متفرقه

خیانت خودروسازان به مشتریان؛ فروش اطلاعات به شرکت‌های بیمه

گزارش جدید نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد خودروسازان اطلاعات و داده‌های مشتریان خود را به شرکت‌های بیمه می‌فروشند.

خودروهای ارتباطی مدرن داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کنند و شاید برخی از این اطلاعات برای تعیین حق بیمه رانندگان مورد استفاده قرار گرفته باشد. در واقع گزارش‌ها نشان می‌دهد احتمال استفاده آگاهانه یا مخفیانه از داده‌های رانندگان وجود دارد و معمولاً نیز این اطلاعات از طریق برنامه‌های موبایلی ساخت خودروسازان به شرکت‌های بیمه ارسال می‌شود. خودروسازان که همواره به مشتریان خود سفارش می‌کنند از ابزارهای مناسب برای افزایش ایمنی در زمان رانندگی استفاده کنند برنامه‌هایی را تهیه کرده‌اند که با رانندگی خوب به مالکان امتیاز می‌دهد. البته شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز در حال فروش داده‌های جمع‌آوری شده از طریق برنامه‌هایی همچون آن استار اسمارت درایور به شرکت‌های دیگر هستند و بیمه‌ها از این اطلاعات برای تعیین حق بیمه خودروها استفاده می‌کنند.

یکی از منابع ناشناس که برای جنرال موتورز کار می‌کند در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرده درآمد سالانه این برنامه در کمترین حالت به چندین میلیون دلار می‌رسد؛ اما این درآمد در حالی کسب می‌شود که برخی از مالکان خودروها از ارسال اطلاعات خود به بیمه‌ها آگاه نیستند. مالک یکی از خودروهای کادیلاک در فلوریدا به نیویورک‌تایمز گفته که هفت شرکت بیمه درخواست او را رد کرده‌اند و او پس از پیگیری‌ها فهمیده که علت این کار ترمزها و شتاب گیری‌های سنگین خودرو و همچنین جریمه‌های سرعت غیرمجاز بوده است. او می‌گوید:

من مفهوم ترمز سنگین را نمی‌فهمم. سر سرنشین خودروی من به داشبورد برخورد نکرده است. همین موضوع درباره شتاب گیری هم صدق می‌کند. من مطمئن نیستم که خودرو چگونه این موضوع را تعیین و تعریف می‌کند. من حس نمی‌کنم که سبک رانندگی خطرناکی داشته باشم

این راننده آمریکایی اظهار می‌دارد از وجود برنامه آن استار اسمارت درایور آگاه نبوده و هرگز آن را در برنامه مای کادیلاک ندیده است. همچنین نشانه‌ای از ثبت‌نام در این برنامه طی حضور در نمایندگی کادیلاک نیز وجود ندارد؛ اما برای مالکان خودروهای اسپرتی همچون کوروت مشخص نیست که آیا برنامه موردبحث تفاوت‌های بین حضور در خیابان و پیست را متوجه می‌شود یا خیر.

مهم اینکه جنرال موتورز اعتراف کرده برخی داده‌های انتخابی درباره ترمز و شتاب گیری و سرعت ‌بالای ۱۳۰ کیلومتر در ساعت را در اختیار شرکت‌ها دیگر قرار داده است. البته این خودروساز آمریکایی می‌گوید مشتریان در زمان ثبت‌نام برای برنامه موبایلی موردبحث با قوانین و شرایط موجود موافقت کرده‌اند. تنها جنرال موتورز نیست که چنین کاری را انجام می‌دهد. برنامه موبایلی دیگر خودروسازان همچون کیا، میتسوبیشی، هیوندای، هوندا و آکورا نیز بازخوردها و داده‌ها را به دیگر شرکت‌ها ارسال می‌کنند. آن‌ها نیز می‌گویند این کار تنها با موافقت راننده انجام می‌شود اما قوانین و شرایط شرکت هوندا شامل سندی ۲۰۰۰ کلمه‌ای است که شاید هیچ‌کسی آن‌ها را مطالعه نکند.

اگرچه همه خودروسازان چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهند اما کیا می‌گوید به رضایت بیشتر و صریح‌تر مشتریان نیاز دارد و سوبارو نیز اظهار می‌دارد فقط اطلاعات کیلومتر شمار را با سایر شرکت‌ها به اشتراک می‌گذارد؛ اما این حقیقت که اکثر رانندگان نمی‌دانند اطلاعاتشان به دست شرکت‌های دیگر می‌رسد نگران‌کننده خواهد بود. ماه قبل سناتور ادوارد مارکی از ایالت ماساچوست از کمیسیون تجارت فدرال خواست که درباره جمع‌آوری اطلاعات رانندگان تحقیق کند. حتی برخی طرفداران شرکت‌های بیمه نیز چنین حرکتی را نوعی “ثبت‌نام مخفیانه” دانسته‌اند و اقدامات خودروسازان را زیر سؤال برده‌اند. یکی از این افراد مدعی است رانندگانی که از تحت نظر بودن خود آگاه هستند رانندگی بهتری دارند اما زمانی که آن‌ها ندانند ردیابی می‌شوند استدلال موجود درباره برنامه‌های موبایلی قابل دفاع نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2413 ديدگاه)

    ماشالا شرافت🤣

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. S.66

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حالا خوبه کمپانیای پولداری مثل کیا ، هوندا ، جنرال موتورز و هیوندای و … ازین کارا میکنن . خدا به داد جگوار و لندرور برسه که گیر یه قرون دو زار پولن . تا ناموس مشتریا رو میزنن برای فروش 😂

      موافقم 8
      مخالفم 11
      1. مازیار

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2413 ديدگاه)

        S66 تو جگوار لندروور بدجوری گیر کردی فکر اساسی کن😄

        موافقم 12
        مخالفم 2
        1. S.66

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          آخه خیلی برام جالبه یکی طرفدار این برند باشه . واقعا به چیش میشه دل خوش کرد ؟
          نکنه خودت تعمیرکاری 😂

          موافقم 3
          مخالفم 9
        2. مازیار

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2413 ديدگاه)

          بزار برات همینطور جالب باقی بمونه
          بهش احتیاج داری

          موافقم 5
          مخالفم 1
      2. يوسف

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (929 ديدگاه)

        شما در جریان باش که شرکت هایی شرکت جگوار لندرور خودش شرکت بیمه اختصاصی برای مشتریاش راه اندازی کرده…. شما نگران نباش

        موافقم 3
        مخالفم 2
    2. Mercedes

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (606 ديدگاه)

      ببینم رییس جمهور همین کشوره نبود دو سه روز پیش اومد گفت ماشین های چینی اطلاعات مالک رو میدزدن و میفروشن 😂 (بایدن تلو تلو رو میگم)
      خومش میاد به هفته نکشه خدا زد پس سرش دیگه چرند نگه
      حالا بدو bydرو تحریم کن یوقت تسلا پلاستیکی عقب نیفته

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. parhamiof

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (674 ديدگاه)

    واقعا طی چندیت بار تجربه پی به این بردم که حتما باید قوانین و مقررات هرچیزی رو مطالعه کرد و الکی قبول نکرد چون این طور که تو مقاله اومده کاربرا قوانینو قبول کردن بدون مطالعه.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اتفاقا به نظر من حرکت مثبتیه ، تو بعضی کشور ها مثل آلمان شرکت های بیمه علاوه بر سن و سابقه رانندگی به اینکه خودرو در زمان کار کردن بیشتر روی چه مود رانندگی رانده شده هم نگاه میکنن ، یه سری از ادم ها واقعا رانندگیشون بده ، بلکه با اینکار بهتر رانندگی کنن ، جعبه سیاه ماشین های جدید راهنما زدن و عدم توجه به خطوطو و هشدار های فنی هم ثبت میکنه ، اگه تصادفی انجام بدی و مقصر باشی هیچ راه فراری نداری

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. Mercedes

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (606 ديدگاه)

      بله اما توی آمریکا نه
      یکم در مورد وضعیت وحشتناک بیمه ها تو آمریکا بخون
      مردمو تا … سوراخ کردن شرکت های بیمه ، همه هم خصوصی هستن کلا آمریکا شرکت بیمه دولتی نداره
      شرکت بیمه های اونجا نقش بنگاه دارای ماشین ایرانو دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2973 ديدگاه)

    ایران خودرو سایپا:

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (867 ديدگاه)

      سایپا اطلاعات کاربراتور پراید سال 80 رو میخواد به شرکت بیمه بفروشه؟
      ماشینای ایران‌خودرو اگه تکنولوژی برای ثبت اطلاعات داشته باشن ، ایران خودرو حتی اگه به بالا ترین قیمت بفروشه باز ضرر می‌کنه نسبت به اینکه حتی ترمز دیسکی رو ماشیناش نزنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. A1

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (225 ديدگاه)

    خب پس جی ام باید خودش و آماده کنه واسه یه دادگاهه تپل

    موافقم 0
    مخالفم 2
  6. Anti Tesla

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (600 ديدگاه)

    این چه تیتری هست.
    فک کردم ایرانه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا