ام وی ام MVMایستگاه خبر

آریزو 5 برقی نخستین خودروی الکتریکی کشور وارد بازار شد

شرکت مدیران خودرو عرضه نخستین خودروی تمام برقی خود را آغاز کرد. ام وی ام آریزو ۵e به عنوان نسخه برقی آریزو ۵ اولین خودروی سواری برقی کشور است که پلاک ملی دریافت کرده و به بازار عرضه می‌شود. قبل از این تنها چهارچرخ برقی (کوآدریسایکل) عرضه شده در ایران خودروی یوز محصول شرکت پاراکس موتورز بود که نمونه ایرانی رنو توئیزی است.

به گزارش پدال، نخستین سری از تولیدات خودروی آریزو ۵ برقی به عنوان سهمیه نمایندگی تحویل نمایندگان مدیران خودرو در سراسر کشور شد. حواله این خودرو به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به نمایندگان واگذار شده و در ادامه بایستی منتظر قیمت گذاری نجومی برای آن در بازار آزاد باشیم.

بخوانید: معرفی آریزو ۵e؛ مشخصات فنی و ویژگی‌های نخستین خودروی تمام برقی چری در ایران

چند هفته قبل بود که شهرداری تهران قرارداد خرید تعداد زیادی از این محصول را به عنوان تاکسی شهری با مدیران خودرو امضا کرد و انتظار می‌رفت که تولیدات اولیه آریزو برقی به این قرارداد اختصاص پیدا کند اما در اقدامی غیرمنتظره این محصول با پلاک شخصی تحویل نمایندگی‌ها شده است.

چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، نسخه‌ الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی تک سرعته تولید می‌شود.

آریزو ۵e، باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی دارد. این خودرو با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد.

در نمای خارجی تنها تفاوت این خودرو با نمونه بنزینی به جلوپنجره آن و طراحی متفاوت رینگ‌ها برمی‌گردد. در داخل خودرو نیز با داشبورد نسل قدیم آریزو طرف هستیم که طراحی قدیمی داشته اما با بهره‌گیری از کلاستر تمام دیجیتالی، موس تعویض حالت رانندگی و ترمز پارک برقی تا حدی قابل تحمل شده است.

تا کنون حدود ۲۰۰ دستگاه از آریزو ۵ برقی مونتاژ شده و وارد بازار خواهد شد. در خصوص ادامه تولید این خودرو شایعات مختلفی به گوش می‌رسد و احتمال دارد روند تولید آن تا همین جا خاتمه یافته و نسخه دیگری از این خودرو تحت برند سینوگلد جانژینگ با موتور ضعیف‌تر، ظرفیت پیمایش یکسان و با داشبوردی مشابه آریزو ۵ جدید عرضه شود. سینوگلد جانژینگ یک شرکت گمنام چینی است که اخیرا به مالکیت هلدینگ چری در آمده و وظیفه تولید آریزو ۵ برقی را برعهده گرفته است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. Anti Tesla

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (618 ديدگاه)

    ***
    بزارید یکسال بگزره بعد خودرو برقی بخرید.
    الان گرون میدن،اگه نخره میکشن پایین.
    ولی فکر کنم خیلی با کیفیت و مطمئن هست چرا؟
    چون شهرداری قطعاً چیز با کیفیت و خوبی سفارش می دهد.

    موافقم 17
    مخالفم 91
    1. مردیم از خوشی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1390 ديدگاه)

      شهردار پاریس که سفارش نداده ، شهردار تهران سفارش داده

      موافقم 86
      مخالفم 6
      1. T

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اونم آقای زاکانی

        موافقم 42
        مخالفم 3
    2. M.83

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (195 ديدگاه)

      تو ایران بر عکسه اول ارزون میدن ببینن مردم میخرن گرون میکنن

      موافقم 45
      مخالفم 2
    3. حسن

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1341 ديدگاه)

      چون شهرداری قطعاً چیز با کیفیت و خوبی سفارش می دهد.؟؟؟؟؟؟؟
      عجب منطقی
      نه وجدانا شهرداری خودرو
      از قدیم گفتن خر چه میدونه قیمت قند و نباتا

      موافقم 63
      مخالفم 7
    4. Genius

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      نابغه!شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری که قطعا با ۵سرنشینی که تو تاکسی میزنن اونم تو مناطق شمال تهران شمرون با اون همه پستی بلندی قطعا به ۳۰۰ تا کاهش پیدا می‌کنه بدرد تاکسیرانی میخوره؟؟؟

      موافقم 22
      مخالفم 5
    5. کیانوش

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (788 ديدگاه)

      به نظرم استفاده از لفط احمق درست نیست خب چی بخرن ششصد تومن بدن پزو سی سال پیش رو بگیرن شاید بعصی ها مشکلی نداشته بدشن با پول دادن به ی خودروی چینی همه که حاصر نمیشن برن ی مدل زاپنی ده سال پیش رو بگیرن قطعا خودرو های مدل پایین زاپنی و کره ای هم مشکلات خاص خودشون رو دارن اما در مورد خودروی برقی به نطرم واجبه که به سمشت ن بریم خصوصا تو کلان شهر ها و خصوصا ارگان ها و تاکسی ها درسته بیشتر تولید برق ایران با گاز هستش و گاز هم با وجود پاک تر بودنش نسبت به بنزین و گازویل اما بازم ی سوخت فسیلیه اما خودروی برقی این مزیت هم داره که هوای کلان شهر ها که تمرکز جمعیت داخلشون رو پاک تر میکنن حتی با وجود تولید کل برق کشور با گاز بازم هوای کلاهن شهر ها پاک تر میشه و بیماری ها کم تر میشه هزینه و فشار به نطام سلامت و بیمه ها و کلا دولت و هنه شرکت های خصوصی کم تر میشه چون کلرمند ها و کارگر هاشون کم تر مریص میشن و همین که صبح به جای ی اسمون خاکشتری یاسمون ابی ببین خودش رو بهره وری کار مردم خیلی تاثیر داره

      موافقم 13
      مخالفم 3
  2. HAMID

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    9 ساعت باید بزنیش به برق. خسته نباشین

    موافقم 68
    مخالفم 6
  3. دیا

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    افرین افرین . خسته نباشید. حله اقا.

    موافقم 16
    مخالفم 4
  4. JDM

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    😂😂 وای خدا کاری به این ندارم اما چرا هرکی برقی میزنه حتما یه تلوزیون ۴۳اینچ اون وسط میزاره؟
    این همش ضعفه یه موتور الکتریکی دف جلو که در ۱۱ ثانیه ۱۰۰ تا میره ۱۲۰ تا قدرت داره البته اینا رو نادیده بگیریم 9 ساعت شارژ با برد نامعلوم
    حتی طراحی هم قدیمی هستش

    موافقم 34
    مخالفم 10
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    واقعا بدرد نخوره

    موافقم 30
    مخالفم 6
  6. محمد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    ماشین های برقی شرکت های مطرح هنوز مشکلاتشون حل نشده ، چه برسه به این ماشین بی نام و نشون

    موافقم 22
    مخالفم 3
  7. دانا

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشینی که فقط به درد شهر و تاکسی میخوره را 200 دستگاه تولید اونم پلاک شخصی شده؟!!!!!! مثلا از تهران بخوای بری اصفهان 430 کیلومتر راهه ماشین هم فعلا صفر باطری هاش نو نهایت 400 تا میره سی چهل کیلومتری اصفهان شارژش تموم میشه چکار میکنه؟ هیچ جایگاه شارژی هم وجود نداره چهار لیتری تکون دادن سر جاده هم فایده نداره لابد یه موتور برق بنزینی همیشه باید تو صندوق عقبش باشه.مسخره کردین مردم را؟ باید یه برقی هایی وارد کنید حداقل 550 تا 600 کیلومتر راه بره تا به درد فاصله های بین شهری ایران بخوره نه این اسباب بازی های ضعیف.بعد فرض بگیریم یه خانم دکتر بخره فقط باهاش بره مطب و برگرده. پارکینگ آپارتمانی برق پارکینگ هم عمومی اجازه استفاده شخصی نداشته باشه از واحد خودش تا پارکینگ کابل کشی میکنه شب بتونه 9 ساعت بزنه به شارژ؟

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (376 ديدگاه)

      داداش آرامشت رو حفظ کن و نگاهی به نحوه استفاده از خودروهای برقی در چین، آمریکا و اروپا بنداز جواب همه سوالات رو میگیری.

      موافقم 1
      مخالفم 7
  8. حسن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1341 ديدگاه)

    غضنفر هم نمیتونه براش طنز بسازه باید گاو برینه رو این فهم و شعور و مدیریت چرا شما انقد خرید چجوری زنده اید

    موافقم 30
    مخالفم 4
  9. مانی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    به نظر من عرضه این مدل برقی حرکت مثبتی از طرف شرکت مدیران خودرو است و برد 400 کیلومتری آن برای یک مصرف کننده عادی حداقل تا یک هفته کفایت می کند.امیدوارم با احداث جایگاه های شارژ اختصاصی در بین جاده های اصلی کشور از طرف شرکت مدیران خودرو،روند توسعه و عرضه خودروهای برقی از طرف این سازنده وطنی شتاب بیشتری هم به خود بگیرد.همچنین پیشنهاد می شود که مدیران خودرو به عنوان عاملیت شرکت چری در ایران به عرضه دیگر مدل های برقی ارزان قیمت ساخت این شرکت از جمله خودروی دو درب چری EQ1(قیمت پایه 7240 دلار و برد 301 کیلومتر) و خودروی کوچک چری QQ ICE CREAM (قیمت پایه 4655 دلار و برد 120 کیلومتر) اقدام نماید.این دو خودروی کوچک و ارزان قیمت برای تردد در ترافیک های درون شهری در خیابان های کشور بسیار مفید و کارآمد هستند.همچنین عرضه شاسی بلند چری EQ5 هم با برد 510 کیلومتر هم می تواند گزینه ای جذاب برای خانواده ها برای سفرهای برون شهری باشد.

    موافقم 8
    مخالفم 25
  10. حسن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1341 ديدگاه)

    اولین قدم بهتر بود با ورود خودروهای هیبرید از برندهای معتبر به صورت گسترده برداشته میشد و طی پنج سال با وردو پلاگین هیبرید تجربه ی بازار و مکانیک را بالا برد و زیر ساختها را در حد پلاگین هیبرید بروز کرد و وقتی به حد رضایت و کمال در دو مورد اخیر رسیدیم اقدام به وردو برقی کنن نه مثل یک احمق اول گاو بخریم بعد دنبال ساخت طویله و انبار اذوقه باشیم
    هر چند اینجا ایرانه و مدیریت مراتع هم بعد 50 سال دست خود دامداره حیات وحش را پولی میفروشن جنگلها را ویلا میکنن و بالاترین استاندارد فکرشون اینه که دهانه ی رودخونه را تنگ کنن تا پل کوچکتری نیاز باشه و هزینه ی ساخت پل کمتر بشه و بتونن دزدی کنن و بعد سیل بیاد خونه ی مردم را اب ببره

    موافقم 25
    مخالفم 1
  11. ابوالحسن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میشه این ماشین های برقی رو با موتور تک سیلندر تولید برق تولید کرد بدون باطری های لیتیومی گرون قیمت حتی با باطری های معمولی اما اونوقت نمیشه گرون فروخت و بازار بنزینی و گازوییلی کلا ول میشه بسیاری از مشاغل و پالایشگاهها تعطیل میشن و بسیاری از صنایع به جرگه فراموشی سپرده میشن. حتی میشه یه دینام تولید برق روی پلوس های آن ساخت که وقتی میچرخن برق هم تولید کنند حتی دینام بادی هم میشه تعبیه کرد تا بخشی از برق مصرفی رو دوباره تولید کنه. کلا دنیا اینجوری اداره میشه وگرنه همیشه راه بهتر و اسون تر هم وجود داره.
    توی یک اداره رفتم
    رییس فوق دیپلم غیر مرتبط با سه سال سابقه
    مسئول دبیرخانه دیپلم گلخانه

    راننده اداره فوق لیسانس مرتبط با 20 سال سابقه و پایان نامه مرتبط با کار همان اداره و مقاله چاپ شده در ژورنال انگلیسی

    مدینه فاضله هرگز ساخته نخواهد شد

    موافقم 16
    مخالفم 3
  12. یوسف

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    پرداخت پول برق با روند محاسبه تصاعدی رو چه جوری میشه توجیه کرد…..

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. SS

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (740 ديدگاه)

      حتی کسی نگفته ما تضمین تامین برقش رو میکنیم چه برسه به هزینه ش
      شما مصرفت از یه حدی که بالاتر بره شرکت برق برات یه نامه میفرسته که پرمصرف هستی و ما تعهد تامین این میزان مصرف شما رو نداریم، پس به فکر تامین برق خودت باش (به شخصه دیدم)
      و ظاهرا در حال حاضر انشعاب مخصوص شارژ خودروهای برقی با کنتور جداگانه و ولتاژ بیشتر هم وجود نداره
      با شرایط فعلی کسانی که به فکر خرید این نوع خودروها هستن حتما به فکر گذاشتن گذاشتن پنل های خورشیدی و تامین برق خودشون هم باشن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  13. اسداله

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درسته قیمتش بالاست عوضش آلودگی محیط زیستی نداره

    موافقم 3
    مخالفم 17
    1. ممد

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میشه به من بگید اون برقی که اینو میخواد شارژ کنه چطوری تامین میشه ؟؟
      برق خورشیدی که نداریم ، اکثرا برق حرارتی و آبی و…
      که اونا خودشونم آلودگی محیط زیستی دارن

      موافقم 7
      مخالفم 2
    2. ناشناس

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      استاد الودگی خودروهای برقی تو کشوره پس رفته ایران بیشتره چون برای تولید برق مازوت میسوزونن .قطعا بنزین اشغال داخلی الودگیش از مازوت کمتره

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. حسن عین‌آبادی

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون واسه بقیه‌ی دنیاست، تو ایران شرایط فرق میکنه.
      بنزین از مازوت خیلی کمتر آلودگی ایجاد میکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  14. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمتش خیلی خیلی بالاست و ۴۰۰کیلومتر خیلی کمه حداقل ۶۰۰کیلومتر بعد اگه نفر بشین داخل این خودرو برقی تا ۳۰۰کبلومتر نمیره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. سجادروزرخ

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشین ما که گازسوزه کل سه ماه تابستان از ساعت۱۲ تا۴عصر جایگاها همه بعلت صرفه جویی در برق تعطیله،یادتون رفته اینجا ایرانه***

    موافقم 10
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (376 ديدگاه)

    منتظر بشید تو خودروهای برقی درجه یک چینی وارد بشن مثل بی‌وای‌دی و ام‌جی اون موقع میشه خریدشون.

    موافقم 0
    مخالفم 5
  17. حسین

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (376 ديدگاه)

    در کل خودروهایی که نسخه برقی شده یک خودروی بنزینی هستن به هیچ وجه توصیه نمیشن، مثل همین خودرو. خودروهای برقی که پلتفرم اختصاصی برقی دارند خیلی بهینه تر هستن.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  18. فرشید

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    با توجه به قیمت برق در ایران به هیچ وجه به صرفه نیست. هزینه نجومی باتری ها و لزوم تعویض اونها بعد از یک مدت به دلیل افت راندمان دلیل دیگه ای برای عدم توجیه خرید این نوع ماشین هاست مگر اینکه مشوق های جدی و به درد بخور ایجاد بشه مثلاً ورود خودروهای برقی از برند های معتبر آمریکایی و اروپایی و با هر قیمتی بدون حق گمرک و مالیات آزاد باشه. برق در ایستگاه های شارژ با قیمت بسیار نازل ارائه بشه و…

    موافقم 1
    مخالفم 2
  19. مهدی بابک

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    🚙🚗🚙🚗🚙🚗🚙
    جای تأسف دارد که اختراع آقای جمشید آرین مخترع ماشین برقی رو بخاطر بی کفایتی مسئولین وقت ،رد کردن ،حالا منتظر ورود برقی خارجی هستن.
    خب بنده خدا رو دعوت کنید برگرده تا بهترین ماشین برقی رو به مردم بسازه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  20. امیر

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    ببخشید میشه بیشتر توضیح میدادید در مورد مصرفش
    اینکه نیمه برقی است یا تمام برقی است ؟
    آیا از بنزین هم استفاده میکند؟
    ممنونم از توضیحاتتون

    موافقم 1
    مخالفم 1
  21. ارش

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه سفر بین شهری با این ماشین حداقل دو برابر زمان بیشتری نیاز داره با توجه به 9ساعت شارژ برای 400کیلومتر یعنی با احتساب هر 100کیلومتر یک ساعت باید سفر حدودا 4/5باتوقف جاده ای طول بکشه ولی با این ماشین میشه در بهترین حالت 13ساعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    عجیبه داخلش با فیس لیستش عوض شده بود چرا باز همون داشبورد قدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. کارمندیان

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام می خواستم بدانم قیمت این خودرو چقدر است ؟ و در ضمن در کدام خط تاکسیرانی کار می کند ؟ و کرایه اش نفری چند است ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      این موارد هنوز مشخص نیست اما شایعه شده با قیمت 800-900 میلیون تومن فروخته خواهد شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. ابوالحسن

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چرخها وقتی در حرکت هستن مقدلر زیادی باد به سمت عقب پرتاب میکنن که این باد میتونه در هنگام حرکت خودرو یک پروانه را به حرکت در بیاره و اگر بک دینام کوچک به این پروانه وصل باشه میشه در حین حرکت باطری و شارژ کرد. و مقداری به توان باطری افزود. به هر صورت باید به سمت باطری های ارزون تر و شارژباطری در حین حرکت، به پیش رفت وگرنه نمی صرفه. طراحی ماشین برقی بایستی کمی پهن تر و سبک تر باشد. و طراحی جلو هم گرد و بدون زاویه باشد تا در برابر باد مقاومت کمتری از خود نشان بدهد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ابوالحسن

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خوب اگر بشود به جای سقف شیشه ای، سقفی با پانل خورشیدی و باطری معمولی جداگانه گذاشت مقداری از برق چراغها و رادیو پخش و کولر را میشود تامین کرد. ضمن اینکه بخاری هم در این ماشین ها باید برقی تعبیه کرد و برق زیادی مصرف میکند. لامپ روشنایی روز که جزء استاندارهای 85 گانه و اجباری هست را هم باید در نظر گرفت که مداوم برق مصرف میکند. همانطور که قبلا هم نوشتم باید به فکر تامین برق در حین حرکت خودرو باشیم تا این صنعت رشد کند. نیروهایی که میتوانند به ما کمک کنند اول باد هست دوم خورشید و سوم بک موتور برق کوچولوی تر و تمیز بنزینی یا دیزلی ثابت( تعبیه شده در ساختار خودرو ) یا متحرک. از بادی که زیر خودرو رد میشود نیز در انتهای خودرو میتوان برای چرخاندن دینام برق استفاده کرد. یا اینکه تونل باد در بدنه خودرو تعبیه کرد طوری که باد از جلو وارد و در انتهای خودرو خارج شود و این حرکت باد باعث چرخاندن پره های دینام و تولید برق شود. هر چند این برق اندک هست اما برای چراغها و رادیو پخش و مصرف داخل کابین کفایت میکند و اگر خوب پیش برود میتواند باطری را هم در حین حرکت شارژ کند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا