فرمول یک F1

فرمول یک موناکو 2025؛ نوریس اول شد، لکلرک درخشید

پس از مدتی نسبتا طولانی، یک راننده با خودروی فراری روی سکوی رفت و رقابت طولانی مکلارن -ردبول را تنوع داد. جایزه بزرگ بسیار مشهور موناکو، امسال با پیروزی نوریس و مقام دومی لکلرک به پایان رسید.

Monaco Grand Prix 2025: Live Updates, Pole Position, and New Pit Stop Rules
موناکو در تاریخ رقابت‌های سالانه‌ی فرمول یک، جایگاه مهمی دارد. از دید کارشناسان موتوراسپرت، لمان ۲۴ ساعته، ایندی ۵۰۰ و جایزه بزرگ موناکو (مونت کارلو)، متفاوت از دیگر مسابقات اتومبیل‌رانی دنیا هستند. به همین دلیل، موفقیت در هر کدام از این رقابت‌ها، اهمیت زیادی برای رانندگان و دوران حرفه‌ای آن‌ها دارد.

Monaco Grand Prix 2021 - F1 Race

اولین جایزه بزرگ موناکو، سال ۱۹۲۹ انجام شد و حالا نزدیک به یک قرن از سابقه‌ی این کشور کوجک در موتوراسپرت می‌گذرد. پیست موناکو در خیابان‌های شهر مونت کارلو جای گرفته و به همین دلیل، تجربه‌ی خاصی برای بینندگان فراهم می‌کند. از سویی دیگر، مسیر ۳/۳ کیلومتری مسابقه از پیچ‌های تند و خطرناک با عرض کم تشکیل شده است تا مهارت رانندگان را به چالش بکشد. این مسابقه ۷۸ دور با مجموع مسافت ۲۶۰ کیلومتر دارد و از نظر زمانی هم، طولانی است. آیرتون سنا ۶ مرتبه در موناکو روی سکوی اول رفته و همچنان رکورددار این پیست است. تیم مکلارن نیز، تنها گروه شرکت‌کننده با ۱۵ پیروزی در این رقابت محسوب می‌شود. سال ۲۰۲۴ چارلز لکلرک به سکوی اول در موناکو رسید.

لاندو نوریس با مهارت کامل، موقعیت پول پوزیشن را به پیروزی در جایزه بزرگ موناکو تبدیل کرد و در پایان یک مسابقه جذاب و تاکتیکی، چارلز لکلرک و  اسکار پیاستری هم‌تیمی خودش را پشت سر گذاشت. در این مسابقه، مکس وستاپن تا یک دور مانده به پایان، با استراتژی متفاوت خود در جایگاه اول قرار داشت.

نوریس پس از یک قفل شدگی شدید چرخ در اولین پیچ، از مراحل ایمنی مجازی (VSC)، ترافیک و قانون توقف دو مرحله‌ای عبور کرد تا دومین پیروزی فصل خود را به دست آورد و از اختلاف امتیازی پیاستری در جدول قهرمانی بکاهد.

لکلرک در مراحل مختلف مسابقه، از جمله در شروع تا پیچ سنت دوت و در اواخر مسابقه که وستاپن سرعتش را کاهش داد، فشار زیادی وارد کرد، اما در نهایت به جایگاه دوم رسید. پیاستری که حالا تنها با سه امتیاز اختلاف نسبت به نوریس در جدول قرار دارد، جایگاه سوم را تکمیل کرد. وستاپن با استراتژی متفاوت تایرها، تا اواخر مسابقه در صدر قرار داشت، اما پس از توقف دوم اجباری در یک دور مانده به پایان، به جایگاه چهارم سقوط کرد.

رتبه شماره راننده تیم دور زمان/انصراف امتیاز
۱ ۴ لاندو نوریس مک لارن مرسدس ۷۸ ۱:۴۰:۳۳.۸۴۳ ۲۵
۲ ۱۶ چارلز لکلرک فراری ۷۸ +۳.۱۳۱ ثانیه ۱۸
۳ ۸۱ اسکار پیاستری مک لارن مرسدس ۷۸ +۳.۶۵۸ ثانیه ۱۵
۴ ۱ مکس وستاپن ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۷۸ +۲۰.۵۷۲ ثانیه ۱۲
۵ ۴۴ لوئیز همیلتون فراری ۷۸ +۵۱.۳۸۷ ثانیه ۱۰
۶ ۶ ایزاک هاجار ریسینگ بولز هوندا RBPT ۷۷ +۱ دور ۸
۷ ۳۱ استبان اوکون هاس فراری ۷۷ +۱ دور ۶
۸ ۳۰ لیام لاوسون ریسینگ بولز هوندا RBPT ۷۷ +۱ دور ۴
۹ ۲۳ الکساندر آلبون ویلیامز مرسدس ۷۶ +۲ دور ۲
۱۰ ۵۵ کارلوس ساینز ویلیامز مرسدس ۷۶ +۲ دور ۱
۱۱ ۶۳ جورج راسل مرسدس ۷۶ +۲ دور ۰
۱۲ ۸۷ الیور بیرمن هاس فراری ۷۶ +۲ دور ۰
۱۳ ۴۳ فرانکو کولاپینتو آلپین رنو ۷۶ +۲ دور ۰
۱۴ ۵ گابریل بورتولتو کیک سائوبر فراری ۷۶ +۲ دور ۰
۱۵ ۱۸ لنس استرول آستون مارتین آرامکو مرسدس ۷۶ +۲ دور ۰
۱۶ ۲۷ نیکو هالکنبرگ کیک سائوبر فراری ۷۶ +۲ دور ۰
۱۷ ۲۲ یوکی تسونودا ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۷۶ +۲ دور ۰
۱۸ ۱۲ کیمی آنتونلی مرسدس ۷۵ +۳ دور ۰
NC ۱۴ فرناندو آلسونو آستون مارتین آرامکو مرسدس ۳۶ DNF ۰
NC ۱۰ پیر گاسلی آلپین رنو ۷ DNF

لوئیز همیلتون در مسیر رسیدن به جایگاه پنجم، مسابقه‌ای تک‌نفره داشت و پس از جریمه‌ای که به دلیل ایجاد مانع برای وستاپن در کوالیفایینگ گرفت، چند پله صعود کرد. ایزاک هاجار، تازه‌کار مسابقات، با عملکردی خوب در جایگاه ششم قرار گرفت و از استبان اوکون از هاس و همتیمی‌اش لیام لاوسون پیش افتاد.

ویلیامز با آلکس آلبون و کارلوس ساینز در جایگاه‌های نهم و دهم، دو امتیاز به دست آورد و جورج راسل از مرسدس را پشت سر گذاشت. راسل که از رانندگی دفاعی آلبون در اوایل مسابقه عصبانی شده بود، به دلیل سبقت غیرقانونی، جریمه دریافت کرد.

High-Speed Drama: F1 Stewards Summon Tsunoda and Gasly After Monaco Crash - M Sports

الی بیرمن، راننده هاس، پس از جریمه ۱۰ پله‌ای در خط شروع و برخی لحظات پرهیجان در اوایل مسابقه، با بازیابی خوب به جایگاه دوازدهم رسید. پس از او، فرانکو کولاپینتو (آلپاین) و گابریل بورتولتو (کیک سائوبر) دیگر تازه‌کاران قرار گرفتند.

بورتولتو در دور اول پس از درگیری با کیمی آنتونلی به دیواره‌های پیچ پورتیه برخورد کرد، اما بازگشت و دقیقاً قبل از لنس استرول (آستون مارتین)، همتیمی باتجربه‌اش نیکو هولکنبرگ و یوکی تسونودا (ردبول) به خط پایان رسید.

آنتونلی با توقف‌های بسیار دیر در پیت‌باکس، در جایگاه هجدهم و به عنوان آخرین راننده خط پایان را پشت سر گذاشت. فرناندو آلسونو (راننده آستون مارتین) به دلیل مشکل موتور و پیر گسلی (آلپین رنو) طی تصادف با سونودا در خروجی تونل، از مسابقه انصراف دادند.

رتبه راننده ملیت تیم امتیاز
۱ اسکار پیاستری استرالیا مک‌لارن مرسدس ۱۶۱
۲ لاندو نوریس بریتانیا مک‌لارن مرسدس ۱۵۸
۳  مکس وستاپن هلند ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۳۶
۴ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۹۹
۵ چارلز لکلرک موناکو فراری ۷۹
۶ لوئیس همیلتون بریتانیا فراری ۶۳
۷ کیمی آنتونلی ایتالیا مرسدس ۴۸
۸ الکساندر آلبون تایلند ویلیامز مرسدس ۴۲
۹ استبان اوکون فرانسه هاس فراری ۲۰
۱۰ ایزاک هاجار فرانسه ریسینگ بولز هوندا RBPT ۱۵
۱۱ لنس استرول کانادا آستون مارتین آرامکو مرسدس ۱۴
۱۲ کارلوس ساینز اسپانیا ویلیامز مرسدس ۱۲
۱۳ یوکی تسونودا ژاپن ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۰
۱۴ پیر گاسلی فرانسه آلپاین رنو ۷
۱۵ نیکو هالکنبرگ آلمان کیک سائوبر فراری ۶
۱۶ الیور بیرمن بریتانیا هاس فراری ۶
۱۷ لیام لاوسون نیوزیلند ریسینگ بولز هوندا RBPT ۴
۱۸ فرناندو آلسونو اسپانیا آستون مارتین آرامکو مرسدس ۰
۱۹ جک دووهان استرالیا آلپاین رنو ۰
۲۰ فرانکو کولاپینتو آرژانتین آلپاین رنو ۰
۲۱ گابریل بورتولتو برزیل کیک سائوبر فراری ۰

در پایان مسابقه در موناکو، اسکار پیاستری صدر نشین فصل ۲۰۲۵ باقی ماند. به لطف موفقیت اخیر، حالا لاندو نوریس تنها سه امیتاز با هم‌تیمی‌اش فاصله دارد و امید دارد که قهرمان سال شود. مکس وستاپن رده سومی هم، با رانندگان بعد از خود، فاصله‌ی زیادی گرفته و برای بازگشت به صدر، فرصت دارد. راسل، لکلرک، همیلتون و آنتونلی، چهارم تا هفتم هستند.

رتبه تیم امتیاز
۱ مک‌لارن مرسدس ۳۱۹
۲ مرسدس ۱۴۷
۳ ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۴۳
۴ فراری ۱۴۲
۵ ویلیامز مرسدس ۵۴
۶ هاس فراری ۲۶
۷ ریسینگ بولز هوندا RBPT ۲۲
۸ آستون مارتین آرامکو مرسدس ۱۴
۹ آلپین رنو ۷
۱۰ کیک سائوبر فراری ۶

در جدول تیمی، مکلارن توانسته فاصله‌ی خود با رقبا را بیشتر کند. با درخشش بسیار خوب پیاستری و نوریس، احتمال اینکه مرسدس فراری یا ردبول به قهرمانی فرمول یک ۲۰۲۵ برسند، دور از ذهن است. رقابت برای نایب قهرمانی، بین تیم‌های دوم و سوم چهارم، حساسیت بالایی دارد.

تا امروز ۸ مسابقه از فصل ۲۰۲۵ برگزار شده است. هفته‌ی آینده، اسپانیا میزبان فرمول یک جهانی خواهد بود. یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ جایزه بزرگ بارسلون برگزار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. مهراد

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (928 ديدگاه)

    فرمول یک همچنان قله تکنولوژی خودروسازیه

    ولی با این قوانین وحشتناک و سختگیرانه و محدودیت بودجه ای که قائل شدن خیلی جای تعجب داره که این مسابقات هنوز بیننده و درآمد داره

    شما مگه سریعترین ماشین ممکن توی پیست رو نمیخواید ؟ پس وردارید تمام محدودیت های اضافه رو

    نمیگم اجازه بدید انجین ۷ لیتری بزارن ولی حداقل ۸ یا ۱۰ سیلندر تا حجم موتور ۲.۴ یا ۳ لیتر رو مجاز کنید ، محدودیت بودجه رو بردارید تا سقف تکنولوژی ماشین رو جر بدن دوستان در فراری و بنز و تیم های پولدار ، اجازه بدید برای تایرها محفظه و گلگیر تعبیه کنند

    چرا الکی پرفورمنس ماشین هارو میارید پایین

    ضمنا اون تبلیغ مارلبرو خیلی به ماشینا میومد 😂

    اینجوری خودتون پول بیشتر در میارید

    آدم فکر میکنه فقط مسئولین ایرانی خودزنی میکنن و توی هپروتن نگو که این خارجیا هم کم خل نیستن

    این فرمول یک اگر دست من بود سالی ۲۰ میلیارد دلار سود میکشیدم بیرون ( نه اینکه من شخص خاصی باشم منظورم من نوعی یه آدم بی طرف معمولی خارج از گود )

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. ممد ژانگولر

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (4512 ديدگاه)

      عه دبیا .داداش اول شدی نوش جونت

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Aranmilan

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    قبلا هم گفتم ماشینهای فرمول یک اصلا ماشین به معنای واقعی نیستن صرفا یه وسیله حرکتی بسیار پیشرفته هستن درواقع یه سفینه زمینی! تو فرمول یک تکنولوژی خیلی فراتر از راننده تاثیر گذار شده مثلا مقایسه کنید با فوتبال فقط تکنیک و تاکتیک تیم ها مهمه نه مثلا تکنولوژی ساخت پیراهنشون

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. بهزاد

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    این پیست در حالت عادی هم حوصله سربره و با قانون دو پیت استاپ اجباری هم شاهد یک فاجعه بودیم.
    از شانس بد همه به غیر از مکلارن دو راننده ریسینگ بولز و ویلیامز پشت هم افتادن و یکیشون جلوی رقبا را میگرفت تا هم تیمیش دو تا پیت استاپ را بدون دردسر اجرا کنه.
    البته همه از این وضعیت شوکه شدند چون فکر میکردند که دو پیت استاپ اجباری قراره هیجان ایجاد کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا