگ گاز طبیعی در جهان رو داره اما به علت اینکه خیلی از میدان‌های گازی ایران به نیمه عمر خودشون رسیدن و خبری از حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی بزرگ در ایران نیست به علت نبود تکنولوژ‌های جدید و سرمایه ظرفیت تولید گاز ایران داره مدام افت میکنه و به زودی پاسخ‌‌گوی نیاز داخلی هم نیست چه برسه به صادرات و این برای کشوری با دومین منابع بزرگ گازی جهان از عجایبه.

    موافقم 23
    مخالفم 0
    1. Oxygen

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (99 ديدگاه)

      دقیقا 🙌 مهم ترین علت آلودگی هوا و بیماری های ریوی تو ایران همین بنزین آشغالی هست که میدن به مردم

      موافقم 15
      مخالفم 0
    2. Genius

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1304 ديدگاه)

      سوال مهم اینه؛منافع نیروگاه اتمی ای که واسه قد برافراشتنش نزدیک بیست ساله تحت تحریمیم کجاست؟؟چرا نیروگاه های حرارتی کماکان بی رقیب اصل تولید برق کشور هستند؟؟؟

      موافقم 15
      مخالفم 0
      1. یوسف

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (746 ديدگاه)

        پرسش به جایی هست، اما نکته اینجاست که ظرفیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر هزار مگاوات در روزه(اگر با ظرفیت کامل در مدار باشه) در حالی که نیاز برق ایران در اوج گرما به بیش از هفتاد هزار مگاوات در روز میرسه! و بیش از هشتاد درصد این نیاز داره از نیروگاه‌های حرارتی تامین میشه اونم در کشوری که دگرگونی اقلیمی به شدت تهدیدش میکنه، برای مقایسه، نیروگاه خورشیدی جدید امارات در 35 کیلومتری ابوظبی ظرفیت دو هزار مگاوات برق در روز رو داره(دو برابر نیروگاه بوشهر، البته با چهار میلیون پنل خورشیدی پروژه عظیمی‌ه) و ما نه تنها در مورد دگرگونی اقلیمی کاری نمی‌کنیم که داریم با این نحوه تامین انرژی، این سیستم ترابری آلاینده، مدیریت فاجعه‌بار منابع آبی، راندمان مصرف انرژی پایین و … کار رو خراب‌ترش می‌کنیم.

        موافقم 8
        مخالفم 0
  7. حمید

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (371 ديدگاه)

    باز زمستون که شد یاد الودگی هوا می افتن میره تا سال بعد ، اگر برای انسان بودنش ادم ارزش قاعل باشه باید جمع کنه بره از این مملکت

    موافقم 21
    مخالفم 0
    1. داک هادسون

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      بدبختی اینجاست که نمیشه رفت ، کلی پول میخواد ، اگه همه میتونستن برن که جمعیت الان نصف میشد .

      موافقم 22
      مخالفم 0
  8. داک هادسون

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    استیون هاوکینگ میگفت : با تداوم گرمایش جهانی ، کره زمین شبیه ناهید خواهد شد و دمای آن به ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید .

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. امیر

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      زمین حداقل تا ۱/۵ میلیارد سال دیگه تو منطقه goldilocks ( کمربند حیات ) خورشید خواهد ماند پس مطمئن باش حالا حالا ها شبیه venus نخواهد شد ، نیل داگرس تایسون و میچو کاکو میگن : بحران گرمایش جهانی بر اثر تجمع بیش از حد مجاز co2 در اتمسفر حداکثر تا سال ۲۱۵۰ درست میشه چون تا اون موقع تکنولوژی هایی به وجود میان که میتونن co2 و بقیه گاز های گلخانه ای اتمسفر و جمع آوری و تبدیل به بلوک های ساختمانی تبدیل کنن دقیقا مثل همون کاری که کره زمین برای خنک کردن خودش با باران های اسیدی انجام میده و جالبه بدونی صخره های کربناتی کف دریا ها و بعضا در خشکی ها حاصل همین ساز و کار کره زمین برای تهویه خودش هستن که در طی میلیارد ها سال شکل گرفتن ، اما مشکل حال حاضر اینه که فعالیت های صنعتی گسترده و استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و بقیه کار های مضر انسان باعث شده میزان co2 ورودی به اتمسفر بیش تر از اون حدی باشه که زمین بتونه کنترلش کنه اما با پیشرفت تکنولوژی در طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده این مشکل هم حل میشه ( زمین که محیط زندگی ما هست هیچ مشکلی نداره ، مشکل خود ما انسان ها هستیم که اگه قرار باشه به زودی منقرض بشیم مطمئن باش مقصرش خودمون هستیم مثلا بر اثر جنگ هسته ای ، بیولوژیکی و شبیه این و مشکل از سمت سیاره و عوامل طبیعی وجود نداره و نخواهد داشت )

      موافقم 13
      مخالفم 4
  9. فقط انگلستان

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1083 ديدگاه)

    بهترین کارهایی که میشه برای آلودگی تهران کرد این هست که در دیگر استان های کشور شغل و کارخانه و شرکت های تولیدی ساخته بشه و افرادی که از دیگر استان ها برای کار به تهران اومدن به استان خودشون برگردن با این کار جمعیت و تعداد خودروها و تعداد کارخانه ها در تهران کاهش پیدا میکنه و آلودگی کم میشه
    اتوبوس ها و کامیون ها نوسازی بشه که هزینه همشون روی هم حتی ۳۰ میلیارد دلار هم نمیشه
    مشکل ترافیک با راه حل های درست حل بشه خودبه خود مصرف سوخت و آلودگی به مقدار خیلی زیادی کم میشه
    و …

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. Genius

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1304 ديدگاه)

      دفتر مرکزی فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان و گلاب قمصر کاشون و پتروشیمی شیراز و…تو تهران چی میخوان؟؟؟؟مثلا تصور کن دفتر مرکزی گوگل همون گوگل پلکس بجای مونتن ویو کالیفرنیا که زادگاهش بوده بره واشنگتن دی.سی تصور کن چی میشه دیگه واضحه دهها هزار نیروی کاری گوگل از کل ایالات آمریکا باید کوچ کنند پایتخت تا شغلشون رو حفظ کنن.
      این غلطه دولت وظیفه داره دفاتر و حسابهای بانکی هر کارخونه یا کارگاهی رو ملزم به استقرار در محل استان خودشون کنه بخدا سوگند با این تصمیم براحتی ۳۰درصد ازدحام جمعیت تهران از بین میره

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. فقط انگلستان

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1083 ديدگاه)

        بله حرفاتون درسته
        خیلی کارها میشه انجام داد مثلا
        ساخت دانشگاه و بیمارستان و … معتبر و کافی در هر استان که خیلیا برای این جور چیزها دیگه مجبور نشن برن تهران
        ساعت تعطیلی و باز شدن متغیر شرکت ها و ادارات و مدارس،که یکباره همه جا تعطیل و باز نشه و ترافیک در ساعت های مختلف تقسیم بشه
        امیدوارم در آینده نزدیک همه چیز بهتر و بهتر بشه.

        موافقم 5
        مخالفم 1
  10. کوروش

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (969 ديدگاه)

    من جای دولت بودم فروش بنزین رو به بخش خصوصی می‌سپاردم‌ و این همه ضرر نمی‌دادم.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    مدارس رو هم تعطیل نکردن
    دانشگاه رو تعطیل نکردن
    💔😐

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. بیژن

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاری به کیفیت بنزین ایرانی بلحاظ آلایندگی ندارم ولی میزان اکتان سوخت( معمولی یا سوپر بودن) تاثیری در آلایندگی اون نداره.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  13. علی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    اونجای آدم دروغگو

    موافقم 7
    مخالفم 0
  14. شهروند

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوا بودند، در اسفند سال ۹۸ که کرونا تازه شروع و ادارات و بازارها و همه جا تعطیل اعلام و همه مردم خانه نشین شدند و خیابانها خالی از وسایل نقلیه شذ، چرا گوگل نیز همه خیابانها رو سبز نشون می داد ولی آلودگی هوا کماکان بنفش بود؟
    از دیدگاه مخاطب، نگارنده ای که این واقعیت مسلم را نادیده می گیرد با کمال احترام یا درگیر تضاد منافع است یا بیسواد!
    من بعد هرگاه خواستید در مورد آلودگی هوا در زمستان سخن بگویید، اسفند ۹۸ را به یاد بیاورید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا