ایستگاه

آیا فروش خودرو در بورس متوقف می‌شود؟

ورود شورای رقابت و سازمان بازرسی به کلاف سردرگم و پر از گره بازار خودروی ایران شامل قرعه‌کشی و فروش در بورس ابعاد جدیدی داده است.

بزرگ‌ترین معضل بازار خودروی ایران کمبود عرضه در برابر تقاضا است که دولت و تصمیم‌سازان باوجود اشراف به این موضوع هر بار با روش‌هایی خواسته‌اند درمانی مقطعی و خلق‌الساعه برای آن فراهم سازند. اما تا زمانی که میزان تولید و واردات به میزان تقاضا فائق نیاید، همچنان شاهد بازار سیاه و قیمت‌های غیرواقعی و رونق دلالی و مشکلات برای مصرف‌کنندگان واقعی خواهیم بود.

در این شرایط بورس توانسته با عرضه‌هایی انبوه و پرتعداد، سیستم کشف قیمت جدیدی را پایه‌گذاری کند. این موضوع با ایراداتی همراه بوده است. به‌عنوان‌مثال عرضه دیگنیتی پرستیژ با قیمت‌هایی فراتر از بازار همراه بود که منجر به لغو فروش این خودرو در بورس شد. حضور قیمت سازان متصل به شرکت‌ها در بالا بردن قیمت‌ها در برخی مواقع اظهرمن‌الشمس است. درعین‌حال شرکت‌ها می‌توانند عرضه‌ها را محدودتر از تقاضا نگه دارند تا قیمت در رده‌های بالاتر قرار گیرد.

به همین دلیل، سازمان بورس تا روش شدن ابعاد دخالت شرکت‌های خودروسازی در قیمت سازی، نماد این شرکت‌ها متوقف کرد. معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی هم دلیل ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس را اجرای صحیح قانون، پیشگیری از نقض آن و حمایت از مصرف‌کننده اعلام و اظهار کرد:

اگر کالایی به میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولیدکننده با قیمت‌ها بازی کند و به‌عنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش و عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد، طبیعتاً عرضه کالا در بورس هم به نفع مصرف‌کننده است و هم شفافیت ایجاد می‌کند، اما زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و از طرفی تولیدکننده منحصربه‌فرد باشد و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد، عرضه این کالا در بورس به‌نفع تولیدکننده است. در این شرایط، در واقع مشتری تعیین‌کننده قیمت نیست بلکه تولیدکننده قیمت را مدیریت می‌کند، زیرا با کاهش عرضه به‌راحتی می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و درباره خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.

البته وزیر اقتصاد نیز از موقتی بودن راهکار عرضه خودرو در بورس به عنوان نظر دولت گفت. خودروسازان اما ظاهراً از شیوه فروش در بورس بسیار راضی و خرسندند. به‌عنوان‌مثال ایران‌خودرو در عرضه ۱۰ هزار دستگاه دنا پلاس، سودی هزار و پانصد میلیارد تومانی را ظرف تنها یک روز روانه خزانه خود کرد. افزایش شدید قیمت عرضه خودروها در بورس نسبت به قیمت مصوب کارخانه باعث شده تا برخی به این فکر بیافتند که این سود را با خودروسازان شریک شوند. یکی از نمایندگان مجلس گفته که قسمت عمده این سود باید به خزانه واریز شود تا صرف اموری چون توسعه حمل‌ونقل عمومی شود.

در مورد فرایند قرعه‌کشی خودروها نیز نقدها به‌مراتب جدی‌تر است. رئیس سازمان بورس با اشاره به فرایند قرعه‌کشی خودرو گفت:

بر اساس آخرین آمار ثبت نامی، حدود ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کردند. طبق محاسبات، از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله این که صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمی‌توانستند شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی‌مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معناست. در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم؛ یک توزیع رانت بی‌هدف.

اما ورود مجدد شورای رقابت مجدداً سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری، عدم تمایل خودروسازان به قیمت‌های اعلامی و درنتیجه کاهش شدید عرضه و افزایش شدید قیمت‌ها را یادآور می‌شود. تجربه‌ای که قبلاً هم آزموده شده بود.

رئیس سازمان بورس با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این روند زیان‌دهی باعث شده است که هیچ‌کدام از اصلاحاتی که لازم است، به نتیجه نرسد. در یک سال گذشته بحث‌های زیادی درباره واگذاری این خودروسازها مطرح شده است. قیمت‌گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکت‌ها عدد عجیبی شود.

طبیعی است که همه ما درد و درمان بازار خودروی ایران را می‌دانیم ولی عجیب است که راهکارها هیچ‌کدام به سمت‌وسوی درمان این بیماری مزمن نمی‌روند. بارها گفته‌ایم که واردات بدون قیدوشرط و کاملاً آزاد نه‌تنها بازار خودرو را اصلاح و درمان می‌کند که رقابت شکل‌گرفته، به صنعت پیر و فرتوت ما نیز کمک خواهد نمود. آیا بهتر نیست که چالش همیشگی قیمت و کیفیت از سمت مصرف‌کنندگان برداشته و بر دوش تولیدکنندگان قرار گیرد؟

بیمه بازار

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. جوانشیر

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اینکه جلوی عرضه در بورس گرفته شود و وضعیت قرعه کشی ها هم با آن صورت عرضه و تقاضا باشد باعث آشفتگی و افزایش روزانه خودرو ها و سودبیشتر دلال ها خواهیم بود. بهتر است تا راهکار بهتری پیدا نشده عرضه در بورس ادامه پیدا کند.

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲۴
  2. مهدی

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    مسخره کردن همه را
    جمع کنن این بازی ها را.یه مشت لگن از رده خارج بی کیفیت اینقدر جار و جنجال داره؟؟!!

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۱۰
  3. Behnam1012

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    تعارف نکنین و این بازی ها رو در نیارین
    بگید میخواهید قیمت کارخونه رو افزایش بدید و تمام

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۳
  4. مردیم از خوشی

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1029 ديدگاه)

    وقتی کسی میگه : مردم ما لایق همین وضع آشفته هستند
    خیلی ها مخالفت می‌کنند ولی حقیقت همینه !
    چند درصد مردم از وضعیت ناراضی هستند ؟ ۹۰ درصد
    ولی چند درصد اعتراض کردند ؟ در عمل نه در حرف ؟
    زیر ۱۵ درصد
    وقتی ۸۵ درصد جمعیت عرضه اعتراض و طلب حقشون را ندارند با کمال احترام باید گفت خلایق هر چه لایق
    این حقیقته شما ملت لایق بیش تر از این نیستید
    لایقی ؟ ثابت کن

    #تحریم خودروسازان

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۸
    1. برقیه جارو برقی

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      خیلی حرفات رو قبول دارم و صد در صد درست میگی

      اگر ملت خوبی بودن این وضعشون نبود

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۴
  5. محمد

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    عرضه خودرو چه ارتباطی با نحوه فروش خودرو دارد؟ فروش خودرو در بورس در چندماه گذشته نه تنها هیچ نقشی در کاهش اختلاف نرخ بازار با نرخ کارخانه نداشته بلکه باعث شده که قیمت بازار به شدت نسبت به هفت ماه نخست سال جاری افزایش یابد! چون دلال از سودش نمی گذرد، به همین راحتی! به بیان دیگر تا همین سه ماه پیش اختلاف قیمت بازار با بهای کارخانه حتی کمتر از اختلاف قیمت کنونی بازار با بورس بود! یعنی میزان سود دلالان و عوامل خودروسازان تغییری نکرده و در مورد برخی خودروها بیشتر هم شده است! دلالان و عوامل خودروسازان الان در بورس با همان سود سابق مشغول خرید و فروش و بازارگرمی هستند.

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۷
    1. Hassan

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (70 ديدگاه)

      تو خودرو ۲ اتفاق افتاده ! یکی عرضه کم و رشد تقاضا ، اگر خودرو به اندازه کافی تو بازار باشه ، خود به خود از حالت سرمایه ای خارج میشه و به کالای مصرفی تبدیل میشه، اینکه عرضه تو بورس باشه یا قرعه کشی فرقی نداره ، چون تقاضا زیاده ، حالا بعضی از صاحب نظران میگن که چون قرعه کشی بدون هزینه برای ثبت‌نام هست ، شرکت کننده زیاده، اگر پیش پرداخت هم بذارن باز هم ۱ میلیون نفر حداقل شرکت میکنند ، و سیستم بانکی قفل میشه

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  6. ممد ژانگولر

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2979 ديدگاه)

    اینا فکر میکنن خیلی باهوش و زرنگن

    وقتی همه چی انحصاری باشه ی بچه دوساله هم از آب گلالود ماهی میگیره احتیاج نداره مدیر با حقوق نجومی بذارن راس کار که مثلا چیرو مدیریت کنه؟! همچین ژست زرنگ بودن بهشون دست داده با کامیون نمیشه جابجاشون کرد 😂
    خیلی راست میگن برن تو کشور ژاپن با تورم صفر درصد ببینیم کارآفرینی و سود دهی میتونن بوجود بیارن یا انگشت به سولاخ وایمیستنو نگاه میکنن

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  7. زیزیگولو

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3542 ديدگاه)

    به لطف رئیس اسبق شورای رقابت “دکتر شیوا” با طرح قرعه کشی که آوورد همه رو از کوچیکو بزرگو پیرو جَوون دلال خودرو کرد!!!! واسه اینکه پولشون بی ارزش تر از اینی که هستس نشه!!!

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
  8. Afg

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    در این مورد نظری نمیدم چون پدال حذف میکنه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا