آموزشپورشه

آشنایی با PDK یا سیستم کلاچ دوبل پورشه

PDK یک سیستم انتقال نیروی دو کلاچ است که جابجایی دنده را در کسری از ثانیه و بدون انقطاع نیرو (که معمولا توسط کلاچ گیری انجام می گیرد) امکانپذیر می سازد. این سیستم اولین بار در گروه ۹۱۱ ها جهت بهبود کارایی به کار برده شد.

PDK (Porsche Doppelkupplung)
PDK (Porsche Doppelkupplung)

PDK دارای ۷ دنده قابل تعویض است دنده های ۱ تا ۶ که دنده های اسپورت و سرعتی هستند و دنده هفتم با نسبت بالا که برای کنترل سرعت های زیاد با کاهش مصرف سوخت همراه است.

در حقیقت PDK تلفیق دو گیرباکس در یکی است و به همین دلیل هم دارای دو کلاچ تلفیقی متناوب به طوری که یک اتصال غیر مستقیم بین شفت و موتور (شفت اول درون شفت دوم) وجود دارد که در هر لحظه جریان انتقال نیرو فقط به یک کلاچ وارد میشود و با تعویض دنده بعدی کلاچ دوم شروع به کار می کند این عمل باعث می شود که نیرو به طور کامل از گیرباکس گرفته نشده تا باعث اتلاف نیرو، هدر رفت زمان و همچنین مصرف سوخت بالاتر شود و در نهایت یک کلاچ باز شده و به سرعت انتقال نیرو را بر عهده می گیرد و کلاچ دوم در همان زمان و در کسری از ثانیه بسته می شود.

PDK (Porsche Doppelkupplung)
PDK (Porsche Doppelkupplung)

مزایا: سرعت بالا و بهبود فرماندهی ، کاهش مصرف سوخت، نهایت راحتی، تعویض دنده بسیار سریع و زمان پاسخ دهی کم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

parthia

26 ساله و عاشق پورشه

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Hesam

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    کمی تخصصی تر توضیح میدادید

    1. سعید

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1483 ديدگاه)

      همینم نمفهمیدیم

  2. آرش

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (193 ديدگاه)

    منظوری بودی کی یاخجیلایداندی.چوخ اوستونی وورما.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. parthia

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقا حسام مطالب تخصصی تر رو به زودی اضافه می کنم
    سپاس از نظر شما

  4. parthia

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقا آرش لطفا فارسی بنویسید

    1. محسن

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (14 ديدگاه)

      منظور آقا آرش خان عزیز اینه که یاخجیلایداندی.چوخ اوستونی وورما.
      :)
      یعنی میگن که منظور شما اینه که از اون گیربکس خوباست حالا لازم نیست زیاد تخصصی برین توش

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. محسن

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی از کلاچ پراید هم بهتره؟

    موافقم 1
    مخالفم 3
  6. سهیل

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (141 ديدگاه)

    خوبه که شرکت پورشه به فکر چند صدم ثانیه توی تعویض دنده هست و روز به روز پیشرفت میکنن
    هرچند این کار شاید 1ثانیه یابیشتر در شتاب ماشین بیشتر بشه مثلا قبلا در 4.6ثانیه به 100کیلومتر میرسده الان در 3.8 ثانیه به 100 میرسه

    نه مثل ایران خودرو یا سایپا که ماشیناش بالای 15ثانیه هست تازه میزنن 12 ثانیه
    خودرو سازان ایرانی یکم یاد بگیرن

  7. fireday

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    فدای اون دکمه های کنار دندت.اونا دیگه چی هستن؟ یه کلاس آموزشی 3 جلسه ای لازم داره

    1. AMIRHOSSEIN

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (239 ديدگاه)

      من همشو بلدم

      1. Ali-N

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (16 ديدگاه)

        افرین

        موافقم 1
        مخالفم 1
  8. محمدعلی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    ما سال 81 یه پژو داشتیم که اکثر قطعاتش فرانسوی بود خداییش بیش از 1000 بار من تیکاف زدم باهاش چون مال بابام بود بعد که سر کار رفتم سال 88 به خاطر همون پژو یه پژو 405 گرفتم تو اولین تیکاف صفحه کلاج سوخت چونکه صفحه کلاجش اولا چینی بود دوما خیلی کوچکتر از صفحه کلاج های پژوهای قبلی بود . منم سریع ماشین رو فروختم و دور ایران خودرو رو خط کشیدم الانم به ناچار یه پراید دارم

  9. محمدعلی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    راستی تنها ماشینی که چینی نشده بود همین 206 بود که اونم الان کمپلت چینه اولین کاری که کردند صندلی های عقبش رو دزدیدند پرایدی زند (پیشترفت صنعت)

  10. بابک

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا هیج چیز پیکان خودمان نمشد مخصوصا نمره قزوینش که یا پا پانومراس.

  11. علی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آقا بابک قربون دهنت.
    پیکان جوانان مدل ۵۷ داشتم با پارس کورس گذاشتم نتونست بگیرتم.
    تنها مشکلش اینه که ۱۰۰ ی۲۷/۲۸ تا میسزونه.
    رو همین حساب با مدل ۸۲ انژکتوری عوض کردم حلا با همون جوانان که کورس میزارم نمی تونم بگیرمش!!!!!
    این است خودروی ایرانی!!!!!!!

  12. mamad

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    الفا رومئو جولیتا هم دو کلاچه است.

  13. AMIRHOSSEIN

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    لکسوس که 8 دنده دارد ساده تر از این مدل است

  14. MATIN

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    ممنون اقا ..خلاصه ومفید بود … امیدوارم تو نسل جدید از این گیربکس دو کلاجه تو خودروهای ما هم استفاده بشه…هیچ جای نا امیدی نیست یه روز خوب میاد که ما هم سوار ماشین ایرانی بشیم که دو کلاجه باشه …
    من قول میدم یه شرکت خودرو سازی میاد که خواسته های ایرانی ها رو جواب بده !!!
    از سایت پدال ممنون که این فضا رو ایجاد کرده که همه نظرشونو بدن و یه خواسته از شما مدیران عزیز این سایت دارم ….صدای ما رو به خودرو سازهای داخل برسونید تا بلکه یه تحولی تو خودشون بدن ….ممنون .موفق باشید.

  15. سیاوش

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    سلام لیور دنده هواپیماست!!!

  16. علي

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    گوارا باشه اون حقوقی که مهندسین شرکت پورشه دارن میگیرن از شیر مادر حلالتر باشه این مهندسین ایران خودرو و سایپادارن چی کار میکنن نه تولیدی نه خلاقیتی نه ابتکاری بابته چی حقوق میگرن خودرو ها رو که 30 سال پیش یکی طراحی کرده الان هم کارگرهایه زحمت کش مونتا‍‍ز میکنن به نظر من همشونوباید اخراج کنن تا هزینه شرکت ها بیاد پایین

  17. Ferya

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (684 ديدگاه)

    عکسو دیدم سرم مثل دود کش هپکو دود کرد !!!

  18. most wanted

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    مطلب کوتاه بود درست نفهمیدم بیشتر توضیح بدین

  19. شهرام

    ۱۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام از دوستان عزیز خواهش می کنم چنانچه کتابچه راهنمای استفاده از دگمه های داخل کابین پورشه کاین توربو در دسترسشون هست لطف کنن و برای بنده ایمیل کنن shssnsp@yshoo.com خیلی خیلی ممنون

  20. عرفان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    من که درس نفهمیدم داستان چیه؟
    یادمه بچه بودیم یه کامیونیی بود
    به نام (ماک)
    که میگفتن دو تا دنده داره
    میگفتن دنده اولی که4تاش تموم شد
    دنده ی دوم و میزنی 1
    بعد دوباره دندهی اولی که 4 تاش تموم شد
    دنده دومی رو میزنی رو 2
    خلاصه همینجور ادامه داشت
    تا4 ظرفیت دنده دومی به آخر برسه..
    اما اینی که شما میگی دو تا کلاچ داره رو نفهمیدم

  21. ایمان131

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    منکه نفهمیدم چی شد ولی اینو میدونم که شرکته مردعلاقم یهنی بوگاتی لز ان استفاده میکنه

  22. علی عقیلی

    ۱۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    من یه ماه پیش تو دانشگاه بودم سر کلاس
    استادم گفت مارو یه دوره بردن شرکت سایپا برای بازدید
    گفت وقتی رسیدیم به اتاق طراحی راهنما گفت لطفا اروم بیاید و ساکت باشید
    گفتیم چرا ؟
    راهنما گفت اخه طراحا خوابن یه وقت بیدار نشن !!!!!!!!

  23. حامد صبوری

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پورشه محبوب قلب همه عاشقان سرعت و کلکسیونرهای دنیاس

  24. Muhammad

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    حامد جان واقعا حرفتو تایید می کنم. پورشه یه سوپر اسپرت ساز تمام عیار از اشتوتگارت هستش که هیچ کدوم از خودرو ساز های آلمانی در کلاس سوپراسپرت نمیتونن پورشه رو شکست بدن !

  25. shahab

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    گیربکس 2کلاچه بی ام و هم همین طوریه؟؟

  26. رامین

    ۲۷ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ایراد گیر بکس دو کلاچه اینه که در توقف حتی کوتاه در ترافیک حتما باید گیربکس را از وضعیت D به N تغییر داد تا کلاچ داغ نکنه و نسوزه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. aliHOZA

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (579 ديدگاه)

      نه الان اینطور نیست. تو توقف اگر ترمز پارک خودکار فعال باشه یا اگر کامل توقف کنید و پدال ترمز را کامل فشار بدید مشکلی پیش نمیاد.
      زمانی داغ می‌کنه که حالت نیمکلاچ برای ماشین پیش بیاد. مثلا تو ترافیک هی آروم با سرعت ۵ کیلومتر حرکت کنی.

  27. محمد جواد

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    من سوار پانامرای توربو شدم روی فرمون و دندش نوشته بودpdkواقعا جتf14ست شتابش قلب آدمو از جا میکنه

    1. GHAHRAMANI

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آخ آخ آخ نگو ؛ هواپیمان واسه خودشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا