تسلا

تسلا سایبرتراک، کابوس شرکت‌های بیمه و ترمیم بدنه!

طراحی عجیب و بدنه ضدگلوله تسلا سایبرتراک می‌تواند یک کابوس برای شرکت‌های بیمه و صافکارها باشد!

ایلان ماسک با وارد کردن سایبرتراک به خط تولید سرانجام قول‌های خود را عملی کرد. طراحی تیز و عجیب سایبرتراک شبیه هیچ خودروی دیگری در دنیا نیست و اگرچه برخی افراد از این نوع طراحی انتقاد کرده‌اند اما افراد زیادی نیز آن را دوست دارند. شاید طرح نهایی سایبرتراک آن چیزی نباشد که در ابتدا قول داده شده بود اما هنوز هم وفاداری زیادی به کانسپت اولیه دارد. البته پانل‌های بدنه از جنس فولاد ضدزنگ شاید یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف سایبرتراک باشد.

ماسک و تسلا ادعا می‌کنند سطح سخت بدنه سایبرتراک به حدی در برابر آسیب مقاوم هستند که می‌توان آن‌ها را ضدگلوله دانست؛ اما همانند هر ماده دیگری، امکان شکسته شدن پانل‌های بدنه وجود دارد و زمانی که پانل‌ها شکسته شوند نیازمند تعمیر خواهند بود. اینجاست که اوضاع سایبرتراک می‌تواند وخیم باشد. با توجه به اینکه هنوز تعداد بسیار کمی از مدل‌های تولیدی راهی خیابان‌ها شده‌اند و خود تسلا نیز درباره رازهای تجاری و قابلیت تعمیر این وانت برقی بسیار رازدار بوده است، بنابراین دقیقاً نمی‌دانیم که فرایند تعمیر و صافکاری پانل‌های بدنه چگونه خواهد بود.

البته همچنان به دنبال بررسی این موضوع هستیم و باید دانست سایبرتراک اولین وانت برقی بازار و اولین خودرو با بدنه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ نیست. به منظور اطلاع از اینکه خریداران سایبرتراک با چه چیزی روبرو خواهند شد ما با چندین صافکار و تعمیرکار خودرو گفت‌وگو کردیم. آن‌ها در بهترین حالت تصویری محتاطانه از این خودرو داشتند و به چالش‌های جدی در زمینه تعمیرات بدنه اشاره کردند. همچنین کارشناسان می‌گویند بدنه سایبرتراک می‌تواند روابطی چالش‌برانگیز بین مالکان، صافکارها و شرکت‌های بیمه به وجود آورد.

استحکام بدنه سایبرتراک به طرزی غیرعادی بالاست. پانل‌های بدنه ضخامت ۳ میلی‌متری دارند و بی‌شک برای اولین بار در صنعت خودرو چنین چیزی بکار رفته است. قطعاً تعمیر چنین خودرویی دستمزد زیادی را طلب خواهد کرد. نکته بعدی می‌تواند به پانل‌های صافکاری شده مربوط شود که به احتمال زیاد وضعیت اولیه را به دست نخواهند آورد. وضعیت بدنه سایبرتراک ما را به یاد محصولات دلورین می‌اندازد که اکثر صافکارها از آن فراری بودند. مالک یکی از شرکت‌های تعمیر و فروش قطعات دلورین DMC-12 می‌گوید تعمیر بدنه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ تازگی دارد. او می‌گوید تعمیر چنین خودروهایی تنها برای مدل‌های کلاسیک و تولید محدود توجیه اقتصادی دارد. یکی دیگر از افراد فعال در این زمینه خوش‌بین‌تر است اما او نیز با دستمزدهای بالای تعمیرات چنین خودروهایی موافق خواهد بود. او می‌گوید برخی روش‌های سنتی را در تعمیر پانل‌های بدنه محصولات دلورین بکار می‌برد، روش‌هایی که زمان‌بر هستند. به عقیده او اگر قرار باشد بیش از ۸ یا ۹ ساعت زمان صرف صافکاری پانل‌های بدنه شود بهتر است یک پانل بدنه جدید خریداری گردد.

قطعاً پانل‌های بدنه تسلا سایبرتراک نیز قابل تعمیر خواهند بود اما آیا شرکت‌های بیمه این هزینه‌های بالا را متقبل خواهند شد؟ دستمزد بالا چیزی است که به شدت برجسته می‌شود. به همین خاطر است که هزینه تعمیر یک ریویان R1T به رقم قابل‌توجه ۴۲ هزار دلار رسیده است. نکته جالب اینکه خودروی یاد شده تنها یک تصادف ساده را تجربه کرده است. باید منتظر ماند و دید که عاقبت سایبرتراک در بازار به کجا خواهد رسید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. ‌ ‌

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2211 ديدگاه)

    رانندگان تسلا از ازکی دات کام بیمه بگیرید

    موافقم 66
    مخالفم 2
    1. نشناسی بهتره

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (383 ديدگاه)

      و همینطور کابوس بانک ها
      (رفقای پدال منظورم خوب میفهمن😁)
      .
      .
      (و همینطور معضرت بخاطر ریپلای کردن کامنت اول🙏)

      موافقم 10
      مخالفم 4
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (726 ديدگاه)

    بیاین،اینم سایبر تراک کبیر

    موافقم 37
    مخالفم 34
  3. مازیار

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    خوب مشخصه که در مورد آسیب این پنل ها تعویض مناسب تره از تعمیر
    درسته که هزینه بیشتری داره اما بهرحال یه امر انتخابی بوده و همونطور که از قدیم و ندیم گفتن … خرج داره

    موافقم 41
    مخالفم 6
    1. Hero

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (37 ديدگاه)

      متاسفانه نویسندگان این مطلب تصور کردن در آمریکا هم صافکاری رواح داره مثل ایران! به همین علت رفتن سراغ صافکارها و نظرخواهی کردن!
      خیر
      در ممالک پیشرفته قر شدگی بدنه رو با خمیر مخصوصی شبیه به بتونه پر کرده و روی اون رو رنگ می زنن. به همین سادگی!بماند که سایبرتراک با اون بدنه ی قوی استیل هم مشکل خش برداشتن رنگ رو نداره و هم به راحتی قر نمیشه…

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. فندق

        ۲۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (592 ديدگاه)

        الان اینکه قر شدگی رو با خمیر پر کنی روش رنگ بمالید پیشرفته بودنه؟ صافکاری سخت تر و پیشرفته تره که
        منو توجیه کن مغزم داره بندری میزنه😂🌮🌮🌮

        موافقم 21
        مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (9867 ديدگاه)

    تا جایی که من میدونم ، کشوهایی که در آن سایبرتراک عرضه پیشه سطح یک جهانی هستند مثل آمریکا و اروپا ، و تا جایی هم که من میدونم صافکاری نه تنها در این کشورها بلکه در اکثر نقاط جهان تعریفی ندارد و قطعه و بدنه تعمیر و صافکاری نمیشود بلکه کُمپِلِت عوض میشود به سبب هزینه‌ی اُجرت که ساعتی پرداخت میشود !!!

    موافقم 48
    مخالفم 32
    1. امیر

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (90 ديدگاه)

      درسته آقای نوید
      طبق گفته یکی از دوستان ساکن دوبی اکثر مکانیک های اونجا فقط لوازم مصرفی ضروری میفروشن و سر و کارشون با صافکاری و تعویض اتاق و جوش ورق نیست نهایت یه جلو پنجره یا گلگیر تعویض شه که این حالتم کمیابه اگه تصادف شدید باشه ماشین اوراق میشه و خیلی راحت میرن یه ماشین صفر یا اگه کم بضاعت باشند دست دوم کم سن.

      موافقم 22
      مخالفم 2
    2. فندق

      ۲۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (592 ديدگاه)

      خب همین هنر ایرانیا رو می‌رسونه که بلدن صافکاری کنند ولی بقیه کشور ها بلد نیستن
      (نخند جدی میگم😂😂😂)

      موافقم 12
      مخالفم 1
  5. Amirmohammad

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    اگه اینطور باشه که یه مجرم میتونه این ماشین رو بخره و کلی مشکل درست کنه چون ضد گلوله هست

    موافقم 8
    مخالفم 41
    1. ALI.S

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (167 ديدگاه)

      عزیز دل!
      یارو مجرمی که شما میگی، اگه این قدر پول داشت که سایبر تراک بخره، دیگه چرا جرم؟
      بعد قطعاً دزدی مسلحانه نمی‌کنه.
      محتمل‌ترین جرمش دزدی مالی می‌تونه باشه😮‍💨😂😂

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. فندق

        ۲۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (592 ديدگاه)

        اون مورد آخری که گفتی اگه ایرانی باشه اینقدر آذوقه با خود شمیبزهدکه یه راست یدونه وننو یا حداقل سیان بخره ، سمت سایبرتراک نمیره
        ماشاالله رکورد میلیون دلار رو زدن ایرانی ها رفتن رو میلیارد دلار ، کانادا هم که کلا نه نمیگه
        همین چند وقت پیش فرزند یکی از قرض گیرنده های بزرگ ثروت ایرانی ، مقیم کانادا ، به عنوان تاجر برتر سال کانادا شناخته شد😂

        موافقم 4
        مخالفم 1
  6. AMANTE

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1809 ديدگاه)

    احتمالا بعد تصادف که باعث آسیب شدید به بدنه مثل تو رفتگی زیاد بشه پانل های بدنه تعویض میشه.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  7. سبحان

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    پنل های بدنه رو راحت میشه تعویض کرد به جای تعمیر
    یعنی پنل رو برگردوند به شرکت یه پنل دیگه گرفت مثل سپر خودرو های معمولی
    بازیافت پنل هارو هم احتمالا خود تسلا انجام بده و چون رنگ نداره راحت ذوبش میکنن و دوباره استفاده میشه

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. ممد

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (301 ديدگاه)

      خیلی گرون میشه یک جا داشتم می‌خوندم تعویض در مدل ۳ هر کدوم ۵ هزار دلار

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. Elmiraj

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3040 ديدگاه)

    سایبرتراک در تصادفات جزیی و داخل شهر تغییر شکلی بخود نمی‌بینه و نیازی به صافکاری و…. نخواهد داشت ، در صورت یک تصادف سنگین هم تمامی خودروهای تسلا ( و البته ۹۰ درصد خودروهای لوکس و گرانقیمت) بدلیل افت قیمت بالا و از دست رفتن کالیبراسیون اولیه کمپانی سازنده اسقاط میشن و هیچ شرکت بیمه ای این هزینه های سنگین را متقبل نمیشه…

    موافقم 18
    مخالفم 34
  9. Dark Knight

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (306 ديدگاه)

    این وسیله نقلیه ( چون واقعا هیچ شباهتی با ماشین نداره ) فقط به درد اکتشافات فضایی مثلا روی ماه و مریخ میخوره ( چون برقی هست نیاز به اکسیژن نداره و با کمی سنگین کردن بیش تر بدنه به علت جاذبه ضعیف ماه میتونه هر جایی راه بره ) یا اینکه حداکثر ازش به عنوان سنگر متحرک در جنگ ها استفاده کنن دیگه غیر از اینها واقعا هیچ نکته مثبت دیگه ای نداره

    موافقم 17
    مخالفم 30
    1. GS.7

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه عده از تسلا فن ها بطور جدی اعتقاد دارن موقع حمله زامبیا یا فرا زمینیا میتونه گزینه ی امنی برای پناه گیری باشه

      موافقم 25
      مخالفم 0
  10. Ali

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خیلی کم ضد گلوله بودن بدنه واژه مناسب تریه

    بی شمار یوتیوبر منتظرن که تسلا برسه دستشون به کلاش و‌ M16‌ آبکشش کنن 🤣

    موافقم 28
    مخالفم 0
  11. داک هادسون

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    دنیای خودرو با کمپانی تسلا به آن چنان فضاحتی دچار شد که آن سرش ناپیداست .

    موافقم 21
    مخالفم 21
  12. EODE

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (130 ديدگاه)

    با این ضخامت و مقاومت بدنه اگه سایبرتراک با سرعت زیادی بزنه به یه ماشین دیگه ، برای اون ماشین چه اتفاقی میفته ؟ حالا هر چه قدر هم که فناوری پیشرفته برای جلوگیری از تصادف و فلان براش به کار رفته باشه ، اگه تصادف رخ بده این حد از مقاومت خطر جانی برای سرنشینان سایر خودروها نیستش ؟

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. Cowboy

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (119 ديدگاه)

      من دقیقا همین سوال راجب تصادف با موتور یا عابر پیاده دارم.با این شکل و جنس بدنه به هرچی بزنه دو تیکه میشه و این هم سر زبون ها هست که رانندگان تسلا مثل رانندگان پریوس یا هوندا یکم توی رانندگی شیرین میزنند و اینا رو با هم ترکیب کنی محصول جالبی نمیشه

      موافقم 18
      مخالفم 5
    2. داک هادسون

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      قرار بر این بوده که در خیابان ها و جاده های بسیاری از کشورها اجازه تردد بهش ندن .

      موافقم 10
      مخالفم 1
  13. خاکی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    این تصادف هم کنه فکر نکنم طوریش بشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. 18:45

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (435 ديدگاه)

    بیچاره خودروهایی که با این وانت مضحک تصادف کنن واقعا چه بلایی بر سر سرنشینان اونا میاد؟!!
    نتیجه کار معلومه، عاقبت خوشی در انتظار سرنشینان دیگه خودروها نیست.
    واقعا چرا دولت و حتی سازمان های سخت گیر ایمنی جاده های آمریکا گذاشته تسلا از یه همچین ورق بدنه ای تو یه خودروهای تولید انبوه استفاده کنه؟!!
    باور کنین اگر الان این ورق ها رو خودروسازان اروپایی استفاده میکردن تا چندین سال اون خودرو حق نداشت وارد خاک آمریکا بشه اونم بدلیل قانون های عجیب و غریب دولت آمریکا، اما الان خیلی راحت دولت قبول میکنه که تولید انبوه بشه…
    نمونه اش همین چراغهای جلوی لیزری بود که تا مدت ها استفاده از اونها تو خاک آمریکا ممنوع بود اونم با اینکه از صدها هزار تست و توسعه گذرونده بودنش و اما بعدها کم کم وارد بازار آمریکا شد!
    معلوم نیست تانک ساخته تسلا یا وانت!

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. رامین

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ماشینهای دیگه اصلا مهم نیستن ،این ضعف شرکتهای سازنده اون ماشینهاست نه تسلا . مهم عابرین پیاده هستن که در اینجا هم هر جسمی با فشار و سرعتی خاص به انسان یا حیوان برخورد کنه میتونه آسیب جدی یا حتی مرگ در بر داشته باشه .
      الان شرکتهای تلفن همراه هرو روز دارن پیشرفت میکنن و گوشی های تاشو و لوازم پوشیدنی تولید میکنن و شرکتهای دیگه هم شروع به تولید این نسل از تلفن ها کردن .
      اینجا تسلا نسل اینده خودرو ها رو تولید کرده و شرکتهای دیگه باید خودروهای ایمن تولید کنن ، بعدم این ماشین هنوزم به اعتقاد من از خودروهای ولوو مقاوم تر نیست تستهای مقاومت وولو رو ببینی متوجه میشین

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. 18:45

        ۱۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (435 ديدگاه)

        بله احتمالا متاسفانه سایر خودروسازان هم باید بدنه با ضخامت سایبرتراک تولید کنن که بتونن با بتمن دنیای پیکاپ ها تو خیابانو جنگ راه بندازن! 🙉🙈😐😐

        موافقم 3
        مخالفم 0
  15. همایون

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (541 ديدگاه)

    چه شانسی داره این ایلان ماسک!!!!والله دیگه به پدال که پول نداده،داره روزی یدونه ازش پست کار میکنه حداقل🤣
    ولی یکی از معدود پستهایی هست که حسرت خوردن نداره چون تو ایران بهترین صافکارها هستن سایبرتراک که سهله کادیلاک وان هم بیارن صافکاری میکنن براشون

    موافقم 11
    مخالفم 1
  16. احسان سعیدی

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    من از یک نفر صافکار خیلی ماهر درباره این ماشین سوال کردم گفت چون رنگ نداره صافکاری خیلی آسونی داره و هزینه خیلی زیادی هم نداره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  17. Tesla

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    جونم قدرت برقی امریکایی🇺🇲🇺🇲🇺🇲

    موافقم 1
    مخالفم 8
  18. رامین

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه زمانی یه سری کشورها صافکارهای ایرانی رو رو هوا زدن تو دهه هفتاد تقریبا خیلی ها رفتن المان امریکا برای کار و کارشون هم گرفت از صافکار با تجربه ولی بی پول تو ایران تبدیل شدن به ادمهایی که واقعا نون تجربشون رو خوردن .بدنه فلزی خوراک کشورهای جهان سومه اگه دوباره به سمت فلزی اینچنینی شدن بره خودروسازی که بعیده برای صافکارها موقعیت خوبی میشه که پیشرفت کنین باید حواسشون باشه . این ماشنم ماشین خواستنیی هستش ولی بیشتر شبیه خودروهای نظامی هستش البته که گفته بارها اینده نگر هستش و شاید نسل جدید خودرو هستش و خودروسازهای دیگه مجبور به پیشرفت بشن مثل تلفن تاشو مثلا که شرکتهای سازنده تلفن همراه دارن میرن سمت گوشیهای نسل جدید و پیشرفت میدن بشریت رو ،اینم ماشین اینده هستش که امروز میشه سوار شد تست های ماشین که بی نظیر بوده و امکاناتش واقعا تک هستش هیچ ماشینی از هر لحاظ شبیهش نیست .تستهای سرعت با ماشینهای بزرگ دنیا عجیبه واقعا

    موافقم 2
    مخالفم 0
  19. Amir

    ۲۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین جون میده برا امیرا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا