تسلا

آیا امسال تسلا تاج پادشاهی فروش بازار آمریکا را از بی‌ام‌و خواهد گرفت؟

شوکی که تویوتا با عرضهٔ لکسس LS400 در سال ۱۹۸۹ به بازار خودروهای لوکس وارد کرد را به یاد دارید؟ لکسس از ناکجاآباد آمد و چند دهه بعد به رقیب جدی برای مرسدس بنز و ب‌ام‌و تبدیل شد. حال نیز به نظر می‌رسد که تسلا نه‌تنها قصد دارد همان داستان را تکرار کند بلکه می‌خواهد با محصولات الکتریکی خود به سلطنت بنزینی‌ها پایان دهد. با توجه به آمار فروش، ب‌ام‌و در سال ۲۰۲۱ پرفروش‌ترین برند لوکس در بازار ایالات‌متحده بوده است. ب‌ام‌و سه سال پیش این عنوان را از مرسدس بنز گرفت و تا به امروز آن را حفظ کرده است.

لکسس نیز هرچند در اروپا چندان محبوب نیست اما در آمریکا فروش بالایی دارد. البته این شرکت از سال ۲۰۱۰ تاکنون نتوانسته به رتبهٔ اول فروش در بازار ایالات‌متحده دست پیدا کند اما همچنان خاری در چشم مرسدس بنز و ب‌ام‌و است. در آمار فروش سال ۲۰۲۱ بخش لوکس بازار آمریکا، ب‌ام‌و با ۳۳۶,۶۴۴ دستگاه پیشتاز است و احتمالاً توقع دارید در رتبهٔ دوم لکسس یا مرسدس بنز را ببینید اما امسال تسلا با فروش ۳۱۳,۴۰۰ دستگاه این رتبه را از آن خود کرده و بالاتر از برندهای باسابقه قرار گرفته است. پس از این شرکت آمریکایی، لکسس با ۳۰۴,۴۷۵ دستگاه و مرسدس بنز با ۲۷۶,۰۱۲ دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

این در حالی است که تسلا در سطح جهانی طی سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که افزایشی ۸۷ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. همچنین درحالی‌که عملکرد فروش تسلا در سال ۲۰۲۲ هم همچنان قوی به نظر می‌رسد، مرسدس بنز به‌تازگی اعلام کرده است که بحران کمبود چیپ همچنان روی تولید و فروش محصولات این شرکت در نیمهٔ اول امسال تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، آیا تسلا در آستانهٔ صعود به صدر جدول فروش است و طی دوازده ماه آینده حتی ب‌ام‌و را هم پشت سر خواهد گذاشت؟ یکی از تحلیلگران صنعت خودروسازی دراین‌باره چندان مطمئن نیست و به کمبود محصولات جدید تسلا (هم‌اکنون حدود یک دهه از عمر مدل S می‌گذرد) و همین‌طور مشکلات کیفی مداوم ساخته‌های این شرکت اشاره می‌کند.

همچنین نباید فراموش کرد که ب‌ام‌و، لکسس و مرسدس بنز خودروهای الکتریکی اختصاصی زیادی مثل i4، iX، RZ و EQE را به بازار عرضه کرده‌اند یا به‌زودی خواهند کرد. این خودروها که سال گذشته در بازار حضور نداشتند، با برخورداری از قیمت‌های مختلف و پشتوانهٔ شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده، بخش خودروهای الکتریکی را پوشش خواهند داد. حال دوباره همان سؤال را مطرح می‌کنیم. آیا تسلا در صدر جدول فروش برندهای لوکس بازار آمریکا قرار خواهد گرفت یا شارژ حملهٔ الکتریکی این شرکت به ب‌ام‌و، لکسس و مرسدس بنز به‌زودی تمام خواهد شد؟ شما پاسخ این سؤال را بدهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    تسلا شاید بتونه حداکثر تا سال ۲۰۲۳ پادشاهی کنه… ولی دیگه وقتی بزرگان این صنعت وارد بشن باید بوق بزنه بره جلو… خصوصا با اون طراحی فوق العاده ساده اش! کمی زرق و برق هم حرام نیست
    حالا ببینیم
    هوف تا ۲۰۲۲… جوجه رو آخر پاییز میشمارن😉

    موافقم 45
    مخالفم 17
    1. مردیم از خوشی

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1386 ديدگاه)

      طراحی هاش چندان بد نیستند ولی اکثرا قدیمی شدند دیگه نسل جدید احتمالا امسال از راه میرسه اون موقع باید درباره ظاهر نظر داد

      درضمن فکر میکنید بزرگان مثلا چیکار میکنند ؟ جادو می کنند ؟ اگه قراره مثلاً بنز اون کانسپت آیرودینامیک را طراحی کنه که از تسلا هم زشت تره (که پدال خبرش را کار کرد که گفته می‌کنه ! )

      موافقم 17
      مخالفم 23
      1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        بزرگان جادو نمیکنن بلکه هر ضعف اونارو بر میدارن و بهترین رو بیرون میدن!
        ولی تجربه نشون داده معمولا این کانسپتا و چیزایی که مردم ما ازش خوششون نمیاد معمولا موفق میشن😐

        موافقم 8
        مخالفم 4
    2. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      فقط با دلیل منطقی بگید چرا تسلا جز لوکس ها باشه؟!
      منطق میگه هرکس بگه تسلا لوکس هست هیچی از خودروسازی نمی‌داند.

      موافقم 22
      مخالفم 4
      1. محمدرضا

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1068 ديدگاه)

        دلیل و منطقش اینه تمام مجلات معتبر( به کلمه معتبر دقت زیادی شود)وتمام گروه های بررسیه قدرت مند مثلjd power و هرشخص معتبر که در مورد خودرو حرف میزنه.محصولات تسلا رو بررسی کرده اون رو جز لوکس ها میدونه.
        وخب منطق بعدی مدل y از تمام هم قیمت هاش مثلx5 پر فروش تره.
        ولی خب دوستانی که اینجا نظر میدن میگن لوکس نیست.هیچ وقت هم یه تسلا ندیدن حتی تسلایی که با سرعت از جلوشون رد بشه.
        متاسفانه پدال دیگه منابعی که استفاده میکنه رو در پایان اعلام نمیکنه مثل همین مطلب ترجمه شده وگرنه میدیدین که این مجله هم مجله معتبری بوده که تسلا رو لوکس دونسته.

        موافقم 5
        مخالفم 13
      2. Clean energy (بر باعث بانیش...)

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        چون قیمتش با لوکسا یکیه
        ولی لوکس نیست
        لوکس یعنی اس کلاس یا جنسیس….

        موافقم 14
        مخالفم 4
  2. یوسف

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (742 ديدگاه)

    پیش بینی آینده ساده نیست چون همیشه رویدادهای غیرمنتظره مانند کووید و کمبود چیپ رخ میده ولی اگر تسلا برنامه عرضه محصولات تازه رو سرعت بده و برخی مشکلات کیفیتی رو هم برطرف بکنه به این زودی ها افت نمیکنه. تسلا به ویژه در کشورهای غربی به یک نماد مدرنیته و عصر جدید فناوری تبدیل شده و به ویژه بین جوانان محبوبه اما غول های خودروسازی هم بیکار نمی نشینند و دست روی دست نمی گذارند. فولکس واگن، بنز و بی ام و برنامه های گسترده ای برای عصر الکترونیکی دارن. و البته تویوتا، هوندا و نیسان گرچه با تاخیر دارن برنامه های خودشون رو پیگیری میکنن. استلانتیس هم خودروهای الکتریکی جذاب بسیاری عرضه کرده و خواهد کرد. ذهنیت مثبت خریداران از پیشینه این برندها و شبکه خدمات میتونه در آینده به نفعشون بشه. نقطه ضعف تسلا اینکه تنها خودروی الکترکی تولید میکنه و اگر مشکلی در مورد عرضه خودروهای الکتریکی بیوفته دستش خالی میمونه ضمن اینکه خودروی الکترکی وابسته به زیرساخته و فعلا داره تو کشورهای صنعتی خوب میفروشه و همه کشورها با یک سرعت در حال ارتقای زیرساخت نیستن.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    تسلا اگه می خواد پادشاهیش ثابت بمونه باید پیشرانه هیبرید هم بزنه چون بحران های نامنتظره همیشه هستن
    یه ذره طراحیش رو بهتر کنه و زرق و برق بیشتری به ماشین هاش بده خیلی راحت می تونه ۷ یا ۸ سال پرفروش ترین خودرو ساز لوکس بشه مخصوصا که داخل اروپا انگلیس و مخصوصا آمریکا به نماد تکنولوژی تبدیل شده

    موافقم 13
    مخالفم 14
    1. ارین صاحب جمعی

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1074 ديدگاه)

      عزیزم نو آورترین و پیشتاز ترین شرکت ها الان اول فولکس واگن ۳۲۸ بی ام و ۲۸۶ مرسدس ۲۵۶ و بعد تسلا و بعد هیوندای هست جالبه که تویوتا نیست اصلن و در رده ۱۳ و سه شرکت چینی در ۱۰ تای اولن اعداد امتیاز های گرفته شده است

      موافقم 12
      مخالفم 16
      1. سامورایی | 武士 | قاتل تسلا

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (750 ديدگاه)

        تویوتا زیاد برقی دوست نداره

        وگرنه همون میدونیم پتانسیل وحشتناکی داره

        و اگر بخواد الکتریکی و دوازده سیلندر و هزار تا چیز دیگه میتونه تولید کنه

        شاهکار ژاپن موتور فوق تیون پذیر 2jz بود که واقعن عالی بود و همه ژاپن رو به 2jz میشناسن

        موافقم 2
        مخالفم 15
      2. ALIREZA

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (228 ديدگاه)

        آرین اون مقاله dw رو خوندم و فکر کنم این نوآوری برندهای دیگه ( به جز تسلا ) هم مربوط به خودرو های برقی بوده و هم درون سوز و هیبریدی ها ولی تسلا نوآوری هاش فقط مربوط به برقی ها بوده که به شدت با توجه به رتبه بندی قابل توجه هست

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. ارین صاحب جمعی

          ۳۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          نه علیرضا جان کامل بخونید تسلا هم بود نوشته چهارمه dw راست ترین اخبار دنیا هست

          موافقم 3
          مخالفم 2
        2. ALIREZA

          ۳۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (228 ديدگاه)

          آرین عزیز جایگاه تسلا رو دیدم منظورم اینه با وجود اینکه فقط تو زمینه ی خودروهای برقی فعالیت داره نسبت به سایرین که تو هر سه زمینه ی بنزینی هیبریدی و برقی فعالیت می کنن جایگاه واقعا مناسبیه

          موافقم 3
          مخالفم 0
      3. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1082 ديدگاه)

        من کجا گفتم بهترین تکنولوژی رو داره من گفتم نماد تکنولوژی شده

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. ارین صاحب جمعی

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    خواهشا یک ذره همه منطقی باشیم کاری ندارم که ماشینی که لنت ترمز نداره تو دیوار میره پول اضافه میگیره برای سیستمی که خیلی خطرناکه پکیج باتریش مچاله میشه تو پارک آتیش میگیره دراش باز نمیشه و کیفیت افتضاح ساخت و پلاستیک های خشکش حال ادمو بهم میزنه همه اینا قبول کنار چندین بار گفتم تسلا اصلن نباید تو این گروه باشه چون علاوه بر اینکه برقی اصلن کیفیت لوکس را نداره شاید بتونه تا ۲۰۲۳ اینکارو انجام بده ولی با اومدن eqe و eqs و eqb eqc و غیره و همینطور بی ام و i4 و i3 و i5 و i7 قطعا اوضاع به نفع تسلا پیش نمیره شک نکنید و ناموسا یک ذره فکر کنید بعد حرف بزنید اس کلاس کجا تسلا مدل ۳ کجا من نمیدونم کدوم یکی از گاف هایی که تسلا داده را ما تو بی ام و سری هفت دیدیم

    موافقم 14
    مخالفم 16
  5. رضا

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اگر کارخانه تگزاس راه اندازی و به تولید انبوه برسه سال 2022 فروش تسلا از مجموع فروش بی ام و ، بنز و لکسس بیشتر میشه !

    موافقم 14
    مخالفم 17
    1. ارین صاحب جمعی

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1074 ديدگاه)

      اصلن هدف ایلان ماسک بنز و بی ام و و آئودی و لکسوس و غیره نیست اون میخواد کنترل بازارهای پولی و همینطور خودرو و موبایل امریکا و را بدست بگیره چرا که میدونه دولت ایالات متحده آمریکا بیت کوین و هر چیزی مثل اونو قبول داره و اجازه تجارت با اون را میده بنابراین داره با تولید دوج کوین و فروش محصولاتش از طریق اون یکجورایی استفاده از دوج کوین را بالاببره تا سهام بیت کوین بشدت کاهش پیدا کنه و دوج کوین تبدیل بشه به پادشاه رمز ارز امریکا و با گسترش محصولاتش مثل ماشین و موبایل که تازه داره معرفی میشه در سراسر دنیا و فروش اونها از طریق دوج کوین و نه دلار و نه بیت کوین میشه یکجورایی پادشاه ارز دیجیتال که آینده دنیاست این ارز و در آخر از طریق اسپیس ایکس و کنار زدن شرکت فضای رئیس شرکت آمازون جف بزوس و عقد قرارداد های مختلف با ناسا جوری میشه که اسپیس ایکس ناسا را هم تحت فشار خودش قرار میده و در آخر ممنکه شرکت هایی مثل فورد و جنرال موتورز و هیوندای و کیا و بنز و بی ام و و تویوتا و لکسوس و اپل و سامسونگ و شیایومی را به طور کامل ورشکست کنه بخاطر همینه میگم آدم بی شرفیه و شک نکید این برنامه الان ماسکه و تا چندین سال دیگه تحقق پیدا میکنه حالا نمیدونم دولت امریکا میخواد مخالفت بکنه و مردم طرفش نمیرن و بقیه شرکت ها هم هستن و اینجور چیزا همش تخیلات مغزی ماست ایلان ماسک اصلن هدفش بنز و بی ام و و سامسونگ و اپل نیست هدفش خیلی چیزای بدتریه

      موافقم 9
      مخالفم 13
  6. Elmiraj

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    تسلا هنوز آمار فروش سال ۲۰۲۱ در آمریکا را رسماً اعلام نکرده ، اما منابع نزدیک از فروش بیش از ۳۶۰ هزار خودرو در سال گذشته خبر می‌دن و هنوز اینکه bwm سال گذشته پرفروشترین بوده یا نه در هاله از ابهام قرار داره…..

    چه رسد به امسال که از سه روز پیش گیگافاکتوری تگزاس تولید آزمایشی را شروع کرده و هیچی نشده کارشناسان و شرکت های تامین کننده از فروش ۱.۴۷ تا ۱.۶ میلیون دستگاه در سال جاری خبر میدن…که حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه آن در آمریکا خواهد بود ….
    .
    .
    جالبتر اینکه دو روز پیش خبر اومده که تسلا با افزایش فروش ۱۳۶ درصدی در آلمان موفق به فروش بیش از ۳۶ هزار دستگاه Model 3/y شده و در مقابل بخش الکتریکی آئودی و مرسدس با کاهش فروش دو رقمی مواجه شدن ….
    Model 3 پرفروشترین خودروی الکتریکی آلمان بوده و فولکس واگن ID.3 و ID.4 به ترتیب در رتبه های سوم و هشتم پرفروشترین خودروهای الکتریکی آلمان در سال ۲۰۲۱ قرار داشتن…!!!!
    .
    .
    امسال با شروع تولید دو ابر کارخانه برلین و تگزاس خواهیم دید کت تن کی خواهد بود …

    موافقم 19
    مخالفم 14
  7. احمدرضا

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (727 ديدگاه)

    با این طراحی های عجیب و اون جلوپنجره … قطعا تسلا جای ب ام و رو میگیره

    موافقم 10
    مخالفم 9
    1. فرامرز

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      اگه به نظر من و شما باشه هیشکی نباید سری ۲ جدید (با اون ظاهر عجیب) بخره ولی تمام مجلات انگشت به دهن موندن چقدر این ام ۲۴۰ عالیه

      موافقم 8
      مخالفم 4
    2. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      لطفا دیگه هیچ چیزی نگید
      فقط بلدید گیر الکی و مفت بدید

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. Arman

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (211 ديدگاه)

    فقط مشکل بحران چیپ مرسدس حل بشه اونوقت باز نشرت میده رئیس کیه! تا بوده مرسدس رتبه اول فروش بوده همیشه فقط این دو سال قضیه چیپ تولیدش رو کم کرده

    موافقم 7
    مخالفم 10
    1. ALIREZA

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (228 ديدگاه)

      انشالله مشکل اصلی فقط چیپ ها باشن

      موافقم 9
      مخالفم 0
  9. Sina10

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    چجوری یه ماشین بی ترمز رو لوکس حساب میکنن؟؟
    یعنی اگه شرکت بگه لوکسه پس باید قبول کنیم؟
    داچیا بگه ماشیناش لوکسه قبول؟
    معیار های لوکس بودن هم از بین رفته

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      معیار لوکس بودن شده ماشین بدون لنت ترمز .
      معیار لوکس بودن شده ماشینی که داخلش تماما از پلاستیک بی کیفیت ساخته شده .
      تسلا فنا خوب خودشون رو گول میزنن😂

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. بهزاد

        ۳۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2409 ديدگاه)

        عزیز اون مباحث کیفی را بزاریم کنار چون فروش با اون متفاوته اما اینکه چرا تسلا را جزو لوکس سازان قرار میدن به خاطر قیمت محصولاتشه و کارشناسان نمیان آپشن و جنس لوازم را محاسبه کننده و فقط میانگین قیمت مورد توجه هست.
        در سالهای آتی و پیش رو مدلهای برقی زیادی از سوی رقبا عرضه خواهد شد و مصرف کننده ها انتخاب های بیشتری دارند و باید دید برای ۲۰۲۵ به بعد تسلا با چه روندی به کارش ادامه میده چون بازار محصولات از حالت تک قطبی خارج شده و کار تسلا با این ۴ مدل که دو تاش تقریبا غیر قابل رقابتی هستند و دو مدل ۳ و y هم تا اون زمان عمرشون زیاد شده و نیاز به محصولات جدید برای رقابت خواهد بود و به شخصه فکر نمیکنم در لوکس سازی بتونه از پس رقبای آلمانی بر بیاد و همین تغییرات نسل و ساخت با کیفیت هزینه های تولید را برای تسلا بالا میبره.

        موافقم 3
        مخالفم 2
    2. Hamid

      ۳۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      ایران خودرو به پژو پارس میگه لوکس …
      واقعا لوکسه؟!
      تسلا هم همینه دیگه …
      فک کن رولزرویس گوست بدون لنت ترمز تحویل مشتری بدن …
      اگه این لوکسه اون چیه؟!

      موافقم 2
      مخالفم 3
  10. ARMAN

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    آخه تسلا کجاش لوکسه؟؟
    کیفیت مونتاژش اصلا به لوکسا نمی خوره

    موافقم 0
    مخالفم 3
  11. samurai

    ۳۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (542 ديدگاه)

    وقتی ارزش کمپانیش حبابی ارزش داره لوکسم حسابش میکنن
    چطور تسلا با یه میلیون فروش و وابستگی به ژاپن و چین واسه باتریو بقیه چیزا 4 برابر تویوتا با فروش سالی بیشتر از 10 میلیون ارزشش بیشتره
    کل یو اس شده حباب :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مردیم از خوشی

      ۱ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1386 ديدگاه)

      این حرف را دیدم بار ها کاربر ها گفتند ، یعنی اینقدر اطلاعاتتون کمه نمی دونی ارزش سهام ربط چندانی به میزان فروش نداره ؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. امین

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (301 ديدگاه)

    کمبود سوخت و به صرفه بودن تسلا از نظر آپشن ها و شتابش می‌تونه بی ام چه رو کنار بزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا