چشم اندازهفته نامه

سوپراسپرت‌های فوق‌العاده‌ای که شکست خوردند، از فراری F50 تا لکسوس LFA

ساخت یک سوپراسپرت موفق فقط به اعداد و ارقام نیست و حتی جذاب‌ترین سوپراسپرت‌ها هم ممکن است به دلایل مختلفی در بازار شکست بخورند. در ادامه با ۱۰ نمونه از این خودروها آشنا خواهیم شد.

نوبل M600

نوبل که به خاطر ساخت خودروهای سبک‌وزن شهرت دارد، با مدل M600 به اوج رسید. بدنهٔ این خودرو ترکیبی از فولاد ضدزنگ سبک‌وزن و فیبر کربن بود و از پیشرانهٔ V8 توربوشارژ ساخت یاماها استفاده می‌کرد که از ولوو XC90 گرفته شده بود. بااین‌حال، درحالی‌که ولوو از امکانات ایمنی فراوانی بهره می‌برد، نوبل حتی ترمز ABS هم نداشت. تصور کنید قفل کردن چرخ‌ها در سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت چقدر می‌تواند وحشتناک باشد. البته نوبل عمداً سیستم‌های الکترونیکی ایمنی را در M600 ارائه نکرده بود تا رانندگی خالص و درگیر کننده‌ای داشته باشد اما رانندگی با این سوپرکار بریتانیایی برای راننده‌های غیرحرفه‌ای خیلی سخت بود و به همین دلیل، طیف خریداران آن بسیار محدود شدند. نوبل پس از فروش حدود ۳۰ دستگاه، این سوپرکار ۶۵۰ اسب بخاری را کنار گذاشت.

ب‌ام‌و M1

گاهی اوقات، ایدهٔ خوبی در زمان اشتباه اجرا می‌شود و نتیجه خودرویی مثل ب‌ام‌و M1 خواهد بود. این خودرو بدون نیروی کمکی فرمان و با سیستم انژکتوری مکانیکی، کمک‌فنرهای بلیشتین و امکانات رفاهی مثل سیستم تهویه، چشم‌انداز منحصربه‌فرد ب‌ام‌و از یک سوپراسپرت در سال ۱۹۷۸ را نشان می‌دهد. این همچنین اولین سوپراسپرت با قابلیت استفادهٔ روزمره بود. ب‌ام‌و برای تولید M1 سراغ لامبورگینی رفت اما این شرکت ایتالیایی به دلیل مشکلات مالی خیلی زود از انجام این کار ناتوان شد و پس از ساخت هفت پروتوتایپ، ب‌ام‌و خود فرایند تولید را در دست گرفت. بااین‌حال، تولید M1 بسیار پرهزینه بود. همچنین این خودرو اساساً برای شرکت در مسابقات در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تأخیر در تولید و تغییر قوانین، نتوانست در مسابقات موردنظر شرکت کند. ازاین‌رو، پس از ساخت ۴۳۰ دستگاه ب‌ام‌و به تولید M1 پایان داد. البته پس از شکست این خودرو، ب‌ام‌و نسخهٔ بروز شدهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M88 آن را زیر کاپوت نسل دوم سری ۵ قرار داد و اولین M5 و همین‌طور بخش M متولد شد.

جگوار XJ220

XJ220 در قالب کانسپتی با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V12 متولد شد اما نهایتاً در اوایل دههٔ ۹۰ با یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو که از ام‌جی مترو قرض گرفته بود راهی خط تولید شد. هرچند ۲۸۲ دستگاه عدد قابل‌احترامی برای یک سوپراسپرت گران‌قیمت است اما XJ220 ابتدا ۱,۵۰۰ سفارش دریافت کرده بود که این یعنی بیش از هزار نفر سفارش خود را لغو کردند؛ اما چرا این اتفاق افتاد؟ به دو دلیل. اول تغییر XJ220 از یک سوپرکار V12 چهارچرخ محرک در نسخهٔ کانسپت به V6 محرک عقب در نسخهٔ تولیدی بود. دلیل دوم هم وقوع رکود اقتصادی جهانی درست زمانی بود که سوپرکار جگوار به بازار آمد. البته پیشرانهٔ V6 توئین توربو قوی‌تر از V12 اولیه بود اما عامل دیگری که باعث شکست XJ220 شد قیمتی بود که در پایان تولید به ۵۶۵ هزار دلار رسید. این رقم که معادل حدود یک میلیون دلار امروز است، دو برابر قیمت یک فراری تستاروسا در آن زمان بود.

بوگاتی EB110

مایکل شوماخر، رانندهٔ افسانه‌ای فرمول یک، در سال ۱۹۹۴ یک EB110 خرید اما بعداً تصادف کرد و ترمزهای ضعیف خودرو را دلیل این تصادف دانست. این موضوع لطمهٔ بزرگی به تصویر EB110 زد اما آنچه باعث شکست این خودرو شد، ورشکستگی بوگاتی بود پس‌ازآنکه توسط «رومانو آرتیولی» مالک وقت لوتوس خریده و احیا شده بود. بوگاتی همچنین هزینهٔ زیادی برای مراسم رونمایی جهانی گستردهٔ EB110 کرد درحالی‌که مک‌لارن خیلی ساده F1 را معرفی کرد و فروخت. البته اگر همان رکود جهانی که برای جگوار گفتیم نبود، بوگاتی با وجود تصمیمات تجاری ضعیف شاید می‌توانست سرپا بماند.

لکسوس LFA

هرچند لکسوس در بدو تولد خود با سدان LS400 به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد اما در کارنامهٔ خود شکست‌هایی مثل LFA را هم دارد. این خودرو بیش از یک دهه در دست توسعه بود و طبق شایعات، فقط هزینه‌های تحقیق و توسعهٔ آن حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که از LFA فقط ۵۰۰ دستگاه با قیمت پایه ۳۵۰ هزار دلار ساخته شد. این یعنی از فروش کل نمونه‌های LFA فقط حدود ۱۷۵ میلیون دلار عاید لکسوس شد که حتی معادل یک‌سوم هزینه‌های توسعه هم نیست. البته به گفتهٔ لکسوس، LFA اساس همهٔ خودروهای پرفورمنس این شرکت را تشکیل داد و ضررهای ناشی از هزینه‌های سنگین نوآوری بعداً جبران شدند. LFA در زمان تولید چندان مورد استقبال قرار نگرفت و به‌سختی فروش می‌رفت اما طی سال‌های اخیر مردم فهمیده‌اند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هم‌اکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است.

فراری F50

F50 جوجه اردک زشت در خانوادهٔ پرچم‌داران فراری محسوب می‌شود. این خودرو در ۴۰۰ متر حدود نیم ثانیه از F40 کندتر بود و طرفداران فراری در آن زمان طراحی آن را نامطلوب می‌دانستند. به همین دلیل، از F50 به‌عنوان گامی رو به عقب یاد می‌شد. به همین دلیل، درحالی‌که از F40 تعداد ۱,۳۱۵ دستگاه ساخته شد، فراری از F50 بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تنها ۳۴۹ دستگاه تولید کرد. البته بعداً خیلی‌ها تحت تأثیر رانندگی F50 قرار گرفتند و درحالی‌که این خودرو در زمان تولید با قیمت ۴۷۵ دلار عرضه می‌شد، امروزه در حراجی‌ها با قیمت‌هایی بین ۲ تا ۴ میلیون دلار خریدوفروش می‌شود.

سیزتا V16T

این سوپراسپرت در اواخر دههٔ ۸۰ توسط گروهی از کارکنان سابق لامبورگینی توسعه پیدا کرد و توسط مارچلو گاندینی طراحی شد. این یکی از معدود خودروهای جهان با پیشرانهٔ V16 بود. این پیشرانه که از دو موتور V8 لامبورگینی تشکیل شده بود، با ۶ لیتر حجم، ۵۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. بااین‌حال، سیزتا نتوانست V16T را با قوانین ایمنی و آلایندگی ایالات‌متحده تطبیق دهد که این باعث شد V16T یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سوپراسپرت در جهان را از دست بدهد. به این موضوع فرایند تولید پیچیده و خودروساز کوچکی که برای پرداخت دو میلیون دلار هزینهٔ تحقیق و توسعه تلاش می‌کند را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا تولید سیزتا V16T پس از ساخت تنها ۱۰ دستگاه خاتمه پیدا کرد.

گامپرت آپولو

هدف از توسعهٔ آپولو، ساخت نسل جدیدی از سوپراسپرت‌ها بود که آمادهٔ پیست‌های مسابقه و درعین‌حال جاده‌ای و قانونی باشد. پس چرا آپولو نتوانست مفهوم سوپراسپرت مسابقه‌ای جاده‌ای را بازتعریف کند؟ چون ساخت یک خودروی مسابقه‌ای واقعی برای جاده امکان‌پذیر نیست. آپولو کابین بسیار خشنی داشت، هندلینگ آن روی جاده وحشتناک بود و هیچ سیستم الکترونیکی وجود نداشت که مراقب راننده باشد. گامپرت نهایتاً در سال ۲۰۱۳ پس از ساخت ۱۵۰ دستگاه آپولو، اعلام ورشکستگی کرد.

لامبورگینی جالپا

جالپا با ظاهر عجیب، پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 با تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس ضعیف و طراحی کلی که بیشتر برای پیمودن مسافت‌های طولانی مناسب به نظر می‌رسد تا دور زدن در پیست، اصلاً خودرویی در حد و اندازهٔ نام لامبورگینی نبود. در اواسط دههٔ ۸۰، لامبورگینی به ساخت خودروهایی چشمگیر و پرزرق‌وبرق برای کسانی که می‌خواستند ثروت خود را به نمایش بگذارند شهرت داشت و به همین دلیل، در آن سال‌ها افراد کمی حاضر شدند برای کوپهٔ ساده و ضعیفی مثل جالپا ۹۰ هزار دلار معادل ۲۵۰ هزار دلار امروز پرداخت کنند. ازاین‌رو، بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ تنها ۴۲۰ دستگاه از این خودرو ساخته شد.

TVR ساگاریس

هرچند جرمی کلارکسون در تاپ گیر ساگاریس را بهترین TVR تاریخ توصیف کرد اما این برای بهبود مشکلات مالی رو به افزایش شرکت کافی نبود زیرا ساگاریس هم از مشکلات کیفی مشابه دیگر خودروهای TVR رنج می‌برد. همچنین درحالی‌که رقبای اصلی این خودرو همگی به موارد ایمنی اولیه مثل ترمز ABS و ایربگ مجهز بودند، TVR بودجهٔ کافی برای تجهیز کوپهٔ اسپرت خود به این امکانات را نداشت. درنتیجه، رانندگی با ساگاریس مشکل بود و نمی‌توانست در برابر رقبای اصلی خود یعنی لوتوس اگزیج، ب‌ام‌و M3 و پورشه کیمن حرفی برای گفتن داشته باشد. البته هیچ‌کدام از این خودروها هیجان ساگاریس را نداشتند اما در عوض قصد جان راننده را هم نمی‌کردند. از این خودرو در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تنها ۲۱۱ دستگاه ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    انتظارشو نداشتم

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. زیزیگولو

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6016 ديدگاه)

      شاید این مدلها نتونستن عملکرد خوبی رو تو بازار فروش خودرو داشته باشن ولی نباید یادمون بره که داریم درباره برندهای بزرگی مثل فراری و لکسوس و جگوار و بوگاتی و لامبورگینی و بی ام و حرف میزنیم …….. کمپانیایی که بارها با مدلای مختلفشون انتظارات نردم دنیا رو از یه سوپر اسپرت برآورده کردن و این چیزی هستش که خیلی دیگه از کمپانیای دنیا آرزوشو دارن و نتونستن انجامش بدن

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. SMS

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (236 ديدگاه)

        خیلی‌هاشون خیلی معروفند اما بد شانسی آوردن

        موافقم 5
        مخالفم 0
      2. SMS

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (236 ديدگاه)

        خیلی هاشون خیلی معروفند اما بد شانسی آوردن

        موافقم 3
        مخالفم 1
      3. NAVID۰۰۹۸

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10460 ديدگاه)

        بیسوادیه بی‌سوادان فقط اونجا که در مورد LFA نظر میدهند و برای خودشان نظریه پردازی هم میکنند!!!
        همین بس که دو خط آخر در مورد LFA در این مقاله را بخوانید ، به زبان فارسی و شیوا نوشته شده و البته کاملاً روشن!!!

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. زیزیگولو

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6016 ديدگاه)

          آفرین 👏👏👏👏

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. پیام

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1976 ديدگاه)

      علی من بارها شکست LFA رو اعلام کردم! بالاخره صدای من رو شنیدن!!! فقط برید حال کنید. بشکنه این دستی که نمک نداره! این همه اطلاعات در اختیارتون میذارم بعد شما شاگردای تنبل ….

      فقط هزینه کردن برای یه ماشین خاص زدن ملاک نیست آینده نگری چی میشه؟!!!

      موافقم 4
      مخالفم 20
      1. ناخدا

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (360 ديدگاه)

        هیجان زده نشو چون اسم های بزرگ دیگری هم مثل فراری و لامبورگینی و جگوار هم در کنار لکسوس هست و این دال بر شکست کل این کمپانیها نیست ای دانشمند بزرگ

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. پیام

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1976 ديدگاه)

          امیر (ناخدا) میدونی فرق لکسوس با اونا چیه؟! فرق طلاییش اینه که اونا کلی ماشین سوپر اسپرت ساختن و بسیار موفق بودن و حالا یکی دو تاش چندان موفق نبوده و این طبیعیه. ولی لکسوس یه ماشین سوپر اسپرت زده و تو همونم موفق نبوده! فرق دید من و تو اینه که تو و امثال تو مثل حسین اسطوره سازی می کنید ولی من چنین نگرشی دارم! زاویه دیدتون مشکل داره.

          موافقم 4
          مخالفم 13
        2. ناخدا

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (360 ديدگاه)

          جناب پیام !!!!! سرزمین خورشید تابان تا دلت بخواد سوپراسپرت داره ، میخوای اسم ببرم ؟ پس بشمار ۱- نیسان جی تی-آر ۲- آکورا (NSX ) ۳- سوبارو ( BRZ) ۴- سوبارو ( WRX STI ) ۵- نیسان ( Z370 ) ۶- تویوتا سوپرا ۷- مزدا ( MX 5) ۸- لکسوس ( RC F) ۹- هوندا سویک تایپ ( R ) ۱۰- اینفینیتی( Q60 red SpORT 400 )

          حالا کمه یا باز هم بگم ؟؟

          موافقم 15
          مخالفم 6
        3. پیام

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1976 ديدگاه)

          ناخدا امیر اولا من گفتم لکسوس! نگفتم ژاپن! مال اینه میگم متوجه نیستید طرف چی میگه!!! این دیگه زبان مادری هست! گفتم لکسوس یکی زده نه ژاپن!!! دوما، تعدادی از ماشینایی که گفتی اصلا در حد و اندازه LFA نیستن. مثل سوپرا و …! بعدشم سوپر اسپرت داریم تا سوپر اسپرت! اصلا تعدادی از ماشینایی که گفتی سوپراسپرت نیستن و اصلا در حدی نیستن که کنار فراری و … بیان!!! آخه ماشین سی چهل هزار دلاری که سوپر اسپرته! هنوز اینم نمیدونی!!! خوب بود نگفتی هایپر کار! 😂😂😂😂😂😂😂 واقعا سزح اطلاعاتت کمه.

          موافقم 7
          مخالفم 12
        4. ناخدا

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (360 ديدگاه)

          ای خدا !!!!! پیام به عنوان یک کره ای فن یک خودروی کره ای که در حد و اندازه های سومر اسپرت باشه اسم ببر یا یک تودروی آفرودی کره ای اسم ببر تا حرفهات رو قبول کنم 😁

          موافقم 11
          مخالفم 2
        5. ناخدا

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (360 ديدگاه)

          همون سوپرا که میگی در حد و اندازه های بی ام و z4 هستش وحتی شتاب بالاتر از z4 داره

          موافقم 10
          مخالفم 1
      2. Blue

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (374 ديدگاه)

        آینده نگری یعنی اینکه الان بالای یک میلیون دلار رفته 😉

        موافقم 12
        مخالفم 5
        1. پیام

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1976 ديدگاه)

          Blue بذار با زبان ساده واست توضیح بدم که متوجه بشی. میتسوبیشی، لکسوس و … سوپراسپرت ساز نیستن چون اگه بودن باید تداوم داشت و واقعا با هم رده های خودشون مثل SLR مک لارن و … قابل قیاس باشن!!! یکی از دلایلی که سوپراسپرت ساز نیستن اینه که کارشون این نیست! اصلا نمیدونن انتظار اون مشتری چی هست و نمیدونن چطور مدیریت هزینه کنن و نمیدونن با چالش های این رده باید چیکار کنن! از هندلینگ تا …… . یه دلیل یک میلیون دلاری بودنش مربوط به قدینی بودنش هست. دلیل دوم، تعداد محدود زدنش. دلیل سوم اینه که LFA مشخصاتش از تموم ماشینای ژاپنی بهتر بوده ولی قیمت لزوما به معنی خارق العاده بودن نیست!!! خیلی از چیزای قدیمی به خاطر اینکه تولید نمیشن و تعداد کمی ازش زدن قیمت بالایی دارن!

          موافقم 7
          مخالفم 14
        2. ناخدا

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (360 ديدگاه)

          آقا پیام از سوپر اسپرتهای کره ای بگو 🤭

          موافقم 9
          مخالفم 3
      3. HamiD

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2451 ديدگاه)

        نام شکست خورده ای مثل لکسس LFA در کنار نام فراری اومده ( البته بنظرم اف ۵۰ اصلا شکست نخورده بود ؛ همینطور لکسس )
        ولی شکست خورده های هیوندای چی؟
        بجز زباله دان تاریخ در کجا هستند؟ تهش کنار آشغال های دیگه بیان نه برند های بزرگی چون فراری و لامبورگینی و بوگاتی …

        موافقم 15
        مخالفم 2
      4. JaMsHiD-R1988

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1898 ديدگاه)

        پیام یه سوال دارم ازت
        هفتصد میلیون توسعه
        بدنه تمام فیبر کربن
        موتور ده سیلندر تنفس طبیعی
        خیلی از مجله ها لقب خوش صدا ترین ماشین جهان بهش دادن
        تاپ اسپید 380 کیلومتری
        بعدا با زباله دان تاریخ مقایسه میکنی؟
        خیلی گستره تفکراتت کوچیکه . خوش به حالت اصلا فکر نمیکنی

        موافقم 10
        مخالفم 3
      5. 𝐀𝐥𝐢

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1287 ديدگاه)

        پیام کی حرف از لکسوس این وسط بعد هم هیوندای هر وقت تونست یه سوپر کار در حد پیچ کوچیکه lfa بزنه اون وقت بیا ارد بده

        موافقم 6
        مخالفم 2
      6. Godziila

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (67 ديدگاه)

        سوپر اسپورت شما چه رنگیه؟

        اصلا کره تا حالا سوپر اسپرت ساخته؟

        یا موتور 10 سیلندر؟

        موافقم 10
        مخالفم 4
      7. داریوش فدایتشوم

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (61 ديدگاه)

        “اما طی سال‌های اخیر مردم فهمیده‌اند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هم‌اکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است.”
        می دونی با یک میلیون دلار چند تا جنسیس میشه خرید؟ این قیمت رو تقاضای امروز ایجاد کرده نه قیمت گذاری کارخونه

        موافقم 8
        مخالفم 3
      8. johnmarston

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (106 ديدگاه)

        اما طی سال‌های اخیر مردم فهمیده‌اند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هم‌اکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته
        همین یعنی که حرفت غلطه

        موافقم 7
        مخالفم 0
      9. Kurosh33

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        داداش گفت ماشن خوبیه فقط فروش بدی داشت الان مشکل تو فروش پایینه یا بد بودن ماشین؟

        موافقم 5
        مخالفم 0
      10. JaMsHiD-R1988

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1898 ديدگاه)

        پیام LFA سی و نهمین خودروی سریع نوربرگ رینگ هست .
        تایمش از آونتادور SV و M5 CS و انواع و اقسام کوروت ها و بوگاتی ویرون بهتره !
        بدنه تمام فیبر کربن داره
        بعدا میگی قدیمی؟
        خب هیوندا النترا نسل دو هم با موتور میتسوبیشی قدیمیه اما گرونه؟
        استدلال خنده داری بود

        موافقم 7
        مخالفم 0
      11. ناخدا

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (360 ديدگاه)

        آقای پیام در مورد لکسوس نوشته : ” LFA در زمان تولید چندان مورد استقبال قرار نگرفت و به‌سختی فروش می‌رفت اما طی سال‌های اخیر مردم فهمیده‌اند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هم‌اکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است” ، دقت کنم عزیزم

        موافقم 5
        مخالفم 0
    3. NAVID@@98

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (529 ديدگاه)

      قطعاً چه انتظاری باید داشت هرکدوام از این به اصطلاح شکست خورده ها خودشون یه شاهکار عیار بالا ۲۲ ۱۱ ۱۰ هستن چی فکر کردن با خودشون 👑🥇

      به من که یه مزدا میادا هم بدن کلامو میندازن هوا چه برسه به اینها که نتنها درحقیقت شکست که نخوردن بلکه عالی و عیار بالا هم هستن
      حتی نمیگم پورشه باکستر یا شورلت کوروت که تازه شروع عیار بالا ها هستن🤩

      همون مزدا میاتا هم بدن من عشق میکنم !!!!!!!!!!
      حتی اینم چی همون خودروی کارتینگ سه چرخ هم بدن من من دوست دارمش
      کارتینگ سه چرخ !!!!!!!!!!!
      همونطور که میدونید کارتینگ ها چهار چرخ دارن
      ولی مال من با سه چرخ هم عالیه👌😍

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. JaMsHiD-R1988

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1898 ديدگاه)

        نوید باهات موافقم👍
        کارتینگ سه چرخ سوار میشم سوپر اسپرت کره ای سوار نمیشم
        چون اصلا سوپر اسپرت نداره😂😂😂

        موافقم 3
        مخالفم 0
    4. Car love

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (648 ديدگاه)

      LFA 😂😂😂😂😂😂
      واقعا واس خنده ساختنش

      موافقم 3
      مخالفم 11
      1. ناخدا

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (360 ديدگاه)

        اون که واسه جوک و خنده ساختنش جنسیس کوپه هست که شوت شد تو زباله دانی

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. جرمی کلارکسون

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (567 ديدگاه)

          چقدر مردم رو جنسیس غیرتی شدن
          تنوع ماشین تو ایران کمه جنسیس شاخ شده

          موافقم 6
          مخالفم 0
  2. نشناسی بهتره

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (480 ديدگاه)

    این ماشینا مثل ابرقهرمانیایی می‌مونن که هنوز ناشناخته موندن
    البته الان همه تازه فهمیدن که چه چیزایی دیگه نیست…

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. amirboss

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (457 ديدگاه)

    با اینکه از همه محصولات تی وی آر ، ساگاریس رو میپرستم ولی لایق واژه سوپراسپرت نیست.
    یه کوپه مهیج بدون سوسول بازی های دنیای خودروبود.
    انگار انتقال قدرتش از موتور به راننده و بعدش به چرخ ها انتقال پیدا میکرد.

    موافقم 11
    مخالفم 0
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (567 ديدگاه)

    سه تا از بهترین موتور های جهان از نظر من :
    V10 تنفس طبیعی لکسوس LFA
    V6 آلفا رومئو
    و V8 4.2 لیتری تنفس طبیعی آئودی RS4

    یکی از مشکلات خودرو های TVR اینه که سنگ ها توسط چرخ از دریچه هوای آبشش مانند روی گلگیر پرتاب میشن به سمت شیشه و شیشه ترک میخوره

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. amirboss

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (457 ديدگاه)

      لقب بمب زمینی رو به ساگاریس دادن.
      یه خودرو پر دردسر با مشکلات فنی و ایمنی متعدد. یه جورایی نا امن ترین خودرو بریتانیا.
      خروجیش هم فقط آدرنالین هست

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. جرمی کلارکسون

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (567 ديدگاه)

        مثل وسایل شهر بازی های رو باز ایرانه

        موافقم 6
        مخالفم 0
  5. Killer

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    یاد اون مطلب پدال افتادم که صحبت های یه نمایشگاه دار تو آلمان رو گذاشته بود که طرف میزد تو سر خودش که ده ساله LFA تو نمایشگاهش فروش نرفته :))

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      ولی الان؟

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. Blue

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (374 ديدگاه)

      بجاش الان از یک میلیون دلار فراتر رفته 😁👍

      موافقم 10
      مخالفم 2
    3. بهنام

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (879 ديدگاه)

      Killer
      اعتماد بنفس یعنی اینکه طرفدار کره باشی و در مورد یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ درافشانی کنی . نگران اون نمایشگاه دار هم نباش اون ده تا جواهر الان هر کدوم یه میلیون دلار فیمتشونه.

      موافقم 10
      مخالفم 4
    4. ناخدا

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (360 ديدگاه)

      یادم به عمو مایک افتاد 🤭

      موافقم 10
      مخالفم 3
  6. ab0lf4zl

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (198 ديدگاه)

    به نظرم دلیل شکست خوردن اکثر این خودروها زمان نامناسب بود.
    اگه مثل الان ک اینهمه جوان میلیونر ک از راه بلاگری و ارز دیجیتال و طراحی سایت و لباس و مد …
    این خودروها خیلی بیشتر دیده و شناخته میشدن و مشتری های زیادی پیدا میکردن

    موافقم 8
    مخالفم 0
  7. Taha Ayoobi

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    LFA شکست حساب نمیشه.

    اگه توضیحات بقیه رو بخونین میبینین که همشون یه ایرادی داشتن که موفق نبودن.

    اون ABS نداشته و…

    LFA تو زمان بدی عرضه شد، به خاطر همین کسی نفهمید چیه.
    وقتی الان بالای 1 میلیون دلار خرید و فروش میشه یعنی شکست نبوده.

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1898 ديدگاه)

      زمان بدی هم عرضه نشد
      فروشش هم بد نبود
      همه مدل ها فروش رفتن و هرکدوم با قیمت بالای یک میلیون دلار به فروش میرسن

      وگرنه هم من میدونم هم شما که نه F50 بد هست نه LFA نه EB110
      فقط میدونی مشکل اونا چیه؟
      موقعی بهشون میگی سوپر اسپرت کره کجاست که نظر کارشناسی میدی محو میشن😆

      موافقم 8
      مخالفم 1
  8. بهنام

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (879 ديدگاه)

    اصلاً عکس اون LFA رو که دیدم روحم تازه شد . چقدر تو خوبی آخه ؟
    کلارکسون حق داشت تورو بهترین خودرویی که تا اون زمان رونده بود انتخاب کرد . اصلا صدای اگزوزت ، زیبایی و دلنشین بودن طراحیت به کنار ، تو چرا کهنه نمیشی لامصب ؟

    موافقم 11
    مخالفم 4
  9. HamiD

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2451 ديدگاه)

    «LFA در زمان تولید چندان مورد استقبال قرار نگرفت و به‌سختی فروش می‌رفت اما طی سال‌های اخیر مردم فهمیده‌اند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هم‌اکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است»
    گویا اون دسته افراد نامحترمی که لکسس رو مسخره میکنند نیازمند عینک بهتری هستند تا متن نوشته شده رو بهتر بخونن :) نه صرفا بعد دیدن عکس ها اسکرول کنند پایین و کامنت بزارن.
    کره مربا حتی توانایی ساخت رپلیکای این ماشین با موتور جنسیس کوپه رو نداره ؛ چه برسه توسعه انجین اون و ساخت ی سوپر اسپورت بنزینی کامل که خریداران بابتش یه میلیون دلار پول پرداخت کنن.
    عمو مایک سلام می‌رسونه :)

    موافقم 12
    مخالفم 4
  10. Scuderia Ferrari

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3965 ديدگاه)

    قابل احترام ترین و دوست داشتنی ترین ماشین این لیست “لکسوس LFA” هست
    هزینه تحقیق و توسعه LFA طی ۱۰ سال ۸۰۰ میلیون دلار بوده و در مقام مقایسه فراری در سال ۲۰۲۳ فقط ۹۵۴ میلیون دلار هزینه کرده

    موافقم 13
    مخالفم 1
  11. ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    سایت پدال چه گیری داده به سوپر اسپرت ها…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. pouyan-h808

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    LFA خوش صدا ترین ماشین تاریخ
    همینه که الان ارزشش انقدر بالا رفته
    کلارکسون هر وقت پیشت این ماشین نشسته فقط تعریف کرده

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. sinasvj

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (353 ديدگاه)

    شاید فروش خوبی نداشتن ولی ما نمیتونیم چشم از قدرت و زیبایی و عملکردشون برداریم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. khashayartehrani

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    راستش از ماشین های دهه ۸۰ و ۹۰ اصلا خوشم نمیاد چون به خاطر بحران انرژی بشدت انجین ها رو تغییر داد و واقعا ماشین های زشتی از آب در اومدن شما F40 ,F50 با 250 GTO مقایسه کنید یا بوگاتی تایپ 63 و 57 رو با همین EB110 اصلا انگار طراحی های اون دو دهه روح نداشتند دقیقا مثل طراحی های همین الان که در مقایسه با دهه ی 2000 و 2010 افت بدی داشته

    موافقم 0
    مخالفم 5
  15. امیرحسین

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    سلق متفاوتند…از دید من، فراری اف ۵۰ یکی از زیباترین ماشین های تمامی دوران است

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. mf1

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (481 ديدگاه)

    Ascari KZ۱ حقش بود جز خوبان شکست خورده باشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. ! i M α η δ υ α R

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1970 ديدگاه)

    تویوتا ابتدا 9 سال و سپس 3 سال ، مجموعا 12 سال بی وقفه در مسیر میز طراحی تا سالن تولید و مونتاژ ، روز و شب با عشق ، زمان و نفر صرف کرد تا شاهکاری خلق کنه که تا دنیا دنیاست ، یادگاری از تعهد ژاپنی به کمال باشه …

    فرزند خلف لکسس جواهری خالص ، ناب و بی همتاست که برق درخشش اون چشم نامحرمان رو کور کرد …

    بچه سالان که دیگه بماند …

    کره جنوبی تا قیام قیامت ، اگزوز LFA رو هم نمی تونه بسازه …

    مهدیار ، مایک نکونام نمیرد هرگز …

    مرده آنست که رنگ ماشینش پوسته شود …

    موافقم 5
    مخالفم 0
  18. mehran

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    LFA رو نمیشه شکست حساب کرد واقعا یکی از بهترین خودروهای دنیا که همه هم دوستش دارن الان هم خیلی معروفه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. amirmohammadja79

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    سیزتا V16T چقد زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. BMW

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    لکسوس این حقش نبود

    موافقم 4
    مخالفم 0
  21. snoopsagg

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چرا m600 رو اینجا اینطوری زدین بعد تو مقاله “سوپراسپرت‌های جذاب و ناشناخته‌ای که شایسته توجه بیشتری بودند” هم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی جردن

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    کاش مشخصات فنی هم تو جدول میزاشتین برای هر خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 1
  23. بی وطن

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    به نظرم f 50 زشت نبود ولی چون از اون بیس اصلی طراحی فراری فاصله گرفته بود زیاد طرفدار نداشت…
    خودم شخصا دوستش دارم طراحی جالبی داره…

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا