پورشه

تجربه رانندگی با نخسین نسل پورشه 911 توربو

توربوشارژرها قدمت زیادی در محصولات پورشه دارند. ورود این سیستم به پورشه یک حرکت تبلیغاتی بود اما برای همیشه محصولات این برند را تغییر داد.

پورشه در سال ۲۰۱۶ به‌طور رسمی اعلام کرد که برخی موتورهای تنفس طبیعی معمولی خود را با نمونه‌های کوچک‌تر اما مجهز به توربوشارژر جایگزین خواهد کرد. از دید بسیاری، این اقدام کوچک‌ترین شباهتی به سیاست‌های کلی این اسپرت آلمانی نداشت و پورشه با این کار صرفاً در تلاش بود تا خود با قوانین انتشار آلاینده‌ها انطباق دهد.

با این همه، زمانی که ۹۱۱ کاررا نسل ۹۹۱.۲ از راه رسید، به همگی ثابت شد که این برند کار خود بهتر از آنچه تصور می‌شده، آموخته است و با هر ماده اولیه‌ای، می‌تواند دست‌پخت منحصربه‌فردش را ارائه کند. موتور این خودرو با ۰.۴ لیتر کاهش حجم به یک نمونه ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت توربوشارژردار تبدیل شد اما دقت و پاسخگویی همان نمونه‌های حجم بالای پیشین را داشت. غرش‌های موتور تازه در دورهای میانی به راننده اجازه را می‌داد تا بتواند آزادانه با شاسی بازی کند و خودرو را به‌گونه‌ای کنترل کند که در نسل‌های قبلی ممکن نبوده است.

اما داستان از اینجا شروع شد که نخستین محصول توربوشارژردار پورشه، ۹۱۱RSR توربو ۲.۱ مدل ۱۹۷۴، نخستین بار برای کمک به این برند آلمانی و به‌منظور آماده‌سازی لوازم معرفی مدل ۹۳۰ توربو رونمایی شد تا سازنده از این طریق بتواند توانایی‌های فنی خود را به نمایش بگذارد. این مسابقه‌دهنده قهار که در رده ۵ قوانین FIA جای می‌گرفت، در دوره زندگی خود حریفی جدی برای خودروهای اسپرت مسابقه‌ای برندهای به‌نامی چون مرسدس‌بنز و ماترا به شمار می‌رفت. پورشه برای افزایش شانس موفقیت کوپه اسپرت تازه‌اش در رقابت‌ها، به سراغ تولید و توسعه یک بدنه تماماً فایبرگلاس رفت.

طراحی این خودرو به‌گونه‌ای انجام شد که طاق چرخ‌های پشت باید به‌منظور جای دادن چرخ‌های مرکز قفل این محور، بزرگ‌تر از حالت عادی ساخته می‌شدند. جلوی بدنه نیز برای افزایش چسبندگی و نیروی عمودی که نویدآور پایداری بیشتر می‌شوند، به طراحی سپری تازه نیاز داشت. برای رسیدن به همین هدف در عقب خودرو، مهندسان از یک بال بزرگ استفاده کردند تا پایداری در سرعت‌های بالا بهتر حفظ شود.

در زمان توسعه ۹۱۱RSR توربو ۲.۱، یکی از افسانه‌ای‌ترین شخصیت‌های مهندسی پورشه یعنی سرمهندس پورشه موتوراسپرت، نوربرت سینگر، مسئولیت توسعه موتور ۲.۱۴ لیتری‌اش را برعهده داشت. سینگر و گروهش موفق شدند ۵۰۰ اسب بخار قدرت از موتور یادشده استخراج کنند که در زمان خود شگفت‌انگیز بود. رسیدن به این حجم از قدرت به لطف اجزای داخلی ویژه‌ای از جنس تیتانیوم، خنک‌ساز سدیمی سوپاپ و توربوشارژر بزرگ روی محور عقب ممکن شده بود. نتیجه تلاش‌های تیم مهندسی پورشه خودرویی بود که هربرت مولر و جیکس ون لنپ را به سکوی دوم رقابت ۲۴ ساعتی لمان در سال ۱۹۷۴ رساند. آن دو توانستند خودروی توربوشارژ پورشه را به در مسابقه‌ای در واکینزگلن به مقامی مشابه برسانند.

بسیاری از ویراستاران تازه‌وارد مجله‌ها تجربه راننده با مدل‌های گوناگون قدیمی این برند را ندارند و صرفاً نسل‌های تازه پس از ۲۰۱۶ را رانده‌اند؛ پس می‌توان شوق آن‌ها یا هر طرفدار دیگری را برای راندن یک ۹۱۱ خالص از عصر دور به‌خوبی متصور شد. یکی از ویراستاران مجله اتوکار، به مناسبت ۶۰ سالگی کوپه اسپرت محبوب پورشه، فرصت رانندگی نخستین ۹۱۱ مجهز به توربوشارژر را داشته است. متخصصان موزه پورشه پیش از راه‌اندازی خودرو، راننده را با کابین آن آشنا می‌کنند. برخلاف فیلم‌های سینمایی، این متخصصان راهنمایی‌شان را این‌گونه بیان می‌کنند:

خودرو با یک کلید سنتی روشن می‌شود. کلاچ عملکرد نرمی دارد و اگر شتاب بیشتری بخواهید می‌توانید از این کلید استفاده کنید. راستی! اگر خودرو آتش گرفت سریعاً پیاده شوید. درنهایت خوش باشید.

دورهای ابتدایی برای دست‌گرمی انجام می‌شود تا راننده وسیله‌نقلیه‌اش را پشت‌سر خودروی ایمنی بهتر بشناسد. ۹۱۱RSR کلاسیک بلافاصله رفتاری وحشیانه از خود بروز می‌دهد. موتور آن راننده را مجبور می‌کند تا برای استفاده درست از پتانسیل‌هایش، همت و جرئت خود را جمع کند. با کمی رانندگی با سرعت بالا، راننده متوجه می‌شود که پورشه کلاسیک مسابقه‌ای برخلاف نمونه‌های جدید این خودروساز، در دورهای بالا و پدال گاز تا نهایت فشرده شده عملکرد و پاسخ مناسب‌تری دارد. خوشبختانه این رفتار برای یک خودروی مسابقه‌ای مناسب ارزیابی می‌شود و در پیست، نگرانی برای راننده ایجاد نمی‌کند

با فشردن پا روی پدال گاز، موتور توربوشارژ شروع به آواز خواندن می‌کند و در چشمی به هم زدن مسافت‌های زیادی را در پیست می‌پیماید. انگار پیش از آنکه راننده فرصت تنفس و تأمل روی سرعت خودرو داشته باشد، باید برای پیچ بعدی ترمز بگیرد. همین مورد او را به یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف ۹۱۱RSR 2.1 یعنی ترمزهایش می‌رساند که با استانداردهای امروزی همخوانی ندارد؛ بنابراین باید زودهنگام و پیش از رسیدن به محل ترمزگیری خودروهای امروزی پایش را روی پدال ترمز فشار دهد.


عملیات ترمزگیری نشان می‌دهد که تایرهای نسبتاً نازک جلو تمایل زیادی به لغزش دارند. عملکرد پر از ریسک این خودرو، راننده‌اش را ملزوم به ترمزهای زودتر از موعود می‌کند؛ پس برای ثبت زمانی مناسب، باید پیچ‌ها را با سرعتی متوسط بگذراند و خروجی طوفانی داشته باشد. این مسئله حتی رانندگان حرفه‌ای پورشه را نیز ملزم به تمرین زیاد می‌کند؛ چراکه یافتن دقیق‌ترین محل ترمزگیری و شناخت رفتار خودرو کاری کاملاً تجربی به شمار می‌رود.

رانندگی با چنین خودرویی باعث می‌شود تا راننده‌های امروزی توانایی و استعداد گذشتگان صنعت خودرو را بیش‌ازپیش تحسین کنند و به یاد داشته باشند که افرادی چون مولر و ون لنپ چه وظیفه دشواری داشتند. ساختن خودرویی که از فناوری روز استفاده می‌کرد و هدفی جز شکست دادن رقبایش در خطرناک‌ترین پیست‌ها و مسابقات جهان نداشت. با این وجود آن‌ها موفق شدند تا به‌شکلی درخور از توربوشارژر جدید استفاده کرده و آن را برای همیشه با برند پورشه همراه کنند. نظر شما درباره ۹۱۱RSR توربو ۲.۱ چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    ۵۰۰ اسب اون موقع
    معرکه بود

    موافقم 29
    مخالفم 1
  2. R/T

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    با توجه به متن که کنترلش مهارت بالایی میخواد این ماشین خود آدرنالین

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      یکی از اسطوره های درون پیست اون دوران
      حتی این رنگ آمیزی مشهورش رو هم کاملا در پوسترهای روغنی یادمه
      اوایل دهه نود هم هنوز سخن ازش بسیار داغ بود
      باتوجه به ویژگی های رانندگی ش،بسرعت شتاب میگرفته و به سختی سرعت کم میکرده
      مقام آوردن و ۲۴ ساعت باهاش در مسابقه ماندن،بدون اینکه برات حادثه یی پیش بیاد بسیار کار مشکلی بوده
      بنظر میاد تحمل شتاب جی مطلوبی هم داشته بوده در پیست
      مشکل اصلیش ترمزهای نچندان قدرتمند مثل بوسترهای توربوش بوده
      کلا خودروهای مسابقه یی در دهه ۶۰ ۷۰ و تاحدودی ۸۰ میلادی کنترل بسیار سخت و رفتار خیلی خشن و وحشی تری داشتن نسبت به خودروهای مسابقه یی دهه ۹۰ میلادی تا به الان

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    چرا بال عقب انقدر بزرگه؟ چرا چرخ عقب انقدر پهنه؟

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. R/T

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      طراحی این خودرو به‌گونه‌ای انجام شد که طاق چرخ‌های پشت باید به‌منظور جای دادن چرخ‌های مرکز قفل این محور، بزرگ‌تر از حالت عادی ساخته می‌شدند. جلوی بدنه نیز برای افزایش چسبندگی و نیروی عمودی که نویدآور پایداری بیشتر می‌شوند، به طراحی سپری تازه نیاز داشت. برای رسیدن به همین هدف در عقب خودرو، مهندسان از یک بال بزرگ استفاده کردند تا پایداری در سرعت‌های بالا بهتر حفظ شود.

      موافقم 12
      مخالفم 0
  4. PRPR

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    ولی بنظرم پورشه شتابش کمه نسبت به ماشین های دیگه، و باید برای فروش بیشتر قیمت محصولاتش رو کاهش بده

    موافقم 1
    مخالفم 39
    1. Amir

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      شتاب محصولات پورشه پایینه؟جدی داری میگی دیگه

      موافقم 22
      مخالفم 2
    2. فرشاد

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      دقیقا شتابش نسبت به کی کمتره؟
      اصلا هس کسی که پورشه رو تو رنج خودش بزنه؟

      موافقم 20
      مخالفم 0
    3. R/T

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      پورشه ۹۱۱ توربو اس لقبش قاتل سوپرکار ها است بعضی جاها هایپرکار هم میگن

      موافقم 20
      مخالفم 0
    4. R/T

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      پورشه فروش خوبی داره نیاز نداره حتما میلیونی بفروشه

      موافقم 13
      مخالفم 0
    5. محمدهادی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      دیسلایک زیاد داشتی
      یه دونه م من زدم
      تا کلمات رو بیشتر بهشون دقت کنی!
      پورشه شتابش کمه….

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. محی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    یه دونه هم تو موزه خودروی جاده مخصوص هست،مال انصاری بوده،واقعا سایز تایر مخوفی داره

    موافقم 9
    مخالفم 0
  6. Mercede kaviani

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دست عزیز علی صفرپور
    برای تبدیل سوخت اتومبیل های کلاسیک از بنزین به متانول 100 ایا فقط سیستم سوخت رسانی باید تغییر و یا تعویض شود
    با تشکر از جواب و راهنمای شما
    ارتمند مرسده دایانا کاویانی

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا