رپورتاژ

هشدار مدیرعامل ایران خودرو درباره ضرورت اصلاح قیمت‌ها و چالش‌های پیش‌روی صنعت خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که قیمت‌های خودرو باید اصلاح شود، در غیر این صورت به سرنوشتی مشابه شرکت ارج دچار خواهیم شد، به تشریح چالش‌های اساسی صنعت خودرو پرداخت.
خرید خودرو با ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون در ایران

عادل پیرمحمدی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودروی تهران، با اشاره به نامه‌ای که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده بود، اظهار کرد:

در این نامه به عدم قیمت‌گذاری محصولات در سال جدید و ضرر ناشی از تولید اشاره شده است، اما پس از ۲۰ روز هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. مدیرعامل ایران‌خودرو به مشکلات متعددی از جمله تأمین ارز که پس از دو ماه و نیم پیگیری محقق شد، کمبود گازوئیل و ناترازی انرژی اشاره کرد که علی‌رغم مطرح شدن با وزیر صمت، هنوز راه‌حلی برای آن ارائه نشده است.

وی با تاکید بر این‌که صنعت خودرو نیازی به سرمایه‌گذار خارجی ندارد و سرمایه‌گذاران داخلی برای توسعه آن کافی هستند، خاطرنشان کرد:

در شرایط فعلی که صنعت با زیان فعالیت می‌کند، امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

وی نقش کلیدی صنعت خودرو در اقتصاد ملی را یادآور شد و گفت:

مسیر توسعه صنعتی در تمام دنیا از این صنعت می‌گذرد و حذف آن به معنای توقف توسعه کشور است.

پیرمحمدی افزود:

پس از واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی، اقداماتی مانند طراحی دو پلتفرم جدید برای جلب رضایت مشتریان و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری انجام شده است. با این حال، بسیاری از تکنولوژی‌های مورد استفاده به‌خصوص در قطعه‌سازان بیش از ۳۰ سال قدمت دارند و نیاز به به‌روزرسانی فوری احساس می‌شود. سرمایه‌گذاری در قطعات موتوری و خودروهای هیبرید با مشارکت بخش خصوصی از دیگر ضرورت‌های این صنعت است.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز و ۵۵ درصدی هزینه نهاده‌های تولید از پایان سال ۱۴۰۳ تاکنون، از زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی به قطعه‌سازان خبر داد.

به گفته وی تولید نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال در سال جاری منجر به افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی زیان شرکت شده است.

وی با بیان این‌که با توجه به این‌که مسیر عرضه در بورس هموار است، تصریح کرد:

در صورت عدم اعمال قیمت‌های جدید، خودرو را در بورس به فروش خواهیم گذاشت.

پیرمحمدی به سیاست‌های حمایتی معکوس اشاره کرد و گفت که در کشورهای صنعتی مواد اولیه با کم‌ترین تعرفه وارد می‌شود تا تولیدکننده با پایین‌ترین هزینه تولید کند، اما در ایران مواد اولیه با بالاترین قیمت در بورس فروخته می‌شود و تعرفه محصول نهایی افزایش می‌یابد. وی این رویه را مغایر با حمایت از تولید دانست.

مدیرعامل ایران‌خودرو هشدار داد:

صنعت خودرو در حال مرگ است و اگر وضعیت ادامه یابد، کارخانه‌ها به سرنوشت ارج دچار خواهند شد؛ وقتی در طول ۲۰ سال سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، دیگر صنعتی باقی نخواهد ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Roham

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (770 ديدگاه)

    ماشین رو هم قیمت تویوتا، با کیفیت 5000 سال پیش تولید می کنید
    خودتون که توانش رو ندارید، اجازه نمیدید دو تا برند با کیفیت، با قیمت مناسب تو بازار ارائه بشه!!

    موافقم 15
    1. Ali.d

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (129 ديدگاه)

      بلایی که ایران خودرو و سایپا سر مردم ایران آوردن،
      ساقی آب زقوم تو جهنم سر جهنمی ها نیاورد

      صد رحمت به شمر،چرا ولمون نمیکنین شما

      عجب گرفتاری شدیم

      مسئول مرگ و بد بختی و نقص عضو و مرگ آرزوهای میلیون ها آدم هستید

      جنایت کارید

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. سجاد

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (112 ديدگاه)

      ایران خودرو و سایپا فقط دو اسم تجاری هستن
      از خداشونه خودرو خوب با قیمت مناسب تولید کنن
      هیچ مافیا و جن و اژدهایی هم این وسط وجود نداره
      مدیرعامل ایران خودرو و سایپا ی کارمنده با حقوق مشخص و براش فرقی نمیکنه خودرو رو چند بده

      بیاید منطقی به داستان نگاه کنیم
      اگه ناراحتیم نباید به مردم آدرس غلط بدیم. دلیل اوضاع خودرو کشور سیاست های کلی کشور و مسئول(ین) رده بالا هستن
      تا شرایط کشور نرمال نشه و اولویت ها تغییر نکنه هیئت مدیره تویوتا رو هم رو سر سایپا بذارید شرایط همینه
      اصلا خودرو سازی دزد و دلال
      شرایط مسکن تقصیر کیه؟
      وضعیت هواپیماها و خطوط هوایی مقصره کیه؟
      محیط زیست؟
      اشتغال؟
      بهداشت و درمان؟
      اینا همه مافیا دارن؟
      مافیا ی اسمیه که حاکمیت انداخته سر زبون مردن که مقصرین اصلی دیده نشن
      تو ی کشور نرمال نشه تا رفاه مردم اولویت نباشه نه فقط خودروسازی که هیچ حوزه ای وضعیتش تغییر نمیکنه

      موافقم 10
      مخالفم 4
  2. محسن

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بخدا همه راضین ورشکست بشین با خیال راحت برن ماشین بخرن.
    من کاری به تخفیف 30 درصدی صنایع فولادی و مسی ندارم، به ارز ترجیحی هم ندارم همون ارز آزاد 62تومنی را در نظر بگیرم. تارا اتوماتیک میشه 14700 دلار. لاماری ایما هم 13000 دلار شما 30درصد حمل و نقل و تعرفه حمایت از داخل و… مثل یک کشور غیر ایران بزار روش میشه 16900

    موافقم 14
  3. حمید

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    منظورتون از اصلاح قیمت کاهش قیمت دیگه؟ چون با همین قیمت ها هم توان خرید نیست.

  4. رضا

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    روسیه حدود سی میلیون نفر و بیشتر از ایران جمعیتش بیشتره قدرت خرید مردمش ده برابر ایرانه سالانه 1 و نیم میلیون خودرو فروخته میشه ولی ایران بخاطر قیمت گذاری دستوری باعث تقاضای فیک شده تا جایی که یه عده میگن ایران به سه میلیون خودرو در سال نیاز دداره !!! درصورتی اگه قیمت گذاری دستوری نبود با توجه ب قدرت خرید نیاز ایران حداکثر 500,000 خودرو در ساله

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. mickeyy

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (194 ديدگاه)

    شما اگه دور برتون توی خیابون نگاه کنید تعداد ماشینهای به وضوح فرسوده و معیوب که از نظر ظاهری داد میزنن که ما باید اسقاط بشیم، روز به روز داره بیشتر میشه. علتش اینه که اکثریت مردم حتی توان مالی تعویض ماشین فرسودشون رو با همین چهار چرخه های بی کیفیت ایران‌خودرو و سایپا رو هم دیگه ندارن با این وجود میشه تعرفه واردات رو به حداقل رسوند به زباله سازان وطنی هم اجازه داد هر قیمتی دلشون میخواد روی زباله های چهار چرخه ای که تولید میکنن بذارن ولی خب همه میدونیم خودشون به شدت مخالف این راهکار هستن علتش نیاز به گفتن نداره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. Arman

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دقیقاً بخاطر همین مشکلاتی که مدیر جدید ایرانخودرو گفته این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، حالا دوباره همین مشکلات بهونه ای میشه برای افزایش قیمت. خب مدیران قبلی هم که برای جبران ضرر همین درخاستو داشتن. پس چه فرقی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا